 P Prawo jest dla ludzi #obywatele_radzą#antyterrorystyczna.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Dostęp do informacji publicznej z punktu widzenia obywatela”
Advertisements

Najważniejsze problemy przy implementacji znowelizowanego pakietu dyrektyw łączności elektronicznej kwiecień 2010 r.
PRAWO DO PRYWATNOŚCI I OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH PODSTAWOWE ZASADY
Przyjęty przez Radę Ministrów 13 stycznia 2004 r.
Prawo do nauki osób niepełnosprawnych i obowiązki uczelni w tym zakresie Robert Krawczyk.
ZASADY USTROJU RZECZYPOSPOLITEJ
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych
Ochrona danych osobowych
Władza sądownicza w Polsce
POLICJA.
Podejrzenia, Standardy, Oczekiwania oraz Rozliczalność Martin Coyle Action for Advocacy.
Dane Osobowe - prezentacja zrealizowana przez Katarzynę Malinowską w ramach projektu „Twoje Dane – Twoja sprawa”
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH I INFORMACJI NIEJAWNYCH
WOLNOŚCI, PRAWA I OBOWIĄZKI CZŁOWIEKA I OBYWATELA.
PAŃSTWOWA INSPEKCJA SANITARNA
1. 2 Elektroniczna Dystrybucja Informacji EDI, format XML Wydział Prawa i Administracji Pracownia Komputerowa.
Prawa dzieci Prawa Osobiste
PRAWA CZŁOWIEKA Prawa człowieka jest to zespół podstawowych, niezbywalnych i uniwersalnych praw przysługujących człowiekowi bez względu na rasę, religię,
Prawa i obowiązki Obywateli RP
Plan debaty i zasady. Debata przewidziana jest na ok. 50 minut.
Znaczenia Biuletynu Informacji Publicznej w realizacji prawa do informacji publicznej Katowice, dr Grzegorz Sibiga Instytut Nauk Prawnych PAN.
Ochrona danych osobowych i informacji niejawnych
Prawa Dziecka.
Ochrona danych osobowych i informacji niejawnych
Zasady i przesłanki ograniczeń wolności i praw jednostki
Piotr Magda PRZEPISY KARNE W ŚWIETLE WYMOGÓW KONSTYTUCYJNYCH I DYREKTYW TECHNIKI PRAWODAWCZEJ Jachranka, 6 marca 2015 r. Projekt jest współfinansowany.
Art. 77 ust. 1 Konstytucji jest to odpowiedzialność za własny czyn odpowiedzialność oparta na obiektywnej ocenie działania lub zaniechania szkodzącego.
Prawa Człowieka w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej
Zatrzymanie jako czynność dowodowa
ZASADY PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
Dr hab. Mariusz Jagielski EKONOMICZNE ASPEKTY KONSTYTUCJI -własność Wydział Prawa i Administracji.
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE W POWIECIE
USTAWA z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych
Przestępstwa w cyberprzestrzeni
PRAWA DZIECKA PRAWA UCZNIA
Zeznania świadków jako dowód w postępowaniu administracyjnym mgr Jakub Szremski przedmiot – Postępowanie administracyjne materiały dydaktyczne dla gr.
Zasada sądowej kontroli decyzji administracyjnej.
Ustawa o zapobieganiu narkomanii z dnia 29 lipca 2005 roku.
PRAWO O ZGROMADZENIACH
Konwencja Praw Dziecka
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
Bezpieczeństwo informacyjne i informatyczne państwa
PRAWA CZŁOWIEKA I SYSTEMY ICH OCHRONY mgr Paweł Niemczyk 2.
Zakres obowiązywania kpa
Skarga do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Ordynacja podatkowa Przepisy ogólne. Praktyczne i teoretyczne przesłanki wyodrębnienia gałęzi prawa podatkowego. O wyodrębnieniu danej gałęzi decydują.
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz.  BRAK USTAWOWEJ DEFINICJI ZPP  SPORY WOKÓŁ POJĘCIA ZPP  IPP – PIERWOTNE HISTORYCZNIE I GENETYCZNIE  ZPP –
Prowadzi: płk Stanisław PIWOWAR szef Oddziału Dyscypliny Wojskowej Odpowiedzialność żołnierzy za przestępstwa podlegające jurysdykcji wojskowej i powszechnej.
OCHRONA INFORMACJI NIEJAWNYCH podstawowe pojęcia i wymagania Warszawa, 15 marca 2016 r. mgr inż. Zbysław Antoni KUCZA.
Rozdział związków wyznaniowych i państwa. Państwo z perspektywy tego rozdziału jest rozumiane jako organy wykonujące władzę państwową. Rozdział dotyczy:
Pracownicze dane osobowe
„Zawód radcy prawnego” Marta Maciejuk radca prawny
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
ZWIĄZKI ZAWODOWE 1.Tworzenie 2.Uprawnienia
PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz
Konstytucyjny system źródeł prawa
„Nowe” zasady ogólne w k.p.a.
Krzysztof J. Jankowski LL.M.
Trybunał Konstytucyjny
Zasada lojalności.
Odpowiedzialność za naruszenie przepisów o ochronie informacji niejawnych Ustawa o ochronie informacji niejawnych, mimo uregulowania wielu najistotniejszych.
Konstytucyjne zasady sprawowania opieki zdrowotnej
Działalność kontrolna RPD
Zasada lojalności.
Ośrodek Informacyjny Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego
DZIAŁANIA GRUPY ROBOCZEJ ART.29
dr Piotr Sitniewski  Prezes Fundacji JAWNOSC.PL
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
Zapis prezentacji:

 P Prawo jest dla ludzi #obywatele_radzą#antyterrorystyczna

 P Prawo jest dla ludzi #obywatele_radzą#antyterrorystyczna Konsultacje projektu ustawy antyterrorystycznej w Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich Warszawa, 6 maja 2016 r.

 P Prawo jest dla ludzi #obywatele_radzą#antyterrorystyczna Cele projektodawcy: o lepsza koordynacja działań, o doprecyzowanie zadań służb oraz zasad ich współpracy, o skuteczne działania w przypadku podejrzenia przestępstwa o charakterze terrorystycznym, o mechanizmy reagowania adekwatne do zagrożeń, o dostosowanie przepisów karnych do nowych typów zagrożeń.

 P Prawo jest dla ludzi #obywatele_radzą#antyterrorystyczna Jeśli takie są cele tej ustawy, to:

 P Prawo jest dla ludzi #obywatele_radzą#antyterrorystyczna 1. Czy nie mamy już przepisów, które realizują postawione cele? Czy ta ustawa jest nam potrzebna?

 P Prawo jest dla ludzi #obywatele_radzą#antyterrorystyczna Nie wiemy, czy ustawa jest potrzebna. Nie pozwala na to odpowiedzieć tryb i tempo prac. Powód ustawy jest niejasny. Przed spodziewanymi wielkimi wydarzeniami – Światowymi Dnia Młodzieży czy Szczytem NATO nie da się zbudować infrastruktury pozwalającej na ściąganie danych i ich przetwarzanie (a to jest jeden z głównych pomysłów).

 P Prawo jest dla ludzi #obywatele_radzą#antyterrorystyczna Przyjęta w lutym ustawa policyjna, która daje podstawy do szerokiej inwigilacji, nie została jeszcze zanalizowana. Tego typu ustawodawstwo nie może być procedowane w takim trybie i tak szybko. Materia ustawy jest skomplikowana – przy tym tempie prac opinia publiczna nie zdoła się dowiedzieć, jakie prawa zostaną ograniczone, co obywatel może stracić.

 P Prawo jest dla ludzi #obywatele_radzą#antyterrorystyczna 2. Czy ta ustawa nas ochroni? Czy zaproponowane rozwiązania faktycznie zapobiegną zdarzeniom o charakterze terrorystycznym (będą efektywne)?

 P Prawo jest dla ludzi #obywatele_radzą#antyterrorystyczna Na pewno nie ochroni nas przed niemal pełną władzą szefa ABW. Ustawa ma –zgodnie z zapowiedziami - ochronić nasze prawa przed ewentualnymi zagrożeniami. Ale oddaje ochronę tych praw służbom specjalnym i prokuraturze bez żadnych środków kontroli. Nie mamy niezależnego organu kontroli nad służbami, a kontrola sądowa jest mała.

 P Prawo jest dla ludzi #obywatele_radzą#antyterrorystyczna Ograniczenia prawa zgromadzeń, wolności wypowiedzi, prawa do prywatności są poważne. A tempo prac nad projektem nie pozwala wykryć wszystkich zagrożeń. Nie wiadomo, kto jest podmiotem tej ustawy – wydaje się, że każdy z nas.

 P Prawo jest dla ludzi #obywatele_radzą#antyterrorystyczna 3. Czego ta ustawa faktycznie dotyczy (czy zakres przedmiotowy ustawy został określony prawidłowo)? Czy konieczna jest zmiana w kodeksie karnym dotycząca definicji przestępstwa o charakterze terrorystycznym?

 P Prawo jest dla ludzi #obywatele_radzą#antyterrorystyczna Ustawa wprowadza dodatkowe przepisy w sprawie przestępstw już opisanych. Są niebezpieczne. „Strzał snajperski” czy podstawa do zabicia obywatela? Rozumiejąc troskę państwa do tworzenia podstaw prawnych do działań snajperów, trzeba ten przepis poddać jednak bardzo dogłębnej debacie. Bo tu mowa o legalizowaniu zabicia człowieka.

 P Prawo jest dla ludzi #obywatele_radzą#antyterrorystyczna Co można zrobić przedsiębiorcy? Ustawa w sposób niebezpieczny odsyła do zarządzeń (które są tajne) – np. w kwestii, co jest zagrożeniem terrorystycznym. A od tego zależy, co np. szef ABW będzie mógł polecić przedsiębiorcy Za co można aresztować? Ustawa mówi o „przekroczeniu granicy w celu terrorystycznym” – czyli karze za przekroczenie granicy. Penalizować powinno się tylko działalność terrorystyczną.

 P Prawo jest dla ludzi #obywatele_radzą#antyterrorystyczna Co możemy stracić w internecie? – projekt mówi o „blokowaniu dostępu do danych”. To może znaczyć zablokowanie protokołów, na których opierają się komunikatory (Facebook, Twitter) czy sieci anonimowej wymiany danych. O tym, czym są „dane internetowe”, zdecyduje bowiem Prokurator Generalny (bo nie ma precyzyjnych definicji prawnych). Bardzo rośnie ryzyko biznesowe prowadzenia spółek internetowych

 P Prawo jest dla ludzi #obywatele_radzą#antyterrorystyczna Po co rejestrować sprzedaż kart GSM? Przecież możliwa jest wymiana danych bez użycia sieci GSM, czy rejestracja karty na fałszywe dane – a obowiązek rejestracji będzie uciążliwością dla wszystkich obywateli. Z takich kart korzystają dziennikarze i adwokaci, którzy w taki sposób chronią swoje źródła informacji… Jak będzie chroniona tajemnica zawodowa?

 P Prawo jest dla ludzi #obywatele_radzą#antyterrorystyczna Nie obejmuje tylko zdarzeń terrorystycznych, ale i nakłada obowiązek przekazywania danych osobowych ABW w sprawie wszystkich przestępstw, którymi zajmuje się Agencja 9daje dostęp nawet do danych przedszkolaków). Przepisy nieostre są zagrożeniem dla służb. Funkcjonariusze mogą się obawiać, że takie blankietowe uprawnienia nie ochronią ich przed odpowiedzialnością w przyszłości.

 P Prawo jest dla ludzi #obywatele_radzą#antyterrorystyczna 4. Czy ograniczenie praw i wolności człowieka, przewidziane w ustawie, można uznać za dopuszczalne i zgodne z wymogami określonymi Konstytucji? (art. 31 ust. 3)

 P Prawo jest dla ludzi #obywatele_radzą#antyterrorystyczna Ustawa wyposaża władzę w mechanizmy dalekiej ingerencji w prawa i wolności obywatelskie – bez żadnych mechanizmów gwarancyjnych Obywatel nie dowie się, jakie działania wobec niego podejmowano. I nie będzie mógł tego zaskarżyć. To aż prosi się o nadużycia.

 P Prawo jest dla ludzi #obywatele_radzą#antyterrorystyczna 5. Czy dopuszczalne z punktu widzenia praw człowieka jest inne traktowanie obywateli polskich i cudzoziemców? (zasady kontroli operacyjnej, pobierania i przetwarzania danych biometrycznych)

 P Prawo jest dla ludzi #obywatele_radzą#antyterrorystyczna To pierwszy przykład przepisów, które wykorzystują narrację wokół cudzoziemców do tworzenia norm po to, by ograniczać prawa człowieka i obywatela. Jak można zastosować te przepisy do obywateli Unii Europejskiej? To może naruszać Kartę Praw Podstawowych, która wszystkim obywatelom państw UE gwarantuje równe prawa.

 P Prawo jest dla ludzi #obywatele_radzą#antyterrorystyczna To nie obywatelstwo powinno być decydujące, ale to, czy są wiarygodne podejrzenia wobec danej osoby. Jeśli takie podejrzenia istnieją, to po co służbom te dodatkowe przepisy? To sztuczne kryterium obywatelstwa obniża standardy ochrony wszystkich.

 P Prawo jest dla ludzi #obywatele_radzą#antyterrorystyczna Te przepisy pozwalają na dodatkową kontrolę także obywateli polskich, bez konieczności uzyskiwania zgody sądu. Skąd w zasadzie służby będą wiedziały, że osoba, którą chcą inwigilować, nie ma polskiego obywatelstwa? Zebrane materiały mogą być wykorzystywane bardzo szeroko.