Zatrudnienie wspomagane Spotkanie 5: Wspieranie podczas rozmów kwalifikacyjnych Systematyczne szkolenie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Praca w zespole Tomasz Filipionek.
Advertisements

Zarządzanie transakcyjne czy przywództwo transformacyjne?
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Projekt dobry na wszystko! oprac. Grażyna Czetwertyńska 2006.
„MÓJ WSTĘPNY PLAN ROZWOJU”
Centrum Doradztwa Zawodowego i Wspierania Osób Niepełnosprawnych Intelektualnie Kompleksowy model wsparcia osób z niepełnosprawnością intelektualną w.
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Skuteczne zachowania na rynku pracy
Zanim wybierzesz program nauczania
FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
Dzień dobry Mariusz Wilk. Efektywna współpraca to taka gdzie dba się o trzy obszary INFORMACJE INFORMACJE PROCEDURY PROCEDURY ODCZUCIA ODCZUCIA.
Nowoczesne poradnictwo zawodowe Włodzimierz Trzeciak
Podejmowanie interwencji w sytuacjach szczególnych zagrożeń
Oxford Business Unit consulting i szkolenia OXFORD Business Unit Sp. z o.o., tel/fax: , , site:
ABC e-learningu.
Projekt Kompleksowe wsparcie szkół – sukces edukacji współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Referencje w procesie selekcji kandydatów do pracy
Projekt Indywidualne ścieżki zatrudnienia jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt jest realizowany.
ANALIZA ZAŁOŻEŃ ORP III spotkanie interesariuszy w Grudziądzu, 25 sierpnia 2011 roku.
Współpraca szkoły z przedsiębiorstwem
„Coaching i jego standardy na polskim rynku szkoleniowym”
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Lilianna Kupaj Master Coach ICI Trener Transforming Communication
CZYLI UWOLNIJ POTENCJAŁ
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
Szkoła Współpracy.
JAK POMÓC UCZNIOWI OSIĄGNĄĆ SUKCES EDUKACYJNY
Realizacja podstawy programowej poprzez różne formy aktywności w klasach I-III, cz.2 Aleksandra Klimza
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Co chcieliśmy osiągnąć?
Idea oceniania kształtującego
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman.
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
ŁCDNiKP 824/rz Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Prezentacja projektu (Niepełno)Sprawni, Aktywni, Kreatywni Gdynia, r. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu.
Witam na szkoleniu Colway
Magdalena Augustyn - trener zatrudnienia wspieranego,
Podstawy zarządzania projektami Karta projektu
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
MONITOROWANIE LOSÓW ABSOLWENTÓW SZKÓŁ ZAWODOWYCH
„Każde dziecko ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie’’
Młody Fizyk Eksperymentuje – I Pracownia Fizyczna dla Licealistów
Centrum w Ostrołęce Centrum w Ciechanowie Centrum w Płocku Centrum w Radomiu Centrum w Siedlcach Centrum w Warszawie - poradnictwo zawodowe - pośrednictwo.
Karolina Muszyńska. Spis zagadnień Wprowadzenie Znaczenie zarządzania komunikacją dla powodzenia projektu Praktyki zarządzania komunikacją w zespołach.
The Leader in Me.
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
Zatrudnienie wspomagane Spotkanie 3: Planowanie kariery i marketing.
Zarządzanie zmianą Sesja 5 Zarządzanie interesariuszami – stronami procesu zmiany.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Zapraszamy!.  Nauczysz się pisać profesjonalne dokumenty aplikacyjne.  Przygotujesz się do rozmowy kwalifikacyjnej z pracodawcą.  Rozwiniesz umiejętności.
Zatrudnienie wspomagane Spotkanie 2: Wspieranie klientów zatrudnienia wspomaganego.
Zatrudnienie wspomagane. Harmonogram – Spotkanie 1 Wprowadzenie do modułu Strategie promocji zatrudnienia osób niepełnosprawnych Powstanie idei zatrudnienia.
Zatrudnienie wspomagane Spotkanie 6: Analiza pracy Ciągłe wsparcie.
Program szkoleniowy dla kandydatów do przysposobienia dziecka zatwierdzony przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Decyzja Nr 5/2012RA z dnia 23.
Kurs - OK zeszyt.
Prezentacja lekcji przeprowadzonej w klasie IVD w Szkole Podstawowej nr 85 w Warszawie im. Benito Juareza Rośliny Się Rumienią Beata Krysiak.
Praca metodą projektu edukacyjnego
Efekty uczenia się Od czego wyszliśmy?.
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA W FIRMIE Łatwizna czy wyzwanie?
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Co chcieliśmy osiągnąć?
[Nazwa projektu] Analiza zamknięcia
Organizacja zajęć w klasach I-III ze szczególnym uwzględnieniem 6-latka i łagodnym przejściem w II etap edukacyjny- cz.II Aleksandra Klimza
Zapis prezentacji:

Zatrudnienie wspomagane Spotkanie 5: Wspieranie podczas rozmów kwalifikacyjnych Systematyczne szkolenie

Harmonogram – spotkanie 5 Wspieranie relacji w pracy Wspieranie podczas rozmów kwalifikacyjnych PRZERWA Systematyczne szkolenie Zadanie 2

Problemy związane z tradycyjnym podejściem do kwestii wsparcia Naturalna odpowiedzialność za wsparcie przejmowana jest przez trenera pracy Trenerowi pracy bardzo trudno jest ograniczać wsparcie Pracodawca nie traktuje pracownika niepełnosprawnego jak „zwyczajnego” pracownika Współpracownicy nie przejmują naturalnej roli wspierania nowego pracownika

Zakres naturalnej odpowiedzialności pracodawcy Przeprowadzenie rozmów kwalifikacyjnych i podjęcie decyzji o zatrudnieniu Skonstruowanie umowy o pracę Szkolenie nowego pracownika Zajmowanie się wszelkimi problemami związanymi z nowym pracownikiem Dyscyplinowanie pracownika w razie takiej konieczności Zwolnienie z pracy w razie konieczności

Naturalne wsparcie ze strony współpracowników Pomoc w organizacji czasu pracy (praca i przerwy) Opinia dotycząca jakości pracy, potwierdzenie kompetencji Poświęcanie uwagi problemom natury osobistej, pomoc podczas dni z gorszym samopoczuciem Wyjaśnienia i pomoc związane z kontaktami z załogą, pomieszczeniami pracy i innymi problemami Modyfikacja i przsunięcia po to, by odnaleźć zakres zadań najlepiej dopasowany to zainteresowań i umiejętności pracownika Na podstawie badań DiLeo & Hagner (2003)

NATURALNE WSPARCIE…. NIE trzeba go budować Bo już istnieje! Naturalne wsparcie Powinno być wykorzystywane - a nie blokowane

Naturalny zakres odpowiedzialności przełożonych Przydzielanie zadań Modyfikacja i adaptacja zadań Zatwierdzanie zmian w grafiku, urlopy Przedstawianie pracodawcy opinii dot. osiągnięć pracownika Reagowanie na konkretne problemy i obawy

Zmieniająca się rola trenera pracy Pracownik wspierany Trener pracy Pracodawca Przełożony współpracownicy Trener pracy Pracodawca Przełożony Współpracownicy Pracownik wspomagany

Rola konsultanta ds. zatrudnienia Przedstawianie rad i pomysłów Obserwowanie relacji w pracy i przedstawianie opinii na ich temat Modelowanie sposobów wsparcia pracownika Modelowanie odpowiednich umiejętności szkoleniowych Organizacja spotkań- „burz mózgów” mających na celu rozwiązywanie problemów Natychmiastowa reakcja na poważne incydenty

Rozmowa kwalifikacyjna – ważne elementy Jakie będzie pierwsze wrażenie wywołane przez osobę ubiegającą się o pracę? W jaki stopniu osoba może prezentować informacje i odpowiadać na pytania? Czy jest wymagana alternatywna forma rozmowy? W jakim stopniu można przygotować osobę do rozmowy? Jak można do rozmowy przygotować pracodawcę? Czy musisz być obecny/a podczas rozmowy? Jeśli tak, to jak będzie twoja rola? W jaki sposób włączyć w rozmowę osobę z ograniczonymi zdolnościami komunikacji werbalnej?

Wsparcie w celu zrobienia dobrego pierwszego wrażenia Właściwy strój na rozmowę Higiena osobista Wejście do pokoju, uśmiech i podanie ręki wraz z poprawnym przedstawieniem się Umiejętność zajęcia miejsca siedzącego i poczekania na pierwsze pytanie

Najniższy poziom skutecznego wsparcia podczas rozmowy kwalifikacyjnej Osoba ubiegająca się o pracę powinna siedzieć dokładnie naprzeciw przeprowadzającego rozmowę Osoba udzielająca wsparcia powinna siedzieć z boku i nieco za osobą niepełnosprawną Wszystkie pytania powinny być skierowane do osoby niepełnosprawnej Osoba niepełnosprawna powinna odpowiadać na pytania na miarę swoich możliwości Wspierający powinien pomagać osobie niepełnosprawnej w odpowiedziach jedynie w razie konieczności (wsparcie może obejmować tłumaczenie, wyjaśnianie, namawianie osoby do odpowiedzi) Wspierający powinien odpowiadać na pytania jedynie wtedy, gdy osoba niepełnosprawna nie jest w stanie tego zrobić.

3 klucze do efektywnego nauczania osób z niepełnosprawnością intelektualną 1. Za każdym razem nauczaj tej samej metody wykonywania zadania 2. Dostarczaj osobie informacji o sposobie wykonania zadania tak, by dana osoba dobrze zrozumiała instrukcje 3. Zapewnij możliwość powtarzania i ćwiczenia wykonywania zadania w niezmienny i stały sposób

Systematyczne szkolenie: Organizuje w sposób systematyczny umiejętności, które mają być nauczane Mówi uczniowi, co należy zrobić w sposób systematyczny Systematycznie ogranicza pomoc dla każdego ucznia w miarę poznawania sposobu wykonywania zadania

Decyzje na podstawie analizy zadań: Jaka jest metoda wykonywania danego zadania? Z jakich konkretnych kroków składa się wykonanie zadania? Co zawiera w sobie każdy krok? Ile jest kroków?

Analiza zadania: mycie twarzy 1. Napełnij umywalkę ciepłą wodą 2. Zmocz ręcznik do mycia twarzy lekko w wodzie 3. Namydl ręce 4. Myj twarz namydlonymi dłońmi, okrężnymi ruchami 5. Wykręć ręcznik do mycia twarzy 6. Wytrzyj twarz wilgotnym ręcznikiem 7. Wytrzyj twarz suchym ręcznikiem

Indywidualna analiza zadania: 1. Napełnij umywalkę wodą 2. Zmocz swój ręcznik do mycia twarzy w wodzie 3. Weź mydło 4. Zamocz mydło w wodzie 5. Rozetrzyj mydło na rękach 6. Okrężnymi ruchami nałóż mydło na twarz 7. Odłóż mydło 8. Weź zamoczony ręcznik do twarzy 9. Wykręć go z nadmiaru wody 10. Wyczyść twarz z piany wilgotnym ręcznikiem 11. Wytrzyj twarz suchym ręcznikiem

Ważne: Kroki zapisane są tak, jak można by je odczytać osobie szkolonej (choć najprawdopodobniej nie będą odczytane). Analiza zadania opisuje, czego należy nauczyć, a nie JAK to zrobić. Strategia szkolenia jest określana po stworzeniu analizy zadania. Indywidualna analiza zadania jest ustalona dla jednej konkretnej osoby – każdy będzie potrzebował innej ze względu na specyficzne potrzeby.

PODPOWIEDZI Instrukcje słowne Demonstracja/modelowanie Gesty Przewodnictwo fizyczne

Kompletne nauczanie zadania Osobie podpowiada się na każdym etapie wykonywania zadania, od pierwszego do ostatniego kroku Jest to najskuteczniejszy sposób szkolenia, ponieważ osoba niepełnosprawna może powtarzać każdy krok w związku z właściwą kolejnością wykonywania zadania

Wygaszanie wsparcia– systematyczne ograniczanie wsparcia dla osoby szkolonej 1. Wygaszanie przez opóźnianie podpowiedzi 2. Wygaszanie przez osłabianie podpowiedzi 3. Wygaszanie przez używanie mniej inwazyjnej podpowiedzi

Dokumentacja postępów KRO K # OPIS KROKU/ETAPU ZADANIA Napełnij umywalkę ciepłą wodą WWWWII 2. Zwilż ręcznik do twarzy wodą GGGWII 3. Namydl ręce GPGGWI 4. Okrężnymi ruchami dłoni namydl twarz PPGGWI 5. Wykręć ręcznik do twarzy PPPGGI 6. Wilgotnym ręcznikiem wytrzyj twarz PPGWII 7. Wytrzyj twarz schym ręcznikiem GGWWWI

Przykład systemu kodowania rejestrującego siłę podpowiedzi: P5 = Ręka przewodzi rękę (w całości) P4 = Ręka kieruje nadgarstek P3 = Ręka kieruje łokciem P2 = Ręka kieruje ramieniem P1 = Ręka kieruje łopatką Podobny system może zostać użyty dla wszystkich czterech różnych rodzajów podpowiedzi

Dokumentacja postępów KROK #OPIS KROKU/ETAPU ZADANIA Napełnij umywalkę ciepłą wodą W4W3 W1II 2.Zwilż ręcznik do twarzy wodąG5G5G4G4G1G1W1II 3.Namydl ręceG4G4P4P4G3G3GW1I 4.Okrężnymi ruchami dłoni namydl twarz P5P5P3P3G1G1GW1I 5.Wykręć ręcznik do twarzyP5P5P4P4P1P1GG3G3I 6.Wilgotnym ręcznikiem wytrzyj twarz P4P4P3P3G2G2WII 7.Wytrzyj twarz suchym ręcznikiem G4G4G3G3W2WW1I