Projektowanie kwestionariusza

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
prezentacja wyników badania marketingowego
Advertisements

Skale pomiarowe – BARDZO WAŻNE
Jak konstruować kwestionariusze ankiet?
PROF. DR HAB. WIESŁAWA PRZYBYLSKA-KAPUŚCIŃSKA
Charakterystyki opisowe rozkładu jednej cechy
Jak mierzyć zróżnicowanie zjawiska? Wykład 4. Miary jednej cechy Miary poziomu Miary dyspersji (zmienności, zróżnicowania, rozproszenia) Miary asymetrii.
Miary jednej cechy Miary poziomu Miary dyspersji Miary asymetrii (skośności)
Właściwości średniej arytmetycznej
ANALIZA STRUKTURY SZEREGU NA PODSTAWIE MIAR STATYSTYCZNYCH
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Spotkanie robocze z pracownikami PUP odpowiedzialnymi
Metody badawcze w socjologii – ciąg dalszy
(dla szeregu szczegółowego) Średnia arytmetyczna (dla szeregu szczegółowego) Średnią arytmetyczną nazywamy sumę wartości zmiennej wszystkich jednostek.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane informacyjne: Gimnazjum im. Marii Skłodowskiej-Curie
Średnie i miary zmienności
SKALE POMIAROWE.
Prezentacja wyników ewaluacji programu aktywizacji zawodowej kobiet w dzielnicy Wesoła. Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach.
MODUŁ SZKOLENIOWY CZĘŚĆ 2. WYPEŁNIANIE SRP W WERSJI PAPIEROWEJ Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Testy nieparametryczne
Konstrukcja, estymacja parametrów
Badania osiągnięć uczniów – analiza wyników
MODUŁ SZKOLENIOWY CZĘŚĆ 4. OBLICZANIE WYNIKÓW SRP I ICH INTERPRETACJA Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Testy nieparametryczne
BADANIE RYNKOWE I MARKETINGOWE
Pomiar postaw. Zgodność postaw z zachowaniami
Sporządzanie biznesplanu
Instrukcja USOS Ankiety wersja by Marek Opacki.
Zmiany w systemie komentarzy. Katarzyna Majek W Zespole Allegro od lipca 2004 Od stycznia 2006 lider jednej z sekcji Działu Bezpieczeństwo i Zasady w.
Statystyka ©M.
Statystyka i opracowanie wyników badań
Planowanie badań i analiza wyników
IV EKSPLORACJA DANYCH Zadania eksploracji danych: klasyfikacja
MATURA 2010 Z MATEMATYKI Podstawowe informacje o egzaminie maturalnym z matematyki Prezentację opracowała: Iwona Kowalik.
Projektowanie procesu badawczego
Wnioskowanie statystyczne
Cele szkolenia Jak pracować efektywnie i we właściwy sposób podczas przeprowadzania wywiadu kwestionariuszowego.
STATYSTYKA Pochodzenie nazwy:
Statystyka medyczna Piotr Kozłowski
Statystyczna analiza danych
Podstawowe pojęcia i terminy stosowane w statystyce
Statystyczna analiza danych w praktyce
Statystyczna analiza danych
Statystyczna analiza danych
Korelacje dwóch zmiennych. Korelacje Kowariancja.
ze statystyki opisowej
SKALA CIĄGŁA I SKOKOWA.
Ewaluacja jakości kształcenia – dane zbiorcze Rok akademicki 2014/2015 Łódź 2016.
Wprowadzenie do inwestycji. Inwestycja Inwestycja – zaangażowanie określonej kwoty kapitału na pewien okres czasu w celu osiągnięcia w przyszłości przychodu.
Szacowanie wartości rynkowej nieruchomości: podejście porównawcze
Halina Klimczak Katedra Geodezji i Fotogrametrii Akademia Rolnicza we Wrocławiu WYKŁAD 2 ZMIENNE GRAFICZNE SKALA CIĄGŁA I SKOKOWA.
Parametry rozkładów Metodologia badań w naukach behawioralnych II.
Badania marketingowe Etapy.
Ewaluacja jakości kształcenia – dane zbiorcze Rok akademicki 2012/2013 Semestr zimowy Dr Agnieszka Pawlak, Zakład Nauk o Rodzinie UM Dr Paweł Przyłęcki,
Szanowna Pani ! Zwracam się do Pani z uprzejmą prośbą o wypełnienie ankiety dotyczącej zakupów w Galerii X. Umożliwi nam ona lepsze dostosowanie się do.
Zajęcia prowadzi: Maria Ferenc, konsultant ds. ewaluacji i oceniania
ANKIETOWANIE Opracowanie: Prof. UAM dr hab. Jan Grzesiak
Jak mierzyć zróżnicowanie zjawiska?
Wprowadzenie do inwestycji
Radosław Hołówko Konsultant: Agnieszka Pożyczka
Ewaluacja jakości kształcenia – dane zbiorcze
Ewaluacja jakości kształcenia – dane zbiorcze
Przykładowa ankieta nt. telefonów komórkowych
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Sprawy organizacyjne proszę omawiać ze mną w trakcie konsultacji
Wyniki projektu naukowego
Ewaluacja jakości kształcenia – dane zbiorcze
Próbny Egzamin Ósmoklasisty
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego – język obcy nowożytny.
statystyka podstawowe pojęcia
Zapis prezentacji:

Projektowanie kwestionariusza

Treść kwestionariusza List przewodni Pytania zasadnicze Pytania metryczkowe

Procedura opracowania kwestionariusza Określenie zbioru poszukiwanych informacji Określenie rodzaju kwestionariusza i metody aplikacji Określenie treści pytań Określenie formy odpowiedzi na pytania Określenie kolejności pytań Określenie fizycznych cech kwestionariusza Przeanalizowanie poszczególnych etapów i naniesienie poprawek Testowanie kwestionariusza

Określenie treści pytań Czy pytania są niezbędne? Czy potrzebne jest kilka pytań zamiast jednego? Czy respondenci dysponują niezbędną informacją? Czy respondenci udzielą informacji?

Zasady formułowania treści pytań Zadawanie prostych i zrozumiałych pytań Formułowanie jasnych skal odpowiedzi o wyraźnych granicach Formułowanie odpowiedzi tak aby zapełniły one pełen potencjalny zbiór Nie stosowanie zbyt rozległych skal Stosowanie symetrii skal (z ewentualną odpowiedzią neutralną) Skalowanie graficzne – im dokładniej opisany podział skali tym rzetelniejszy pomiar

Formy pytań otwartych: Odpowiedź na pytanie Dokończ zdanie Dokończ historyjkę Skojarzenia słowne Komiks

Formy pytań zamkniętych Pytania dychotomiczne Wieloraki wybór (nominalna, porządkowa, przedziałowa, stosunkowa) Skale ocen Skale ważności Skale Likerta

Rodzaje skal Nominalna Porządkowa Przedziałowa Stosunkowa

Właściwości skal Skala Podstawowe porównania Typowe przykłady Miary średnie Nominalna Tożsamość Dychotomia Klasyfikacja Numeracja Dominanta Porządkowa Hierarchia Preferencje Klasa społeczna Istotność Mediana Przedziałowa Porównanie przedziałów Wielkość dochodów Wiek Postawy Średnia arytmetyczna Stosunkowa Porównanie wielkości absolutnych Prawdopodobieństwo zakupu Waga Średnie geometryczna i harmoniczna

Szczególne przykłady skal Skala Likerta – określa jak mocno respondent zgadza lub nie zgadza się z danym stwierdzeniem Skale semantyczne – pozwala na określenie zdania respondenta wobec dwóch skrajnych wobec siebie odpowiedzi Skala Stapela – pozwala określić negatywne lub pozytywne nastawienie respondenta wobec badanego zjawiska (z możliwym użyciem skali neutralnej) Skala ocen – pozwala na ocenę badanego zjawiska (np. mierzenie poziomu zadowolenia) Skala ważności – określa hierarchię odpowiedzi w charakterze zbioru lub kolejności

Rzetelność pomiaru Na rzetelność pomiaru z punktu widzenia konstrukcji pytań wpływ mają takie cechy jak: Liczba pozycji w ostatecznej skali Trudność pozycji Odwrócenie kolejności Typ skali Liczba punktów skali Typ oznakowani (numeryczne/słowne) Zakres opisu skali (czy wszystkie punkty czy tylko punkty skrajne) Niepewność lub niewiedza respondenta

Kolejność Pytań Fakty Zachowania Opinie *kolejność zachowujemy w całym kwestionariuszu lub w kwestionariuszach rozbudowanych w poszczególnych jego częściach

Elementy listy przewodniego Zwrot osobisty Prośba o wyświadczenie uprzejmości Znaczenie projektu badawczego i jego cel Znaczenie odbioru Znaczenie odpowiedzi W jaki sposób respondent może skorzystać z badań Zapewnienie o nieskomplikowaności pytań Zaznaczenie doboru respondentów Krótkie omówienie treści Określenie terminu Podziękowanie za wypełnienie * Najistotniejszą cechą listu przewodniego powinna być zwięzłość jego treści.