Doświadczenia z chemii Katarzyna Drygaś Zespół Szkół Nr 2 w Nisku Kl. III b.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Temat 2: Podstawy programowania Algorytmy – 1 z 2 _________________________________________________________________________________________________________________.
Advertisements

Sole w kuchni.
Przeróbka wapieni, gipsu i kwarcu
Zmiana barwy wskaźników w zależności od pH środowiska.
Zmiana barwy wskaźników w zależności od pH środowiska.
„Jak pomóc uczniom się uczyć i czerpać z tego radość?” opracowała: Krystyna Turska.
E KSPERYMENTY CHEMICZNE. O GRÓD CHEMICZNY Sprzęt: - Zlewka o pojemności 2000 ml, szkiełko zegarkowe do przykrycia zlewki, okulary oraz rękawice ochronne.
KWASY Justyna Loryś.
INFORMA CJA o wynikach kontroli artykułów dla dzieci III kwartał 2014 r.
DOMY OPIEKI Badanie wzorców umownych stosowanych w placówkach świadczących usługi w zakresie zapewnienia opieki osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym.
Rodzaje upraw pomidorów: Hodowanie pomidorów w szklarniach Hodowanie pomidorów w gruncie Hodowanie pomidorów w doniczkach Hodowanie pomidorów,,do góry.
Chemia nieorganiczna Sole Nazwy i wzory soli. Kwasy przeciw zasadom.
Stężenia Określają wzajemne ilości substancji wymieszanych ze sobą. Gdy substancje tworzą jednolite fazy to nazywa się je roztworami (np. roztwór cukru.
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
Jak majtek Kowalski wielokąty poznawał Opracowanie: Piotr Niemczyk kl. 1e Katarzyna Romanowska 1e Gimnazjum Nr 2 w Otwocku.
Mechanika płynów. Prawo Pascala (dla cieczy nieściśliwej) ( ) Blaise Pascal Ciśnienie wywierane na ciecz rozchodzi się jednakowo we wszystkich.
18 kwietnia 2016 (poniedziałek) Część humanistyczna 19 kwietnia 2016 (wtorek) Część matematyczno – przyrodnicza 20 kwietnia 2016 (środa) Język obcy nowożytny.
Tekst podkreślony lub wytłuszczony jest do zapamiętania Edukacja dla bezpieczeństwa.
 Przygotowanie zakwasu Składniki :  400 g mąki żytniej (razowej lub zwykłej)  400 g letniej wody Przygotowanie : W słoiku wymieszać ze sobą 100 g maki.
Scenariusz lekcji chemii: „Od czego zależy szybkość rozpuszczania substancji w wodzie?” opracowanie: Zbigniew Rzemieniuk.
Planety Układu Słonecznego
Chleb orkiszowy to bardzo zdrowy chleb. Należy kilka dni wcześniej przygotować zakwas. Wykonałam go z przepisu umieszczonego w naszym podręczniku. Parę.
Co potrafię w przyjaźni z komputerem?.  Z jakich elementów się składa? Z jakich elementów się składa?  Do czego służy? Do czego służy?  Jakie programy.
Mgr Agnieszka Wnuk KRĘGOSŁUP Mgr Agnieszka Wnuk
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
Wprowadzenie Celem naszej prezentacji jest przypomnienie podstawowych informacji na temat bezpiecznego powrotu do domu i nie tylko. A więc zaczynamy…;)
Wzór dla decydentów (poniższa prezentacja może być wykorzystywana i modyfikowana do Państwa potrzeb) Data, autor, tematyka, itd. „Wyzwania i szanse dla.
Woda Cud natury.
Wiem czego chcę!!!.  Każdy z Nas staje przed różnymi wyborami. Jednym z najważniejszych jest wybór ścieżki kształcenia.  Twoja Kariera jest w twoich.
Jak sobie z nim radzić ?.
Wodorotlenki.
„MATEMATYKA JEST OK!”. Figury Autorzy Piotr Lubelski Jakub Królikowski Zespół kierowany pod nadzorem mgr Joanny Karaś-Piłat.
Hartowanie ciała Wykonała Maria Szelągowska. Co to jest hartowanie? Hartowanie Hartowanie – proces adaptowania ciała do niekorzystnych warunków zewnętrznych.
Izolacja DNA z cebuli. MATERIAŁY: CEBULA SÓL KUCHENNA SPIRYTUS PŁYN DO MYCIA NACZYŃ MOŹDZIERZ LEJEK FILTR DO KAWY WODA NACZYNIA: SZKLANKA, PROBÓWKA LÓD.
Dodawania i odejmowanie sum algebraicznych. Mnożenie sumy algebraicznej przez jednomian. Opracowanie Joanna Szymańska Konsultacja Bożena Hołownia.
W KRAINIE TRAPEZÓW. W "Szkole Myślenia" stawiamy na umiejętność rozumowania, zadawania pytań badawczych, rozwiązywania problemów oraz wykorzystania wiedzy.
Opakowanie – wytwór o określonej konstrukcji, którego zadaniem jest zabezpieczenie towaru lub otoczenia w trakcie transportu i przechowywania. Pełni on.
Filozofia na lata jesieni
Po pierwsze: Bądź odważny! Weź los w swoje ręce, w końcu do odważnych świat należy. Niech Twoja odwaga nie oznacza jednak podejmowania ryzyka bez analizy.
5 kwietnia 2016 r. (wtorek) część 1. – język polski i matematyka – godz. 9:00 (80 minut – arkusz standardowy lub 120 minut – czas wydłużony) część 2. –
Budżet rodzinny Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Czy umiesz się uczyć? Relacja z konferencji Profesora Tony’ego Buzana.
Bezpieczeństwo przy pracy z ciekłym azotem
Woda O tym, dlaczego powinniśmy ją oszczędzać Jan Stasiewicz, kl. II C.
NAJCZĘSTSZYCH CHORÓB UKŁADU KRĄŻENA 5. Nadciśnienie tętnicze.
Zadania tekstowe z wykorzystaniem twierdzenia Pitagorasa Opracowanie: Beata Szabat.
Papierosy to zła rzecz, z nim zdrowie idzie precz!!! Autor: Weronika Pączek.
W KRAINIE CZWOROKĄTÓW.
Ochrona Środowiska Czyli mój wpływ na nie Przyczyny zanieczyszczeń W ostatnich latach środowisko staje się coraz bardziej zanieczyszczone. Kiedyś środowisko.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Soczewki, konstrukcja obrazów w soczewkach. Autorzy:
Każdy człowiek ma prawo do... - problem łamania praw człowieka w Azji.
Wykonał: Mgr Inż. Krzysztof Harwacki. Value Mapping for Lean management Sytuacja stanowi mały, prosty przykład zastosowania mapowania strumienia wartości.
Zadania testowe  Zadanie 1 Powierzchnia boczna walca po rozwinięciu jest prostokątem o wymiarach 8cm x 10 cm. Oblicz objętość tego walca (rozważ dwie.
5 KROKÓW DO SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ Jak dostać się do szkoły ponadgimnazjalnej? Instrukcja dla uczniów, którzy uczą się w gimnazjach które przekazują.
KRÓTKA HISTORIA KSIĄŻKI
● Klasa 6 d. ● w naukach przyrodniczych i społecznych zbiór działań wzbudzających w obiektach materialnych określone reakcje i zjawiska w warunkach pozwalających.
Umowa o dzieło kazusy.
Jakie czynniki wpływają na szybkość rozpuszczania się cukru w wodzie?
Znaczenie wody w organizmie człowieka
Obieg wody w przyrodzie
HODOWLA FASOLI CEL DOŚWIADCZENIA:
Dokumentacja rysunkowa
temat stwierdzenie Grafika SmartArt z obrazami na czerwonym tle
Prawa ruchu ośrodków ciągłych c. d.
Zapis prezentacji:

Doświadczenia z chemii Katarzyna Drygaś Zespół Szkół Nr 2 w Nisku Kl. III b

Spis treści 1.Doświadczenia przeprowadzone w domu: -Ognioodporna chusteczka -Czy świeca może pływać? -Czy cukier może płonąć? -Niewidoczne pismo -Wulkan chemiczny 2. Doświadczenia przeprowadzone w szkole: -Pożeracz papieru -Dyskoteka w probówce - Magiczny obrazek

Ognioodporna chusteczka Odczynniki i sprzęt Moneta dwuzłotowa, chusteczka do nosa, palące się łuczywko Wykonanie W chusteczkę do nosa ciasno zawijamy dwuzłotową monetę. Musimy zwrócić uwagę, by płótno naciągnięte na powierzchni monety było bez fałd. Dotykamy do chusteczki palące się łuczywko (papieros). Chusteczce nie stało się nic. Metal odprowadzi ciepło palącego się łuczywka, a na materiale nie będzie nawet śladu spalenizny. Dzięki działaniu metalu nie została przekroczona temperatura zapłonu płótna.

Czy świeca może pływać? Odczynniki i sprzęt 2 małe słoiki po dżemie, 2 małe świeczki, olej opałowy lub nafta, woda Wykonanie Do jednego słoika po dżemie nalewamy jedną trzecią jego objętości wody, a do drugiego - taką samą ilość oleju opałowego lub nafty. Do słoika z wodą dla odróżnienia można dodać kilka kropli kolorowego atramentu. Do każdego słoika wkładamy małą świeczkę. W wodzie świeca pływa, w oleju tonie. Wyjmujemy świeczki i wlewamy wodę do słoika z olejem i wkładamy świeczkę. Obserwacje Ciecze nie mieszają się ze sobą. Olej pływa na powierzchni wody. Po włożeniu świeczki zaczyna tonąć, dopóki nie osiągnie warstwy wody. Tam przestaje się zanurzać i pozostaje zawieszona pośrodku słoika. Wyjaśnienie Litr oleju jest lżejszy niż litr wody. Naukowo można powiedzieć, że olej ma mniejszą gęstość niż woda. Określona objętość materiału, z którego wykonana jest świeca, jest lżejsza od objętości wody, a cięższa od takiej samej objętości oleju. Z tego właśnie powodu świeca pływa po powierzchni wody, a tonie w oleju. To Ci wyjaśnia również katastrofę tankowca na morzu.

Czy świeca może pływać?

Niewidoczne pismo Odczynniki i sprzęt Ocet, świeca, papier do pisania, stalówka lub cienko zaostrzony patyk Wykonanie Piszemy lub rysujemy na czystym papierze stalówka lub patyczkiem zanurzonym w occie. Kiedy wyschnie, papier z tajemniczym tekstem umieszczamy nad płomieniem świecy (w odległości ok. 5 cm nad nim). Pojawi się ciemnobrązowy tekst. Dla bezpieczeństwa doświadczenie należy przeprowadzić na metalowej płytce lub w zlewie.

Wulkan chemiczny Odczynniki: proszek do pieczenia, kwas octowy Sprzęt: kolba, zlewka (słoik), piasek Wykonanie: Kolbę szklaną obsyp piaskiem. Postaraj się, aby Twoja "góra" miała kształt stożka podobny do wulkanu. Do kolby wsyp paczkę małego proszku do pieczenia i zalej kwasem octowym. Na efekt nie będziesz długo czekał. Z kolby wylewa się pieniąca i sycząca lawa.

Pożeracz papieru Odczynniki: saletra potasowa (30%), woda Sprzęt: palnik, szpilka, papier (do drukarki), stalówka, tektura, deseczka lub talerzyk Wykonanie: Do eksperymentu potrzebujesz około 30% roztwór saletry potasowej w wodzie. Na papierze namaluj nim, używając stalówki (możesz wykrzystać zaostrzony patyczek), jakąś figurę geometryczną, o niezbyt skomplikowanym kształcie. Gdy skończysz swoje dzieło, zaznacz jedno miejsce, w którym będziesz zapalał swój "obrazek". Zanim zrobisz następny krok, pozwól aby Twoje dzieło wyschło. Przygotowany obraz połóż go na kawałku tektury (może być też deseczka lub talerzyk). Weź w szczypce szpilkę, rozgrzej ją w płomieniu palnika i przyłóż do zaznaczonego miejsca. Od tego momentu czerwony punkcik będzie poruszał się po Twojej kartce, trasą przez Ciebie wcześniej wyznaczoną.

Pożeracz papieru

Dyskoteka w probówce Odczynniki: gliceryna, manganian (VII) potasu Sprzęt: wysoka zlewka Wykonanie: Do wysokiego naczynia wlej glicerynę (wystarczy do ok.1cm wysokości zlewki) i wsyp kilka kryształków manganianu (VII) potasu. Iskry i trzaski, które się pojawią, zrobią na Tobie niesamowite wrażenie.

Dyskoteka w probówce

Magiczny obrazek Odczynniki: siarczan miedzi (II), amoniak Sprzęt: słoik z przykrywką, zlewka, małe naczynko mieszczące się do słoika, pędzelek Wykonanie: Sporządź roztwór siarczanu miedzi. Na kartce wykonaj pędzelkiem prosty rysunek. Do małego naczynka nalej kilka mililitrów amoniaku i wstaw do słoja. Mokry rysunek ostrożnie włóż do słoika i przykryj wieczkiem. Po chwili niemal bezbarwny obrazek zacznie wyraźnie błękitnieć,aż stanie się intensywnie niebieskim. Prawdziwa magia. Pamiętaj! Ze względu na zapach amoniaku, to doświadczenie wykonaj w przewiewnym miejscu.

Magiczny obrazek

Bibliografia - - Samodzielnie przeprowadzone doświadczenia