Jolanta Korczowska Przygotowanie i prowadzenie: Jolanta Korczowska.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jak efektywnie współpracować z rodzicami
Advertisements

Jeśli się nie odmienicie i nie staniecie jak dzieci...
W tej prezentacji dowiecie się dlaczego i w jaki sposób papierosy, alkohol oraz narkotyki szkodzą zdrowiu i jak to zwalczać. Postaram się odpowiedzieć.
Witam na szkoleniu Colway. SZKOLENIE Z PREZENTOWANIA PIERWSZEGO PLANU FINANSOWEGO COLWAY.
1 Mój sposób na efektywną naukę Opracowała: Agnieszka Terebus studentka V roku Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie na kierunkach: Pedagogika Zdolności.
Stereotypy, uprzedzenia i przesądy w sądach w sprawach związanych z przemocą wobec kobiet Temida pod lupą : stereotypy, Warszawa 28 kwietnia 2016.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
Dwa typy komunikacji słownej i ich oddziaływanie na dzieci. Blokady komunikacji interpersonalnej. Czynniki ułatwij ą ce komunikacj ę.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Pionierka ogół umiejętności związanych z budowaniem przez harcerzy.
Moduł 5 Temat 1 Poziom 2 Dzielenie się pomysłami.
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
Jak zapobiegać przemocy domowej wobec dzieci i młodzieży. Iwona Czerwoniuk psychoterapeuta BSFT (Terapia Krótkoterminowa Skoncentrowana na Rozwiązaniu)
Jak majtek Kowalski wielokąty poznawał Opracowanie: Piotr Niemczyk kl. 1e Katarzyna Romanowska 1e Gimnazjum Nr 2 w Otwocku.
10 grudnia minęło 60 lat od uchwalenia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka. Dziecko to mały człowiek. Jednak nie wszyscy dorośli o tym pamiętali. W.
Po co mi te Normy? Prezentacja: Dominik Berliński.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
“Wszystko, co uczyniliście jednemu z tych braci moich najmniejszych, Mnieście uczynili.” (Mt 25,40) Słowo Życia Kwiecień 2016.
SP SZKODNA ZAPRASZAMY NA POKAZ SLAJDÓW. To my ! Drużyna „ Zdrowe Warzywa” - członkowie Klasowego Klubu Śniadanie Daje Moc. Nasza drużyna liczy 9 osób,
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
KOMUNIKOWANIE W PROCESIE WSPIERANIA ROZWOJU SZKOŁY Jarosław Kordziński NA.
Wprowadzenie Celem naszej prezentacji jest przypomnienie podstawowych informacji na temat bezpiecznego powrotu do domu i nie tylko. A więc zaczynamy…;)
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
Zmienne losowe Zmienne losowe oznacza się dużymi literami alfabetu łacińskiego, na przykład X, Y, Z. Natomiast wartości jakie one przyjmują odpowiednio.
MOTYWACJA. Słowo motywacja składa się z dwóch części: Motyw i Akcja. Aby podjąć działanie (akcję), trzeba mieć do tego odpowiednie motywy. Łaciński źródłosłów.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
„Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły”
ZAPROSZENIE DO PRZYGODY 2. tura tutoringu dla Liderek i Liderów Pracowni Orange.
Wiem czego chcę!!!.  Każdy z Nas staje przed różnymi wyborami. Jednym z najważniejszych jest wybór ścieżki kształcenia.  Twoja Kariera jest w twoich.
MODUŁ 4 TEMAT 1 POZIOM 2 Radzenie sobie ze stresem.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Jak sobie z nim radzić ?.
Pacjent dorosły, w sytuacji rezygnacji z leczenia przyczynowego
Magdalena Guillet i Irena Wielowiejska – Comi 05 listopada 2008 r.
Zarządzanie zmianą Sesja 4 Skuteczne współdziałanie w ramach organizacji.
Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały?. 1. Jak zachęcić dziecko do współpracy? 2. Jak pomóc rodzicom, aby umieli radzić sobie ze swoimi negatywnymi uczuciami?
CZY WARTO CZYTAĆ ? KSIĄŻKI NIE SĄ KARĄ ! Dorośli czasem próbują zmuszać Cię do czytania. „Jak przeczytasz, to będziesz mógł pograć na komputerze” A Ty.
Nauczyciel funkcjonariuszem publicznym Opracował Sierż. Jacek Palarz Komisariat Policji w Rydułtowach.
„Książki nie mają właściwości róż, dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych”
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
Przygotowała Dominika Karpińska - psycholog. Nie każdy ból dorastania jest depresją, ale też nie każdy można zbyć wzruszeniem ramion i stwierdzeniem;
MODUŁ 4 TEMAT 2 POZIOM 2 Reagowanie na zmianę. CELE SZKOLENIA: Poznasz różnicę pomiędzy nastawieniem, gdy jesteś „w” lub „poza pudełkiem”, Zrozumiesz,
Depresja jest stanem charakteryzującym się długotrwale obniżonym nastrojem oraz szeregiem innych objawów psychicznych i somatycznych.
Po pierwsze: Bądź odważny! Weź los w swoje ręce, w końcu do odważnych świat należy. Niech Twoja odwaga nie oznacza jednak podejmowania ryzyka bez analizy.
Dzieci i szkolnictwo w Mali. Warunki życia dzieci Jednym z największych problemów w kraju jest bardzo wysoki współczynnik umieralności dzieci do 5. roku.
FIRMA MASZ DOŚĆ NUDY W ZESZYCIE? NIE WIESZ JAK WYRAZIĆ SIEBIE? NIE WIESZ JAK WYRAZIĆ SIEBIE? A MOŻE CHCESZ ZAREKLAMOWAC WŁASNĄ DZIAŁALNOŚĆ? MAMY NAKLEJKI.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
CZYTANIE to proces poznawczy, jedna z umiejętności nabywanych przez człowieka w procesie edukacji, która umożliwia odbiór informacji przekazywanych za.
„SAMORZĄD UCZNIOWSKI -
Budżet rodzinny Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
Łatwowierność i naiwność dzieci często może doprowadzić do nieszczęśliwych wydarzeń. Osoba obca, nawet jeżeli wygląda miło i sympatycznie może stanowić.
Ujawnianie i rozpoznawanie interesów - argumentacja Negocjacje 9.
Zatrzymaj się !!!!!!!!!!!!! Weź głęboki oddech …
Papierosy to zła rzecz, z nim zdrowie idzie precz!!! Autor: Weronika Pączek.
Każdy człowiek ma prawo do... - problem łamania praw człowieka w Azji.
MODUŁ 3 TEMAT 1 POZIOM 2 Wyznaczani e celów. W TYM TEMACIE MŁODZI LUDZIE: Poznają, jak planowanie celów może pomóc im w ich przyszłej karierze Będą wyznaczyć.
MODUŁ 1 TEMAT 1 POZIOM 1 Rozumienie innych. W tym temacie Uczestnicy: Będą umieli zdefiniować pojęcie rozumienie innych Dowiedzą się, w jaki sposób rozumienie.
, + - = 0,5 CZYTAJ DOKŁADNIE ZADANIA I POLECENIA. IM TRUDNIEJSZE ZADANIE, TYM BARDZIEJ WARTO JE PRZECZYTAĆ KILKA RAZY.
Edukacja matematyczna i przyrodnicza
Bezpieczny Internet 12 października 2017.
10 kroków do zmiany nawyków
A ty dla kogo żyjesz? Dla kogo są Twoje kroki i zmagania każdego dnia?
SKAZANI NA SIEBIE CZY OBDAROWANI SOBĄ?
o których prawdopodobnie nie wiesz lub nie myślisz:
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Zapis prezentacji:

Jolanta Korczowska Przygotowanie i prowadzenie: Jolanta Korczowska

Kodeks postępowania Każda grupa potrzebuje norm regulujących wzajemną współpracę, by postępować zgodnie z akceptowanymi społecznie zachowaniami Każda grupa potrzebuje norm regulujących wzajemną współpracę, by postępować zgodnie z akceptowanymi społecznie zachowaniami Przygotowanie i prowadzenie: Jolanta Korczowska

Kodeks postępowania Zasady dotyczące ustalania norm : W miarę możliwości powinno się je tworzyć wspólnie Dotyczą całej grupy i są sprawdzane przez całą grupę Należy umieścić je w miejscu widocznym dla każdego Reguły powinny być sprecyzowane i jednoznaczne Kodeks nie powinien zbyt wielu zasad Zasady dotyczące ustalania norm : W miarę możliwości powinno się je tworzyć wspólnie Dotyczą całej grupy i są sprawdzane przez całą grupę Należy umieścić je w miejscu widocznym dla każdego Reguły powinny być sprecyzowane i jednoznaczne Kodeks nie powinien zbyt wielu zasad Przygotowanie i prowadzenie: Jolanta Korczowska

1. Słuchaj spokojnie i z uwagą 2. Zaakceptuj uczucia słowami: rozumiem, acha 3. Określ uczucia: - widzę, że to cię zezłościło, zawstydziło, rozgniewało - wygląda na to, że jesteś wściekły - to musiało być przykre Wszystkie uczucia można zaakceptować – widzę, że jesteś zły na kolegę Pewne działania trzeba ograniczyć – powiedz mu, co chcesz, słowami, nie pięściami Przygotowanie i prowadzenie: Jolanta Korczowska

Reagowanie na uczucia Nie należy ignorować, zaprzeczać, moralizować w obliczu silnych uczuć – przesadzasz, inni na twoim miejscu zareagowaliby inaczej Nie należy pytać o motywy uczuć: dlaczego tak cię to złości. Lepiej zapytać: Widzę, że coś cię złości Nie trzeba zgadzać się z zachowaniem czy uczuciami dziecka, ale powinno się wyrazić zrozumienie wobec przebytych doświadczeń. Lepiej jednak nie zapewniać, że wiemy co ono czuje Jeśli forma wyrażania uczuć jest nie do przyjęcia np. nienawidzę go, można poprosić o jej zmianę: jeśli jesteś o coś na niego zły, powiedz mu to w inny sposób Przygotowanie i prowadzenie: Jolanta Korczowska

Co nie działa ? Obwinianie i oskarżanie – ty nigdy nie możesz nic zrobić dobrze? Przezywanie - ale z ciebie flejtuch. Taki brud w pokoju. Jakby tu mieszkało zwierzę Straszenie – jeśli jeszcze raz to powiesz, pożałujesz Rozkazywanie – natychmiast masz tu posprzątać Moralizowanie – czy sądzisz że to ładnie zabierać rzeczy innych? Widzę że nie zdajesz sobie sprawy jak ważne są dobre maniery. Musisz zrozumieć, że jeżeli oczekujemy od ludzi uprzejmości, sami musimy być uprzejmi. Postawa męczennika – ja przez ciebie zwariuję. Wpędzisz mnie do grobu Porównywanie – czy nie możesz brać przykładu z kolegi? On zawsze wygląda schludnie. Sarkazm – a ty co, zapomniałaś założyć spódnicę? W tym stroju na pewno wzbudzisz dużą sensację Proroctwa - Okłamałaś mnie. Wiesz co z ciebie wyrośnie? Ktoś komu nikt nigdy nie zaufa. Przygotowanie i prowadzenie: Jolanta Korczowska

Jaki efekt chcesz osiągnąć? Uczucie nienawiści, odwetu, oporu, winy, bezwartościowości, poczucia bezwartościowości Chyba nie !!! Przygotowanie i prowadzenie: Jolanta Korczowska

1. Opisz co widzisz lub przedstaw problem 2. Udziel informacji 3. Powiedz to jednym słowem 4. Porozmawiaj o uczuciach 1. Wypracuj zasady Nie posprzątałeś po sobie w łazience zamiast : ile razy mam mówić,że trzeba po sobie sprzątać natychmiast idź posprzątaj. Umówiliśmy, że każdy sprząta po sobie sam zamiast: to obrzydliwe zostawiać po sobie taki brud. Łazienka to nie chlew Darek, łazienka zamiast: obiecałeś, że będziesz sprzątać. Już trzeci raz w tym tygodniu ci przypominam. Zaczynam tracić cierpliwość Złości mnie sytuacja kiedy nie dotrzymujesz obietnic zamiast: jesteś skończonym leniem. W ogóle nie można na ciebie liczyć. Widoczne hasło, reguła Przygotowanie i prowadzenie: Jolanta Korczowska

Karać czy nie karać ?A jeśli tak to jak? Wyraź ostry sprzeciw ( nie atakując charakteru) – nie zgadzam się abyś zwracał się do mnie w ten sposób Określ swoje uczuci i oczekiwania – czuje się zawiedziona, kiedy nie dotrzymujesz obietnic; oczekuję, że będziesz punktualnie oddawał prace domowe Wskaż jak naprawić zło – daję ci jeszcze jedną szansę. Na jutro przynieś zaległe zadania Zaproponuj wybór – możesz jeszcze poprawić stopień, ale pod warunkiem, że uzupełnisz do jutra zaległości. Decyduj sam? A jeśli w dalszym ciągu nie ma poprawy przejmij inicjatywę – umawialiśmy się, że dziś dostarczysz zaległe prace. Skoro tego nie zrobiłeś wystawiam ci niższą ocenę. Przygotowanie i prowadzenie: Jolanta Korczowska

Czy karami można nauczyć dyscypliny? Dyscyplina oznacza naukę. Dyscyplina jest dokładnie ułożonym programem, który pomaga ludziom rozwijać wewnętrzną samokontrolę i skuteczność. Dyscyplina, aby skutkowała, wymaga wzajemnego zaufania. Natomiast stosowanie kary wymaga zewnętrznej kontroli nad osobą karaną poprzez używanie przemocy i przymusu. Zwolennicy karania rzadko ufają karanemu. Brian G. Gilmartin Przygotowanie i prowadzenie: Jolanta Korczowska

Pochwały „Nie ma dla człowieka bardziej wartościowej, decydującej o rozwoju oceny niż ocena siebie samego. Samoocena ma głęboki wpływ na procesy myślenia, emocje, pragnienia, wartości i cele. Jest to jeden z najważniejszych czynników kształtujących zachowanie” Nathaniel Branden Przygotowanie i prowadzenie: Jolanta Korczowska

Pochwała nie zawsze wywołuje pozytywne emocje Zwątpienie w wiarygodność osoby chwalącej – jesteś fantastyczną kucharką ( gdy potrawa była z paczki) Zaprzeczenie gdy pochwała jest przesadna – jesteś mistrzynią świata w przygotowywaniu referatów Obawa gdy pochwała odnosi się także do przyszłych sukcesów – teraz sobie poradziłeś to i w przyszłości też poradzisz z każdą trudnością Poczucie bycia manipulowanym – wiem, że ty pięknie robisz gazetki więc przygotuj proszę coś na święto szkoły Koncentracja na słabościach – wygrasz te zawody, bo jesteś bardzo ambitny Przygotowanie i prowadzenie: Jolanta Korczowska

Pochwała opisowa 1. Opisz co widzisz – widzę starannie zaprowadzony zeszyt 2. Opisz co czujesz – przyjemnie przeglądać taki zeszyt 3. Podsumuj godne pochwały zachowanie –Wszystkie zadania domowe uzupełnione, tematy ładnie opracowane. Naprawdę się postarałeś. Przygotowanie i prowadzenie: Jolanta Korczowska

„By wierzyć w siebie, muszę mieć kogoś, kto we mnie uwierzył.” Stefan Garczyński Przygotowanie i prowadzenie: Jolanta Korczowska

Siła etykiet Etykietowanie ogranicza swobodne działanie, zamyka w pewnych schematach z których trudno się z wyzwolić. Wielokrotne powtarzanie dziecku, że jest bałaganiarzem, nie spowoduje, że zacznie utrzymywać porządek, a mówienie, że jest niesamodzielne, nie sprawi, że zacznie być bardziej samodzielne. Przygotowanie i prowadzenie: Jolanta Korczowska

Dziecko wchodzi w taką rolę, jaką mu przypiszemy Etykiety utrwalają zachowania. Dziecko zaczyna myśleć, że rzeczywiście takie jest jak mówią nauczyciele, rodzice (leniwe, złośliwe, samolubne) i może przestać starać się, żeby ten stan rzeczy zmienić „Witam Panią Obrażalską! Ciekawe, na kogo to się dzisiaj obrazimy?” Wypowiadane słowa stają się samospełniającą przepowiednią. Dziecko wchodzi w taką rolę, jaką mu przypisaliśmy. Przygotowanie i prowadzenie: Jolanta Korczowska

Jak pomóc dziecku wyzwolić się z negatywnej roli: Tworzyć pozytywny obraz dziecka. Skupiać się na jego pozytywnych zachowaniach. Zwracać szczególną uwagę na te czynności, które dziecko wykonuje właściwie. Nie „etykietować” negatywnie dziecka: „bo ty jesteś…”. Rozmawiać o jego uczuciach. Wierzyć w jego zmianę. Doceniać i chwalić go za pozytywne zachowania. Pozwolić mu na inicjatywę. Przypominać o sukcesach. Przygotowanie i prowadzenie: Jolanta Korczowska

Aby uwolnić dziecko od grania ról: 1. Wykorzystaj okazję pokazania dziecku, że nie jest tym za kogo się uważa – miałeś bardzo dobry pomysł na rozwiązanie tego zadania 2. Stwórz sytuację, w której dziecko spojrzy na siebie inaczej – podziel proszę te ciastka tak, aby każdy otrzymał równą część 3. Pozwól dziecku „posłuchać gdy mówi się o nim pozytywnie” 4. Zademonstruj zachowanie godne zaufania – trudno jest przegrywać, ale musze się z tym pogodzić. Gratuluję! 5. Bądź skarbnicą najlepszych chwil z życia dziecka – pamiętasz jak kiedyś… 6. Kiedy dziecko postępuje według starych nawyków, wyraź swoje uczucia lub swoje oczekiwania – nie podoba mi się ten sposób mówienia. Czy możesz mnie zapytać inaczej? Przygotowanie i prowadzenie: Jolanta Korczowska

Wychowanie to odkrywanie tego co w człowieku dobre, a nie tego co złe. Przygotowanie i prowadzenie: Jolanta Korczowska

Dziękuję za uwagę Literatura uzupełniająca : Evelyn Faber, Adele Mazilis - Jak mówić żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać żeby dzieci do nas mówiły ''Zaskoczenie i zdziwienie są początkiem zrozumienia.'' - Ortega y Gasset Przygotowanie i prowadzenie: Jolanta Korczowska