Pranie & Prasowanie Prezentacja końcowa #3 Autorzy: Maciej Jabłoński Agata Krakowiak Rafał Mirgos Sylwia Muranowicz Kamil Popiela Przemysław Traczyk
BMC #1
Przeprowadziliśmy serię wywiadów dotyczących planowanych usług. Liczba ankiet przeprowadzonych w każdej grupie docelowej wynosiła 12 (w sumie 48). Testowane założenia to: Brak przestrzeni do suszenia, Brak czasu na suszenie i pranie, Duży bałagan, 2 rodzaje klientów: Kobieta pracująca z dziećmi (25-45 lat); Biznesmen – kawaler (20-40 lat).
Jakie zadaliśmy pytania? Wywiady #1Wywiady #2 Kobieta: 1.Czy lubi Pani prać/prasować ubrania? 2.Jak często ma Pani zaległości w praniu/prasowaniu? 3.Jaki jest największy problem w tych czynnościach? 4.Czy wykupiłaby Pani naszą usługę? Biznesmen: 1.Jak często ma Pan problem z czystymi koszulami? 2.Czy wykupiłby Pan naszą usługę? 3.Czy oddawałby Pan regularnie swoje ubrania do prania? Dla obu grup klientów zadaliśmy te same pytania: 1.Jak wyobraża sobie Pan/-i osobę odbierającą pranie? 2.Jak wyobraża sobie Pan/-i odbiór rzeczy? 3.W jakich godzinach odbiór ? 4.W jakich godzinach dostawa? 5.Jak pozyskać klienta - Jakie formy promocji/reklamy by Pana/Panią zainteresowały naszą ofertą? 6.Jak utrzymać klienta – co skłoniłoby Pana/Panią do ponownego skorzystania z naszych usług?
Co z tych ankiet wynika? Jest duże zainteresowanie naszą usługą w obu badanych grupach potencjalnych klientów. Wynika to głównie z braku miejsca do suszenia prania oraz sporych zaległości w prasowaniu. Jednak na ostateczną decyzję, odnośnie skorzystania z naszej oferty, wpływa cena usługi, odległość lokalu od miejsca zamieszkania klientów oraz czas trwania naszych usług. Preferowanym przez klientów sposobem „oddawania i wydawania” ubrań jest korzystanie z punktów usługowych, niż usług kurierskich. Klienci preferują popołudniowe/wieczorne godziny korzystania z usług. Utrzymanie klientów poprzez zniżki i programy lojalnościowe.
Co się zmieniło w założeniach? Po długich poszukiwaniach i przeprowadzonych ankietach nie udało się dotrzeć do interesującej nas grupy kobiet. W wyniku tej porażki zostaliśmy zmuszeni do porzucenia jednego z kluczowych profili klienta. W toku naszego rozumowania doszliśmy do wniosku, że bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest korzystanie z wynajętych pomieszczeń i urządzeń działających już pralni (przestoje, pora nocna).
BMC #2 Business Model Canvas #1 Kluczowe partnerstwaGłowne działaniaWartośćRelacje z klientamiKlienci 1. Partnerzy - czasopisma np. Poradniki 1. Usługi 1. Rozwiązanie problemu braku miejsca do suszenia 1. Przy pomocy reklamy i renomy 1. pracownicy biur, urzędów 2. Dostawcy detergentów, serwis sprzętu 2. Rozwiązanie problemu braku czasu na prasowanie 2. Programy zniżkowe/lojalnościo we (Vistula, Wólczanka itp.) 2. mieszkańcy bogatych dzielnic 3. Firma transportowa 3. Możliwość uprania, wysuszenia i uprasowania w jednym miejscu 3. przepracowanie, przemęcznie 4. Współpraca z siecią pralni (pora nocna) 4. dostarczyli czyste i uprasowane ubrania 5. Wynajem paczkomatówKluczowe zasoby Kanały dystrybucji i komunikacji 6. Sklepy z koszulami1. pieniądze 1. reklama w internecie (filmik promujący) 2. ludzie 2. ogłoszenia i ulotki 3. kontakty 3. przez polecenie stałych klientów 4. certyfikaty struktura kosztów 3. wynagrodzenia dla pracowników źródła przychodów 3. odbiór i dowóz do domu 1. wynajem sprzętu i opłata za korzystanie z paczkomatów 4. opłata za transport 1. pranie 2. zakup detergentów5. opłaty za media 2. prasowanie
Oferowane wartości jakie moi klienci mają potrzeby? na jakie problemy natrafiają podczas ich spełniania? wobec tych problemów – jakie mogę im dostarczyć na nie rozwiązania? porządnie uprasowane koszulebrak przestrzeni do suszenia nie muszą się martwić o brak miejsca do rozwieszenia mokrych ubrań ubrania czyste i na czasbrak czasu na suszenie i pranie czas który przeznaczali na pranie i suszenie mogą wykorzystać na własne hobby door to doorduży bałagan nie ma problemu sterty nieupasowanych ubrań które zagracają mieszkanie i utrudniają życie wysokie ceny suszarek osoby korzystające z naszych usług nie muszą wydawać ogromnych pieniędzy na zakup suszarki,
Co dalej? Dążenie do usamodzielnienia działalności (odcięcie od podmiotów zewnętrznych), Wprowadzenie paczkomatów, Rozszerzenie obszaru działalności, Poszukiwanie nowych grup klientów.
DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ