Sytuacja psychologiczna kobiet z rodzinną historią raka piersi Maria Rogiewicz Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ROK KAROLA GODULI. Stowarzyszenia Przyjació ł Szkó ł im. Karola Goduli Rudzkie placówki o ś wiatowe, maj ą c na uwadze jak wa ż n ą rol ę odegra ł Karol.
Advertisements

Jeśli się nie odmienicie i nie staniecie jak dzieci...
Ubezpieczenie w Narodowym Funduszu Zdrowia ŁÓDZKI ODDZIAŁ WOJEWÓDZKI NARODOWEGO FUNDUSZU ZDROWIA NFZ Dla studentów spoza Unii Europejskiej oraz spoza krajów.
Czy umiesz się uczyć? Strategia wdrażania projektu innowacyjnego pt.: „Umiem się uczyć”
W tej prezentacji dowiecie się dlaczego i w jaki sposób papierosy, alkohol oraz narkotyki szkodzą zdrowiu i jak to zwalczać. Postaram się odpowiedzieć.
Mgr Renata Werpachowska Fundacja Synapsis © Małopolskie Centrum Wspierania Rozwoju MCWR Sp. z o.o. Przygotowanie do dorosłości osób z autyzmem.
„Pewnie i bez lęku do egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe w letniej sesji 2006 r."
Blok I: PODSTAWY TECHNIKI Lekcja 7: Charakterystyka pojęć: energia, praca, moc, sprawność, wydajność maszyn (1 godz.) 1. Energia mechaniczna 2. Praca 3.
Co to jest przemoc ? DZIAŁANIA:  Jednorazowe lub wielokrotne, naruszające prawa lub dobra osobiste człowieka, w tym: narażające na utratę życia, zdrowia,
1 Kobiety na rynku pracy. 2 Współczynnik aktywności zawodowej kobiet i mężczyzn w wieku w Polsce i w UE w 2013 roku.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Stereotypy, uprzedzenia i przesądy w sądach w sprawach związanych z przemocą wobec kobiet Temida pod lupą : stereotypy, Warszawa 28 kwietnia 2016.
2012 Przedsiębiorczość kobiet w Polsce Wyniki projektu badawczego PARP Paulina Zadura-Lichota Dyrektor Departamentu Rozwoju Przedsiębiorczości i Innowacyjności.
CZERNIAK ZŁOŚLIWY.
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
Agnieszka Trela doktorantka psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego.
INDYWIDUALNE STRATEGIE RADZENIA SOBIE ZE STRESEM Mgr Agnieszka Trela.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
Mgr Justyna Prokocka-Kasjaniuk. Przedszkole (2,5) 3 – 5 lat Szkoła Podstawowa kl. I 6 lat (5 lat) Kl. IV 9 lat Gimnazjum kl. I 12 lat Szkoły ponadgimnazjalne.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
Martyna Furtak kl. 1 TT. Według art. 3 ustawy z dnia 22 czerwca 2001 r. o organizmach genetycznie zmodyfikowanych GMO to organizm inny niż organizm człowieka,
Środki językowe w reklamie Analiza wybranych tekstów reklamowych.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Sytuacje problemowe w Grupach Partnerskich na podstawie materiałów dla FPŚ.
 Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
KLASA PSYCHOLOGICZNO – PRAWNA. PRZEDMIOTY REALIZOWANE WEDŁUG ROZSZERZONEGO PROGRAMU NAUCZANIA JĘZYK POLSKI - OD KLASY PIERWSZEJ MOŻLIWOŚĆ WYBORU DOWOLNYCH.
Przygotowała Szkoła Podstawowa nr 5 im. Zjednoczonej Europy, kl. 6b Nikotyna - legalny narkotyk.
Usługi socjalne dla osób starszych w Helsinkach Päivi Riikonen Satu Vihersaari-Virtanen
Miasta i gminy przyjazne starzeniu Paweł Kubicki, Instytut Gospodarstwa Społecznego SGH 1.
Jak sobie z nim radzić ?.
Prawa kobiet w XXI wieku
Pacjent dorosły, w sytuacji rezygnacji z leczenia przyczynowego
Radosław Stefańczyk 3 FA. Fotony mogą oddziaływać z atomami na drodze czterech różnych procesów. Są to: zjawisko fotoelektryczne, efekt tworzenie par,
Hartowanie ciała Wykonała Maria Szelągowska. Co to jest hartowanie? Hartowanie Hartowanie – proces adaptowania ciała do niekorzystnych warunków zewnętrznych.
RODZINA CYWILIZACJĄ MIŁOŚCI Wioleta Stypuła. J AN P AWEŁ II W „L IŚCIE DO R ODZIN ” (1994) PISZE : „ R odzina jest to naprzód dobro bycia razem: bycie.
Przemoc w szkole Przemysław Urbański Mikołaj Wesołowski Dawid Zawadzki.
SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE W POLSCE.
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
 Jak zapanować nad ludzkimi uczuciami?.  To powodowana strachem reakcja emocjonalna, która pojawia się, gdy zablokowane jest jakieś dążenie i następuje.
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
SYTUACJA INTERNY W POLSCE Prof. Jacek Imiela Prezes Zarządu Głównego Towarzystwa Internistów Polskich Konsultant Krajowy w Dziedzinie Chorób Wewnętrznych.
Przygotowała Dominika Karpińska - psycholog. Nie każdy ból dorastania jest depresją, ale też nie każdy można zbyć wzruszeniem ramion i stwierdzeniem;
Depresja jest stanem charakteryzującym się długotrwale obniżonym nastrojem oraz szeregiem innych objawów psychicznych i somatycznych.
Białystok, 10 sierpnia 2010 r. Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności województwa podlaskiego – część II, administracja samorządowa 1.
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
ZAKRES I FORMY ZAANGAŻOWANIA LOKALNYCH GRUP DZIAŁANIA WE WDRAŻANIE REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA
Komunikatory Zespół Szkół Zawodowych Nr 3 im. Adama Kocura w Katowicach - Janowie.
UZALEŻNIENIA STRZEŻ SIĘ!. UZALEŻNIENIE NABYTY STAN ZABURZENIA ZDROWIA PSYCHICZNEGO ALBO FIZYCZNEGO, KTÓRY CHARAKTERYZUJE SIĘ OKRESOWYM LUB STAŁYM PRZYMUSEM.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Toruniu Spotkanie informacyjne pt. „Środa z Funduszami dla osób zainteresowanych założeniem działalności gospodarczej”
Własności elektryczne materii
NAJCZĘSTSZYCH CHORÓB UKŁADU KRĄŻENA 5. Nadciśnienie tętnicze.
WPŁYW RÓWNOŚCI PŁCI NA JAKOŚĆ ŻYCIA - METODOLOGIA, MODEL ANALITYCZNY I GŁÓWNE WYNIKI Ewa Krzaklewska Piotr Brzyski Uniwersytet Jagielloński.
Usługa ePodatki (MF) Michał Dobrzyński, Departament Informatyki MRPiPS tel
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki Zasady kontroli Wnioskodawców w PPLeader+
Moc Dialogu i Transformacji Konfliktu, w oparciu o doświadczenie Dayton Mediation Center Michelle Zaremba & Aaron Primm.
Rola książki w życiu człowieka
EFS W RAMACH REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Przekonania rodziców na temat pomocy psychologicznej dla dzieci
Moje szczęście.
Trzy wyzwania medycyny personalizowanej - perspektywa pacjentów:
SZANSA 2012 CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA
CZYNNIK LUDZKI JAKO POTENCJALNE ŹRÓDŁO ZAGROŻEŃ W SYSTEMIE OCHRONY INFORMACJI NIEJAWNYCH OPRACOWAŁ: ppłk mgr inż. Janusz PARCZEWSKI, tel
Anoreksja – choroba czy fanaberia?
Zapis prezentacji:

Sytuacja psychologiczna kobiet z rodzinną historią raka piersi Maria Rogiewicz Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej

Rodzinna historia raka piersi uzyskana z relacji innychuzyskana z osobistego towarzyszenia chorej Wiedza o chorobie nowotworowej krewnych/ krewnej Dotycząca: Diagnozy Leczenia Objawów Komplikacji Wyleczenia Śmierci

Rodzinna historia raka piersi (RHRP) Elementarna rodzinna historia raka piersi Emocje dotyczące choroby nowotworowej krewnych/ krewnej Fakty dotyczące choroby nowotworowej krewnych/ krewnej WIEDZA

Córki towarzyszące matkom w chorowaniu W badaniach Wellisha, Schaina i in. (1992, 1991) ze względu na wiek w momencie diagnozy choroby matki wyróżniono trzy grupy córek: 1.Poniżej 10 roku życia 2.Pomiędzy 10 a 20 rokiem życia 3.Powyżej 20 roku życia.

Córki towarzyszące matkom w chorowaniu 1.Córki poniżej 10 roku życia Konsekwencje: Zaburzenia zachowania Problemy edukacyjne Alienacja w grupie Zaburzenia apetytu Obawa o życie mamy Żałoba

Córki towarzyszące matkom w chorowaniu 2.Córki pomiędzy 10 a 20 rokiem życia Konsekwencje: Odrzucenie matki (włącznie z wyprowadzeniem się) Oskarżanie matki Poczucie winy Pamięć zniekształconego ciała matki Uczucie zagubienia wobec oczekiwań rodziny dotyczących pełnienia przez nią roli matki

Córki towarzyszące matkom w chorowaniu 3.Córki powyżej 20 roku życia Konsekwencje: Problemy z adaptacją Unikanie podejmowania tematu raka piersi Problemy z wchodzeniem w rolę matki Zmiany planów związanych z życiem osobistym Poczucie winy

Córki towarzyszące matkom w chorowaniu Gdy choroba zakończyła się śmiercią, pojawiają się: Lęk przed śmiercią innych i własną Paraliżujący lęk, prowadzący do nieefektywnych zachowań zdrowotnych

Czynniki ryzyka zachorowania na raka piersi 1.Pokrewieństwo pierwszego stopnia drugiego stopnia 2.Liczba zachorowań u krewnych rodziny najwyższego ryzyka rodziny bardzo wysokiego ryzyka

Etapy podejmowania decyzji o badaniu genetycznym 1.Wstępna informacyjna rozmowa z lekarzem oraz – w razie zaistnienia potrzeby – z psychologiem. 2.Pisemne wyrażenie zgody na badanie. 3.Potwierdzenie wyrażonej zgody. 4.Wskazanie osób, którym można udostępnić wyniki badań.

Czynniki powodujące nie zgłaszanie się na badania genetyczne, mimo RHRP 1.Wysoki dystres 2.Natłok myśli dotyczących raka piersi 3.Myśli i czynności natrętne 4.Niepokój i lęk (bardzo mały lub bardzo wysoki)

Psychologiczne skutki diagnozy dotyczącej genów BRCA1 i BRCA2 1.Kobiety oczekujące negatywnego wyniku 2.Kobiety oczekujące pozytywnego wyniku Informacja o nie posiadaniu ww. genów Radość, ulga, niedowierzanie Unikanie, uciekanie, chęć zapomnienia Zachowania prozdrowotne

Psychologiczne skutki diagnozy dotyczącej genów BRCA1 i BRCA2 1.Kobiety oczekujące negatywnego wyniku 2.Kobiety oczekujące pozytywnego wyniku Informacja o posiadaniu ww. genów Szok, niewiara, zamrożenie, bagatelizowanie, zablokowanie dopływu informacji Brak wiary/ wiara, otwarcie na nowe informacje, nastawienie na realizację zaleceń, „chodzące bomby”

Oddziaływanie lęku po diagnozie posiadania BRCA1 i BRCA2 1.Kobiety oczekujące negatywnego wyniku 2.Kobiety oczekujące pozytywnego wyniku Lęk zbyt niski – lekceważenie ryzyka Zbyt wysoki – unikanie tematyki związanej z RP Lęk średni – realizowanie samobadania Lęk wysoki – silne przekonanie o zachorowaniu, myśli i zachowania obsesyjne, depresja, stany psychotyczne, „sieć strachu”.

Psychologiczne skutki diagnozy dotyczącej genów BRCA1 i BRCA2 1.Obniżanie nastroju przed każdym kolejnym badaniem. 2.Obniżanie nastroju oraz pojawianie się lęku, kiedy kobiety te zbliżają się do wieku zachorowania członka rodziny. „po prostu żyć dalej”. Bez względu na nastawienie – „posiadam te geny” lub „nie posiadam tych genów” – osoby te łączyła chęć, by „po prostu żyć dalej”.

Pomoc psychologiczna 1.Udzielanie wsparcia psychologicznego. 2.Nauka technik obniżających stres. 3.Omówienie doświadczeń rodzinnych. 4.Styl i sposoby radzenia sobie z sytuacją „chodzącej bomby”. 5.Radzenie sobie z negatywnymi emocjami. 6.Praca nad otwartym komunikowaniem się. 7.Rozpoznawanie zasobów i ograniczeń.

Główne efekty pomocy psychologicznej 1.Poprawa jakości życia. 2.Minimalizowanie negatywnego odbioru wydarzeń życiowych. 3.Maksymalizowanie pozytywnego odczuwania wydarzeń życiowych. 4.„Nie sprzyjanie” zachorowaniu.