Wpływ czytania na rozwój dzieci

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Advertisements

Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Dojrzałość szkolna dziecka
Rok szkolny 2003/2004: - liczba szkół liczba szkół liczba uczniów liczba uczniów liczba wolontariuszy liczba wolontariuszy.
Bierny Odpoczynek.
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
DLACZEGO KSIĄŻKA.... Prezentacja argumentów zachęcających do kształtowania nawyków czytelniczych u dzieci.
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
Dlaczego warto czytać dzieciom?
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Dlaczego warto uczyć małe dzieci języków obcych? Opracowała
Arteterapia – leczenie przez sztukę
Zajęcia odbywają się raz w tygodniu /wtorek/ od godziny do W grupie: TYGRYSKI JEŻYKI.
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację.
Jak dobierać książki do biblioteki dla dzieci
Kółko chemiczne Szkolne wsparcie kapitału kulturowego.
Dlaczego warto korzystać z
Wpływ czytania na rozwój dziecka
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
O ile dom rodzinny, biblioteka wspomagają rozwój czytelnictwa, o tyle szkoła jest tym miejscem, w którym decyduje się przyszłość słowa drukowanego. Szkoła.
Samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Wpływ czytania na rozwój intelektualny dzieci i młodzieży
Projekt edukacyjny „Czytanie jest trendy”
Copyright © 2015 Wydawnictwo Inspiracja. Wydawnictwo Inspiracja Wydawnictwo Inspiracja założone zostało w celu podtrzymywania, utrwalania i zachęcania.
Szkolny projekt edukacyjny „Książki naszych marzeń’’
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Opracowanie i prowadzenie: Karolina Głuszek Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt pt.
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
PODSUMOWAINE WEWNETRZNEJ EWALUACJI PRZEPROWADZONEJ W ROKU SZKOLNYM 2016/2017 W ZESPOLE SZKÓŁ MIEJSKICH NR 4 W KĘDZIERZYNIE – KOŹLU.
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Czy czytanie jest nam dzisiaj potrzebne
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECKA.
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECKA
Chciałybyśmy, aby nasza biblioteka była bliżej ucznia...
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Dlaczego warto czytać książki dzieciom?
NARODOWY PROGRAM ROZWOJU CZYTELNICTWA
„Rola bajki w rozwoju i wychowaniu dzieci przedszkolnych”
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECKA
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Wpływ czytelnictwa na rozwój dziecka głuchego
SZKOŁA PODSTAWOWA – 37 uczniów GIMNAZJUM – 28 uczniów
Obecnie wyraźnie zauważalny jest spadek poziomu czytelnictwa nie tylko dorosłych, ale także dzieci i młodzieży. Istnieje wiele przyczyn tego, że dzieci.
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
SIEDEMNAŚCIE ZALET KSIĄŻKI DLA DZIECI
Dlaczego warto czytać ? „Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa,
CZYTELNICTWO ZA I SEMESTR ROKU SZKOLNEGO 2016/2017
Wychowanie przez czytanie
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Lubię czytać!.
Wpływ czytania na umysł i zachowania człowieka
Dlaczego warto czytać dziecku ?
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
CZYTELNICTWO ZA I SEMESTR ROKU SZKOLNEGO 2016/2017
Czytanie wspiera rozwój dziecka
KLUCZEM DO WIEDZY WCIĄŻ JEST CZYTANIE !.
DLACZEGO WARTO CZYTAĆ KSIĄŻKI?.
I CZYTELNICTWA NA ROZWÓJ
Dlaczego warto czytać ?
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
KLASA Społeczno-prawna
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI
WISŁAWA SZYMBORSKA „Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa, jaką sobie ludzkość wymyśliła”
Zapis prezentacji:

Wpływ czytania na rozwój dzieci

Bez umiejętności czytania nie jest możliwe funkcjonowanie we współczesnym świecie. Dzięki niemu zdobywamy i uzupełniamy wiadomości. Podstawowa umiejętność współczesnego człowieka to umiejętność uczenia się (nauka trwa przez całe życie)

„Czytanie, pisanie należą do podstawowych warunków koniecznych do bycia aktywnym członkiem społeczeństwa. Czytanie i pisanie są także umiejętnościami nieodzownymi do korzystania z nowych systemów komunikacyjnych”. Działalność bibliotek publicznych: wytyczne IFLA/UNESCO

Niemowlęctwo (pierwszy rok życia): Zabawa książką (książka – zabawka); Proste ilustracje (przedmioty jako płaskie graficzne symbole); Proste teksty (czytane i opowiadane); Ważna rola pośrednika.

Wiek poniemowlęcy (1-3 lata): Rozumie mowę otoczenia; Przyswaja pojęcia abstrakcyjne; Przechodzi od pojęć prostych do złożonych; Wzbogaca zasób słownictwa; Powraca do tych samych książek; Ważna rola pośrednika.

Wiek przedszkolny (od 3 do 6-7 lat): Wzbogaca się mowa dziecka (ilościowo i jakościowo); Uczy się podczas zabawy (zdolne do podejmowania zadań i wykonywania ich); Rozwijają się pierwsze pojęcia estetyczne; Pod koniec tego okresu niektóre dzieci czytają samodzielnie proste teksty; Ważna rola pośredników.

Książka w wieku przedszkolnym: Około 5-tego roku życia ważny jest świat fantazji; Duże zainteresowanie baśniami literackimi, legendami, podaniami („bajki łańcuszkowe”); Duże zainteresowanie poezją; Ważną rolę pełnią ilustracje; Kształtuje się logiczne myślenie (zaczynają śledzić zmienne losy bohaterów); Duża wrażliwość na emocje (zmniejszenie wrażliwości, przewrażliwienie).

Młodszy wiek szkolny (od 6-7 do 12-13 lat): Przymus systematycznego nabywania wiedzy; Proces myślowy przebiega od poznania do zrozumienia i jest odwracalny; Nabywanie i doskonalenie umiejętności samodzielnego czytania i rozumienia przeczytanych słów; Traci znaczenie obecność pośrednika, w końcowym okresie pośrednik jest zbędny.

Wiek dorastania (od 12-13 do 18 lat): Młody człowiek niechętnie korzysta z rad dorosłych; Kończy się rola pośrednika; Osoby z wykształconą motywacją czytelniczą zostają aktywnymi czytelnikami; Rozdźwięk pomiędzy lekturą dziewcząt (przyjaźń, miłość następnie powieść psychologiczna) a chłopięcą (powieści przygodowe, awanturnicze, wojenne, fantastyka itp.)

Rola domu rodzinnego w inicjacji literackiej: „Gdybym miała wskazać jeden tylko sposób wzbogacania doświadczeń dziecka i stymulowania jego prawidłowego rozwoju poradziłabym trzymanie w domu książek. Jeżeli lubisz czytać, daj to dziecku wyraźnie do zrozumienia”. dr Miriam Stoppard: Zbadaj swoje dziecko. Warszawa 1992

Rady dla rodziców: Łatwiej ci będzie wyrobić w dziecku chęć czytania, jeżeli czytanie będzie dla niego przeżyciem dostosowanym do jego możliwości i przyjemności. Staraj się czytać dziecku codziennie lub przynajmniej kilka razy w tygodniu i wyrób jednocześnie w sobie nawyk czytania. Wybieraj książki dostosowane do zainteresowań dziecka, ładne z dobrymi ilustracjami. Fascynują je bajki. Bajki stymulują myślenie abstrakcyjne.

Pierwsze książki dziecka powinny być krótkie i zawierać zaledwie kilka stron. Dziecko ma bowiem wąski zakres uwagi. Ilustracje powinny być duże i mało złożone. Wiele dzieci lubi książki z samymi obrazkami, bez słów. Upewnij się, czy dziecko jest w stanie zrozumieć słowa zawarte w książce

Dziecko chętnie słucha czytanej książki, gdy atmosfera jest miła i przytulna. Na prośbę dziecka czytaj te same książki wielokrotnie. Nawet gdy dziecko nauczy się czytać samodzielnie nie zaprzestań czytania. Naucz dziecko szanować książki, utrzymywać je w czystości i w dobrym stanie.

Codzienne czytanie dziecku dla przyjemności jest czynnością prawdziwie magiczną, Zaspokaja bowiem wszystkie potrzeby emocjonalne dziecka, Znakomicie wspiera jego rozwój psychiczny, intelektualny i społeczny, Jest jedną z najskuteczniejszych strategii wychowania, a przy tym przynosi dziecku ogromną radość i pozostawia cudowne wspomnienia.

Wśród atutów głośnego czytania wymieniono To, że czynność ta jest łatwa, Nie wymaga przygotowania, Jest przyjemna i inspirująca także dla czytającego, Nic nie kosztuje, gdy korzystamy z biblioteki czy wymieniamy książki z innymi rodzicami.

17 zalet książki: Książka pomaga nam rozwijać język i słownictwo. Uczy nas wyrażać myśli i rozumieć innych. Książka rozwija myślenie. Dostarcza nam pojęć myślowych i nowych idei, rozszerza naszą świadomość i nasz świat. Książka pobudza fantazję, uczy budować obrazy w wyobraźni. Książka dostarcza nam wiedzy o innych krajach i kulturach, o przyrodzie, technice, historii, o tym wszystkim, o czym chcielibyśmy dowiedzieć się czegoś więcej. Książka rozwija nasze uczucia i zdolność do empatii. Wyrabia w nas umiejętność wczucia się w czyjąś sytuację. Książka dodaje sił i zapału. Dostarcza nam rozrywki i emocji. Może rozśmieszyć lub zasmucić. Może pocieszyć i wskazać nowe możliwości. Książka może stawiać pytania, które angażują i pobudzają do dalszych przemyśleń.

8. Książka uczy nas etyki. Skłania do namysłu nad tym, co słuszne, a co nie, co dobre, a co złe. 9. Książka może wytłumaczyć rzeczywistość i pomóc w rozumieniu zależności. 10. Książka może udowodnić, że często pytanie ma więcej niż jedną odpowiedź, że na problem da się spojrzeć z różnych stron. Może podpowiedzieć inne sposoby rozwiązywania konfliktów niż przemoc. 11. Książka pomaga nam zrozumieć siebie. Odkrycie, że są inni, którzy myślą jak my, że mamy prawo do swoich odczuć i reakcji, umacnia nasze poczucie własnej wartości. 12. Książka pomaga nam zrozumieć innych. Lektura książek pisarzy z innej epoki, innego świata, i odkrywanie, że ich myśli i odczucia nie różnią się od naszych, buduje tolerancję dla innych kultur i zapobiega uprzedzeniom

13. Książka jest naszym towarzyszem w samotności 13. Książka jest naszym towarzyszem w samotności. Łatwo wziąć ją ze sobą i czytać gdziekolwiek. Z biblioteki można ją wypożyczyć za darmo i nie trzeba podłączać jej do prądu. 14. Książka jest częścią naszego dziedzictwa kulturowego. Dzięki niej mamy wspólne doświadczenia i punkty odniesienia. 15. Dobra książka dla dzieci, którą można czytać na głos, przynosi radość dzieciom i dorosłym. Buduje pomost między pokoleniami. 16. Książka dla dzieci to pierwsze spotkanie z literaturą - nieograniczonym światem, z którego czerpiemy przez całe życie. To bardzo ważne spotkanie, gdyż, jeśli nie zostanie zmarnowane, pokaże, ile może dać dobra literatura. 17. Literatura dziecięca wzbogaca kulturę kraju. Daje pracę wielu ludziom: pisarzom, ilustratorom, wydawcom, redaktorom, drukarzom, recenzentom, księgarzom, bibliotekarzom... Literaturę dziecięcą można również eksportować przynosząc krajowi dochód i uznanie za granicą.

Warto zajrzeć na stronę: calapolskaczytadzieciom.pl

„Złotą Listą” polecanych książek dla dzieci i młodzieży …i zapoznać się ze „Złotą Listą” polecanych książek dla dzieci i młodzieży