1 WOBCOWANE POKOLENIE CZYLI JAK ZBUDOWAĆ TRWAŁE WIĘZI Z DZIEĆMI ABY PRZEKAZYWAĆ IM WIARĘ W RODZINIE I KOŚCIELE
2 Profesjonalne badania
Kto ma największy wpływ na naszą młodzież? Zapytano młodzież: Kto ma największy wpływ na twoje myśli i postępowanie? 3
Kto ma największy wpływ na naszą młodzież? 4
5
6 Więź z ojcem? 70,3 % twierdzi, że ma bardzo bliską lub dosyć bliską więź z ojcem Ale aż 66% młodych spędza z ojcem mniej niż 1 godzinę w ciągu tygodnia
8 Co robiłeś w przeciągu ostatnich trzech miesięcy?
9 W naszych domach dzisiaj:
10 W naszych domach dzisiaj:
11 W naszych domach dzisiaj:
12 W naszych domach dzisiaj:
13 W naszych domach dzisiaj:
14 W naszych domach dzisiaj:
15 W naszych domach dzisiaj:
16 W naszych domach dzisiaj:
18 Jak możemy to zmienić?
19 Jak możemy to zmienić?
20 Jak możemy to zmienić?
21 Jak możemy to zmienić?
22 Jak możemy to zmienić?
23 Jak możemy to zmienić?
24 Jak możemy to zmienić?
25 Jak możemy to zmienić?
26 Jak możemy to zmienić?
27 Dlatego Kościół coraz większą wagę zwraca m.in. na przygotowanie młodzieży do bierzmowania
Przygotowanie do sakramentu bierzmowania w naszej parafii: Czas: listopad 2014 – październik 2015 Termin spotkań: niedziela po Mszy św. wieczornej czyli ok. godz. 19 Sposób: formacja w małych grupach z animatorem pod nadzorem kapłana Spotkanie organizacyjne: 23 XI Początek przygotowania: XI godz. 19 rekolekcje 28
Trzeba dostarczyć: Metrykę chrztu, ewentualnie zgodę parafii zamieszkania (dotyczy kandydatów spoza naszej parafii) Formularz zgłoszeniowy z danymi osobowymi (koniecznie z telefonem do rodziców) i oświadczeniem rodziców Zaświadczenie od katechety o uczęszczaniu na katechizację (potrzebne na wiosnę 2015) 29
30 Wracamy do wyników badań młodzieży A jak rodzice mogą wykorzystać swój wpływ na wychowanie własnych dzieci?
31 Jak wychowywać własne dzieci?
32 Afirmacja czyli utwierdzenie Oznacza utożsamianie się z przeżyciami młodzieży, cierpliwe wysłuchiwanie ich zwierzeń oraz tego, co dla nich ważne. Kiedy afirmujemy uczucia młodych, pozwalamy im zrozumieć, że traktujemy ich poważnie, odpowiednio do tego, kim są naprawdę:autentycznymi istotami ludzkimi.
33 Akceptacja: kocham cię takiego, jakim jesteś! Akceptacja pozwala człowiekowi uwierzyć, że jest kochany, niezależnie od tego, co zrobił. Kiedy akceptujemy ludzi takimi, jacy są, dajemy im poczucie bezpieczeństwa.
34 Uznanie czyli docenienie Zauważenie i wyrażenie uznania młodemu człowiekowi za to, co zrobił umacnia jego poczucie własnej wartości
35 Wyrażanie uczuć Kiedy okazujemy młodym uczucia, dajemy im poczucie, że są kochani.
36 Dostępność czyli wejście w świat młodzieży Trzeba po prostu przebywać z młodymi, poświęcić im swój czas. Kiedy to robimy, utwierdzamy ich w przekonaniu, że są dla nas ważni.
37 Określanie granic czyli uczenie odpowiedzialności Oprócz akceptacji, afirmacji, doceniania, wyrażania uczuć, bycia dostępnym oraz wejścia w ich świat młodzież potrzebuje egzekwowania ustalonych wcześniej zasad, aby nauczyć się odpowiedzialności. Wychowanie nie powinno być ani autokratyczne, ani przyzwalające na zbyt wiele, ale zorientowane na relacje z młodymi.
38 Dziękuję za uwagę