STC 22-23.02.2007 Stan i perspektywy branży cukrowniczej rok po reformie regulacji unijnego rynku cukru Marcin Mucha - ZPC.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
MECHANIZM DOPŁAT DO PRYWATNEGO PRZECHOWYWANIA WIEPRZOWINY
Advertisements

CENY W MARKETINGU CENA jest głównym elementem marketingu mix. Jest także ona swoistym narzędziem gry ekonomicznej. Dla sprzedającego- cena jest elementem.
Charakterystyka branży By Tomasz Kospin, Piotr Krogulski
Rozwój kogeneracji w Polsce w świetle badania analizy
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
Ocena funkcjonowania Wspólnej Polityki Rolnej: propozycje legislacyjne
Zagrożenia dla polskiego handlu
1 Założenia do ustawy o wypłacie emerytur kapitałowych PIU.
Dochód narodowy: definicje i rachunki
Wzmocnienie mediów publicznych: reforma struktury nadawców oraz metody ich finansowania Propozycje Białej księgi.
Ekonomia popyt, podaż i rynek reakcje popytu na zmiany cen i dochodów
Wpływ systemu rachunku kosztów na wynik finansowy
SYSTEMU ORGANIZACJI RYNKU CUKRU W UNII EUROPEJSKIEJ
TRANSPORT KOLEJOWY INFRASTRUKTURA.
Zasady udzielania pomocy publicznej po akcesji Polski do Unii Europejskiej.
Konsekwencje polityki klimatycznej UE dla Polski
Niestabilność rynku Model pajęczyny.
WARSZTATY ROLNICTWA EKOLOGICZNEGO, PUŁAWY 2010
Rynek mięsny na przykładzie sektora wieprzowego
Europejski obszar gospodarczy
Wypłata emerytur z II filaru stycznia 2011.
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
FINANSOWE KONSEKWENCJE HANDLU UPRAWNIENIAMI DO EMISJI ZANIECZYSZCZEŃ
Fundusz Poręczeń Unijnych Warszawa, r..
MINISTRY OF AGRICULTURE AND RURAL DEVELOPMENT POROZUMIENIE w Radzie UE ds. Rolnictwa i Rybołówstwa z 25 czerwca 2013 r. WPR na lata 2014 – 2020.
Czynniki zmian czyli, co od czego zależy. Co wpływa na wyniki spzoz? 1/2 1. Czynniki ekonomiczne 2. Czynniki polityczne, prawne i fiskalne 3. Czynniki.
Instytut Techniki Cieplnej, Politechnika Warszawska
Szczególnie negatywne skutki dla: Gospodarstw domowych o średnich dochodach Gmin nie mogących odliczyć VAT Małych i średnich przedsiębiorstw o niskich.
Katarzyna Piętka-Kosińska CASE-Doradcy Warszawa,
Państwowy bank rozwoju Współpraca BGK z regionami w perspektywie finansowej Radosław Stępień, Wiceprezes – Pierwszy Zastępca Prezesa Zarządu.
I - 1 „Zmieniamy Polski Przemysł” RYNEK DYSTRYBUCJI STALI Katowice, 21listopada 2005 r.
Europejski Kongres Gospodarczy Katowice, 31 maja - 2 czerwca 2010 Gospodarka w czasie kryzysu - mechanizmy wspierania przedsiębiorców.
Posiedzenie Rady ZPBC przy KSC S.A. Warszawa, r.
Przykłady zadań.
Makroekonomiczne aspekty znaczenia sektora farmaceutycznego dla polskiej gospodarki Dr hab. Michał Przybyliński, prof. UŁ Dr Agnieszka Pugacewicz.
FORMY POMOCY DLA ROLNIKÓW W ZWIĄZKU Z WYSTĄPIENIEM SUSZY.
Finansowanie projektów sektora publicznego Barbara Cendrowska, Dyrektor Biura Analiz i Finansowania Sektora Publicznego Kraków, 3 pażdziernika 2011.
SPIS TREŚCI SPIS TREŚCI Wprowadzenie Wprowadzenie Wprowadzenie Założenia: Założenia: Rynek Rynek Rynek Dystrybucja Dystrybucja Dystrybucja Produkcja Produkcja.
PROW jako kontynuacja procesu modernizacji oraz rozwoju
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
Burak cukrowy jako surowiec do produkcji etanolu Sławomir Podlaski Katedra Fizjologii Roślin Wydział Rolnictwa i Biologii zkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego.
PROGRAM RZĄDOWY RODZINA 500+ Ustawa z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowaniu dzieci (Dz. U. z 2016 r. poz. 195 ) KOORDYNACJA ŚWIADCZEŃ RODZINNYCH.
Zmiany we Wspólnej Polityce Rolnej w Unii Europejskiej.
Pomoc publiczna i skutki budżetowe Iwona Chojnowska-Haponik
Dr Piotr SZAJNER IERiGZ-PIB ul. Świętokrzyska Warszawa Tendencje w produkcji mleka w Polsce.
Kampania 2007 w Nordzucker Polska S.A. STC Warszawa 2008 Dateiname: NZP_STC_Vortr-Wawro_ ppt Verantwortlicher: dr inż. P.Wawro Ersteller: dr.
Dyrektor ds. Techniczno-Produkcyjnych: Jan Pytlewski Kampania 2007 Konferencja Pokampanijna STC Warszawa
Warszawa Rynek energii odnawialnej – w tym biokomponenty i biopaliwa prognozy dla producentów buraka cukrowego Warszawa 2008 –
KONFERENCJA POKAMPANIJNA STC lutego 2007 Kampania buraczana 2007/08 Grupa British Sugar (Overseas) Grupa British Sugar (Overseas) Józef Klimaszewski.
Kampania 2006/2007 STC Warszawa 22 – 23 luty 2007 Kampania 2006/2007 STC Warszawa 22 – 23 luty 2007 Jan Pytlewski.
Wstępna prognoza zbiorów owoców w 2006 roku. Tab. 1. Zbiory owoców w Polsce w tys. ton Gatunek prognoza Jabłka Wiśnie
Opłacalność uprawy w warunkach reformy [czynniki decydujące] Franciszek Sachs BSO Polska.
Budżet powiatu nakielskiego na 2008 rok. Budżet powiatu opracowano na podstawie: Informacji Ministra Finansów Nr ST /2007 z dnia 10 października.
System Pole - Cukrownia ZAGROŻENIA Mgr.inż. Franciszek Sachs BSO POLSKA 2007 Konferencja Surowcowa STC Zakopane 23 – 24 maj 2007 r.
Konsekwencje starzenia się ludności dla polskiego systemu emerytalnego FUNDUSZ REZERWY DEMOGRAFICZNEJ dr Piotr Obidziński Instytut Finansów Katedra Ubezpieczeń.
1 16 września 2013 r..
Prof. dr hab. Roman Sobiecki Budżet państwa i polityka fiskalna.
Tytuł …. KOLEJOWE PRZEWOZY TOWAROWE Katowice, 18.X.2007
Rola samorządu regionalnego w systemie sektora publicznego
Zasady finansowania operacji realizowanych przez Jednostki Sektora Finansów Publicznych Paweł Antoniewicz Kunice, r.
Strategia Inwestycyjna
Krajowy Związek Plantatorów Buraka Cukrowego
AKTUALNA SYTUACJA NA EUROPEJSKIM RYNKU JABŁEK
Negatywny wpływ rekompensat na ekonomikę gospodarstw karpiowych.
Fundusz rybacki po 2020 roku
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
ZESPÓŁ EKSPERCKI DS. EUROPEJSKIEJ I KRAJOWEJ POLITYKI STRUKTURALNEJ RP
Opracowano na danych Polskiego FADN
Instrumenty zwrotne w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego Kielce, 11 września 2018 r.
Podkarpacki Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Boguchwale
Zapis prezentacji:

STC Stan i perspektywy branży cukrowniczej rok po reformie regulacji unijnego rynku cukru Marcin Mucha - ZPC

STC Kwoty produkcji cukru w Polsce [t] Nazwa koncernu Procentowy udział w rynku [%] Wielkość przyznanej kwoty [t] Wielkość kwoty po wycofaniu [t] Zakupiona dodatkowa kwota cukru [t] Kwota produkcyjna 06/07 [t] BSO10, KSC39, Nordzucker8, Pfeifer & Langen 15, Südzucker25, Ogółem100,

STC Dodatkowa kwota cukru dla Polski [t] Nazwa koncernu Procentowy udział w rynku [%] Wielkość przyznanej kwoty [t] Zakupiona dodatkowa kwota cukru [t] Kwota produkcyjna po dodaniu dodatkowej kwoty [t] BSO10, KSC39, Nordzucker8, Pfeifer & Langen 15, Südzucker25, Ogółem100,

STC Procentowy udział poszczególnych koncernów w rynku cukru w Polsce w 2006/2007

STC Kwoty produkcji cukru w UE Kraj Kwota na 2006/2007 [t] (bez dodatkowej kwoty) Procentowy udział w kwocie UE-25 [t] Kwota na 2007/2008 [t] Procentowy udział w kwocie UE-27 [t] Francja , ,9 Niemcy , ,0 Polska , ,7 Wielka Brytania , ,4 Pozostałe , ,0 Ogółem ,0

STC Produkcja cukru w poszczególnych koncernach [t] Koncern Kampania 2005/062006/07 BSO KSC Nordzucker Pfeifer & Langen Südzucker Ogółem

STC Udział Polski w produkcji cukru w Unii Europejskiej * Dane szacunkowe Wyszczególnienie Kampania 2005/062006/07 Polska [t] UE [t] * Polska/UE10,2%

STC Uprawa buraka cukrowego Wyszczególnienie Kampania 2005/062006/07 Wyprodukowane buraki [t] Obszar upraw [ha] Obszar upraw na plantatora [ha]3,8 Plon buraków [t/ha]42,748,3 Teoretyczny plon cukru [t/ha]8,08,2 Polaryzacja [%]19,116,8 Liczba plantatorów

STC Przerób buraków cukrowych Wyszczególnienie Kampania 2005/062006/07 Przerabiane buraki (ogółem) [t] Średni dobowy przerób buraków (ogółem) [t] Średnia długość kampanii [dni] 8187 Średni dobowy przerób buraków w cukrowni [t] Średni przerób buraków na cukrowni ę [t]

STC Najważniejsze dane kampanii 2006/2007 Wyszczególnienie Kampania 2005/062006/07 Produkcja cukru [t] Liczba cukrowni4031 Areał uprawy [ha] Plon buraków [t/ha]43,147,8 Przerób buraków [t] Śr. dobowy przerób buraków [t] Polaryzacja [%]19,116,8 Liczba plantatorów Średni czas kampanii [dni]8187

STC Restrukturyzacja rynku cukru w Polsce Nazwa koncernuLiczba wszystkich cukrowni wchodzących w skład grupy Liczba cukrowni pracującychLiczba cukrowni wyłączonych Odsetek cukrowni wyłączonych 05/0606/07 BSO % KSC % Nordzucker % Pfeifer & Langen % Südzucker % Ogółem %

STC Spożycie cukru w Polsce Wyszczególnienie Rok 2005/ /2007 (szacunek) Ogółem [tys. t]1 615 W gosp. domowych [tys. t]730 W przetwórstwie [t]840 Pozosta ł e [tys. t]45 Per capita [t]41 Per capita w gosp. domowym [t]18,318,0

STC Reforma regulacji unijnego rynku cukru

STC Cel:  wywiązanie się z zobowiązań zewnętrznych UE (porozumienia z krajami LDC, Panel WTO)  zapewnienie konkurencyjności sektora cukrowniczego w Unii Europejskiej, Główne założenia:  okres obowiązywania nowych regulacji do września 2015 r.;  zastąpienie ceny interwencyjnej cukru ceną referencyjną i jej obniżka o 36% ;  obniżka cen skupu buraków cukrowych o 39%;  rekompensaty dla plantatorów poprzez wprowadzenie dopłat bezpośrednich w wysokości 60% oraz 64,2% utraconych dochodów;  utworzenie Funduszu Restrukturyzacyjnego finansowanego przez producentów, z którego wypłacane jest wsparcie dla zakładów likwidujących produkcję cukru;  nowe podejście do zarządzania rynkiem (przechowywanie prywatne, wycofanie cukru z rynku itd.);  możliwość zakupu (dla państw, które wcześniej produkowały cukier C) dodatkowej kwoty cukru za cenę 730 €/t - limit przyznany Polsce wynosi ton;  utrzymanie interwencji do 2010 r. w ograniczonym zakresie. Reforma regulacji unijnego rynku cukru

STC Sytuacja producentów  Mniejsza produkcja Nienależyte funkcjonowanie nowych mechanizmów Wysokie koszty prowadzenia działalności

STC Ograniczenie produkcji  Ograniczenie eksportu cukru (decyzja Organu Apelacyjnego WTO)  Uregulowania dotyczące cukru pozakwotowego  cukier przemysłowy i produkcja określonych produktów  przeniesienie na kolejny rok gospodarczy

STC Sytuacja producentów  Mniejsza produkcja  Nienależyte funkcjonowanie nowych mechanizmów Wysokie koszty prowadzenia działalności

STC Fundusz Restrukturyzacyjny Umożliwia rezygnację z kwoty w niekonkurencyjnych regionach w zamian za wysokie wsparcie finansowe Przy poprawnym funkcjonowaniu pozwala uniknąć liniowego cięcia kwot XZnaczne obciążenie finansowe dla producentów cukru (126,4 €/t) XNiekorzystne naliczanie opłaty restrukturyzacyjnej (za dodatkową kwotę / konieczność zapłaty również za cukier wycofany) XNiedostateczna zachęta, aby opuścić rynek (na rok 06/07 jedynie tyś. ton) XW obecnej formule prowadzi do negatywnych konsekwencji dla rynku cukru

STC Sytuacja producentów  Mniejsza produkcja  Nienależyte funkcjonowanie nowych mechanizmów  Wysokie koszty prowadzenia działalności

STC Dodatkowe koszty w roku 2006/ Opłata na Fundusz Restrukturyzacyjny  126,4 €/t t x 126,4 € = € x 3,92 = zł 2. Opłata z a dodatkową kwotę cukrową  730 €/t t x 730 € = € x 3,92 = zł Ogółem: zł Do końca okresu funkcjonowania Funduszu Restrukturyzacyjnego całkowita kwota wydatków zamknie się w granicach ok. 3 mld zł

STC Restrukturyzacja rynku cukru w Unii Europejskiej Wyłączenia cukrowni w 2006 r.  Koncentracja produkcji Wyłączanie cukrowni o niskim potencjale przerobowym  Względy finansowe Sprzedaż kwot do Funduszu Restrukturyzacyjnego

STC Sytuacja plantatorów Zmniejszony areał uprawy Malejąca liczba plantatorów Obniżka cen skupu Rekompensaty za utracone dochody

STC Najistotniejsze kwestie dla branży cukrowniczej w 2007 r. Maksymalne wykorzystanie eksportu w ramach limitu WTO Poprawienie funkcjonowania Funduszu Restrukturyzacyjnego

STC Maksymalne wykorzystanie eksportu w ramach limitu WTO Poprawienie funkcjonowania Funduszu Restrukturyzacyjnego Najistotniejsze kwestie dla branży cukrowniczej w 2007 r.

STC Maksymalne wykorzystanie eksportu w ramach limitu WTO oznacza:  1,7 mln ton cukru poza UE  zmniejszenie nadwyżki cukru na rynku  przywrócenie równowagi rynku Najistotniejsze kwestie dla branży cukrowniczej w 2007 r.

STC Maksymalne wykorzystanie eksportu w ramach limitu WTO Poprawienie funkcjonowania Funduszu Restrukturyzacyjnego Najistotniejsze kwestie dla branży cukrowniczej w 2007 r.

STC Poprawienie funkcjonowania Funduszu Restrukturyzacyjnego oznacza:  usprawnienie działania poprzez korzystniejszy system zachęt  uniknięcie nadwyżek na rynku  uniknięcie ostatecznej liniowej redukcji kwot Najistotniejsze kwestie dla branży cukrowniczej w 2007 r.

STC Propozycja usprawnienia działania: utrzymanie pomocy restrukturyzacyjnej na poziomie 730 €/t jeszcze przez 1 rok; wprowadzenie stałego udziału plantatorów w pomocy restrukturyzacyjnej wynoszącego 10% plus rozsądny dodatek; jak najszybsze wprowadzenie liniowej, obowiązkowej redukcji kwot na poziomie krajowym; –z odszkodowaniem sięgającym 90% z 730 € dla producenta cukru, także w przypadku gdy nie ma demontażu urządzeń; –obejmującego kwotę cukru, kwotę izoglukozy oraz tradycyjne zapotrzebowanie na cukier do rafinacji; wypłata 90% z 730 €/t kwoty cukru oddanej podczas zamiany cukrowni na fabrykę bioetanolu. Fundusz Restrukturyzacyjny

STC Czego nadal nie wiemy Jak zostaną zmienione zasady działania Funduszu Restrukturyzacyjnego? Ile kwoty zostanie do niego sprzedane? Jak wysokie będzie wycofanie cukru i w jakiej formie ono nastąpi? Jaka będzie efektywność innych instrumentów wprowadzonych przez reformę?

STC Co wiemy na pewno Cukier w Polsce nadal będzie produkowany

STC Dziękuję za uwagę Marcin Mucha Związek Producentów Cukru w Polsce