Podstawowe założenia dotyczące rozwoju Rozwój to proces dokonujących się przez całe życie zmian, względnie nieodwracalnych, ilościowo-jakościowych, progresywno-

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
Advertisements

Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O
PRAWA DZIECKA Nikt nie może mnie poniżać krzywdzić, bić, wyzywać.
Hasło promujące życie bez agresji.
Partnerska Współpraca Szkół Językowy Projekt Comeniusa pt. Wpływ kultury narodowej na kształtowanie się relacji rodzinnych w krajach zjednoczonej Europy.
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
„Wszyscy zacznijmy wychowywać”
Agresja wśród dzieci prezentacja dla rodziców
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Szkoła Podstawowa nr 175 w Łodzi
Podstawy socjologii- wykład VI
Zagrożenia komputerowe dla dzieci
Współpraca z rodzicami-szansa czy konieczność
Rośnie nowe pokolenie, które zmieni świat
PRAWA CZŁOWIEKA.
Dojrzałość szkolna dziecka
Prezentacja multimedialna
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
Prawa Dziecka.
Dolnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. ul. Wysockiego 10
OD „KULTURY I WRAŻLIWOŚCI” DO WRAŻLIWOŚCI KULTUROWEJ
Opracowały: mgr Barbara Godyń, mgr Małgorzata Stążka
DZIECI UCZĄ SIĘ TEGO, CZEGO DOŚWIADCZAJĄ…
AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób 50+ Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
TERESA DĄBEK NAUCZYCIEL SP nr 23 w GLIWICACH
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
Indywidualny plan resocjalizacji
PRZEMOC WOBEC DZIECKA WYBRANE ZAGADNIENIA Monika Zielona-Jenek Pracownia Seksuologii Społecznej i Klinicznej IP UAM POZNAŃ 2011.
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
jaka jest różnica między marzycielem a przedsiębiorcą
w praktyce pedagogicznej
ADOLESCENCJA CZYLI DOJRZEWANIE Prezentacja PowerPoint dla uczestników zajęć Kompas tęczowy czyli o mądrym dorastaniu nastolatków ZACHODNIOPOMORSKA FUNDACJA.
Agresja wśród dzieci prezentacja dla rodziców
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA METODA NDT – BOBATH
„ Człowiek potrzebuje człowieka, żeby być człowiekiem ” (J.R.Bacher)
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Dlaczego warto uczyć małe dzieci języków obcych? Opracowała
Szkoła Promująca Zdrowie
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Podstawy aktywności ruchowej
KOCHAĆ TO ZNACZY WYMAGAĆ - WYCHOWUJ MĄDRZE
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Porozmawiajmy o silnych i słabych, czyli: * w sieci pozytywnych powiązań i * w sieci negatywnych powiązań Jak wiedza i doświadczenie pozwalają zrozumieć.
PROGRAM WYCHOWAWCZY GIMNAZJUM W BIAŁYM KOŚCIELE rok szkolny 2014/2015 Dziecko żyjące w tolerancji nabiera cierpliwości Dziecko zachęcane uczy się wiary.
RODZINA.
AGRESJA WŚRÓD DZIECI – SKĄD SIĘ BIERZE I JAK JEJ ZAPOBIEGAĆ ?
dziecko nabywa różnorodne umiejętności, sprawności i doświadczenia zgodnie z ich indywidualnymi potrzebami i możliwościami dziecko potrafi wykorzystać.
PROCESY I ZJAWISKA W PSYCHOTERAPII OSÓB UZALEŻNIONYCH OD ALKOHOLU
Metody komunikowania się
„Łączy nas piłka” Innowacja pedagogiczna w zakresie edukacji wczesnoszkolnej Opracowanie: Jadwiga Kmita Małgorzata Magiera Ewelina Klimek-Kupiec Współpraca.
PRZEMOC I AGRESJA.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Wychowawcy: Alicja Buczek i Magdalena Błaszczyk- Grzyb
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
JAK CHRONIĆ MŁODEGO CZŁOWIEKA PRZED ZAGROŻENIAMI WSPÓŁCZESNEGO ŚWIATA
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
STOP PRZEMOCY I AGRESJI !!!
7 Nawyków – mapa wdrożenia
METODA RUCHU ROZWIJAJĄCEGO WERONIKI SHERBORNE
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
Proces przewodzenia i kontrolowania
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
Dzieci uczą się tego, czym żyją
JAK MOTYWOWAĆ DZIECKO DO NAUKI?
Czy dzieci muszą mieć wszystko- główne błędy popełniane przez rodziców
Zapis prezentacji:

Podstawowe założenia dotyczące rozwoju Rozwój to proces dokonujących się przez całe życie zmian, względnie nieodwracalnych, ilościowo-jakościowych, progresywno- regresywnych, ukierunkowanych lub nieukierunkowanych. Każde dziecko ma swoją własną ścieżkę rozwoju naznaczoną różnicami indywidualnymi we wzorcach ruchowych, sensorycznych, językowych, poznawczych, afektywnych i interakcyjnych. Indywidualna ścieżka rozwoju dziecka jest kształtowana przez ciągłą interakcję - rozwój odbywa się zawsze w kontekście relacji z innymi; relacje międzyludzkie są budulcem prawidłowego rozwoju psychiki Najbardziej znaczące relacje dzieci to zazwyczaj te rodzinne. Rodziny z kolei wchodzą w relacje w ramach większych społeczności i kręgu kulturowego. Każda interwencja i program terapii powinien opierać się na jak najpełniejszym zrozumieniu dziecka i jego relacji z osobami znaczącymi.

Podstawowe założenia – c.d. Rozwój kształtowany jest także przez dynamiczne, ciągłe interakcje pomiędzy uwarunkowaniami biologicznymi (sprawność fizyczna, jakość funkcjonowania ciała), społecznymi (uczestnictwo w świecie) i psychologicznymi (kompetencje osobiste: poznawcze, emocjonalne, motywacyjne itp..) Kamieniem węgielnym wczesnego rozwoju dziecka jest wzrost zdolności do regulacji własnych funkcji organizmu i funkcji psychicznych oraz regulacji stosunków z otoczeniem. Dzieci aktywnie kształtują swój rozwój, co jest wyrazem wewnętrznego ludzkiego dążenia, by poznawać świat i zdobywać nad nim kontrolę, by wzrastać, uczyć się i „stawać się”. Przebieg rozwoju we wczesnym dzieciństwie, można zmienić poprzez skuteczne interwencje, zmieniające relację pomiędzy czynnikami ryzyka a czynnikami „ochronnymi” w taki sposób, że szansa na lepszą adaptację staje się większa. (Kmita, 2004, na podstawie: Shonkoff i Phillips, 2000)

Dzieci uczą się tego, czego doświadczają. Dziecko krytykowane uczy się potępiać. Dziecko otoczone wrogością uczy się agresji. Dziecko żyjące w strachu uczy się lękliwości. Dziecko doświadczające litości uczy się rozczulać nad sobą. Dziecko wyśmiewane uczy się nieśmiałości. Dziecko otoczone zazdrością uczy się zawiści. Dziecko zawstydzane uczy się poczucia winy. Dziecko zachęcane uczy się wiary w siebie. Dziecko otoczone wyrozumiałością uczy się cierpliwości.

Dzieci uczą się tego, czego doświadczają. Dziecko chwalone uczy się wdzięczności. Dziecko akceptowane uczy się kochać Dziecko otoczone aprobatą uczy się lubić siebie. Dziecko darzone uznaniem uczy się dobrze mieć cel. Dziecko żyjące w otoczeniu, które potrafi się dzielić, uczy się hojności. Dziecko traktowane uczciwie uczy się prawdy i sprawiedliwości. Dziecko żyjące w poczuciu bezpieczeństwa, uczy się ufności. Dziecko otoczone przyjaźnią uczy się radości życia.