Województwo lubuskie na tle kraju – wyniki badań porównawczych przeprowadzonych przez Lubuskie Stowarzyszenie na Rzecz Kobiet „BABA”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Czym jest Porozumienie „Niebieska Linia”?
Advertisements

Standard minimum realizacji zasady równości szans kobiet i mężczyzn w PO KL Gdańsk, 26 listopada 2010.
Monitoring „Miejskiego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie”
Wydział Edukacji i Spraw Społecznych
Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych m.st. Warszawy
MIEJSKI OŚRODEK POMOCY RODZINIE W KONINIE
Niebieska Procedura dla Lecznictwa Odwykowego
PRZYJACIEL RODZINY CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA!
WYDZIAŁ PREWENCJI KOMENDY WOJEWÓDZKIEJ POLICJI W GDAŃSKU
USTAWA Z DNIA 29 lipca 2005r. O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE Cele uregulowań prawnych: rozwój profilaktyki jako formy działań zapobiegających.
Prezentacja wyników badań
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
Narodowy Plan Działań Na Rzecz Dzieci
Niesienie pomocy osobom uwikłanym w przemoc domową Centrum Ochrony Dziecka i Rodziny PSPiA KLANZA Oddział Białostocki.
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Badanie projektów pilotażowych PO KL Planowane zmiany w Zasadach dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL.
1 Zasada równości szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy Mikołajki, lutego 2010 r. Bartosz Szurmiński – Kierownik Zespołu ds. Informacji i Promocji.
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Zespół Interdyscyplinarny do spraw Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie w Bartoszycach Bartoszyce, r.
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
KONTEKST ZASADY RÓWNOŚCI SZANS KOBIET I MĘŻCZYZN
Przedsięwzięcie współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego ZASADA RÓWNOŚCI SZANS K I M W PLANOWANIU I OCENIE PROJEKTÓW.
LOKALNY SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE W TYCHACH
Przemoc w rodzinie Niebieska Karta.
Przemoc w rodzinie Bieżące refleksje wynikające z praktyki
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Podstawowe informacje o tegorocznym konkursie. Celem programu jest aktywizowanie mieszkańców na rzecz działań o charakterze dobra wspólnego. Zależy nam.
Mgr Mirosław Przewoźnik. Fundusz Inicjatyw Obywatelskich powstał w 2005 r. w celu pobudzania oraz wspierania rozwoju inicjatyw obywatelskich. W okresie.
Zbudujmy system przeciwdziałania przemocy w rodzinie Lublin, 25 listopada 2009 r.
Działania samorządu województwa (Wojewódzkiego Urzędu Pracy) na rzecz promocji zatrudnienia i rozwoju przedsiębiorczości Zielona Góra, 08 kwietnia 2009.
EWALUACJA LOKALNEGO SYSTEMU PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE - DOŚWIADCZENIA DOTYCZĄCE SPOSOBÓW POMAGANIA I NASILENIA STRESU POURAZOWEGO (PTSD) Z.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
Raport z badań CSR w opinii inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych oraz spółek giełdowych Badanie wśród inwestorów instytucjonalnych Warszawa, lipiec.
Krajowy Program Działań na Rzecz Równego Traktowania 2013 – 2016 Warszawa, 28 sierpnia 2014r.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych 2002 statystyki Ponad 86 tys. interwencji policji Ponad 86 tys. interwencji policji Ponad 69 tys.
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w projektach PO KL
SPOTKANIE KADRY KIEROWNICZEJ OPS, PCPR I PUP Z TERENU WOJEWÓDZTWA WARMIŃSKO- MAZURSKIEGO Olsztyn, 16. czerwca 2010 ELBLĄSKIE STOWARZYSZENIE WSPIERANIA.
Projekt „Monitorowanie Losów Dziecka - standard postępowania pracowników socjalnych - narzędzie służące ochronie dzieci przed przemocą w rodzinie” 1.
1 Zasada równo ś ci szans kobiet i m ęż czyzn w projektach POKL Spotkanie informacyjne nt konkursów PO KL Olsztyn, dn. 24 wrze ś nia 2010 r. Bartosz Szurmi.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
WARSZTATY WYJAZDOWE Lokalna Grupa Działania „Brynica to nie granica” „Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa.
10 lat działań na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie z perspektywy Policji Jachranka, 14 grudnia 2015 r.
OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA „10 LAT USTAWY O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE – HISTORIA, DOŚWIADCZENIA, WYZWANIA” Jachranka, 14 – 15 grudnia.
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2016 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
Analiza skuteczności lokalnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie z perspektywy pomocy społecznej Barbara Kowalczyk Katarzyna Rys Na podstawie.
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
MONITORING LOKALNYCH PROGRAMÓW PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE Z PERSPEKTYWY PŁCI RAPORT.
Zespół Interdyscyplinarny ds. Rozwiązywania Problemów Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie ul. Skłodowskiej – Curie
Spotkanie z Komisją Polityki Społecznej i Prorodzinnej Sejmiku Województwa Mazowieckiego.
PRACA KOREKCYJNO – EDUKACYJNA Z OSOBAMI STOSUJĄCYMI PRZEMOC REFLEKSJE, UWAGI Z PRAKTYKI JERZY SZCZEPANIEC TARNOWSKI OŚRODEK INTERWENCJI KRYZYSOWEJ I WSPARCIA.
Cele Programu:  stworzenie warunków dla rozwoju zróżnicowanych instytucji opiekuńczo-edukacyjnych dla dzieci w wieku do lat 3 (w wyjątkowych przypadkach.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
KONFERENCJA DLA PRZEWODNICZĄCYCH GMINNYCH KOMISJI ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH Danuta Janusz Ekspert Wojewódzki ds. Informacji o Narkotykach i.
„L OKALNIE PRZECIW PRZEMOCY WOBEC KOBIET ” R OLA Z ESPOŁÓW I NTERDYSCYPLINARNYCH W PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE I PRZEMOCY WOBEC KOBIET dr hab.
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Na czym polega logika projektu.
Jerzy Mellibruda POLSKA PRZEMOC DOMOWA Problemy i wyzwania OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA SPECJALISTYCZNYCH OŚRODKÓW WSPARCIA DLA OFIAR PRZEMOCY W RODZINIE.
Co to jest Zespół Interdyscyplinarny?
Konferencja podsumowująca Gminny Program Przeciwdziałania Przemocy
Dr Anna Augustynowicz, Dr Aleksandra Czerw
w województwie pomorskim
Zasada równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasada równości szans kobiet i mężczyzn w ramach Poddziałania.
Diagnoza zjawiska przemocy domowej na terenie powiatu świdnickiego
Zbudujmy system przeciwdziałania przemocy w rodzinie
Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Równościowe zarządzanie projektem
Aktualizacja Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata czerwca 2018 r.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Zapis prezentacji:

Województwo lubuskie na tle kraju – wyniki badań porównawczych przeprowadzonych przez Lubuskie Stowarzyszenie na Rzecz Kobiet „BABA”

PRZESTUDIOWANE PROGRAMY Miasta Zielona Góra Gminy Świebodzin Gminy Słubice Gminy Cybinka Gminy Rzepin Gminy Drezdenko Gminy Szprotawa Gminy Skwierzyna Gminy Bobrowice Gminy Słońsk Gminy Zwierzyn Gminy Zabór Województwa lubuskiego Powiatu nowosolskiego Powiatu sulęcińskiego Powiatu strzelecko-drezdeneckiego Powiatu żagańskiego Powiatu żarskiego Powiatu gorzowskiego Powiatu zielonogórskiego Łącznie w Polsce przebadano 318 programów: 16 wojewódzkich 81 powiatowych 221 gminnych.

Czy program definiuje poszczególne rodzaje przemocy?

W województwie lubuskim jedynie 40% programów definiowało każdy z wymienionych rodzajów przemocy, a w ogólnopolskim raporcie zbiorczym większość programów zawierała takie definicje. Aż 40% nie definiowało żadnego zjawiska przemocy. Jak można przeciwdziałać czemuś, jeżeli nie określimy problemu? Czy program definiuje poszczególne rodzaje przemocy?

Czy program definiuje następujące rodzaje przemocy z uwzględnieniem kategorii płci?

Czy program zawiera informację, że osobami doświadczającymi przemocy domowej są najczęściej kobiety? Dostrzegając to można planować działania skierowane wyłącznie do kobiet, jako do grupy, która najczęściej doświadcza przemocy w rodzinie. Zwiększyłaby się przez to skuteczność podejmowanych przedsięwzięć. Zajmujemy pierwsze miejsce wśród wszystkich województw!

Odwołanie się do konkretnych danych dotyczących przemocy w rodzinie (z terenu, którego dotyczy program) Liczba ofiar przemocy w rodzinie. 71,4% 25,2% programów podających te dane uwzględnia podział na płeć.

Odwołanie się do konkretnych danych dotyczących przemocy w rodzinie (z terenu, którego dotyczy program) Liczba sprawców przemocy w rodzinie. 75% 75,7% programów podających te dane uwzględnia podział na płeć.

Dane dotyczące interwencji policji w sprawach związanych z przemocą w rodzinie Częste braki analizy zjawiska przemocy w programach gminnych.

Dane dotyczące liczby zakładanych Niebieskich Kart Dane w podziale na płeć: 10% 39% W odniesieniu do osób doznających i stosujących przemoc – 1 program. Wyłącznie do osób doznających przemocy – 1 program. Często w województwie lubuskim nie poruszały tej kwestii programy gminne.

Zawieranie danych dotyczących ofiar przemocy, które skorzystały ze wsparcia odpowiednich ośrodków pomocy społecznej. Programy gminne zwykle nie zawierały takich informacji.

Dane z uwzględnieniem podziału na inne cechy (wiek, miejsce zamieszkania, niepełnosprawność, status społeczno-ekonomiczny) Głównie łączenie z: Alkoholizmem Bezrobociem Programy gminne przeważnie nie uwzględniają innych cech. 25% do pojedynczych danych LUBUSKIE

Czy program odnosi się do problemów związanych z płcią społeczno-kulturową? stereotypów płciowych; dyskryminacji; uprzedzeń wobec kobiet; społecznego przyzwolenia na agresję mężczyzn; PIERWSZE MIEJSCE W SKALI KRAJU

Stereotypy do których odwołują się programy „Wciąż pokutuje w społeczeństwie przekonanie, że ofiary przemocy akceptują swoją sytuację, co może wpływać na obojętność wobec przypadków przemocy w rodzinie obserwowanych w otoczeniu. Częste jest zrzucanie na ofiary odpowiedzialności za doświadczaną przemoc. (…) Stosowanie przemocy bardzo często identyfikuje się z mitem, że „przemoc w związkach to sprawa prywatna”.” „Kobiety i dzieci, najczęściej padają ofiarą przemocy w rodzinie, bowiem ciągle jeszcze uznawane są za własność, zaś mężowie i rodzice – za osoby mogące dyscyplinować innych członków rodziny. (…) Akceptacja dla hierarchicznej struktury społeczeństwa powoduje, że w ramach tej struktury funkcjonują osoby, które wierzą, że mają prawo stosować przemoc wobec pozostałych członków swojej rodziny.” Przemoc nas nie dotyczy i zdarza się rzadko, dotyczy tylko niektórych: marginesu społecznego, innej kultury, innej warstwy społecznej; Bita kobieta może bez problemu odejść od maltretującego ją partnera;

Zwracanie uwagi na potrzeby kobiet, jako osób doświadczających przemocy Alarmująco wysoki procent! Pomimo tego, że dostrzegano stereotypy związane z płcią, to z tego spostrzeżenia nie wyciągnięto wniosków. Wypadałoby podjąć dalsze kroki w postaci sprecyzowania potrzeb konkretnej grupy docelowej i odpowiedzi na nie.

Program odnosi sią do poprawy sytuacji grup konkretnych osób czy wyłącznie rodzin? Programy powinny ujmować nie tylko rodziny w całości, ale zwracać uwagę na indywidualne potrzeby np.: grupy osób doświadczających przemocy, najlepiej przy uwzględnieniu ich wieku i płci.

Czy program zakłada współpracę z organizacjami pozarządowymi w procesie jego realizacji? 25% programów lubuskich zakłada współpracę zarówno z instytucjami działającymi na rzecz kobiet jak i katolickimi. Specjalizującymi się w działaniach skierowanych do kobiet lub równościowych. 33,3% 5,7% Pozostałe o charakterze katolickim.

Czy w ramach zaplanowanych działań pojawiają się działania skierowane wyłącznie do kobiet/mężczyzn? W naszym województwie tylko program miasta Zielona Góra planuje konkretne działania skierowane wyłącznie zarówno do kobiet jak i mężczyzn.

Czy program zawiera informacje na temat sposobu monitorowania postępów w jego realizacji? Jeżeli nie wiemy jak sprawdzać postępy przebiegu założeń programu, to nie możemy orzec czy jest on skuteczny i powziąć odpowiednich działań, aby go ulepszyć.

Czy zawierają konkretne wskaźniki postępu (rezultatu) w ich realizacji? Bez wskaźników nie znamy kryteriów według jakich możemy ocenić intratność i skalę podjętych w ramach programu działań. Wskaźniki przypisane każdemu działaniu 15% 34,2%

Czy podana jest konkretna wysokość środków finansowych przeznaczonych na realizację programu? Żaden z analizowanych programów nie podaje konkretnej sumy pieniędzy. Podobna sytuacja ma miejsce w całym kraju, najczęściej są to bardzo ogólne informacje. Ciężko jest planować jakiekolwiek działania a w szczególności jakieś konkretne przedsięwzięcia, gdy nie wiemy jakie środki możemy na to przeznaczyć. Blokuje to kreowanie większych inicjatyw profilaktycznych jaki i działań w celu pomocy osobom uwikłanym w przemoc w rodzinie.

Czy program odnosi się do wniosków wynikających ze sprawozdań z realizacji poprzednich programów przeciwdziałania przemocy w rodzinie? W naszym regionie ani jeden program nie odniósł się do tej kwestii, która jest niezmiernie istotna. Niewiele lepiej sytuacja przedstawia się na terenie całego kraju pomimo faktu, iż 58,5% analizowanych programów zakładało bieżące sprawozdawanie się z jego realizacji. Analiza skuteczności poprzednich działań mogłaby ustrzec przed popełnianiem tych samych błędów, usprawnić pomoc oraz zapobieganie przemocy w rodzinie.

Czy program przewiduje bieżące sprawozdawanie się z jego realizacji? Wystarczy lekki wysiłek podjęty w tym celu, a przełożyłoby się to na możliwość dopracowania działań, korekty ewentualnych błędów i ogólną poprawę wydajności przeciwdziałania przemocy w rodzinie.

PODSUMOWANIE Programy zróżnicowane jakościowo; Programy gminne pisane w oparciu o powiatowe; Programy gminne nie podawały lokalnych danych dotyczących zjawiska przemocy (jeżeli nie wiemy jaka jest skala zjawiska, nie możemy podjąć adekwatnych działań); Kwestia przemocy wobec kobiet potraktowana wymijająco; Dominujący podział na ofiary i sprawców przemocy, bez zaznaczenia płci danych grup; Wyniki województwa lubuskiego na tle ogólnopolskim wypadają dosyć dobrze, jednak wciąż jest wiele kwestii nad którymi warto byłoby popracować.

Źródła: Programy przeciwdziałania przemocy w rodzinie (wymienione na slajdzie 3) Kwestionariusz do analizy programów przeciwdziałania przemocy w rodzinie Ogólnopolskie raporty analizy programów przeciwdziałania przemocy w rodzinie Strony internetowe:  Stowarzyszenia BABA  Fundacji Feminoteka  Uniwersytetu Zielonogórskiego DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ!