Pratt & Whitney Rzeszów S.A.. proprietary information Poland ECCN: 9E999 (not controlled according to PL & EU regulations to US) Opis testu Celem poniższego stanowiska badawczego jest opracowanie i zwalidowanie nowej technologii uszczelnień grafitowych stosowanych w silnikach odrzutowych. Stanowisko badawcze składa się z modułu napędowego (silnik elektryczny, multiplikator oraz sekcja wrzeciona) wraz z modułem testowym. Maksymalna prędkość obrotowa wału w tym stanowisku wyniesie RPM (obrotów na minutę). System olejowy ma za zadanie dostarczyć olej do chłodzenia jak i smarowania multiplikatora, łożysk, sekcji ułożyskowania wału wraz z obracającymi się częściami uszczelnienia modułu testowego. Oddzielne linie są wymagane do zapewnienia filmu olejowego tłumików łożysk. Aby uzyskać szczegółowe informacje patrz kolejne slajdy. Dostarczony system olejowy musi spełniać wszystkie wymagania wymienione w tym dokumencie. Dostawca systemu olejowego jest zobowiązany prezentować postęp prac nad proponowanym projektem. Jakiekolwiek odstępstwo lub techniczna zmiana kwestii związanych z wymogami musi być zakomunikowana a następnie zatwierdzona. Wymagania co do typu oleju: Wszystkie systemy muszą współpracować z następującymi typami olejów: Mobil Jet Oil II, BP Turbo OIL 2380 Badane uszczelnienie grafitowe Olej System Łożyskowania Powietrze/Olej Sekcja Testowa Powietrze Sekcja Testowa Olej Przekładnia Badane Uszczelnienie Grafitowe 1:10 Multiplikator 1:10
Pratt & Whitney Rzeszów S.A.. proprietary information Poland ECCN: 9E999 (not controlled according to PL & EU regulations to US) Moduł Testowy widok 3D. System zasilania powietrzem definicje złącz. A2’- 3 x pozycja GE-18-L 3/4UNF (DIN2353) A2 - 3x pozycja GE-18-L 3/4UNF (DIN2353) wspólne dla: - Ciśnieniowanie uszczelnień wtórnych - Podgrzanie/chłodzenie przed testem gorąco/zimno Potrzebne przełączalne zawory (linia zamknięta dla warunków próżni) O sa – Sekcja łożysk. odpowietrzenie 1 x pozycja GE-L /16”-UN (DIN2353) A3’ – sekcja testowa GE-L-28 1”- BSP (DIN2353) 1x pozycja – wspólne dla scenariuszy: -Linia wspierająca warunki próżni -Bypass przy warunkach wys. ciśnienia. -Zamknięty -Wstępne podgrzanie/chłodzenie (wyjście) Potrzebne przełączalne zawory A4 - heating supporting section (air) GE-L-28 1”- BSP (DIN2353) 4 x pozycja: 2 x pozycja – WEJŚCIE i WYJŚCIE dla przedmuchu gorącym powietrzem (upust na głównym podgrzewaczu) A1 WEJŚCIE powietrza (główne) 1x pozycja wspólne dla: -Główne podparcie uszczelnienia testowanego -Podgrzanie/chłodzenie przed testem gorąco/zimno O sb - Przekładnia odpowietrzenie 1 x pozycja GE-L-28 1”- BSP (DIN2353) 4x A3 – sekcja testowa (olej/powietrze - podciśnienie) GE-L /16”-UN (DIN2353) Wspólne dla: Linii próżnia - warunki próżni Linie odpowietrzenia – potrzebne przełączalne zawory. Podłączenie przewodu (rury)
Pratt & Whitney Rzeszów S.A.. proprietary information Poland ECCN: 9E999 (not controlled according to PL & EU regulations to US) Moduł testowy (Warunki wysokiego ciśnienia) – definicje przyłączy, wymagania ogólne A2’ 3x (0.430” otwór) A1 1x Odsysanie oleju Odpowietrzenie (A3), 1x Min delta wymagana 0.5 – 2 psid (TBD) Min delta wymagana 0.5 – 2 psid (TBD) Przedział wentylowany do ciśnienia otoczenia tak blisko jak to możliwe Przedział wentylowany do ciśnienia otoczenia tak blisko jak to możliwe A2 3x (0.430” otwór) A4 (wejście) 1x A4 (wyjście) 1x A3’ 1x Wymagane Wymagane (opcja) Odpowietrzenie (Osa), 1x
Pratt & Whitney Rzeszów S.A.. proprietary information Poland ECCN: 9E999 (not controlled according to PL & EU regulations to US) Moduł testowy (Warunki dla próżni) – definicje przyłączy, wymagania ogólne A1 Odsysanie oleju 1x 1” otwór Min delta wymagany psid (TBD) A2 – zamknięty Linia próżni (A3), 4x A3’ 1x A4 (wejście) 1x A4 (wyjście) 1x A2’ 3x (0.430” otwór) Upust do otoczenia, tak blisko jak to możliwe Przedmuch (Osa), 1x Wymagane Wymagane (opcja)
Pratt & Whitney Rzeszów S.A.. proprietary information Poland ECCN: 9E999 (not controlled according to PL & EU regulations to US) Główne wymagania dla systemu przygotowania powietrza Układ przygotowania powietrza musi spełniać normy czystości dla wszystkich wymaganych temperatur – klasa I (ISO ) Wilgotność powietrza: (tylko dla powietrznych testów „suchych): < 200 ppm (części na milion) wilgoci Sprężarki, wymagania dla pojemości przewodów: Wymagania dla powietrza podczas testu (A1 lub A4 lub A1+A4): min 100 SCFM, max 235 psig Wymagania dla podrzędnego (Slave) systemu powietrza (A2+A2’): min 80 SCFM, max 70 psig Uwaga: Dostawca systemu musi uwzględnić straty powietrza oraz ciśnienia wewnątrz układu w celu spełnienia wymagań w poszczególnych obszarach (bypass, proces osuszania, min 20% zapas, etc.) Wymagania dotyczące definicji komponentów: Pojemność głównej nagrzewnicy powietrza (A1, A4): max 100 SCFM, 600F (na wejściu głowicy testowej) Pojemność głównej chłodnicy powietrza (A1, A4): min 35 SCFM, min -40F (na wejściu głowicy testowej) Uwaga : min 50SCFM jest dopuszczalne dla nagrzewnicy w przypadku technicznych problemów przy bardzo niskim przepływie! Wymagania dla pomp próżniowych: Min ciśnienie A3: 2.5 psia Min ciśnienie A3’: 3.0 psia Max przepływ powietrza: 10 SCFM + A3’ (A3’ zdefiniowany przez dostawcę systemu) A3, A3’ wymagania temperatury – szczegóły patrz diagram 4 Wymagania dot. temperatury: A1: Temp wewn. przedziału: 20F ÷ 600F. Szczegóły patrz diagram 2 i diagram 4 A4: 20F ÷ 600F (bypass – nie ma wymagań co do ciśnienia) A1, A4, A2 dla zimnego startu (stany nieustalone, przejściowe): -40F (przedmuch – nie ma wymagań co do ciśnienia) A2: temp max 300F - TBD System odpowietrzania: Odpowietrzenie przekładni i sekcji łożyskowej (O sa, O ta ) podłączone do wspólnego kolektora (separatora oleju) (40SCFM) A3 - Odpowietrzenie głowicy testowej realizowane oddzielnie (separatora oleju) (100 SCFM) A1, A3, A3’, A4 linie- Żądana możliwość szybkiego rozłączenia bez wpływu na linie/izolację podczas serwisu
Pratt & Whitney Rzeszów S.A.. proprietary information Poland ECCN: 9E999 (not controlled according to PL & EU regulations to US) Parametr Jednos tka MinMax Powietrze Temp. (port A1) °F°F Diagram 2Sygnał ster. Dystrybucja powietrza °C°C Przepływ (port A1) ppm Diagram 1 Wynikowy Sygnał ster. SCFM Sm3/min Ciśnienie (A1) psia bars Moduł testowy – wymagania dla systemu powietrza (definicja zaworów/regulacji podczas pierwszego testu uruchomieniowego) - Warunki dla wysokiego ciśnienia Parametr Jednos tka Min Powietrze Temp. (port A1, A2) °F°F -40 Zimny test przygot. Nietrwały Wynikowy dla obszaru Dystrybucja powietrza °C°C -40 Stany przejściowe (nieustalone) Powietrze Temp. (port A2) °F°F -- NA Druga linia dystrybucji powietrza °C°C -- Przepływ - (port A2) ppm Diagram 3 Wynikowy SCFM SM3/min Ciśnienie (A2) psia Sygnał ster. bars Powietrze Temp. (port A2’) °F°F -- NA Druga linia dystrybucji powietrza °C°C -- Przepływ - (port A2’) ppm Diagram 3 Wynikowy SCFM SM3/min Ciśnienie (A2’) psia Sygnał ster. bars A1 Odsysanie oleju Odpowietrzenie (A3) A2 3x A2’ 3x A1 1x 0.5-2psid +/-0.4 psia Parametry ciśn. i temp. – wymagane w środku przedziałów. Instrumentacja dostarczona przez PWR Parametry pomiaru przepływów na liniach. Odpowiedzialność dostawcy.
Pratt & Whitney Rzeszów S.A.. proprietary information Poland ECCN: 9E999 (not controlled according to PL & EU regulations to US) +/-0.4psia +/- 1-2psia +/ psia Diagram 1. Moduł testowy – wymagania dla systemu powietrza (definicja zaworów/regulacji podczas pierwszego testu uruchomieniowego) - (ciśnienie powyżej ciśnienia atmosferycznego) A1 (Sygnał ster.) A1 (Wynikowy) Punkt konstrukcyjny Szczelność uszczelnienia vs ciśnienie (całkowity przedmuch) Ciśnienie źródłowe [psia] Szczelność [ppm] Uwaga: Przedział A3 wentylowany do ciśnienia otoczenia.
Pratt & Whitney Rzeszów S.A.. proprietary information Poland ECCN: 9E999 (not controlled according to PL & EU regulations to US) +/- 5 F Diagram 2. Moduł testowy – wymagania dla systemu powietrza (definicja zaworów/regulacji podczas pierwszego testu uruchomieniowego) - (ciśnienie powyżej ciśnienia atmosferycznego) Punkt konstrukcyjny Cały zakres pracy Ciśnienie powietrza vs temperatura powietrza (przedział A1) A1 temperatura powietrza [F] A1 Ciśnienie powietrza [psia]
Pratt & Whitney Rzeszów S.A.. proprietary information Poland ECCN: 9E999 (not controlled according to PL & EU regulations to US) Diagram 3. Moduł testowy (slave) – wymagania dla systemu powietrza (definicja zaworów/regulacji podczas pierwszego testu uruchomieniowego) - (ciśnienie powyżej ciśnienia atmosferycznego) A2’ PRZEPŁYW POWIETRZA VS CIŚNIENIE A2 PRZEPŁYW POWIETRZA VS CIŚNIENIE A2’ CIŚNIENIE W PRZEDZIALE [psia] A2’ PRZEPŁYW POWIETRZA [SCFM] A2 PRZEPŁYW POWIETRZA [SCFM] A2 CIŚNIENIE W PRZEDZIALE [psia] 0,5 PSID Strat Uszczelnienia 2 PSID Strat Uszczelnienia MAX LUZ Uszczelnienia MIN LUZ Uszczelnienia 0,5 PSID Strat Uszczelnienia 2 PSID Strat Uszczelnienia MAX LUZ Uszczelnienia MIN LUZ Uszczelnienia
Pratt & Whitney Rzeszów S.A.. proprietary information Poland ECCN: 9E999 (not controlled according to PL & EU regulations to US) Parametr Jednost ka MinMax Powietrze Temp. (port A1) °F°F DIAGRAM 4 Sygnał ster. Dostarczanie Powietrza °C°C Przepływ - (port A1) ppm Wynikowy Sygnał ster. SCFM SM3/min Ciśnienie (A1) psia bars A1 Vacuum Pump Powietrze Temp. (port A3) °F°F Diagram 4 Wynikowy Linia Pow./Olej Próżnia °C°C Przepływ - (port A3) ppm A1(diagram 4)+ szczelność uszczelnienia szczotkowego (diagr.5) Wynikowy ACFM SCFM M3/min Pressure (A3) Psia Sygnał ster. Bars0.171 A3 A2’ A3’ Moduł testowy – wymagania dla systemu powietrza (definicja zaworów/regulacji podczas pierwszego testu uruchomieniowego) - Próżnia Filtracja - 3 mikrony A3’ – do zdefiniowania przez dostawcę A2 - zamknięty Odsysanie oleju 0.5-2psid Powietrze Temp. (port A2’) °F°F -- NA Drugorzędny system dystrybucji powietrza °C°C -- Przepływ - (port A2’) ppm A2’(diagram 3)+ szczelność uszczelnienia szczotkowego (diagr.5) Wynikowy SCFM SM3/min Ciśnienie (A2’) psia Sygnał ster. bars Dokładność +/- 0.4psia Parametry ciśn. i temp. – wymagane w środku przedziałów. Instrumentacja dostarczona przez PWR Parametry pomiaru przepływów na liniach. Odpowiedzialność dostawcy.
Pratt & Whitney Rzeszów S.A.. proprietary information Poland ECCN: 9E999 (not controlled according to PL & EU regulations to US) +/-0.4psia Diagram 4. Moduł testowy – wymagania dla systemu powietrza (definicja zaworów/regulacji podczas pierwszego testu uruchomieniowego) - (Próżnia) A1 A psia A3 – 6 psia A3 – 10 psia 70F – 450F (A3 - Wynikowy) Przepływ vs ciśnienie źródła (wyliczenia Próżnia) Szczelność Powietrze [ppm] Ciśnienie źródła [psia] 70F – 450F (A1-A3’)
Pratt & Whitney Rzeszów S.A.. proprietary information Poland ECCN: 9E999 (not controlled according to PL & EU regulations to US) Diagram 5. Przepływ przez uszczelnienie szczotkowe do A3 (definicja zaworów/regulacji podczas pierwszego testu uruchomieniowego) - (Warunki próżni) Nominalna szczelność uszczelnienia grafitowego Ciśnienie A3 [psia] Szczelność uszczelnienia [SCFM] Uwaga: Ciśnienie w przedziale A2’ – 17 psia (założone, TBD)
Pratt & Whitney Rzeszów S.A.. proprietary information Poland ECCN: 9E999 (not controlled according to PL & EU regulations to US) OGÓLNE SCENARIUSZE: Test uszczelnienia – scenariusz wyższych ciśnień, przedział A3 odpowietrzany 1. Uszczelnienie sekcji łożyskowej (Port Osa zawsze otwarty) A2’ – (3x) ustawienie ciśnienia około 17 psia aż do osiągnięcia psid delty ciśnienia przez uszczelnienie labiryntowe– (cały czas trwania testu) Uwaga: ciśnienie i min dp zostaną zwalidowane podczas testu uruchomieniowego 2. Uszczelnienie sekcji testowej – uszczelnienie slave Otwórz zawór odpowietrzenia A3 A2 – (3x) ustawienie ciśnienia około 17 psia aż do osiągnięcia psid delty ciśnienia przez uszczelnienie labiryntowe– (cały czas trwania testu) Uwaga: ciśnienie i min dp zostaną zwalidowane podczas testu uruchomieniowego 3. Przygotowanie sekcji testowej a) Przygotowanie testu zimnego - opcja A1, A2 – min 35 SCFM przedmuch powietrza przez przedziały, temperatura poniżej 41F (należy przedyskutować - TBD, zastosować osuszacz). Otwarcie zaworu A3’. (brak wymagań dla ciśnienia, czas trwania należy przedyskutować - TBD) b) Przygotowanie testu gorącego - opcja A1 – 35 SCFM przedmuch powietrza przez przedziały, temperatura F (należy przedyskutować - TBD ). Otwarcie zaworu A3’. (brak wymagań dla ciśnienia, czas trwania należy przedyskutować - TBD) c) Brak przygotowania Uwaga: przygotowanie oleju do testu (w obwodzie) w tym samym czasie (1h). 4. Aktywacja ciśnienia podparcia uszczelnienia testowanego Zamknij A3’ jeżeli otwarty A1 – Ustawienie wymaganego ciśnienia i temperatury (patrz diagram 1 dla zakresu działania) - stabilizacja Uwaga: dla testu zimnego stosować osuszacz, inne stany TBD Pomiar temperatury powietrza blisko grafitowego uszczelnienia, ciśnienia oraz przepływu powietrza A1 (pozostałe parametry– PWRz) Realizacja macierzy stacjonarnych punktów testowych (ciśnienie, test delta ciśnień na uszczelnieniu i temperatury powietrza) należy przedyskutować TBD Uwaga: niektóre z tych punktów mogą trwać kilka minut, inne kilkaset godzin Opcje: Otworzyć i regulować linie A3’ w przypadku gdy nie uda się uzyskać wymaganej temperatury przy niskim przepływie, w sytuacji gdy użycie wewnętrznej nagrzewnicy nie pomoga (bypass do otoczenia lub cyrkulacja) Przesłanie części gorącego powietrza do A4 (otwarcie zaworów; Wejście – Wyjście do otoczenia) w przypadku zbyt małego przepływu przez główną nagrzewnicę – żądane dla gorących punktów testu
Pratt & Whitney Rzeszów S.A.. proprietary information Poland ECCN: 9E999 (not controlled according to PL & EU regulations to US) OGÓLNE SCENARIUSZE: Test uszczelnienia – warunki próżni 1. Uszczelnienie sekcji łożyskowej (Port Osa zawsze otwarty) A2 – zamknięcie linii A2’ – (3x) ustawienie ciśnienia około 17 psia aż do osiągnięcia psid delty ciśnienia przez uszczelnienie labiryntowe– (cały czas trwania testu) Uwaga: ciśnienie i min dp zostaną zwalidowane podczas testu uruchomieniowego 3. Przygotowanie sekcji testowej a) Przygotowanie testu zimnego - opcja A1, A2 – min 35 SCFM przedmuch powietrza przez przedziały, temperatura poniżej 41F (należy przedyskutować - TBD, zastosować osuszacz). Otwarcie zaworu A3’. (brak wymagań dla ciśnienia, czas trwania należy przedyskutować - TBD) b) Przygotowanie testu gorącego - opcja A1 – 35 SCFM przedmuch powietrza przez przedziały, temperatura F (należy przedyskutować - TBD ). Otwarcie zaworu A3’. (brak wymagań dla ciśnienia, czas trwania należy przedyskutować - TBD) c) Brak przygotowania Uwaga: przygotowanie oleju do testu (w obwodzie) w tym samym czasie (1h). 3. Aktywacja pompy próżniowej Przełącz linie A3 na system pompy próżniowej Przedział A3 – ustawienie wymaganych początkowych wartości ciśnienia poniżej 14.7 psia (należy przedyskutować - TBD) z wykorzystaniem regulacyjnego zaworu na linii A3 (patrz diagram 4 i diagram 5 dla zakresu pracy) Uwaga: w niektórych przypadkach testowych nadciśnienie (A1) może być wynikowe (otwarte do otoczenia) 4. Aktywacja ciśnienia podparcia uszczelnienia testowanego Przedział A1- ustawienie wymaganych początkowych wartości ciśnienia i temperatury z wykorzystaniem regulacyjnego zaworu w linie A1 (patrz diagram 4 dla zakresu pracy) Stabilizacja – pomiar przepływu powietrza i temperatury na uszczelnieniu grafitowym Aktywacja regulacyjnego zaworu A3’ w linii próżni, jeżeli wymagane punkty ciśnienia nie zostaną osiągnięte lub w przypadku gdy nie zostaje osiągnięta wymagana temperatury w związku z niskim przepływem (bypass do pompy próżniowej) - opcja Realizacja macierzy stacjonarnych punktów testowych (ciśnienie, test delta ciśnień na uszczelnieniu i temperatury powietrza) należy przedyskutować Uwaga: niektóre z tych punktów mogą trwać kilka minut, inne kilkaset godzin Przesłanie części gorącego powietrza do A4 (otwarcie zaworów; Wejście – Wyjście do otoczenia) w przypadku zbyt małego przepływu przez główną nagrzewnicę – żądane dla gorących punktów testu - opcja
Pratt & Whitney Rzeszów S.A.. proprietary information Poland ECCN: 9E999 (not controlled according to PL & EU regulations to US) OGÓLNE SCENARIUSZE: Zimny start 1. Uszczelnienie sekcji łożyskowej (Port Osa zawsze otwarty) A2’ – (3x) ustawienie ciśnienia około 17 psia aż do osiągnięcia psid delty ciśnienia przez uszczelnienie labiryntowe– (cały czas trwania testu) Uwaga: ciśnienie i min dp zostaną zwalidowane podczas testu uruchomieniowego 2. Przygotowanie sekcji testowej Przygotowanie Testu Zimnego Otwarcie linii A3, A3’ A1, i/lub A2 i/lub A4 – min 35 SCFM przedmuchanie zimnym powietrzem przez przedziały, temperatura min. -40 (należy stosować osuszacz). (brak wymagań dla ciśnienia, czas trwania należy przedyskutować - TBD) 2. Uszczelnienie sekcji testowej – uszczelnienie slave A2 – (3x) ustawienie ciśnienia około 17 psia aż do osiągnięcia psid delty ciśnienia przez uszczelnienie labiryntowe– (cały czas trwania testu) Uwaga: ciśnienie i min dp zostaną zwalidowane podczas testu uruchomieniowego 4. Test uszczelnienia – punkt przejściowy A1 obszar – ustawienie wymaganego ciśnienia w celu uzyskania ~0 psid ciśnienia delta na testowanym uszczelnieniu. -Stopniowo zwiększać ciśnienie A1, aż do osiągnięcia około 6 PSID dla punktu konstrukcyjnego (należy przedyskutować - TBD) -W tym samym czasie zwiększać temperaturę obszaru A1 od -40F do 70F (realizowane przez naturalny transfer ciepła), przybliżony czas trwania testu 5 minut (funkcja czas/ciśnienie/ temperatura nie wyspecyfikowana) -Mierzyć zmianę delty ciśnienia, temperaturę i przepływ powietrza -Stabilizacja
Pratt & Whitney Rzeszów S.A.. proprietary information Poland ECCN: 9E999 (not controlled according to PL & EU regulations to US) OGÓLNE SCENARIUSZE : Scenariusz pierwszego uruchomienia –