Pracownia Terapii i Psychoedukacji

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WROCŁAWSKA SIEĆ SZKÓŁ PROMUJĄCYCH ZDROWIE
Advertisements

Elżbieta Powichrowska MOTiR Etap
BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
UŻYWANIE SUBSTANCJI PSYCHOAKTYWNYCH PRZEZ MŁODZIEŻ 2003
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
USTAWA Z DNIA 29 lipca 2005r. O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE Cele uregulowań prawnych: rozwój profilaktyki jako formy działań zapobiegających.
Realizacja przez szkoły województwa śląskiego Krajowego Programu Zapobiegania Narkomanii w roku 2009 (materiał opracowany w oparciu o informacje przekazane.
DZIAŁANIA WOJEWODY MAŁOPOLSKIEGO W ZAKRESIE PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE JERZY SZCZEPANIEC Wydział Polityki Społecznej.
Centrum Profilaktyki i Edukacji Społecznej PARASOL
Rok szkolny 2009 / 2010 PEDAGOG SZKOLNY BOŻENA BOGOJŁO PSYCHOLOG EWA BOGUSZ - DURCZAK.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
WARSZTATY DLA GIMNAZJALISTÓW I UCZNIÓW SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH
UŻYWANIE SUBSTANCJI PSYCHOAKTYWNYCH PRZEZ STUDENTÓW Studenci 2004
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Podstawy prowadzenia działań profilaktycznych- najważniejsze obszary i strategie Opr. w MOTiR ETAP w Białymstoku w ramach projektu „Szkoła dobrego wyboru”
Przedmiot: Medycyna Rodzinna, Wydział LEkarski II UM Poznan, VI rok
Priorytet 3. Rozwijanie umiejętności wspierających proces adaptacji do zmian społecznych i cywilizacyjnych. mgr Anna Głowacka.
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
Diagnoza środowisk zagrożonych przemocą i uzależnieniami
Poradnia Profilaktyczno Terapeutyczna
Uzależnienia a rozwój dziecka
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach ul. M. Reja 67 B.
NOWE KOMPETENCJE – NOWE ŻYCIE. PROGRAM AKTYWIZACJI ZAWODOWEJ I SPOŁECZNEJ OSÓB DŁUGOTRWALE POZOSTAJĄCYCH BEZ PRACY W GMINIE KLUCZBORK KLUB,,LUBIĘ BYĆ MAMĄ
Profilaktyka to wszelkie działania podejmowane w celu zapobiegania jakiemuś zjawisku, ochrona przed niepożądanym skutkiem jakiegoś zjawiska TYPY PROFILAKTYKI.
Szkoła Podstawowa nr 2 im. J. Korczaka w Kluczborku
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
ZERO TOLERANCJI DLA PRZEMOCY W SZKOLE
MŁODZIEŻ WBREW STEREOTYPOM. Ważne pytania 1.Jakie kompetencje osobiste i społeczne gimnazjalistów zwiększają odporność na działanie zagrożeń w postaci.
PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
PROFILAKTYKA.
GKRPA w PODKOWIE LEŚNEJ
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Białymstoku
w praktyce pedagogicznej
BEZPIECZNA SZKOŁA Profilaktyka jako element przeciwdziałania negatywnym zjawiskom wśród dzieci i młodzieży.
Szkoła Promująca Zdrowie
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
O czym musimy pamiętać ? Listopad 2014r.
Rządowy Program „Bezpieczna i Przyjazna Szkoła” na lata
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
GIMNAZJUM IM. ORŁA BIAŁEGO W WĘGORZYNIE
Rekomendacje dla Gminnych Programów Przeciwdziałania Narkomanii.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
Badania ankietowe uczniów i ich rodziców
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
Rodzice, dzieci, nauczyciele – adekwatne formy profilaktyki od substancji psychoaktywnych 15 kwietnia 2016 r.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
ASYSTENTURA RODZINY.
Dobry Rodzic – Dobry Start. Dlaczego warto podejmować działania profilaktyczne skierowane do rodziców małych dzieci?
Razem przeciw dopalaczom Paula Lutowska, 16 lat Liceum Ogólnokształcące im. T. Kotarbińskiego w Sępólnie Krajeńskim, ul. Młyńska 42 Sępólno Krajeńskie.
Profilaktyka 2017 Łódź, 3 marca 2017 r. Wydział Edukacji DSS UMŁ.
Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego
„ Rodzina , Twój przyjazny świat ”
Doskonalenie nauczycieli granty
Opracowała: Katarzyna Płatek
PSYCHOLOGIA Wykład 6 STRES.
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
I FUNDACJA KONSTRUKTYWNEGO ROZWOJU
Profilaktyka to wszelkie działania podejmowane w celu zapobiegania jakiemuś zjawisku, ochrona przed niepożądanym skutkiem jakiegoś zjawiska TYPY PROFILAKTYKI.
Rządowy Program „Bezpieczna i Przyjazna Szkoła” na lata
Bezpieczne korzystanie z zasobów Internetu
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Co pomaga nastolatkom w radzeniu sobie z depresją
Zapis prezentacji:

Pracownia Terapii i Psychoedukacji Czynniki zwiększające skuteczność przeciwdziałania zachowaniom ryzykownym młodzieży w świetle wyników badań ESPAD Marek Łabudziński psycholog społeczny, certyfikowany specjalista terapii uzależnień

Badania ESPAD Zachowania ryzykowne w dużej mierze są zachowaniami ukrytymi, zlokalizowanymi w szarej strefie funkcjonowania społecznego młodego człowieka. Pokazują aktualną sytuację zastaną, aktualną scenę epidemiologiczną, skalę zjawiska zachowań ryzykownych wśród uczniów. Charakteryzują grupę odbiorców uniwersalnej profilaktyki szkolnej – deklaracja doświadczeń.

Profilaktyka uzależnień Profilaktyka to zapobieganie problemom zanim one wystąpią Do niedawna sądzono, że głównym problemem związanym z używaniem substancji psychoaktywnych są uzależnienia - stąd przyjęła się nazwa „profilaktyka uzależnień”

Profilaktyka objawowa alkoholowa Profilaktyka narkomanii Profilaktyka przestępczości Koncentracja na widocznych problemach mobilizuje społeczeństwo do działań na rzecz młodzieży Profilaktyka seksualna Profilaktyka przemocy i agresji Profilaktyka zachowań w sieci

Profilaktyka zachowań ryzykownych Współwystępowanie zachowań problemowych Profilaktyka różnych zachowań problemowych / ryzykownych młodzieży Wspólne przyczyny Wspólne funkcje rozwojowe

Czym więc jest profilaktyka ? Gerald Edwards – profilaktyka to działania, które stwarzają człowiekowi okazję do aktywnego uczestnictwa w gromadzeniu doświadczeń powodujących wzrost jego zdolności do radzenia sobie w potencjalnie trudnych sytuacjach życiowych.

Profilaktyka jako dyscyplina naukowa Czynniki ryzyka i czynniki chroniące Modele teoretyczne wyjaśniające zjawisko zachowań ryzykownych (np. teoria Jessorów) Skuteczne strategie profilaktyczne rozwijające psychospołeczne kompetencje: dzieci i młodzieży, rodziców, wychowawców 7

Efektywne strategie profilaktyczne Porównywano skuteczność różnych strategii profilaktycznych (np. Tobler i wsp. 1992, 1997, 2000) w efekcie, w zakresie profilaktyki uniwersalnej, oceniono jako nieefektywne strategie ukierunkowane głównie na: przekaz wiedzy o konsekwencjach alternatywy dla zachowań ryzykownych efektywne okazały się strategie: wzmacniania kompetencji: radzenia sobie ze stresem, rozwiązywania problemów, odpierania nacisków (Jessors, 1977; Botvin, 1984) wzmacnianie roli wychowawczej rodziny (Ajzen & Fishbein , 1980; Hansen, 1993) budowanie więzi ze szkołą (Hawkins & Weis, 1985) 8 8

ESPAD – czynniki w badaniach Czynniki chroniące Czynniki ryzyka pozytywna postawa wobec szkoły (zaangażowanie, dobre oceny) negatywna postawa wobec używania/dewiacji odczuwana kontrola rodzicielska wsparcie emocjonalne od rodziców radzenie sobie w trudnych sytuacjach brak kontroli rodzicielskiej, niskie osiągnięcia szkolne, wagary tolerancja dla dewiacji przynależność do negatywnej grupy kolegów oczekiwanie pozytywnych efektów używania substancji

Jak działają czynniki chroniące Jak działają czynniki chroniące? Model redukowania ryzyka (Krzysztof Ostaszewski) Używanie substancji Koledzy używający substancji Czynnik ryzyka Czynnik chroniący Kompetencje emocjonalne np. odporność na stres Czynniki chroniące stanowią swego rodzaju bufor redukujący wpływ czynników ryzyka, modyfikują (zmniejszają) ich wpływ 10 10

Pozytywna profilaktyka dobre przygotowanie do życia społecznego, rodzinnego, zawodowego Treścią i celem profilaktyki jest rozwój młodzieży poprzez wzmacnianie czynników chroniących zmniejszenie natężenia zachowań ryzykownych

Dlaczego warto postawić na jakość/skuteczność profilaktyki? Przykład: test CAST zawarty w kwestionariuszu ankiety ESPAD – 3,4 % uczniów to problemowi użytkownicy marihuany, co stanowi 70 osób wśród 2082 badanych. Użytkownik nie zarabia, jest na utrzymaniu bliskich, często dopuszcza się drobnych kradzieży, oszustw, handluje substancjami. Każdy z nich średnio używa substancji za 30 zł dziennie. Są tacy, którzy używają wielokrotnie więcej, ale są i tacy, którzy codziennie nie używają. Aby kupić narkotyki za 30 zł, użytkownik problemowy musi ukraść (lub wynieść z domu) przedmioty za ok. 60 zł. Co daje = 4 200 zł dziennie A w roku: 365 dni x 4 200 = 1 533 000 zł

Dziękuję za uwagę Pracownia Terapii i Psychoedukacji Marek Łabudziński psycholog społeczny, certyfikowany specjalista terapii uzależnień