Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Advertisements

Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
WPROWADZENIE Uczeń klasy II Maciej Kowalski uczestniczył w wypadku komunikacyjnym w dniu r. w którym zginęły 2 osoby- starsi koledzy.
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
Rok szkolny 2009 / 2010 PEDAGOG SZKOLNY BOŻENA BOGOJŁO PSYCHOLOG EWA BOGUSZ - DURCZAK.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI
Jestem psychologiem i doradcą zawodowym. Zapraszam wszystkich, którzy chcą z kimś życzliwym porozmawiać o swoich problemach Jako psycholog Diagnozuję
Program wychowawczy Gimnazjum na rok szkolny 2011/2012 UCZĘ SIĘ ODPOWIEDZIALNOSCI ZA SIEBIE I NNNYCH Rozwój ucznia INTELEKTUALNYPSYCHICZNYSPOŁECZNYFIZYCZNY.
Systemowe wsparcie dla uczniów, rodziców i nauczycieli
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
PODSUMOWANIE REALIZACJI PROJEKTU „ RÓWNE SZANSE DLA KAŻDEGO”
Sześciolatek w szkole ZESPÓŁ SZKÓŁ W TUŁAWKACH. Zagadnienia: I. Działania organizacyjne związane z przyjęciem sześciolatków do szkoły II. Wzbogacenie.
Przeciw przemocy w szkole Fundacja PRAESTERNO grudzień 2007.
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Poradnia dla Młodzieży w Łodzi
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach ul. M. Reja 67 B.
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
KLASY TERAPEUTYCZNE Jako jedna z form opieki psychologiczno-pedagogicznej w Gimnazjum nr 14.
RODZICE kierowani przez SĄD najlepiej rokujące formy pomocy psychologicznej.
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
logopedyczny-prezentacja
PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Od 2006 roku w poradniach psychologiczno- pedagogicznych, w szkołach integracyjnych, specjalnych, w ośrodkach szkolno- wychowawczych pojawia się sprzęt.
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu. Plan wystąpienia Cele programu zajęć doradczych i psychologiczno-pedagogicznych Sposoby realizacji celów Zadania programów.
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
„Dziecko 6-letnie w szkole”
Dydaktyka ogólna.
PEDAGOG SZKOLNY.
Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna nr 4 w Łodzi
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Zespół Szkół Specjalnych im. Janusza Korczaka ul. BernardaWały Mysłowice.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
psychologiczno –pedagogiczne
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Wspieranie szkół i przedszkoli przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Krotoszynie Karina Bratborska Krotoszyn, dnia 25 lutego/7 marca 2014 r.
OFERTA Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Środzie Śląskiej dla szkół i placówek powiatu średzkiego Środa Śląska ul. Wrocławska 2, Środa Śląska.
AKTUALNE DZIAŁANIA PORADNI Natalia Bismor. AKTUALIZOWANA W KAŻDYM ROKU SZKOLNYM OFERTA WARSZTATÓW: DLA DZIECI / UCZNIÓW „Program profilaktyczno- wychowawczy.
DEPRESJA „MŁODZIEŃCZA”
ŁÓDŹ, AL. WYSZYŃSKIEGO 86 (Pałac Młodzieży) tel. (42) ; fax (42)
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
System pomocy psychologiczno- pedagogicznej po zmianach Dorota Jurczyk.
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 1 w Łodzi
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
FORUM ŚRODOWISK POMOCOWYCH 18 lutego 2015r.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Łapach
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Działania Rady Edukacyjnej
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Co pomaga nastolatkom w radzeniu sobie z depresją
Zapis prezentacji:

mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie

I. Młodszy wiek szkolny (klasy I-III) II. Starsze klasy szkoły podstawowej (IV-VI) III.Uczniowie gimnazjum 2

Częste problemy:  trudności adaptacyjne w szkole  problemy w opanowaniu pisania i czytania (ryzyko dysleksji)  ogólne trudności w nauce  trudności natury emocjonalnej (podwyższony poziom niepokoju, lękliwość, moczenie nocne itp.)  nadruchliwość, trudności w koncentracji uwagi  wady wymowy 3

Wybrane formy pomocy:  Diagnoza  określenie przyczyn trudności w pisaniu i czytaniu  trudności natury emocjonalnej  badania w kierunku ADHD  Badania profilaktyczno-diagnostyczne w klasach „0” (psychologiczno-pedagogiczne, logopedyczne):  umożliwiają ocenę mocnych i słabszych stron dziecka  pozwalają na zdiagnozowanie deficytów  są podstawą kwalifikacji dziecka do określonych form pomocy po rozpoczęciu nauki w szkole 4

Wybrane formy pomocy:  Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne dla dzieci z klas I-III  Inne zajęcia o charakterze terapeutycznym  Terapia logopedyczna  Program pomocy dzieciom „Od trudności do umiejętności”:  we współpracy z Instytutem Pedagogiki KUL  cel: wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci z deficytami rozwojowymi  indywidualne zajęcia korekcyjno-kompensacyjne prowadzone przez studentów pedagogiki  organizacja i opieka merytoryczna pracownika poradni 5

Wybrane formy pomocy:  Indywidualna terapia metodą EEG biofeedback  Terapia rodzin  „Warsztaty umiejętności społecznych” dla rodziców  Konsultacje, porady dla rodziców  Warsztaty dla nauczycieli i szkoleniowe rady pedagogiczne, np.:  „Metodyka prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów klas I-III”  „Praca z uczniem z ryzyka dysleksji”  Grupa Wsparcia dla Logopedów pracujących na terenie szkół  Indywidualne konsultacje dla nauczycieli 6

I. Młodszy wiek szkolny (klasy I-III) II. Starsze klasy szkoły podstawowej (IV-VI) III.Uczniowie gimnazjum 7

Częste problemy:  trudności w adaptacji do nowej sytuacji, problemy z samodzielną pracą, akceptacją oczekiwań nowych nauczycieli  obniżenie wyników w nauce  utrzymujące się trudności w poprawnym pisaniu i czytaniu  problemy w relacjach z rówieśnikami 8

Wybrane formy pomocy:  Diagnoza – częste badania w kierunku dysleksji  Terapia metodą EEG biofeedback:  poprawia koncentrację uwagi, szybkość uczenia się, zapamiętywania  możliwość zastosowania wniosków podczas odrabiania lekcji  „Grupa Umiejętności Społecznych”  charakter grupy rozwojowej  dla uczniów klas V i VI SP z trudnościami natury emocjonalnej  cel: poprawa samooceny, uczenie się nowych zachowań w bezpiecznych warunkach  we współpracy z rodzicami 9

Wybrane formy pomocy:  Zajęcia doskonalące umiejętność uczenia się  indywidualne warsztaty edukacyjne  zajęcia psychoedukacyjne w klasach „Jak uczyć się szybko i skutecznie ”  Terapia rodzin  „Warsztaty umiejętności wychowawczych”– zwiększenie kompetencji wychowawczych rodziców  Konsultacje, porady dla rodziców  Konsultacje, szkolenia dla nauczycieli, np.:  „Jak pracować z uczniem dyslektycznym w szkole?”  „Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych możliwości” 10

I. Młodszy wiek szkolny (klasy I-III) II. Starsze klasy szkoły podstawowej (IV-VI) III.Uczniowie gimnazjum 11

Częste problemy:  trudności adaptacyjne  związane z kryzysem okresu dojrzewania  trudności natury emocjonalnej (zaburzenia jedzenia, zachowania autodestrukcyjne, zaburzenia depresyjne, myśli i próby samobójcze)  trudności wychowawcze, agresja, zaburzenia zachowania  trudności w nauce, niska motywacja  problemy z określeniem zainteresowań i wyborem szkoły ponadgimnazjalnej 12

Wybrane formy pomocy:  Diagnoza ze względu na:  trudności w nauce  trudności wychowawcze  trudności związane z kryzysem okresu dojrzewania  Badania zawodoznawcze - pod kątem zainteresowań, preferencji zawodowych i wyboru szkoły ponadgimnazjalnej (klasy III)  Indywidualna terapia pedagogiczna dla uczniów z dysleksją  Indywidualne zajęcia dotyczące umiejętności uczenia się 13

Wybrane formy pomocy:  Psychoterapia indywidualna  dla młodzieży z trudnościami natury emocjonalnej  bezpieczne warunki - bliska relacja z terapeutą  możliwość dokonania wglądu w siebie i wprowadzania rozwojowych zmian w myśleniu i działaniu  Terapia rodzin  trudności natury emocjonalnej, wychowawczej  wprowadzenie zmian w obrębie całego systemu rodzinnego  zanik lub zmniejszenie się poziomu nasilenia objawów u dzieci  poprawa komunikacji w rodzinie 14

Wybrane formy pomocy:  Zajęcia warsztatowe prowadzone w klasach na terenie szkół – dotyczą problemów wieku dojrzewania, umiejętności uczenia się, rozwiązywania konfliktów, relacji w klasie, radzenia sobie ze stresem przedegzaminacyjnym itp.  Warsztaty zawodoznawcze dla uczniów III klas  „Warsztaty umiejętności wychowawczych” dla rodziców  Konsultacje, szkolenia dla nauczycieli, wsparcie dla nauczycieli-doradców zawodowych pracujących na terenie szkół 15

mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie