TWIERDZENIE TALESA. Tales z Miletu to jeden z najwybitniejszych mędrców starożytności. Zasłynął nie tylko jako filozof ale także jako matematyk i astronom.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Twierdzenie Talesa.
Advertisements

z wody powstało i z wody się składa.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Mateusz Siuda klasa IVa
T A L E S z Miletu Dowód twierdzenia Pokaz programu PowerPoint XP
Temat 2: Podstawy programowania Algorytmy – 1 z 2 _________________________________________________________________________________________________________________.
Ekonometria WYKŁAD 10 Piotr Ciżkowicz Katedra Międzynarodowych Studiów Porównawczych.
Tworzenie odwołania zewnętrznego (łącza) do zakresu komórek w innym skoroszycie Możliwości efektywnego stosowania odwołań zewnętrznych Odwołania zewnętrzne.
Jak majtek Kowalski wielokąty poznawał Opracowanie: Piotr Niemczyk kl. 1e Katarzyna Romanowska 1e Gimnazjum Nr 2 w Otwocku.
Excel 2007 dla średniozaawansowanych zajęcia z dnia
Poszukujemy prawidłowości w nas i wokół nas Projekt realizowany w ramach programu „Szkoła Myślenia” Uczestnicy: uczniowie klas III Rok szkolny 2009/2010.
Wyrażenia Algebraiczne Bibliografia Znak 1Znak 2 Znak 3 Znak 4 Znak 5 Znak 6 Znak 7 Znak 8 Znak 9 Znak 10 Znak 11.
Rozwiązywanie zadań tekstowych za pomocą równań, nierówności i układów równań Radosław Hołówko Konsultant: Agnieszka Pożyczka.
Wypadkowa sił.. Bardzo często się zdarza, że na ciało działa kilka sił. Okazuje się, że można działanie tych sił zastąpić jedną, o odpowiedniej wartości.
Zmienne losowe Zmienne losowe oznacza się dużymi literami alfabetu łacińskiego, na przykład X, Y, Z. Natomiast wartości jakie one przyjmują odpowiednio.
Pomiar przyspieszenia ziemskiego za pomocą piłeczki tenisowej.
Rozwiązywanie równań I-go stopnia z jedną niewiadomą
„MATEMATYKA JEST OK!”. Figury Autorzy Piotr Lubelski Jakub Królikowski Zespół kierowany pod nadzorem mgr Joanny Karaś-Piłat.
FIGURY.
Funkcja liniowa Przygotował: Kajetan Leszczyński Niepubliczne Gimnazjum Przy Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym Księży Orionistów W Warszawie Ul. Barska.
W KRAINIE TRAPEZÓW. W "Szkole Myślenia" stawiamy na umiejętność rozumowania, zadawania pytań badawczych, rozwiązywania problemów oraz wykorzystania wiedzy.
KLASA VI 1. WSTĘP – Układy współrzędnych – przykłady 2. UKŁAD WSPÓŁRZĘDNYCH X-Y – definicja, rzędne, odcięte, początek układu. 3. WSPÓŁRZĘDNE PUNKTU –
Opodatkowanie spółek Podziały Spółek. Podziały spółek Rodzaje podziałów wg KSH Przewidziane są cztery sposoby podziału: 1) podział przez przejęcie, który.
Lekcja 17 Budowanie wyrażeń algebraicznych Opracowała Joanna Szymańska Konsultacje Bożena Hołownia.
Matematyka przed egzaminem czyli samouczek dla gimnazjalisty Przygotowała Beata Czerniak FUNKCJE.
Menu Jednomiany Wyrażenia algebraiczne -definicja Mnożenie i dzielenie sum algebraicznych przez jednomian Mnożenie sum algebraicznych Wzory skróconego.
I T P W ZPT 1 Realizacje funkcji boolowskich Omawiane do tej pory metody minimalizacji funkcji boolowskich związane są z reprezentacją funkcji w postaci.
Pole wycinka kołowego r r α Wycinek kołowy, to część koła ograniczona dwoma promieniami. Skoro wycinek kołowy jest częścią koła, to jego pole jest częścią.
Cechy podobieństwa trójkątów Radosław Hołówko Konsultant: Agnieszka Pożyczka.
W KRAINIE CZWOROKĄTÓW.
Skala i plan Prezentacje wykonała Klaudia Forystek Klasa VI.
Renata Maciaszczyk Kamila Kutarba. Teoria gier a ekonomia: problem duopolu  Dupol- stan w którym dwaj producenci kontrolują łącznie cały rynek jakiegoś.
Wykorzystanie Twierdzenia Talesa w zadaniach tekstowych Opracowała: Monika Grudzińska - Czerniecka.
Nr36zad3 Klasa IIIa Gimnazjum w Bogdańcu ma zaszczyt zaprezentować rozwiązanie zadania: o trójkątach z monet!
Obliczanie procentu danej wielkości Radosław Hołówko.
Opracowanie Joanna Szymańska Konsultacja Bożena Hołownia.
Dowodzenie twierdzeń Autor: Patryk Kostrzewski. Dowodzenie twierdzeń pozwala stwierdzić prawdziwość twierdzenia. W tym celu przeprowadza się rozumowanie.
OBLICZAM POLE TRAPEZU KLASA V
Nast. slajd Odcinki w trójkącie Maciej Kawka.
Okrąg i koło Rafał Świdziński.
W kręgu matematycznych pojęć
WYPROWADZENIE WZORU. PRZYKŁADY.
FIZYKA na służbie b’Rowersa ...krótki kurs.
FIZYKA na służbie b’Rowersa ...krótki kurs.
Twierdzenia Pitagorasa wykonanie Eryk Giefert kl. 1a
Pamięci Henryka Pawłowskiego
Liczby pierwsze.
FIGURY.
Radosław Hołówko Konsultant: Agnieszka Pożyczka
KLASYFIKACJA CZWOROKĄTÓW
Wykorzystanie Twierdzenia Talesa w zadaniach tekstowych
Zajęcia przygotowujące do matury rozszerzonej z matematyki
Trójkąty Klasyfikacja trójkątów Warunek trójkąta.
Wysokości i pole trójkąta równobocznego.
Prezentację wykonali: Uczniowie klasy VI Rok szkolny 2009/2010
Twierdzenia Pitagorasa - powtórzenie wiadomości
Warunki w sieciach liniowych
MATEMATYKAAKYTAMETAM
Figury geometryczne.
Matematyka Zadania i objaśnienia Jakub Tchórzewski.
Zapis prezentacji:

TWIERDZENIE TALESA. Tales z Miletu to jeden z najwybitniejszych mędrców starożytności. Zasłynął nie tylko jako filozof ale także jako matematyk i astronom. Potrafił przewidywać zaćmienia słońca, czym prawdopodobnie przyczynił się do wyniku bitwy nad rzeką Halys. Twierdzenie Talesa przedstawione w tej lekcji to potężne narzędzie w geometrii. Tales dzięki swojej wiedzy już w VI w p. n. e. potrafił obliczać wysokość m. in. piramid tylko w oparciu o pomiar długości ich cienia…

TALES Z MILETU

ODCINKI PROPORCJONALNE. Co to oznacza, że dane odcinki są proporcjonalne? Oznacza to, że jeśli podzielimy przez siebie ich długości, to otrzymamy tę samą liczbę. PRZYKŁAD: |AB|= 0,9 |BC| = 0,4 |AD| = 1,8 |DE| = 0,8

ODCINKI PROPORCJONALNE. Jeżeli zachodzi powyższa proporcja, to o odcinkach AD I DE mówimy, że są proporcjonalne do odcinków AB i BC.

TWIERDZENIE TALESA. Jeżeli ramiona kąta przetniemy prostymi równoległymi, to odcinki wyznaczone przez te proste na jednym ramieniu kąta są proporcjonalne do odpowiednich odcinków na drugim ramieniu kąta. m || n

PROPORCJE WYNIKAJĄCE Z TWIERDZENIA TALESA.

PRZYKŁADY. PRZYKŁAD 1. Oblicz długość odcinka oznaczonego literą x. Rozwiązujemy proporcję wynikającą z twierdzenia Talesa: 2,4 ∙ 3,5 = 1 ∙ x x = 8,4

PRZYKŁADY. PRZYKŁAD 2. Oblicz długość odcinka oznaczonego literą a. Rozwiązujemy proporcję wynikającą z twierdzenia Talesa: 2 ∙ (2 + 6) = 2a 16 = 2a a = 8

PRZYKŁADY. PRZYKŁAD 3. Oblicz długość odcinka oznaczonego literą y. 25 ∙ (y + 30) = 30 ∙ 70 25y = y = 1350 | : 25 y = 54

PRZYKŁADY. PRZYKŁAD 4. Oblicz długość odcinka oznaczonego literą b. W tym przypadku także „działa” twierdzenie Talesa. Układamy proporcję dla odpowiednich odcinków. 12 ∙ 7 = b ∙ 6 6b = 84 | : 6 b = 14

PRZYKŁADY. PRZYKŁAD 5. Oblicz długość odcinka oznaczonego literą z. 8 ∙ (13 + z) = (9 + z) ∙ z = z 8z – 10z = 90 – z = -14 | : (-2) z = 7

DOWÓD TWIERDZENIA TALESA. Dowód tego twierdzenia jest dość prosty. Opiera się na dwóch faktach: 1.Pola trójkątów, które mają wspólną podstawę i równe wysokości, są takie same. 2. Stosunek pól trójkątów, które mają taką samą wysokość, jest równy stosunkowi ich podstaw.

DOWÓD TWIERDZENIA TALESA. Trójkąty ADB i DEB mają wspólną wysokość h 1. Zgodnie z podanymi powyżej faktami zachodzi: P ΔADB P ΔDEB = b d k || l

DOWÓD TWIERDZENIA TALESA. Trójkąty ADB i DCB mają wspólną wysokość h 2. Analogicznie: = k || l P ΔADB P ΔDCB a c

DOWÓD TWIERDZENIA TALESA. Godnie z pierwszym faktem zachodzi: k || l P ΔDEB = P ΔDCB Mamy zatem: P ΔADB P ΔDCB = a c P ΔDEB = P ΔDCB P ΔADB P ΔDEB = b d

DOWÓD TWIERDZENIA TALESA. Po uporządkowaniu dostajemy:, zachodzi więc równość: co kończy dowód. P ΔADB P ΔDCB = a c P ΔADB P ΔDEB = b d = a c = b d

PRZYKŁADOWE ZADANIA. ZADANIE 1. Maszt rzuca cień długości 164 m. Na maszcie umieszczono anteny stacji nadawczych telefonii komórkowej. Najniżej umieszczona antena jest na wysokości 15m nad ziemią. Cień anteny zaczyna się w odległości 12m od masztu. Jak wysoki jest maszt? Rozwiązanie najlepiej zacząć od wykonania rysunku pomocniczego

PRZYKŁADOWE ZADANIA. ZADANIE 1 – ciąg dalszy. Zgodnie z twierdzeniem Talesa zachodzi równość: Rozwiązujemy proporcje: 15 ∙ 164 = x ∙ 12 12x = 2460 |: 12 x = 205 (m) Odpowiedź: Maszt ma 205 m wysokości.

PRZYKŁADOWE ZADANIA. ZADANIE 2. Przy drodze rosło samotne drzewo. Aby poznać jego wysokość, uczniowie dokonali odpowiednich pomiarów. Następnie, korzystając ze schematu, obliczyli jego wysokość. Przedstaw ich obliczenia. Uzyskane przez gimnazjalistów pomiary: długość cienia drzewa – 5,6 m długość cienia Basi – 1,4 m wzrost Basi – 1,7 m

PRZYKŁADOWE ZADANIA. ZADANIE 2 – ciąg dalszy. Zgodnie z twierdzeniem Talesa zachodzi proporcja: Po podstawieniu danych otrzymujemy: 1,7 ∙ 5,6 = x ∙ 1,4 1,4x = 9,52 |: 1,4 x = 6,8 Odpowiedź: Drzewo ma wysokość 6,8 m.