MUSICAL
POCZĄTKI Musical, oprócz filmu baletowego, komedii muzycznej, filmu operowego czy operetkowego, jest jednym z głównych gatunków filmu muzycznego. Film muzyczny to utwór, w którym muzyka odgrywa zasadniczą rolę w budowaniu świata przedstawionego. Narodził się jeszcze przed przełomem dźwiękowym, ponieważ kino od zawsze próbowało zilustrować muzykę obrazem. Musical pojawił się w kinie wraz z owym przełomem dźwiękowym, a więc w 1927 roku, kiedy miał premierę Śpiewak jazzbandu Alana Croslanda.
GATUNEK Wyróżnia się obecnością muzyki, wprowadza stałe schematy i typ bohatera W musicalu istnieje połączenie pokazów tanecznych i wokalnych z rozwojem akcji Występuje para romantycznych bohaterów i wątek miłosny Realizm współbrzmi z rytmicznością opowiadanej historii Muzyka towarzyszy dialogom
ROZWÓJ Początki gatunku wiążą się głównie ze Stanami Zjednoczonymi i twórczością europejską – Ernst Lubitsch (Parada miłości – 1929; Wesoła wdówka – 1933). Rewie odnosiły początkowo sukcesy, ale wykorzystywanie tradycji operetkowych szybko znudziło się widzom. Przełom nastąpił w 1933 roku, kiedy połączono muzykę i piosenki z płaszczyzną fabularną. Wtedy też pojawiła się na ekranach para znanych tancerzy – Fred Astaire i Ginger Rogers. Oni stworzyli film taneczny.
W LATACH TRZYDZIESTYCH Ulica szaleństw (1933) Nocne motyle (1933) Złote kobietki (1936) Karioka (1933) Roberta (1935) Wesoła rozwódka (1934) Panowie w cylindrach (1935) Na plan pierwszy wysuwają się: Wirtuozerskie układy choreograficzne Precyzja tańca Jego lekkość i wdzięk Najsłynniejszy choreograf tamtych lat to Busby Berkeley.
LATA CZTERDZIESTE I PIĘĆDZIESIĄTE Musical osiąga wysoki stopień samoświadomości gatunkowej Pojawiają się wątki autotematyczne, fabuła dotyczy często przygotowań do spektaklu – Deszczowa piosenka (1952) Gene Kelly – aktor, tancerz, choreograf – uwolnił kino od konwencji scenicznej, fabuła stała się pełniejsza, bogatsza i bardziej spójna
LATA SZEŚĆDZIESIĄTE Musical traci popularność, ponieważ pojawiają się problemy natury społeczno-politycznej Twórcom coraz trudniej zachować optymistyczną fabułę i pokazać beztroską wizję świata Paradoksalnie powstają najlepsze filmy tego gatunku: West Side Story (1961) Dźwięki muzyki (1965) Hello Dolly (1969)
ARCYDZIEŁA LAT SIEDEMDZIESIĄTYCH Kabaret (1972) – opowieść o narodzinach i rozwoju totalitaryzmu hitlerowskiego, atmosfera niemieckiej dekadencji wprowadza i konsekwentnie eksponuje uczucia lęku i niepokoju, stanowi diagnozę stanu społeczeństwa przed historycznym upadkiem
ARCYDZIEŁA LAT SIEDEMDZIESIĄTYCH Hair (1979) – wyraża zdecydowany sprzeciw wobec wojny i konieczności podejmowania bezsensownej walki, która przynosi wyłącznie cierpienie i śmierć
DZIŚ Dziś formuła musicalu jest jedynie pretekstem do pokazania dramatycznych losów postaci Upiększony świat poszedł w zapomnienie Musical pewnie wkrótce będzie stanowił pretekst do poszukiwań artystycznych i eksperymentów filmowych
FILM MUZYCZNY, FILM TANECZNY
W RYTMIE HIP-HOPU gatunek: film muzyczny produkcja: USA premiera: 2001 reżyseria: Thomas Carter film łączy różne gatunki
BOHATEROWIE Sara: marzy o nauce w szkole baletowej traci matkę, która ginie w wypadku samochodowym przenosi się do ojca, do Nowego Yorku, by zamieszkać w dzielnicy gangów i hip-hopu Derek: marzy o wyrwaniu się z getta chce zostać lekarzem pediatrą ma kryminalną przeszłość