Szkolny Kodeks 2.0 Etapy pracy nad kodeksem
Nasza szkoła, jako jedna z 300 w Polsce bierze udział w programie Szkoła z Klasą 2.0. Nasza szkoła, jako jedna z 300 w Polsce bierze udział w programie Szkoła z Klasą 2.0. Zadaniem, w ramach programu, jest opracowanie, przetestowanie i wprowadzenie w życie zasad korzystania z technologii komunikacyjno-informacyjnych w nauczaniu i uczeniu się. Zadaniem, w ramach programu, jest opracowanie, przetestowanie i wprowadzenie w życie zasad korzystania z technologii komunikacyjno-informacyjnych w nauczaniu i uczeniu się. Kodeks 2.0 ma być zestawem reguł porządkujących korzystanie z nowoczesnych technologii w zabawie, komunikacji, nauce oraz tworzeniu projektów edukacyjnych. Kodeks 2.0 ma być zestawem reguł porządkujących korzystanie z nowoczesnych technologii w zabawie, komunikacji, nauce oraz tworzeniu projektów edukacyjnych.
Kodeks 2.0 ma być dziełem uczniów! Sami ustalacie, segregujecie i podajecie do wiadomości publicznej jego punkty. Sami ustalacie, segregujecie i podajecie do wiadomości publicznej jego punkty. Pierwszy etap tworzenia kodeksu to debata klasowa – stworzenie „kodeksu klasowego”. Pierwszy etap tworzenia kodeksu to debata klasowa – stworzenie „kodeksu klasowego”. Druga faza prac będzie polegała na przedstawieniu kodeksów klasowych i zredagowaniu na ich podstawie „Szkolnego Kodeksu 2.0”, który zostanie upubliczniony na stronie internetowej Szkoły z klasą 2.0. Druga faza prac będzie polegała na przedstawieniu kodeksów klasowych i zredagowaniu na ich podstawie „Szkolnego Kodeksu 2.0”, który zostanie upubliczniony na stronie internetowej Szkoły z klasą 2.0.
Co oznacza zwrot: technologie Co oznacza zwrot: technologie komunikacyjno-informacyjne komunikacyjno-informacyjne (TIK)? (TIK)? To komputery, Internet, telefony komórkowe, kamery i aparaty cyfrowe, dyktafony, odtwarzacze MP3 i MP4, I-Pody oraz wszystkie inne urządzenia, które służą komunikowaniu się z innymi, a także zdobywaniu i dzieleniu się informacjami. To komputery, Internet, telefony komórkowe, kamery i aparaty cyfrowe, dyktafony, odtwarzacze MP3 i MP4, I-Pody oraz wszystkie inne urządzenia, które służą komunikowaniu się z innymi, a także zdobywaniu i dzieleniu się informacjami.
Problemy do rozstrzygnięcia Oto kilka problemów, nad którymi powinniście się zastanowić podczas tworzenia zasad do kodeksu…
1. Ucz i ucz się z TIK! Jakie narzędzia komputerowe mogą się przydać na różnych przedmiotach i do różnych zadań? Jakie narzędzia komputerowe mogą się przydać na różnych przedmiotach i do różnych zadań? Jak odrabiać prace domowe w erze TIK? Jak odrabiać prace domowe w erze TIK? Jak nauczyć się dyskutować i precyzyjnie prezentować swoje poglądy w sieci? Jak nauczyć się dyskutować i precyzyjnie prezentować swoje poglądy w sieci? Jak realizować zespołowe projekty uczniowskie z wykorzystaniem TIK? Jak realizować zespołowe projekty uczniowskie z wykorzystaniem TIK?
2. Z informacji korzystaj samodzielnie i krytycznie. Jak twórczo korzystać z TIK w uczeniu i nauczaniu? Jak twórczo korzystać z TIK w uczeniu i nauczaniu? Jak rozpoznawać wiarygodne strony i źródła? Jak rozpoznawać wiarygodne strony i źródła? Jak odróżnić informacje od komentarzy czy opinii? Jak odróżnić informacje od komentarzy czy opinii? Jak mądrze i skutecznie szukać potrzebnych informacji i materiałów? Jak mądrze i skutecznie szukać potrzebnych informacji i materiałów? Czy i jak reagować na nieprawidłowości, oszustwa, błędy w sieci? Czy i jak reagować na nieprawidłowości, oszustwa, błędy w sieci? Jak się zachować, gdy w sieci zauważysz przejawy rasizmu, antysemityzmu, ksenofobii, nietolerancji? Jak się zachować, gdy w sieci zauważysz przejawy rasizmu, antysemityzmu, ksenofobii, nietolerancji?
3. Nie kradnij i nie daj się okraść! Jak zgodnie z prawem korzystać z dostępnych w sieci materiałów – tekstów, zdjęć, filmów? Jak zgodnie z prawem korzystać z dostępnych w sieci materiałów – tekstów, zdjęć, filmów? Gdzie i jak szukać legalnych materiałów, z których możesz skorzystać? Gdzie i jak szukać legalnych materiałów, z których możesz skorzystać? Jak podawać autorów i źródła? Jak podawać autorów i źródła? Jak „czytać” i respektować informacje o prawach autorskich? Jak „czytać” i respektować informacje o prawach autorskich? Jak zadbać o własne prawa? Jak podpisywać swoje teksty, zdjęcia itp.? Jak zadbać o własne prawa? Jak podpisywać swoje teksty, zdjęcia itp.? Kiedy warto korzystać z wolnych licencji i na czym polegają? Kiedy warto korzystać z wolnych licencji i na czym polegają?
4. Komunikujmy się! Jak używać TIK do komunikacji w szkole i z rodzicami? Jak używać TIK do komunikacji w szkole i z rodzicami? Jak maile oraz portale społecznościowe mogą ułatwić kontakty nauczycieli, uczniów i rodziców? Jakich informacji nie należy rozpowszechniać tą drogą? Jak maile oraz portale społecznościowe mogą ułatwić kontakty nauczycieli, uczniów i rodziców? Jakich informacji nie należy rozpowszechniać tą drogą? Czy używać sms-ów/maili w kontaktach nauczycieli z uczniami? Czy używać sms-ów/maili w kontaktach nauczycieli z uczniami? Jaka powinna być szkolna strona internetowa? Kto za nią odpowiada, kto ją prowadzi, co mogą na niej robić uczniowie? Jaka powinna być szkolna strona internetowa? Kto za nią odpowiada, kto ją prowadzi, co mogą na niej robić uczniowie?
5. Komputery pod ręką! Jak zapewnić dostępność komputerów i sieci w szkole, zamiast zamykać je w pracowni komputerowej? Jak zapewnić dostępność komputerów i sieci w szkole, zamiast zamykać je w pracowni komputerowej? Jak sprawiedliwie i sensownie dzielić dostęp do TIK między różne przedmioty, różnych uczniów? Jak sprawiedliwie i sensownie dzielić dostęp do TIK między różne przedmioty, różnych uczniów? Rozrywka na szkolnych komputerach – kiedy i w jakim zakresie? Rozrywka na szkolnych komputerach – kiedy i w jakim zakresie?
6. Bądź bezpieczny w sieci. Na czym polega bezpieczne korzystanie z sieci? Na czym polega bezpieczne korzystanie z sieci? Jakie ślady zostawiasz serfując po Internecie? Jakie ślady zostawiasz serfując po Internecie? Jak korzystać z portali społecznościowych? Jak korzystać z portali społecznościowych? Komputery szkolne – co uczniowie mogą na nich robić, a czego nie? Komputery szkolne – co uczniowie mogą na nich robić, a czego nie? Kontakty z nieznajomymi – jak się nauczyć zasad bezpieczeństwa? Strony, na które lepiej nie wchodzić? (pornografia, hazard, „dziwne” stowarzyszenia? Kontakty z nieznajomymi – jak się nauczyć zasad bezpieczeństwa? Strony, na które lepiej nie wchodzić? (pornografia, hazard, „dziwne” stowarzyszenia? Zaproszenia do interesów – jak na to reagować? Zaproszenia do interesów – jak na to reagować? Jak się bronić przed internetowymi przestępcami? Jak się bronić przed internetowymi przestępcami?
Etapy pracy nad kodeksem I. Klasa (do 20 grudnia 2010) Dzielicie klasę na 3 zespoły Dzielicie klasę na 3 zespoły Każdy zespół wybiera lidera, który będzie go reprezentował na forum klasy, a następnie na forum szkoły. Każdy zespół wybiera lidera, który będzie go reprezentował na forum klasy, a następnie na forum szkoły. Lider to osoba, która dobrze zaprezentuje wypracowane przez was zasady, będzie potrafiła o nich mówić i uzasadnić ich istotność Lider to osoba, która dobrze zaprezentuje wypracowane przez was zasady, będzie potrafiła o nich mówić i uzasadnić ich istotność Zespoły opracowują zasady kodeksu. Zespoły opracowują zasady kodeksu. Zespoły prezentują swoje propozycje zasad na forum klasy. Zespoły prezentują swoje propozycje zasad na forum klasy. Uczniowie z trzech zaprezentowanych zbiorów zasad wybierają te, które ich zdaniem są najważniejsze (od 12 do 20 zasad). Uczniowie z trzech zaprezentowanych zbiorów zasad wybierają te, które ich zdaniem są najważniejsze (od 12 do 20 zasad). W ten sposób powstaje Klasowy Kodeks 2.0. W ten sposób powstaje Klasowy Kodeks 2.0. Liderzy grup tworzą prezentację multimedialną z Klasowym Kodeksem 2.0, którą przedstawią na szkolnej debacie na temat kodeksu. Liderzy grup tworzą prezentację multimedialną z Klasowym Kodeksem 2.0, którą przedstawią na szkolnej debacie na temat kodeksu.
Etapy pracy nad kodeksem I. Szkoła (11 stycznia 2011) Przedstawiciele klas (liderzy grup) spotykają się na ogólnoszkolnej debacie na temat zasad korzystania z TIK. Przedstawiciele klas (liderzy grup) spotykają się na ogólnoszkolnej debacie na temat zasad korzystania z TIK. Reprezentanci prezentują klasowe propozycje kodeksu. Reprezentanci prezentują klasowe propozycje kodeksu. Spośród zaprezentowanych zasad wybierają te, które złożą się na Szkolny Kodeks 2.0. Spośród zaprezentowanych zasad wybierają te, które złożą się na Szkolny Kodeks 2.0. Prezentacje poszczególnych klas zostaną ocenione przez jury. Spośród wszystkich prac, wybrana będzie najlepsza. Prezentacje poszczególnych klas zostaną ocenione przez jury. Spośród wszystkich prac, wybrana będzie najlepsza.
Szkolny Kodeks 2.0 nie powinien zawierać więcej niż kilkanaście, maksimum 20 punktów. Szkolny Kodeks 2.0 nie powinien zawierać więcej niż kilkanaście, maksimum 20 punktów. Oto przykładowe punkty kodeksu: Uczniowie w naszej szkole nie kopiują tekstów z internetu udając, że sami je napisali. Jeśli je wykorzystują, zawsze zaznaczają, jakie jest źródło materiału i kto jest jego autorem. Uczniowie w naszej szkole nie kopiują tekstów z internetu udając, że sami je napisali. Jeśli je wykorzystują, zawsze zaznaczają, jakie jest źródło materiału i kto jest jego autorem. Telefony komórkowe uczniów i nauczyciela są podczas lekcji wyłączone. Telefony komórkowe uczniów i nauczyciela są podczas lekcji wyłączone. Nauczyciele w naszej szkole chętnie korzystają z rad uczniów, jak stosować nowe technologie. Nauczyciele w naszej szkole chętnie korzystają z rad uczniów, jak stosować nowe technologie. Każdy uczeń naszej szkoły ma dostęp do swoich ocen i innych uwag nauczycieli w elektronicznym dzienniku. Każdy uczeń naszej szkoły ma dostęp do swoich ocen i innych uwag nauczycieli w elektronicznym dzienniku.
Przykładowe punkty kodeksu c.d.: Nauczyciele mają adresy mailowe przeznaczone do kontaktu z uczniami i rodzicami. Nauczyciele bez nadmiernej zwłoki odpowiadają na maile uczniów i rodziców. Nauczyciele mają adresy mailowe przeznaczone do kontaktu z uczniami i rodzicami. Nauczyciele bez nadmiernej zwłoki odpowiadają na maile uczniów i rodziców. Nauczyciele w naszej szkole proponują uczniom internetowe narzędzia - programy, strony, filmy itp. - ułatwiające uczenie się. Proszą też uczniów o pomoc w ich znalezieniu i wspólnie wybierają najbardziej wartościowe. Nauczyciele w naszej szkole proponują uczniom internetowe narzędzia - programy, strony, filmy itp. - ułatwiające uczenie się. Proszą też uczniów o pomoc w ich znalezieniu i wspólnie wybierają najbardziej wartościowe. W naszej szkole dążymy do tego, by ze sprzętu komputerowego korzystali nauczyciele wszystkich przedmiotów. W naszej szkole dążymy do tego, by ze sprzętu komputerowego korzystali nauczyciele wszystkich przedmiotów. Uczniowie naszej szkoły prowadzą zajęcia z TIK dla dorosłych – organizują zajęcia uczące korzystania z internetu dla chętnych rodziców, dziadków, sąsiadów itd. Jest to jedno z zadań na zajęciach z informatyki. Uczniowie naszej szkoły prowadzą zajęcia z TIK dla dorosłych – organizują zajęcia uczące korzystania z internetu dla chętnych rodziców, dziadków, sąsiadów itd. Jest to jedno z zadań na zajęciach z informatyki. Uczniowie korzystają ze szkolnych komputerów w czasie przerw, podczas "okienek" i po lekcjach, zgodnie z regulaminem. Uczniowie korzystają ze szkolnych komputerów w czasie przerw, podczas "okienek" i po lekcjach, zgodnie z regulaminem.
Życzę wszystkim owocnej pracy nad kodeksami klasowymi! Powodzenia!