„Należy do dobrego wychowania dzieci, ażeby dobrze wykształcić narzędzia mowy, ażeby dzieci nauczyć każde słowo doskonale, wyraźnie i czysto wymawiać.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Niezbędnik logopedyczny
Advertisements

ROZWÓJ MOWY U DZIECI.
Zaburzenia wymowy.
JAK ROZWIJA SIĘ MOWA? Proces rozwoju mowy przebiega etapami i trwa kilka lat. Zanim dziecko nauczy się wyrażać swoje myśli, musi przejść wiele etapów,
Temat 2: Podstawy programowania Algorytmy – 1 z 2 _________________________________________________________________________________________________________________.
AAC (ang.) Augmentative and Alternative Communication wspomagające i alternatywne sposoby porozumiewania się lub wspomagająca i alternatywna komunikacja.
Instrukcja protokołowania zawodów piłki siatkowej Wybrane zagadnienia.
W tej prezentacji dowiecie się dlaczego i w jaki sposób papierosy, alkohol oraz narkotyki szkodzą zdrowiu i jak to zwalczać. Postaram się odpowiedzieć.
Równowaga chemiczna - odwracalność reakcji chemicznych
 Około 2 m-ca życia (kiedy dziecko leży) zaczyna głużyć (gruchać) tzn. wydaje gardłowe dźwięki typu k, g, ch. Jest to czynność odruchowa nie związana.
Logopedia= logos (mowa)+ paideia (wychowanie)
Czy moje Dziecko mówi poprawnie? – charakterystyka mowy Dziecka przedszkolnego Logopeda mgr Iwona Strzelczyk.
PROSTE ZASADY NA ODPADY Magdalena Mirosław kl IIIB.
Mowa determinuje całokształt rozwoju dziecka i jego powodzenie szkolne. Jest ona decydująca w nawiązywaniu kontaktów społecznych, gdyż umożliwia precyzyjną.
Przygotowała Katarzyna Gac. Logopedia gr. Lotos –słowo, phedos –nauka, która zajmuje się całością zagadnień związanych z komunikacją językową analizuje.
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
BEZPOŚREDNIEGO PRZYGOTOWANIA DO SAKRAMENTU MAŁŻEŃSTWA Minimum programowe.
Pionierka ogół umiejętności związanych z budowaniem przez harcerzy.
Jak zapobiegać przemocy domowej wobec dzieci i młodzieży. Iwona Czerwoniuk psychoterapeuta BSFT (Terapia Krótkoterminowa Skoncentrowana na Rozwiązaniu)
Składniki odżywcze i ich rola w organizmie Białka, cukry i tłuszcze
Wyszukiwanie informacji w Internecie. Czym jest wyszukiwarka? INTERNET ZASOBY ZAINDEKSOWANE PRZEZ WYSZUKIWARKI Wyszukiwarka to mechanizm, który za pomocą.
„zdrowe życie w szkole i w domu” Wielu z was spotyka się ze zjawiskiem palenia papierosów. Zanim ktoś będzie was namawiał do palenia musicie wiedzieć,
Po co mi te Normy? Prezentacja: Dominik Berliński.
Rozliczanie kosztów działalności pomocniczej
POZYCJA – USYTUOWANIE SĘDZIEGO NA POLU GRY. Marek Kowalczyk Przewodniczący Centralnej Komisji Szkoleniowej KS PZPN Luty 2005.
Spektroskopia Ramana dr Monika Kalinowska. Sir Chandrasekhara Venkata Raman ( ), profesor Uniwersytetu w Kalkucie, uzyskał nagrodę Nobla w 1930.
Elementy akustyki Dźwięk – mechaniczna fala podłużna rozchodząca się w cieczach, ciałach stałych i gazach zakres słyszalny 20 Hz – Hz do 20 Hz –
| Centra Usług Wspólnych (CUW) w jednostkach samorządu terytorialnego Wojciech Lachiewicz, Ryszard Grobelny, Mateusz Klupczyński Poznań, 30 maja 2016 r.
* Od kiedy rozwija się mowa dziecka? Aparat mowy rozwija się już w okresie prenatalnym, na który składają się: -Aparat oddechowy ( płuca oskrzela, tchawica)
Etapy rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym.
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
“Wszystko, co uczyniliście jednemu z tych braci moich najmniejszych, Mnieście uczynili.” (Mt 25,40) Słowo Życia Kwiecień 2016.
Przygotowała Szkoła Podstawowa nr 5 im. Zjednoczonej Europy, kl. 6b Nikotyna - legalny narkotyk.
EGZAMIN USTNY ZGŁASZANIE SIĘ NA EGZAMIN Zdający winien zgłosić się ok. 20 minut przed wyznaczonym czasem zdawania egzaminu.
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
„Jak uczyć dzieci na temat przemocy i wykorzystywania”
C ZY MOJE DZIECKO PRAWIDŁOWO MÓWI ?. R odzice często zastanawiają się nad tym, czy mowa jego dziecka rozwija się prawidłowo. Poniższe wskazówki pozwolą.
MOTYWACJA. Słowo motywacja składa się z dwóch części: Motyw i Akcja. Aby podjąć działanie (akcję), trzeba mieć do tego odpowiednie motywy. Łaciński źródłosłów.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Jak powinniśmy rozumieć INNOWACYJNOŚĆ w aspekcie środków unijnych? Poznań, 14 stycznia 2008 r.
DO CZEGO SŁUŻĄ NARZĄDY ZMYSŁÓW?
Magdalena Guillet i Irena Wielowiejska – Comi 05 listopada 2008 r.
„S PRÓBUJMY MÓWIĆ POPRAWNIE ” Program profilaktyki logopedycznej.
„Książki nie mają właściwości róż, dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych”
Wykład 1.  w zn. wąskim – nauki prawne  w zn. szerokim – wszelkie „znawstwo prawa”, obejmujące obok prawoznawstwa w zn. wąskim także praktyczne umiejętności.
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
FIRMA MASZ DOŚĆ NUDY W ZESZYCIE? NIE WIESZ JAK WYRAZIĆ SIEBIE? NIE WIESZ JAK WYRAZIĆ SIEBIE? A MOŻE CHCESZ ZAREKLAMOWAC WŁASNĄ DZIAŁALNOŚĆ? MAMY NAKLEJKI.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres merytoryczny Warszawa, 06 kwietnia 2016 r.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Ul. Napoleońska 7/ Łódź tel./fax tel
Czy umiesz się uczyć? Relacja z konferencji Profesora Tony’ego Buzana.
Przecinki. Przecinek Przecinki w zdaniu mogą pełnić różne funkcje:  Rozdzielają zdania składowe;  Rozdzielają grupy takich samych wyrazów;  Działają.
Papierosy to zła rzecz, z nim zdrowie idzie precz!!! Autor: Weronika Pączek.
KlasaIIIIIIIVVVI Liczba uczniów ogółem Liczba uczniów klasyfikowanych Liczba uczniów bez ocen/punktów niedostatecznych
Carlo Collodi, właśc. Carlo Lorenzini (urodzony w roku1826 we Florencji, zmarł w1890 roku tamże) – włoski pisarz i dziennikarz. Autor powieści i komedii,
PRAWA DZIECKA. Nikt nie może mnie poniżać, Krzywdzić, bić, wyzywać. I każdego mogę zawsze Na ratunek wzywać.
LEKKI PLECAK. - droga do szkoły i (do wiedzy) nie musi być ciężka. Dbaj o to aby Twój plecak był jak najlżejszy - Ile waży Twój plecak ? Lżejszy plecak.
„Wokół stołu” Porównanie wagi, wzrostu i BMI uczniów kl. 6c.
WARSZTAT LOGOPEDYCZNY
Kalendarz Chiński.
Świętokrzyscy hotelarze dla rynku pracy
Co znaczy otrzymać “pieczęć” Ducha Świętego
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
opracowała Edyta Gagracz
Zasady dzielenia wyrazów przy przenoszeniu
Zaburzenia mowy a trudności szkolne
PEDAGOGICZNE PRZYCZYNY NIEPOWODZEŃ SZKOLNYCH
Fonetyka mgr Tamara Bużantowicz.
Zapis prezentacji:

„Należy do dobrego wychowania dzieci, ażeby dobrze wykształcić narzędzia mowy, ażeby dzieci nauczyć każde słowo doskonale, wyraźnie i czysto wymawiać. I to będzie pierwsza nauka, którą dzieci powinny odebrać od matki, ojca i wychowawców”. (J.Śniadecki, 1805 r.)

- Okres melodii ( 0-1 rok życia) - Okres wyrazu ( 1-2 rok życia) - Okres zdania ( 2-3 rok życia) - Okres swoistej mowy dziecięcej ( 3-7 rok życia)

WIEK DZIECKAARTYKULACJA GŁOSEK Pierwsze miesiące życiaGłużenie: powstają przypadkowe dźwięki Około 6 miesiąca życiaGaworzenie: powtarzanie usłyszanych dźwięków 1-2 rok życiaPojawiają się pierwsze wyrazy, np. mama, tata, baba; dziecko wymawia samogłoski: a, o, u, i, y,e, oraz spółgłoski: p, pi, b, bi, m, mi, t, d, n

WIEK DZIECKAARTYKULACJA GŁOSEK 2-3 rok życiaPojawiają się proste zdania, dziecko wymawia samogłoski: ę, ą i spółgłoski: w, f, wi, fi, ś, ć, ź, dź, ń, l, li, k, g, h, ki, gi, hi, j, ł, s, z, c dz 4-5 rok życiaPojawia się głoska r, czasem głoski, sz, ż, cz, dż 5-6 rok życiaUtrwalane są głoski: sz, ż, cz, dż 7 rok życiaOpanowana jest technika mówienia

 Poprawnie mówiące otoczenie dziecka  Dostateczna ilość bodźców do mówienia  Chwalenie za każdy akt mowny  Obserwacja toru oddechowego dziecka  Nauka gryzienia i żucia  Kontrola słuchu

 Nieprawidłowe reakcje na bodźce dźwiękowe i słowa skierowane do dziecka  Oddychanie przez usta  Nieprawidłowa pozycja spoczynkowa języka  Nieumiejętność gryzienia i żucia pokarmów stałych  Wady zgryzu

 Sygmatyzm - nieprawidłowa realizacja głosek trzech szeregów, takich jak: s, z, c, dz ś, ź, ć, dź sz, ż, cz, dż

 Rotacyzm - nieprawidłowa realizacja głoski r

 Kappacyzm, gammacyzm - nieprawidłowa realizacja głoski k i g

 Mowa bezdźwięczna - wymawianie głosek dźwięcznych jak ich bezdźwięczne odpowiedniki np. g zamienia na k

 Prosty opóźniony rozwój mowy – opóźnienia związane z zaburzonym procesem mielinizacji (częściej występuje u chłopców)

 Niepłynność werbalna - podstawowe objawy niepłynności mówienia to:  przeciąganie głosek  embolofazje (yyy, eee)  pauzy