Konferencja Sadownicza Jabłkowe problemy – sposoby rozwiązania Jak producenci mogą poprawić zorganizowanie naszego rynku jabłek Witold Boguta Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw Lublin, r.
Nasze atuty młodzi producenci dobra pozycja w ilości produkcji dobre wyposażenie w środki techniczne (gospodarstwa, grupy) tania siła robocza potencjał handlowy (grupy, firmy, kadry) moce przetwórcze
Słabości i zagrożenia dobór odmian zapewnienie jakości sprzedajemy głównie surowiec rozwój produkcji w innych krajach (m.in. na wschód od Polski) problem dalekich rynków koncentracja na jednym rynku konkurencja polsko – polska
Czym jest grupa/organizacja Grupa/organizacja = podstawowy element struktury rynku produktów zorganizowanego z udziałem producentów
Cele organizowania się zapewnienie planowania i dostosowywania produkcji owoców do popytu, w szczególności w odniesieniu do jakości i ilości; koncentracja dostaw i umieszczanie na rynku owoców wyprodukowanych przez członków, w tym sprzedaż bezpośrednia; optymalizacja kosztów produkcji i zysków z inwestycji służących utrzymywaniu standardów dotyczących ochrony środowiska oraz stabilizowanie cen producentów; czy tylko „fanty”???
Statut organizacji producentów w sektorze owoców i warzyw wymaga od ich członków będących producentami wprowadzania całej odnośnej produkcji do obrotu poprzez organizację producentów. (art. 160 rozp.1308/2013)
Uznaje się, że w sprawach gospodarczych organizacje producentów oraz zrzeszenia organizacji producentów w sektorze owoców i warzyw działają w imieniu i na rzecz swoich członków w granicach swoich uprawnień. (art. 160 rozp.1308/2013)
Co trzeba zrobić? odmiany – produkować to, czego oczekuje odbiorca, przy próbach sprzedaży tego co produkujemy co to jest jakość? – zgodność ze standardami, jakimi? jakości handlowej?, czy to wystarczy? bezpieczeństwo żywnościowe – produkcja ekologiczna
Co trzeba zrobić? c.d. duże, jednorodne partie – grupy i ich współpraca struktury handlowe – współpraca grup budowa marki – kto? każde gospodarstwo, każda grupa? przetwórstwo – nowe produkty, rynki dla nich – grupy i ich współpraca promocja w kraju i zagranicą, jeden znak promocyjny
Co trzeba zrobić? c.d. fanty na dzisiaj – grupa, spółdzielnia ma trwać wiecznie „na dalekich rynkach w pojedynkę sobie nie poradzisz” grupy producentów awangardą trzeciej rewolucji w produkcji i dystrybucji jabłek Kto najlepiej sprosta tym wyzwaniom?
Konkluzja Łatwiej wejść na szczyt, niż się na nim utrzymać. Skończyły się proste sposoby poprawy, trzeba szukać rozwiązań bardziej złożonych, najczęściej trudniejszych, potrzebne są skoordynowane działania w kierunku ciągłego wdrażania innowacji produktowej, procesowej, organizacyjnej i marketingowej – tylko takie działania pozwolą producentom jabłek utrzymać i umacniać przez dłuższy czas osiągniętą pozycję
Dziękuję za uwagę Witold Boguta tel