Sprawiedliwy Handel. Sprawiedliwy Handel w teorii Bezpośrednie relacje pomiędzy producentami z Południa i konsumentami z Północy Partnerstwo handlowe.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Fundusz Innowacji Społecznych dla Łodzi
Advertisements

Edukacja globalna w praktyce szkolnej
Sprawiedliwy Handel to międzynarodowy ruch konsumentów, organizacji pozarządowych, firm importerskich i handlowych oraz spółdzielni drobnych producentów.
Arkadiusz Wojciechowski
„Konkurencyjność polskich producentów żywności po wejściu do UE” Iwona Szczepaniak grudzień 2005, Warszawa.
Sprawiedliwy Handel Jakub Rok Grupa eFTe Warszawa.
Weronika Paszewska Jakub Rok || Grupa eFTe
GO CHINA! GO AFRICA! Ministerstwo Gospodarki
CENY W MARKETINGU CENA jest głównym elementem marketingu mix. Jest także ona swoistym narzędziem gry ekonomicznej. Dla sprzedającego- cena jest elementem.
Rejowiec Fabryczny Miasto przyjazne mieszkańcom i środowisku.
Charakterystyka branży By Tomasz Kospin, Piotr Krogulski
SPRAWIEDLIWY HANDEL trochę wiedzy dla zaawansowanych
Sprawiedliwy handel w Republice Czeskiej
Fairtrade – dynamiczny rynek
Ekoznaki w Polsce. Ekoznaki to znaki towarowe, nadawane wybranym produktom, usługom bądź miejscom. Dzięki nim możemy stwierdzić, które z interesujących.
Unia Europejska Oparta na trzech filarach I filar-gospodarczy
FINANSOWANIE OPIEKI ZDROWOTNEJ (2) Prof. dr hab. med. Jacek Ruszkowski
Marketing – zagadnienie podstawowe wykład nr 1
Jak wprowadzić więcej lokalnych produktów w szkole?
Gospodarka światowa.
Podstawowa analiza rynku
Podstawowa analiza rynku
Czynniki wzrostu gospodarczego w krajach Afryki
Maciej Bieńkiewicz, 15 marca 2012
SPRAWIEDLIWY HANDEL.
RYNEK W UJĘCIU MARKETINGOWYM
WSPARCIE INNOWACJI W SEKTORZE ROLNO – SPOŻYWCZYM NA PRZYKŁADZIE
FAKTY. FAKTY DZIECI UMIERA CODZIENNIE Z GŁODU.
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
Zagadnienia materiałowo-surowcowe w produkcji mebli w Polsce Maciej Formanowicz, Marek Adamowicz, Tomasz Wiktorski Międzynarodowa konferencja Rynek drewna.
Asseco wczoraj….
Przygotowali: Emilia Małek Leszek Smaga.
Sejm Dzieci i Młodzieży. Lokalne produkty dobrem dla Ciebie i Twojej rodziny Debata na temat promocji lokalnej żywności na rynku regionalnym.
Małe projekty Szkolenie beneficjentów 28 marca 2014 r. Zakres realizacji Małych projektów.
„MIKROOTOCZENIE PRZEDSIĘBIORSTWA TURYSTYCZNEGO”
Biogazownie rolnicze – ważny element zrównoważonej produkcji rolniczej
Sprawiedliwy Handel - codziennie wpływamy na losy świata.
Sprawiedliwy Handel (Fair trade) – międzynarodowy ruch konsumentów, organizacji pozarządowych, firm importerskich i handlowych oraz spółdzielni drobnych.
Strategie promocji.
Dlaczego kraje handlują?
Promocja europejskiego rolnictwa, nowe podejście Dyskusja panelowa Warszawa, Pol ska Priorytety wskazane przez AREPO w konsultacji Zielonej.
JAK JEŚĆ I BYĆ ZDROWYM.
Żywienie dzieci w wieku szkolnym
Sprawiedliwy Handel Fundacja „Koalicja Sprawiedliwego Handlu”
Problem wyżywienia ludzi na świecie
UE i USA w gospodarce światowej*
Dr Sylwia Talar Katedra Międzynarodowych Stosunków Ekonomicznych
Sprawność systemu rynkowego
POTENCJALNE SKUTKI TTIP DLA POLSKIEGO EKSPORTU DO USA NA TLE KRAJÓW EUROPY ŚRODKOWOWSCHODNIEJ BOŻENA PERA.
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
Kupuj odpowiedzialnie owoce
British Polish Chamber of Commerce Usługa wsparcia polskich producentów Usługa Eksportowa – BPCC Export Marta Smolarek Konsultant ds. eksportu Brytyjsko.
1 „Konkurencyjność polskich producentów żywności” Iwona Szczepaniak 19 maja 2006.
Skłonność do angażowania się w działania pro-konsumenckie i pro-społeczne wśród polskich przedsiębiorców Warszawa 6 czerwca 2006 Prezentacja wyników badań.
Oddział Promocji Zdrowia i Oświaty Zdrowotnej WSSE Gorzów Wlkp.
„Infrastruktura zakładu opieki zdrowotnej i aparatura medyczna – jak efektywnie dokonywać pożądanych zakupów” KIELCE 20 WRZEŚNIA 2012 WITOLD PONIKŁO.
Wprowadzenie akcji na NewConnect Zainwestuj w SEKA S.A. 7 października 2011 r.
„Co nas łączy z Ameryką Południową?”
Rozwój obszarów wiejskich w działaniach UNDP Anna Darska Szefowa Przedstawicielstwa UNDP w Polsce Program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Sprawiedliwy Handel Projekt jest współfinansowany w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP w 2013r.
Puchatek obudził się nagle z uczuciem dziwnego przygnębienia
Branża czekoladowo – cukiernicza w Polsce
GOSPODARKA ŚWIATA I POLSKI – SZANSE I ZAGROŻENIA
Żywność ekologiczna.
Wprowadzenie do dyskusji panelowej: Konkurencja i współpraca w łańcuchach dostaw żywności na rynku wewnętrznym UE i na rynkach krajów trzecich Forum.
Debata „Globalizacja”.
Niedożywienie.
Sprawiedliwy Handel Jakub Rok Grupa eFTe Warszawa.
Kurs szkoleniowy w zakresie ochrony zasobów Dziedzictwa Kulturowego i Kulinarnego
Zapis prezentacji:

Sprawiedliwy Handel

Sprawiedliwy Handel w teorii Bezpośrednie relacje pomiędzy producentami z Południa i konsumentami z Północy Partnerstwo handlowe Większa równość w międzynarodowym handlu Dostęp do rynku Zrównoważony i harmonijny rozwój

Dlaczego Sprawiedliwy Handel? 2,7 mld ludzi na świecie żyje za mniej, niż 2 $ dziennie 900 mln ludzi na świecie głoduje W wyniku skrajnego niedożywienia lub chorób z nim związanych co 5 sekund umiera dziecko Ponad 120 mln dzieci nie chodzi do szkoły Około 580 mln kobiet jest analfabetkami Polska jest rajem…

Praca w warunkach niewolniczych istnieje na 90% plantacji kakao WKS Praca w warunkach niewolniczych istnieje na 90% plantacji kakao WKS Kawa stanowi około połowy PKB oraz ponad 70% wartości eksportu w takich krajach, jak Etiopia, Burundi, czy Uganda. Kawa stanowi około połowy PKB oraz ponad 70% wartości eksportu w takich krajach, jak Etiopia, Burundi, czy Uganda. W Etiopii uprawiający kawę rolnicy dostają dolara za zebranie kilograma ziaren. W europejskich kawiarniach można z tego zaparzyć 80 filiżanek kawy – wartych 230 $ W Etiopii uprawiający kawę rolnicy dostają dolara za zebranie kilograma ziaren. W europejskich kawiarniach można z tego zaparzyć 80 filiżanek kawy – wartych 230 $ Dlaczego Sprawiedliwy Handel?

Produkty Sprawiedliwego Handlu Najważniejszymi produktami Sprawiedliwego Handlu są artykuły spożywcze, głównie produkowane metodami ekologicznymi: kawa, herbata, kakao i jego przetwory (np. czekolada), miody egzotyczne, cukier trzcinowy, banany i inne owoce egzotyczne oraz ich przetwory (soki, owoce suszone, dżemy), orzechy, produkty zbożowe (np. ryż) i ich przetwory (chrupki, makarony, musli), nasiona roślin strączkowych, zioła, przyprawy i wiele innych. Są też wyroby rękodzielnicze, jak dywany orientalne, biżuteria, ceramika, rzeźby, plecionki, kosze, maty, ludowe instrumenty muzyczne, artykuły papiernicze, zabawki, odzież i inne wyroby włókiennicze czy piłki sportowe. Ofertę wzbogacają także kosmetyki, kwiaty cięte, nagrania muzyczne czy nawet usługi turystyczne.

HerbataKakaoKawa KwiatyMiódRyż Cukier BananBawełna

Globalny rynek kawy Kawa jest drugim, pod względem wartości wymiany, dobrem w handlu międzynarodowym 25 mln producentów – drobnych, z Południa 700 mld filiżanek rocznie (ilu konsumentów?) ‏ 75% produkcji trafia na eksport, głównie na Północ Niestabilne ceny – próby regulacji(lata ) ‏ Liberalizacja rynku – po 1989 roku Kryzys kawowy rok

Zyski producentów w coraz mniejszym stopniu zależą od ceny płaconej przez konsumentów w sklepie, a bardziej – od pośredników i ich polityki. Zyski producentów w coraz mniejszym stopniu zależą od ceny płaconej przez konsumentów w sklepie, a bardziej – od pośredników i ich polityki. Stabilna, przejrzysta i dająca producentom ‘głos’ struktura, została zastąpiona przez nieformalny układ zdominowany przez nabywców (firmy wypalające!) ‏ Stabilna, przejrzysta i dająca producentom ‘głos’ struktura, została zastąpiona przez nieformalny układ zdominowany przez nabywców (firmy wypalające!) ‏ Powrót do odgórnej regulacji rynku jest praktycznie niemożliwy Powrót do odgórnej regulacji rynku jest praktycznie niemożliwy SH przekłada koszty utrzymania częściowo regulowanego rynku z budżetów państw, na nas, świadomych konsumentów! SH przekłada koszty utrzymania częściowo regulowanego rynku z budżetów państw, na nas, świadomych konsumentów! Globalny rynek kawy

Tradycyjny handel - rolnik - pośrednik skupujący - pośrednik z zapleczem technicznym - lokalny eksporter - (handlowiec międzynarodowy) ‏ - firma wypalająca - detalista - konsument

Alternatywny handel - rolnik - spółdzielnia - (ew. unia) - kupiec - firma wypalająca - detalista - konsument

Skąd ten pomysł? Przeszłość kolonialna – odpowiedzialność, globalna solidarność Globalizacja – handel międzynarodowy (regulacja), przepływ informacji Zrównoważony rozwój – pozaekonomiczne aspekty rozwoju, globalna perspektywa, Świadomość konsumencka – globalne skutki codziennych wyborów ‘Trade not Aid’

Historia rozwoju SH – 3 etapy Handel charytatywny – sprzedaż rękodzieła z Południa; zakup motywowany współczuciem nabywcy; Import produktów spożywczych i certyfikacja – lojalność konsumentów, podkreślenie wyjątkowości idei; rynek głównych towarów importowanych z Południa; Odpowiedzialny biznes – konsumenci przywiązują większą wagę do warunków powstawania produktów i związanych z tym oddziaływań.

Fair Trade czy Fairtrade? Pisane ze spacją oznacza cały ruch zaangażowany w zapewnienie godnego życia rolnikom i pracownikom z Południa poprzez sprawiedliwe warunki handlowe. Bez spacji oznacza produkty certyfikowane przez organizację FLO - czyli ponad 80% wszystkich produktów SH

Certyfikacja Sprecyzowane kryteria Wyjątkowość Koszty dla producenta 1988 (Holandia) Max Havelaar – certyfikowana kawa 1997 – FLO i znak FT (produkt) ‏ 2004 – IFAT i znak FTO (organizacja) ‏

Projekty zrealizowane w OCFCU z Premii FT 5 szkół podstawowych 4-klasowych (dla 6000 dzieci), rozbudowa 6 szkół, 17 dodatkowych sal szkolnych, 4 przychodnie lekarskie i 1 klinika, wyposażenie w sprzęt medyczny 3 istniejących przychodni lekarskich, 36 ujęć czystej wody, 1 most, 1 linia energetyczna, 7 stacji oczyszczania ziaren kawy. 11 spółdzielni, skupiających 9 tys. drobnych producentów wraz z rodzinami. Źródło: Meskela T., 2008

KapitałNaturalnyFizycznyLudzkiSpołecznyKorzyści Zrównoważona gospodarka zasobami naturalnymi, ochrona bioróżnorodności Rozwój infrastruktury – drogi, szkoły, punkty medyczne, ujęcia wody; lepsze warunki mieszkaniowe; łatwiejszy dostęp do zakładów obróbki kawy Lepsze samopoczucie i kondycja zdrowotna, poprawione bezpieczeństwo żywieniowe, rzadsze zachorowania związane z brudną wodą; wyższy odsetek dzieci uczęszczających do szkoły, stypendia dla uczących się Nauka współpracy w społeczności, uczestnictwo w budowaniu i działaniach organizacji Korzyści z uczestnictwa w systemie FT Finansowe: wyższy przychód, dostęp do usług kredytowych i oszczędnościowych, stabilizacja dochodów

Czy ktoś to sprawdza? FLO international jest organizacją non-profit zajmującą się ustalaniem standardów FT. Skupia przedstawicieli inicjatyw metkujących, producentów, handlowców i osoby niezależne. FLO cert jest niezależną firmą, która szkoli i zatrudnia inspektorów prowadzących proces certyfikacji i weryfikujących wypełnianie standardów FT.

Fairtrade w Polsce Sprzedaż w Polsce w 2007 roku – 1 do kilku mln zł sprawiedliwyhandel.pl i sprawiedliwy-handel.pl Światowy Dzień SH zielonasiec.pl efte.org

Dyskusja wokół SH * Mainstreaming? * Utrzymana logika eksportu z Południa towarów nieprzetworzonych * Brak standardów dla handlowców * Problemy organizacji producenckich * Słabo kontrolowane standardy * Biurokracja