Prezentacja stworzona na Plus Camerimage Forum 2011.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Proces doboru próby. Badana populacja – (zbiorowość generalna, populacja generalna) ogół rzeczywistych jednostek, o których chcemy uzyskać informacje.
Advertisements

1 TREŚĆ UMOWY O PRACĘ : Umowa o pracę określa strony umowy, rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, w szczególności: 1) rodzaj pracy,
Postępowanie dowodowe. Wyrok SA w Białymstoku z r., I ACa 586/13, LEX nr  Fakty niewymagające dowodu  Zgodnie z art. 229 k.p.c. nie.
Camerimage Forum 2014 Opera Nova Bydgoszcz, 20 listopada 2014 r.
PRAWO W SIECI. Utwór Przedmiot prawa autorskiego Każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, np.. Serwis WWW Serwis WWW Pojedyncza.
Anonimizacja danych adresowych pokrzywdzonego i świadka w procedurze wykroczeniowej w świetle ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. o ochronie i pomocy dla.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Modele biznesowe. Podręcznik Model biznesowy to w pewnym sensie szkic strategii, która ma zostać wdrożona w ramach struktur, procesów i systemów organizacji.
OBOWIĄZKI INFORMACYJNE BENEFICJENTA Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Wałbrzyskiej.
TYPOWE UMOWY W OBROCIE PRAWNYM, OSOBOWOŚĆ PRAWNA, ZASIEDZENIE.
Spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu Literatura: red. E. Gniewek, P. Machnikowski, Zarys prawa cywilnego, Warszawa 2014 Opracowała mgr Irena Krauze.
TERYT 2 Współdziałanie w zakresie objęcia nadzorem wstępnej weryfikacji danych inicjalnej bazy danych PRG w zakresie granic jednostek i obrębów ewidencyjnych.
 Ustawa z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U j.t. z późn. zmianami)  Prawo autorskie chroni dobra niematerialne.
Jak korzystać z Internetu zgodnie z prawem?.  Prawa autorskie 4 lutego 1994 roku  Prawa autorskie to ogół praw przysługujących autorowi dzieła; przepisy,
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
PRAWA AUTORSKIE OLIWIA BLAK KL.V.A.. Znak Copyright oznaczany przez abrewiaturę © (litera C w okręgu) – symbol używany jako oznaczenie praw autorskich.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
Środki językowe w reklamie Analiza wybranych tekstów reklamowych.
Prezentacja stworzona na Camerimage Forum 2014.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa III Unia Europejska 1 godz. lekcyjna.
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
Odpowiedzialność porządkowa pracowników Za nieprzestrzeganie przez pracownika: ustalonego porządku, regulaminu pracy, przepisów bezpieczeństwa i higieny.
Przyjmowanie i obsługa wniosków LGD Lokalna Grupa Działania Wadoviana 8 września 2009.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Wnioskowanie o płatność Sektorowy Program Operacyjny TRANSPORT Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego.
Mgr Małgorzata Dziwoki.  Odpowiednie stosowanie przepisów o współwłasności w częściach ułamkowych (art KC)  Wspólność majątku to współwłasność.
 Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
Kwalifikowalność wydatków w RPO Działanie 8.3. Materialne i niematerialne dziedzictwo kulturowe Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Strona postępowania jako źródło dowodowe Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki.
 Koszty uzyskania przychodów to instytucja podatków dochodowych występująca w art. 15 ust. 1. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i art. 22 ustawy.
URLOP WYPOCZYNKOWY mgr Małgorzata Grześków. URLOP WYPOCZYNKOWY Art §1. Pracownikowi przysługuje prawo do corocznego, nieprzerwanego, płatnego urlopu.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
Uwarunkowania prawne telepracy – praktyczne rozwiązania dla pracodawców dr Jacek Męcina.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz. PRAWO KOALICJI – ZAKRES PODMIOTOWY USTAWA z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych.
UŻYTKOWANIE WIECZYSTE Literatura: red. E. Gniewek, P. Machnikowski, Zarys prawa cywilnego, Warszawa 2014 red. E Gniewek, Kodeks Cywilny. Komentarz, Wydanie.
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
Opodatkowanie spółek Podziały Spółek. Podziały spółek Rodzaje podziałów wg KSH Przewidziane są cztery sposoby podziału: 1) podział przez przejęcie, który.
Działalność konsultantów wojewódzkich zmiany w ustawie o konsultantach w ochronie zdrowia oświadczenia składane przez konsultantów kontrola podmiotów leczniczych.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa 1 Stan prac dot. dokumentów proceduralnych oraz podsumowanie spotkania konsultacyjno-szkoleniowego w.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
S PÓR O UNIWERSALIA. Spór o uniwersalia - filozoficzny problem dotyczący statusu pojęć ogólnych (uniwersaliów, powszechników), historycznie przybierał.
Działanie 321 „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” TARGOWISKA STAŁE Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Europejski.
Szkolny Kodeks 2.0 Etapy pracy nad kodeksem. Nasza szkoła, jako jedna z 300 w Polsce bierze udział w programie Szkoła z Klasą 2.0. Nasza szkoła, jako.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Konflikty i sposoby ich rozwiązywania w grupie
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
Metody sztucznej inteligencji - Technologie rozmyte i neuronowe 2015/2016 Perceptrony proste nieliniowe i wielowarstwowe © Kazimierz Duzinkiewicz, dr hab.
Usługa ePodatki (MF) Michał Dobrzyński, Departament Informatyki MRPiPS tel
UŻYTKOWANIE Literatura: red. E. Gniewek, P. Machnikowski, Zarys prawa cywilnego, Warszawa 2014 red. E Gniewek, Kodeks Cywilny. Komentarz, Wydanie 4, Warszawa.
Papierosy to zła rzecz, z nim zdrowie idzie precz!!! Autor: Weronika Pączek.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
opalizujący znaczenia... Bolesław Leśmian „Dziewczyna”
Ogólne pojęcie prawa. Prawa człowieka- zespół praw i wolności, kt ó re przysługują każdemu człowiekowi bez względu na rasę, płeć, język, wyznanie, przekonania.
O BOWIĄZKI PRACOWNIKA I SKUTKI PRAWNE ICH NARUSZENIA Małgorzata Grześków.
Dr Agata Michalska-Olek Adwokat Poznań. Art [Umowa spedycji]  § 1.Przez umowę spedycji spedytor zobowiązuje się za wynagrodzeniem w zakresie działalności.
Czynności prawne Mgr Aleksandra Spisz Instytut Prawa Cywilnego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.
Części składowe treści pisma
Umowa darowizny Mgr Aleksandra Pasek Instytut Prawa Cywilnego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.
Adamczyk i Spółka Adwokaci I Radcy Prawni ”WOLNOŚĆ panoramy” Bydgoszcz, 17 listopada 2016 roku. Prezentacja stworzona na Camerimage Forum 2016.
Pojęcie i skład spadku.
Przedstawicielstwo pełnomocnictwo.
Odsetki naliczane za czas postępowania 30 marca 2017
Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 27 października 2016 r., I SA/Bd 613/16
Zapis prezentacji:

Prezentacja stworzona na Plus Camerimage Forum 2011

„Wprowadzenie elementów cudzego utworu do własnej twórczości (tworzenie utworu z zapożyczeniami) może nastąpić w sposób nienaruszający prawa 1) za zgodą twórcy (jego następców prawnych, w tym spadkobierców), 2) po upływie okresu ochrony, (szerzej w ramach instytucji „public domain”), 3) w ramach dozwolonego użytku, (czyli tzw. „licencji ustawowej” np. cytatu). Może też jednak nastąpić w sposób nielegalny i wówczas twórcy, którego prawa naruszono, przysługują stosowne roszczenia.” wyrok Sądu Najwyższego z 23/11/2004, sygn. I CK 232/04

Art. 1 „Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).” „Ochroną objęty może być wyłącznie sposób wyrażenia; nie są objęte ochroną odkrycia, idee, procedury, metody i zasady działania oraz koncepcje matematyczne.” „Ochrona przysługuje twórcy niezależnie od spełnienia jakichkolwiek formalności.”

„Ustalenie, że określone dzieło ma charakter twórczy lub nie, nie należy do sfery prawa, ale sfery ustaleń faktycznych, będących dopiero podstawą zastosowania prawa.” wyrok Sądu Apelacyjnego w Poznaniu z 7/11/2007, sygn. I ACa 800/07.

"Ciemność widzę, widzę ciemność!"

„Efekt twórczości (np. scenariusz czy wyreżyserowana wypowiedź aktora) zredukowany do krótkiej figury retorycznej jest na tyle ogólny, że posiada wartość idei. Jako taki, o walorze abstrakcyjnym i ogólnym nie stanowi przedmiotu prawa autorskiego, gdyż traci cechę oryginalności.” Sąd oddalił powództwo Juliusza Machulskiego przeciw RMF FM wyrok Sądu Apelacyjnego w Krakowie z dnia 5/03/2004, sygn. I ACa 35/04

„Witajcie z życiu” 1. Interesuje nas wyłącznie aspekt prawno-autorski. 2. Powód zarzucił pozwanemu, że ten naruszył jego majątkowe prawa autorskie do 6 filmów – materiałów szkoleniowych, poprzez ich wykorzystanie w swoim filmie.

1. „Nie każda rejestracja zdarzenia kamerą stanowi utwór audiowizualny i może być traktowana jako przedmiot ochrony prawa autorskiego, a tylko wtedy, gdy wypełnia ogólne znamiona utworu. Nie wystarczy zatem, że umieszczone zostanie na kasecie zastrzeżenie prawa autorskiego.” 2. „Efekt pracy rejestrującego spektakl teatralny będzie najczęściej wideogramem, niebędącym utworem audiowizualnym. Wideogramami są zarówno utwory, jak i rejestracje niemające charakteru twórczego, utrwalone na nośniku. Utwory audiowizualne są zawsze utworami. O tym, czy wideogram jest utworem audiowizualnym decyduje przesłanka twórczości.” Sąd oddalił apelację Amway w sporze z TVP i Contra Studio (Henryk Dederko) wyrok Sądu Apelacyjnego w Łodzi z dnia 51702/2002, sygn. I ACa 254/02

„Powszechnie przyjmuje się w orzecznictwie i doktrynie, że przepisy prawa autorskiego wyróżniają: 1) utwory samoistne, a wśród nich: a) utwory w pełni samodzielne (art. 1) oraz b) utwory inspirowane (art.2.4.), 2) a także utwory niesamoistne, przejmujące elementy twórcze z cudzych utworów, w tym: a) opracowania (art.2), b) zbiory utworów (art. 3), c) utwory zbiorowe (art.11). Istnieją jednak również inne utwory, tzw. utwory z zapożyczeniami.” - tak: Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 23/11/2004, sygn: I CK 232/04

1) „Opracowanie cudzego utworu, w szczególności tłumaczenie, przeróbka, adaptacja, jest przedmiotem prawa autorskiego bez uszczerbku dla prawa do utworu pierwotnego. Rozporządzanie i korzystanie z opracowania zależy od zezwolenia twórcy utworu pierwotnego (prawo zależne). Na egzemplarzach opracowania należy wymienić twórcę i tytuł utworu pierwotnego.” - art. 2.1; 2.2 i ) „Za opracowanie nie uważa się utworu, który powstał w wyniku inspiracji cudzym utworem.” - art. 2.4.

Inspiracja czy plagiat? Baśka miała fajny biust… - fragment tekstu przeboju pt. „Baśka” zespołu Wilki. Baśka nie miała fajnego biustu. - fragment filmu reklamowego piwa. 1. Producent piwa podjął rozmowy z liderem zespołu odnośnie wykorzystania fragmentu utworu w reklamie jednak ostatecznie do zawarcia umowy nie doszło. 2. Pomimo sprzeciwu zespołu reklama trafiła do emisji telewizyjnej i znalazła się na stronie internetowej producenta piwa. 3. Lider zarzucił, że wyłącznym celem wykorzystania sloganu była chęć przejęcia popularności i renomy piosenki na produkt w celu pozyskania klienteli.

1. „Banalny i prosty zwrot językowy stanowiący fragment piosenki „Baśka” nie będący w spornym utworze reklamowym cytatem ani zapożyczeniem, co najwyżej inspiracją i odwołaniem do odległych skojarzeń, nie uzasadnia naruszenia praw autorskich.” 2. „restryktywne traktowanie ochrony twórczości musiałoby doprowadzić do całkowitej izolacji poglądów, braku wymiany myśli, zaniku twórczości odnoszącej się do dzieł powstałych wcześniej, nawiązującej do dorobku kulturalnego.” Sąd oddalił apelację Roberta G przeciwko producentowi piwa. wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie z 14/05/2007, sygn. I ACa 668/06

Inspiracja czy opracowanie? A może jedno i drugie? 1. Deweloper (D) przedstawił agencji reklamowej (AR) założenia reklamy i elementy treściowe i formalne jakie powinny się w niej znaleźć. 2. AR stworzyła na podstawie wytycznych D reklamę, w której pojawił się motyw kompozycyjny „domek z daszkiem”, determinujący wygląd całej reklamy. 3. D odmawia przyjęcia reklamy stworzonej przez AR. 4. Motyw „domku z daszkiem” pojawia się jednak w reklamach publikowanych przez D. Reklamy te zawierają inne elementy składowe (hasła reklamowe, renderingi, informacje treściowe). „Domek z daszkiem” to element wiodący. 5. AR pozywa D o naruszenie praw autorskich do reklamy. W odpowiedzi D: 1) twierdzi, że do naruszenia nie doszło, 2) zarzuca AR, że w reklamie wykorzystało materiały przekazane przez D.

1. „Przedstawione przez pozwanego założenia reklamy i elementy, które musiały się w niej znaleźć (inspiracja pozwanego) nie stanowią jeszcze o współautorstwie dzieła i nie eliminują twórczego i oryginalnego wkładu powoda w stworzony projekt reklam.” 2. „Motyw kompozycyjny (domek z daszkiem) jest na tyle istotny i swoisty, że determinuje wygląd całej reklamy. Pomimo tego, że obie reklamy zawierają inne elementy składowe to wpisanie tych elementów we wskazany motyw kompozycyjny powoduje, że reklamy wydają się bardzo podobne, zaś oddzielne ich oglądanie może przywoływać myśl o ich identyczności.” Sąd oddala apelację pozwanego i zasądza trzykrotność stosownego wynagrodzenia na rzecz powoda. wyrok Sądu Apelacyjnego w W-wie z 29/06/2007, sygn. I ACa 546/07

Opracowanie czy też nie? 1. A. otrzymał od B. film reklamowy w języku francuskim oraz upoważniła do korzystania z niego w promocji produktów nabywanych od B. upoważnienie obejmowało sporządzenie polskojęzycznej wersji reklamy. 2. A. przetłumaczyła tekst, wyemitowała reklamę w lokalnej telewizji po czym zwróciła film z wersją polskojęzyczną B. 3. C. otrzymała od B. tenże film reklamowy do wykorzystania na terenie Polski i wyemitowała go w wersji polskojęzycznej w telewizji ogólnopolskiej. 4. A. pozwała C. o naruszenie majątkowych praw autorskich do utworu opracowanego (reklamy w wersji polskojęzycznej).

1. „Producentowi utworu audiowizualnego przysługuje prawo dokonywania tłumaczenia warstwy słownej utworu, bez względu na to czy chodzi tu o listę dialogową, czy komentarz słowny i czy tłumaczenie przyjmuje formę napisów, dubblingu czy tez wersji lektorskiej. Uprawnienie to jest jednym z uprawnień wchodzących w zakres normalnej eksploatacji utworu audiowizualnego.” 2. Dokonanie tłumaczenia utworu audiowizualnego nie stanowi jego opracowania jako całości. W konsekwencji skarżąca nie może więc być traktowana jako współtwórca czy producent opracowania reklamy skoro takiego opracowania w ogóle nie ma. 3. Poza zakresem rozważań pozostają ewentualne roszczenia skarżącej z tytułu zapłaty za tłumaczenie i nagranie polskiej wersji językowej kierowane do producenta. wyrok Sądu Najwyższego z dnia 23/01/2003, sygn. II CKN 1399/00

od strony pozytywnej: 1) wolno przytaczać w utworach stanowiących samoistną całość, 2) urywki rozpowszechnionych utworów lub drobne utwory w całości, 3) w zakresie uzasadnionym a) wyjaśnieniem, b) analizą krytyczną, c) nauczaniem lub d) prawami gatunku twórczości. 4) należy podać imię i nazwisko twórcy oraz źródło cytatu od strony negatywnej: 1) cytat nie może naruszać normalnego korzystania z utworu, 2) cytat nie może godzić w słuszne interesy twórcy

„Wolno przytaczać w utworach stanowiących samoistną całość” czyli nie ma cytatu bez twórczości własnej

„urywki rozpowszechnionych utworów lub drobne utwory w całości” czyli dopuszczalna wielkość dozwolonego cytatu

„w zakresie uzasadnionym a) wyjaśnieniem, b) analizą krytyczną, c) nauczaniem lub d) prawami gatunku twórczości” czyli cel przesądza o legalności cytatu

Prawidłowe oznaczenie cytatu. 1) Podanie imienia i nazwiska twórcy oraz źródła cytatu, 2) odróżnienie cytowanej twórczości od własnej.

„Przytoczenie cudzego utworu nawet w całości jest dozwolone, jeżeli następuje w celu określonym w art. 29 ust. 1 ustawy (cytat), przy czym przytaczany utwór musi pozostawać w takiej proporcji do wkładu twórczości własnej, aby nie było wątpliwości co do tego, że powstało własne dzieło.” wyrok Sądu Najwyższego z 23/11/2004, sygn. I CK 232/04 „Nie można zgodzić się ze stwierdzeniem, że zapełnienie własnego utworu materiałem cudzego autorstwa – w ilości przekraczającej 1/3 czasu trwania filmu przesądza o tym, iż takie działanie nie mieści się w granicach dozwolonego cytatu.” wyrok Sądu Apelacyjnego w Łodzi z 17/12/2002, sygn. I ACa 254/02 „Zakres przedruku fragmentów cudzych prac autorskich i sposób wskazywania źródeł jest normowany przez przepisy prawa autorskiego a nie przez stosowane w praktyce zwyczaje.” wyrok Sądu Najwyższego z 29/12/1971, sygn. I CR 191/71

Przesłanki negatywne legalnego cytatu Cytat nie może naruszać: 1) normalnego korzystanie z utworu, 2) słusznych interesów twórcy, czyli zakaz „żerowania” na cudzej twórczości.

Problemy praktyczne. 1. Czy można wykorzystywać cytat w celach komercyjnych? 2. Czy można zamieszczać cytat w celu „uatrakcyjnienia” własnej twórczości, tzw. „cytat ozdobny”? 3. Czy można cytat modyfikować na potrzeby własnej twórczości?

Podsumowanie: 1. Nie każdy efekt twórczości jest chroniony; 2. Inspiracja cudzą twórczością jest dozwolona; 3. Opracowanie cudzego utworu to osobny utwór. Jednak korzystanie z opracowania wymaga zgody twórcy utworu pierwotnego – „prawo zależne”; 4. Cytat to kompromis między ochroną twórcy a społeczną potrzebą dostępu do twórczości; 5. Cytując należy ściśle przestrzegać prawa i nie naruszać ugruntowanych zwyczajów; 6. Cytat nie może „żerować” na cudzej twórczości.

Życzę Państwu kreatywnego dnia ! Dziękuję za uwagę.