Etyka biznesu. Implementacja
Instrumenty implementacyjne Projekty edukacyjne Dobrowolne zobowiązania w ramach CSR Komisje etyczne i kodeksy etyczne Audyt etyczny i etyczna ocena przez konsumentów
Kodeks etyczny Treściowo element samookreślenia / misji organizacji Pod względem ważności coś pomiędzy przepisami prawa stanowionego a niepisanymi zasadami dobrego obyczaju Funkcja orientująca i legitymizująca (alibi) Reguluje relacje w obrębie organizacji i relacje organizacji z otoczeniem
Relacje w obrębie organizacji Zależą od konkretnej struktury organizacyjnej i operacyjnej. Układ „typowy” tworzą: Relacje interpersonalne (uniwersalna moralność i kultura osobista) Relacje partnerskie (kooperacja między równymi rangą) Relacje zwierzchności (przywództwo i zarządzanie pracownikami Relacje podwładności (lojalność i odpowiedzialność powiernicza)
Interesariusze firmy Klienci Pracownicy / Związki zawodowe Konkurencja Instytucje nadzoru państwowego – strażnicy interesu publicznego Właściciele / Wspólnicy / Akcjonariusze Dostawcy / Podwykonawcy Banki / Inne instytucje finansowe Kooperanci / Partnerzy biznesowi Partnerzy pozabiznesowi Społeczność lokalna / Opinia publiczna / Media Środowisko naturalne / Zwierzęta
Przykłady kodeksów etycznych KE Krajowej Izby Gospodarczej (
Kodeks etyki dla przedsiębiorców (KIG 2001) Preambuła: W warunkach konkurencji firma nie odniesie sukcesu bez korzystnej oceny otoczenia i bez przestrzegania norm etycznych. Reputacja i zaufanie są największą wartością firmy Części B.-H.: relacje firmy z interesariuszami: -Klientami -Akcjonariuszami / Udziałowcami / Inwestorami -Pracownikami -Kontrahentami -Konkurencją -Władzami / Społecznościami (lokalnymi) -Środowiskiem naturalnym Części I.-J.: regulują związki biznesu z polityką Część K. – biznes międzynarodowy. Część L. – Implementacja.