IX Kongres Miast Polskich, Lubliniec 15-16 września 2011 r. Marek Goleń.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI MIASTA WAŁBRZYCHA
Advertisements

Gospodarka odpadami.
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi - obowiązki wynikające ze nowelizowanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO WYDZIAŁ OCHRONY ŚRODOWISKA
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie
Nowe regulacje prawne w gospodarce odpadami komunalnymi
System gospodarowania odpadami komunalnymi w Bytomiu
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
GOSPODARKA ODPADAMI W ŚWIETLE AKTUALNEGO PRAWA POLSKIEGO I UE ORAZ PLANOWANE ZMIANY Beata B. Kłopotek Łódź, 14 grudnia 2007 r.
Obowiązki gminy, rady gminy, wójta, burmistrza oraz prezydenta miasta w świetle znowelizowanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Zarząd Województwa Łódzkiego
Stan Wdrożenia Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami na Dolnym Śląsku
Nowe zadania Inspekcji Ochrony Środowiska wynikające z ustawy z 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych.
Spotkanie w sprawie gospodarki odpadami komunalnymi
NOWE ŻYCIE DLA ODPADÓW RECYKLING, PRZYGOTOWANIE DO PONOWNEGO UŻYCIA I ODZYSKU INNYMI METODAMI NIEKTÓRYCH FRAKCJI ODPADÓW KOMUNALNYCH.
Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r
„Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi”
JAK BĘDZIE DZIAŁAŁ NOWY SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI od lipca 2013r.?
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie Bytom
KONCEPCJA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY ZELÓW Zelów, r. 1.
INTEGRACJA SYSTEMÓW GOSPODARKI ODPADAMI
OBOWIĄZKI I UPRAWNIENIA GMINY W ZAKRESIE OCHRONY ŚRODOWISKA
PLANOWANE AKTY WYKONAWCZE DO USTAWY ORAZ SYSTEM KONTROLI MINISTERSTWA NAD JEJ WDRAŻANIEM Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Rydułtowy, dnia 29 sierpnia.
Zmiany w przepisach dotyczących gospodarowania odpadami komunalnymi
Gospodarka odpadami w Polsce stan przed przyjęciem KPGO Dr hab. inż. Janusz Mikuła.
Nowe obowiązki gmin wynikające z projektu ustawy o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw Małgorzata Szymborska.
Rada RIPOK Warszawa, 4 grudnia 2013 r.
Nowe obowiązki gmin wynikające z projektu ustawy o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw Cieszyn, dnia.
Finansowanie inwestycji sektora gospodarki odpadami w nowej perspektywie Paweł Orłowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i.
Gospodarka odpadami w Sopocie. Wariant 1 – zaproponowano metodę powierzchniową:  jeżeli odpady komunalne są zbierane w sposób selektywny, to opłata będzie.
SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI GMINY ZABÓR 1 LIPCA 2013 r.
Gospodarka odpadami komunalnymi w Mieście Żywcu
Funkcjonowanie RIPOK EKO DOLINA po wprowadzeniu zmiany ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach 1.
Gospodarka odpadami na obszarze RZGW Gliwice
PLAN GOSPODARKI ODPADAMI WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLSKIEGO REGIONY GOSPODAROWANIA ODPADAMI KOMUNALNYMI projekt KRAKÓW, 3 października 2011.
Główne założenia nowego „Systemu gospodarowania odpadami komunalnymi” Warszawa, 4 września 2008 r. Konferencja „Przygotowanie i ocena projektów finansowanych.
Model powiązania obniżonej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi z wynikiem segregacji.
1.Cel i podstawa prawna sporządzenia analizy. Analiza została przygotowana w celu weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych gminy Bestwina.
Zaufanie, Tradycja, Ekologia
Projekt: „Zakład zagospodarowania odpadów w Kozodrzy”
STAN PRAC NAD AKTAMI WYKONAWCZYMI DO NOWELIZACJI USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Częstochowa, 1.
Nowe obowiązki gmin wynikające z ustawy z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw.
Zmiany, które wymusiło nowe prawo I. I.Nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach z dnia 28 listopada 2014 r. (Dz. U. Z 2015 r. poz.87)
Gospodarka w obiegu zamkniętym – fanaberia czy konieczność?
Gdańsk, 12 lutego 2015 roku Kierunki zmian w wojewódzkim planie gospodarki odpadami.
Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego
„Nowe zasady gospodarowania odpadami” Miejski Zakład Dróg i Zieleni Wołomin ul. Sienkiewicza 1.
1 Obowiązki gmin wynikające z ustawy zmieniającej ustawę o utrzymaniu czystości i porządku w gminie i niektórych innych ustaw 2.
1 PROJEKT PLANU GOSPODARKI ODPADAMI WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO za lata INFORMACJE O REGIONACH Zarząd Województwa Podlaskiego Białystok
1 Roczne sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO W POZNANIU.
 Ustawa obowiązuje od dnia 1 stycznia 2012 r.  Do r. gmina ma czas na wprowadzenie nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi (tj. przejęcie.
Gospodarowanie odpadami komunalnymi w Bytomiu Bytom, luty 2015 r.
Analiza systemu gospodarki odpadami na terenie Gminy Krokowa –
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Lubliniec za 2013 rok.
ROCZNA ANALIZA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY BESTWINA za 2015 rok.
GOSPODARKA ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY MIASTO OŁAWA W ASPEKCIE UDZIAŁU GMINY W ZWIĄZKU MIĘDZYGMINNYM ŚLĘZA-OŁAWA (PODSUMOWANIE 2 LAT FUNKCJONOWANIA.
NOWA ustawa o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U.z 2011r. nr 152, poz. 897 ze zm.) Dominika Kaszyńska-Fisiak Urząd Gminy.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
PROJEKT PLANU GOSPODARKI ODPADAMI WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO za lata PROJEKT PLANU INWESTYCYJNEGO Zarząd Województwa Podlaskiego Białystok
Roczne sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO W POZNANIU.
ROCZNA ANALIZA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Miasta i Gminy Szamotuły za okres od 1 stycznia 2014r. do 31 grudnia 2014r.
Zmiany w przepisach dotyczących gospodarowania odpadami komunalnymi
Plan Gospodarki Odpadami dla Województwa Pomorskiego 2022 – cele i wyzwania w zakresie selektywnego zbierania odpadów. Realizacja „Planu inwestycyjnego”
PROJEKT PLANU GOSPODARKI ODPADAMI WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO
Informacje w zakresie możliwości pozyskania dofinansowania ze środków RPO WP Działanie 11.2 Gospodarka Odpadami Gdańsk, 14 listopada 2016.
Autor: Kacper Nowak II A
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Warszawie
Zagrożenia dla możliwości termicznego przekształcania zmieszanych odpadów komunalnych XX Zebranie Zespołu UMP ds. odpadów komunalnych, 5 lutego 2019r.
Zapis prezentacji:

IX Kongres Miast Polskich, Lubliniec września 2011 r. Marek Goleń

IX Kongres Miast Polskich, Lubliniec września 2011 r. Zagospodarowanie odpadów komunalnych po zmianach ustawowych Jak nie utopić publicznych pieniędzy w śmieciach?

IX Kongres Miast Polskich, Lubliniec września 2011 r. Skróty UoZ(2011) – Ustawa z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw UoU(1996) – Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach UoO(2001) – Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach

IX Kongres Miast Polskich, Lubliniec września 2011 r. Podstawowy cel reformy Ustawa (UoZ(2011)) dokonuje w zakresie swojej regulacji wdro ż enia dyrektywy Rady 1999/31/WE z dnia 26 kwietnia 1999 r. w sprawie sk ł adowania odpadów oraz dyrektywy 2008/98/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie odpadów oraz uchylaj ą cą niektóre dyrektywy UoU(1996) art. 3b ust. 1 – „Gminy s ą obowi ą zane osi ą gn ąć do dnia 31 grudnia 2020 r.: poziom recyklingu i przygotowania do ponownego u ż ycia nast ę puj ą cych frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szk ł a w wysoko ś ci co najmniej 50% wagowo; poziom recyklingu, przygotowania do ponownego u ż ycia i odzysku innymi metodami innych ni ż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych w wysoko ś ci co najmniej 70% wagowo.” UoU(1996) art. 3c ust. 1 – „Gminy s ą obowi ą zane ograniczy ć mas ę odpadów komunalnych ulegaj ą cych biodegradacji przekazywanych do sk ł adowania: do dnia 16 lipca 2013 r. – do nie wi ę cej ni ż 50% wagowo ca ł kowitej masy odpadów komunalnych ulegaj ą cych biodegradacji przekazywanych do sk ł adowania, do dnia 16 lipca 2020 r. – do nie wi ę cej ni ż 35% wagowo ca ł kowitej masy odpadów komunalnych ulegaj ą cych biodegradacji przekazywanych do sk ł adowania – w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r.”

IX Kongres Miast Polskich, Lubliniec września 2011 r. Podstawowy instrument motywowania gmin UoU(1996) Rozdział 4d – Kary pieniężne Kary dla gmin nie wykonujących obowiązków wynikających z dyrektyw unijnych zapisanych w art. 3b i 3c –stawka zależna od rozporządzenia wydanego na podstawie art. 290 ustawy Prawo ochrony ś rodowiska za każdą ponadnormatywną tonę odpadów, których zgodnie z rozporządzeniami wydawanymi na podstawie art. 3b i 3c UoU(1996) nie uda się gminie odzyskać (surowce wtórne) lub którą gmina wyśle do składowania (odpady ulegające biodegradacji) (art. 9z ust. 2) Powyższe kary nakłada wojewódzki inspektor ochrony ś rodowiska (art. 9zb ust. 2), a zasilają one właściwy terytorialnie wojewódzki fundusz ochrony ś rodowiska i gospodarki wodnej (art. 9zd ust. 3). „Wojewódzki inspektor ochrony ś rodowiska mo ż e zawiesi ć zap ł at ę kary pieni ęż nej na okres konieczny do podj ę cia dzia ł a ń naprawczych, nie d ł u ż szy jednak ni ż 5 lat, w przypadku przedstawienia przez gmin ę udokumentowanego wniosku dotycz ą cego podj ę tych dzia ł a ń naprawczych zmierzaj ą cych do usuni ę cia przyczyny na ł o ż enia tej kary. Po usuni ę ciu przyczyn na ł o ż enia kary pieni ęż nej kara ta podlega umorzeniu; w przypadku nieusuni ę cia przyczyn kara ta podlega ś ci ą gni ę ciu.” (art. 9ze ust. 2 i 3)

IX Kongres Miast Polskich, Lubliniec września 2011 r. Stosowane sposoby działania Do 16 lipca 2013 r. należy zredukować składowanie 50% masy odpadów ulegających biodegradacji! Kompostowanie frakcji podsitowej nie daje kompostu! Można spalić odpady zmieszane, ale jeśli zawierają odpady organiczne jest to bardzo drogie (palenie wody), a przy okazji spalą się również surowce wtórne, które należy odzyskać do 2020 r.

IX Kongres Miast Polskich, Lubliniec września 2011 r. Skuteczność sortowni „Niekiedy podejmowano budowę sortowni odpadów zmieszanych jako samodzielnej instalacji do odzysku surowców wtórnych, co jest technologicznie i środowiskowo nieuzasadnione, bowiem frakcja surowca uzyskana przy sortowaniu odpadów zmieszanych wynosi ok. 8%, co nie stanowi znaczącego udziału. Poza tym jakość odpadów pozyskiwanych w takiej sortowni nie zawsze pozwala na dalsze przetworzenie.” Źródło: Ministerstwo Środowiska, Założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz o zmianie niektórych innych ustaw, projekt z dnia 19 lipca 2010 r., s.10,

IX Kongres Miast Polskich, Lubliniec września 2011 r. Odpady przypisane do instalacji regionalnych Przedsiębiorca lub gminna jednostka organizacyjna, którzy nie przekazują odebranych od wła ś cicieli nieruchomo ś ci zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostało ś ci z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania do regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych – podlegają karze pieni ęż nej w wysoko ś ci od 500 zł do zł za pierwszy ujawniony przypadek. – art. 9x ust. 1 pkt. 3 oraz art. 9y ust. 1 pkt. 3 UoU(1996) Drugi stwierdzony przypadek jest podstawą do wykreślenia z rejestru działalności regulowanej – czyli zakazania działalności. – art. 9j ust. 2 pkt. 4 UoU(1996), art 9k pkt. 2)

IX Kongres Miast Polskich, Lubliniec września 2011 r. Hermetyczne regiony „Zakazuje się zbierania oraz przetwarzania: 1) zmieszanych odpadów komunalnych, 2) odpadów zielonych, 3) pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania – poza regionem gospodarki odpadami komunalnymi, na którym zostały wytworzone.” – art. 9 ust. 6 UoU(2001) „Zakazuje się przywozu na obszar regionu gospodarki odpadami komunalnymi odpadów, o których mowa w ust. 6, wytworzonych poza obszarem tego regionu.” – art. 9 ust. 7 UoU(2001)

IX Kongres Miast Polskich, Lubliniec września 2011 r. Definicja regionalnej instalacji W projekcie rządowym tej definicji w ogóle nie było. Wprowadzono ją dzięki usilnym staraniom przedstawicieli marszałków województw, ale w innym kształcie, niż o to zabiegali. art. 3 ust. 3 pkt. 15c UoO(2001): „Ilekroć w ustawie jest mowa o regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych – rozumie się przez to zakład zagospodarowania odpadów o mocy przerobowej wystarczającej do przyjmowania i przetwarzania odpadów z obszaru zamieszkałego przez co najmniej 120 tys. mieszkańców, spełniający wymagania najlepszej dostępnej techniki lub technologii, o której mowa w art. 143 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska oraz zapewniający termiczne przekształcanie odpadów lub: a) mechaniczno-biologiczne przetwarzanie zmieszanych odpadów komunalnych i wydzielanie ze zmieszanych odpadów komunalnych frakcji nadających się w całości lub w części do odzysku, b) przetwarzanie selektywnie zebranych odpadów zielonych i innych bioodpadów oraz wytwarzanie z nich produktu o właściwościach nawozowych lub środków wspomagających uprawę roślin, spełniającego wymagania określone w przepisach odrębnych, c) składowanie odpadów powstających w procesie mechaniczno-biologicznego przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych o pojemności pozwalającej na przyjmowanie przez okres nie krótszy niż 15 lat odpadów w ilości nie mniejszej niż powstająca w instalacji do mechaniczno-biologicznego przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych.”

IX Kongres Miast Polskich, Lubliniec września 2011 r. Przeznaczenie regionalnych instalacji W świetle przedstawionych definicji regionalne instalacje mają służyć do zagospodarowania: –zmieszanych odpadów komunalnych, –odpadów zielonych, –pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania i zgodnie z przepisami wyłącznie w instalacjach regionalnych będzie możliwe zagospodarowywanie tych kategorii odpadów. Pozostałe kategorie odpadów pochodzących z selektywnej zbiórki u źródła można zagospodarować w innych instalacjach. W świetle celów unijnej polityki w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi oraz przedstawionych nowych definicji prawa polskiego budowa nowych regionalnych instalacji będzie raczej stratą pieniędzy publicznych (z wyjątkiem kompostowni odpadów zielonych i w bardzo ograniczonym zakresie spalarni), ponieważ instalacje te w bardzo małym stopniu realizują zasadę 3R (reduce, reuse, recycle). Ponadto brak zasad finansowych w zakresie odpłatności za unieszkodliwianie odpadów przy jednoczesnym obowiązku przyjmowania odpadów do unieszkodliwiania (art. 9l ust. 1 UoU(1996)) wystawia właściciela regionalnej instalacji na zbyt wielkie ryzyko finansowe w przypadku konkurencji lub w przypadku jej braku naraża klientów regionalnej instalacji na praktyki monopolistyczne.

IX Kongres Miast Polskich, Lubliniec września 2011 r. Selektywna zbiórka u źródła przydomowe kompostowniki Selektywna zbiórka musi zapewnić szybkie osiągnięcie wymogu redukcji składowania odpadów ulegających biodegradacji, a w perspektywie również wymogu odzysku surowców wtórnych. SYSTEM 3-WORKOWY frakcja bio (odpady z kuchni) frakcja (nie)higieniczna (odpady z łazienki) frakcja surowcowa (odpady pozostałe) biogazownia lub kompostownia paliwo alternatywne lub depolimeryzacja ręczne sortowanie i odzysk dyscyplina społeczna !!!

IX Kongres Miast Polskich, Lubliniec września 2011 r. Dyscyplina społeczna segregacji Bodźce ekonomiczne – art. 6k ust. 3 UoU(1996) pozwala różnicować wysokość opłat w zależności od stopnia segregacji. Intensywna i rzeczowa kampania informacyjna – ludzie muszą nie tylko wiedzieć co maja robić, ale też rozumieć, po co to robić. Kontrola społeczna – uczciwy sąsiad najlepiej zmotywuje do segregacji. Twarda egzekucja zasad zapisanych w regulaminie: –3 inches –przezroczyste worki –nalepki-ostrzeżenia –kategoryzowanie odpadów jako zmieszanych za najdrobniejsze uchybienia (i obciążanie finansowe jak za zmieszane) W wysokiej i średniej zabudowie sieć minisortowni osiedlowych jako opcja i potencjalny gwarant sukcesu

IX Kongres Miast Polskich, Lubliniec września 2011 r. Podsumowanie Miarą sukcesu lokalnej gospodarki odpadami po reformie będzie lokalne osiągnięcie poziomów odzysku surowców wtórnych i redukcja składowania odpadów ulegających biodegradacji, a nie fakt działania regionalnych instalacji, które z wyjątkiem kompostowni nie dadzą w tym zakresie pożądanych efektów. Regionalne instalacje są potrzebne nie jako cel reformy, ale jako przejściowy sposób radzenia sobie z odpadami zmieszanymi, których produkujemy za dużo. Tylko selektywna gospodarka odpadami ze szczególnym uwzględnieniem segregacji u źródła wszystkich odpadów ulegających biodegradacji (a nie tylko zielonych) pozwoli osiągnąć wymagane dyrektywami unijnymi oraz prawem polskim wymogi. W dziedzinie odpadów komunalnych poprzez dobrą organizację systemu osiągnąć można więcej, niż przez wielomilionowe, czy nawet miliardowe inwestycje.

IX Kongres Miast Polskich, Lubliniec września 2011 r. Dziękuję za uwagę dr Marek Goleń adiunkt Katedra Ekonomiki i Finansów Samorządu Terytorialnego Szkoła Główna Handlowa w Warszawie ul. Madalińskiego, pok. 307, 309 tel.: