3. Biznes międzynarodowy a przedsiębiorczość międzynarodowa - geneza i skala zjawiska dr hab. Jerzy Cieślik.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Unia dla Innowacji – perspektywy polityki UE
Advertisements

TEORIE LOKALIZACJI DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ
Przedsiębiorczość międzynarodowa - geneza i skala zjawiska
Przedsiębiorczość międzynarodowa w Europie
Ekonomia społeczna w sektorze NGO omówienie wyników pracy podczas seminarium w Krakowie.
Transakcje kompensacyjne
Nowe teorie handlu międzynarodowego
Turystyka jako zjawisko społeczno-gospodarcze
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Marketing międzynarodowy Proces internacjonalizacji firmy
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Niniejszy program dydaktyczny jest realizowany w ramach Projektu: Sieć Edukacyjna Innowacyjnej Przedsiębiorczości Akademickiej (SEIPA)
26/03/2017 Sposób na konkurencyjność – Jak innowacyjne są polskie przedsiębiorstwa Marta Mackiewicz.
Katedra Ekonomii i Badań Regionalnych Politechniki Opolskiej
KATEDRA EKONOMII Obszary badawcze Przykładowe tematy prac dyplomowych
Krzysztof B. Matusiak PRZEDSIĘBIORCZA UCZELNIA, PRZEDSIĘBIORCZY PROFESOR, PRZEDSIĘBIORCZY STUDENT - wyzwania współczesności - Opole, 28 stycznia 2010.
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski oraz Bank Gospodarstwa Krajowego dla przedsiębiorstw regionu Konferencja Finansowanie inwestycji innowacyjnych przedsiębiorstw.
Rola uczelnianych centrów transferu technologii w komercjalizacji wyników badań naukowych Jelenia Góra, listopada 2013 r. Prof. zw. dr hab. inż.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Projekt Wortal Transferu Wiedzy jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego (85%) oraz ze środków budżetu.
Przedsiębiorczość – Innowacje - Internacjonalizacja
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
Centrum Inwestora i Eksportera
Kapitał dla innowacyjnych i ryzykownych Czego oczekują inwestorzy od innowacyjnych przedsiębiorców? Barbara Nowakowska Polskie Stowarzyszenie Inwestorów.
Kliknij, aby edytować styl wzorca tytułu Kliknij, aby edytować styl wzorca podtytułu 1 Klastry szansą na poprawę konkurencyjności i innowacyjności regionu.
Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego INNOWACYJNY REGION Omar Saoudi Dyrektor Departamentu Gospodarki Poznań, 14 stycznia 2008.
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Katedra Międzynarodowych Stosunków Ekonomicznych
Przygotowanie MŚP do realizacji ambitnych projektów i wdrażania innowacji w ramach PO Inteligentny Rozwój.
Programowanie perspektywy finansowej
Maria Góreczna Innowacje w budownictwie Poznań, 22 stycznia 2008 r.
Międzynarodowa integracja gospodarcza
System przewidywania i zarządzania zmianą gospodarczą w aspekcie funkcjonowania sektora MŚP w województwie warmińsko-mazurskim dr hab. Dariusz Waldziński,
Jerzy Cieslik, Przedsiębiorczość technologiczna
Jerzy Cieslik, Dynamic Entrepreneurship
Jerzy Cieslik, Przedsiębiorczość technologiczna
Jerzy Cieslik, Przedsiębiorczość technologiczna
Jerzy Cieslik, Przedsiębiorczość technologiczna
Jerzy Cieslik, Przedsiębiorczość technologiczna
Jerzy Cieslik, Przedsiębiorczość technologiczna
Przedsiębiorczość w warunkach globalizacji VII. Polityka przedsiębiorczości.
Z czego wynika SMART SPECIALIZATION STRATEGY? 1 Strategia inteligentnej specjalizacji to krajowa lub regionalna strategia innowacji, polegająca na określeniu.
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
Inteligentna droga do miasta przyszłości
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
SIEĆ EDUKACYJNA INNOWACYJNEJ PRZEDZIĘBIORCZOŚCI AKADEMICKIEJ Warsztaty czerwca 2009 Dr hab. Jerzy Cieślik.
Sylwia Badowska Sopot 23/03/2011 Klaster jako narzędzie rozwoju branży w regionie.
MARKETING MIĘDZYNARODOWY
Specjalność Przedsiębiorczość i Zarządzanie MŚP Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwem.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Wsparcie dla przedsiębiorstw: Działanie 5.5. Promocja i rozwój markowych.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Przedsiębiorczość międzynarodowa Wprowadzenie Dr hab. Jerzy Cieślik.
WYKŁAD 1 Globalizacja a regionalizacja 1. Plan wykładu 1. Umiędzynarodowienie działalności gospodarczej: perspektywa historyczna, etapy, uwarunkowania.
Dr Anna M. Zarzycka Zakład Strategii Konkurencji, Instytut Rynków i Konkurencji A.M. Zarzycka
Przedsiębiorczość międzynarodowa Dr Piotr Kurczak.
Kreatywność i innowacyjność kobiet w biznesie. Warszawa, 03 kwietnia 2009 dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych.
Strategie wejścia na rynki zagraniczne
Firmy globalne. Cechy firmy globalnej Globalne myślenie (konkurowanie) (koncepcja marketingu globalnego) Globalne wykorzystanie zasobów Globalna organizacja.
Strategie marketingowe przedsiębiorstw na rynku UE A.M. Zarzycka.
Gdańsk, r. Przedsiębiorcze odkrywanie – wprowadzenie do dyskusji, doświadczenia pomorskie Maciej Dzierżanowski, Stanisław Szultka, Instytut.
Agencja Rozwoju Pomorza S.A. Al. Grunwaldzka 472 D (Olivia Six) Gdańsk tel.: faks:
INWESTYCJE ZAGRANICZNE W POLSCE Warszawa, 7 lipca 2016 r.
Katarzyna Matuszak Dyrektor Działu Rozwoju Przedsiębiorczości
Firmy globalne.
Wsparcie dotacyjne w ramach
Biuro eksportowe w Tureckiej Izbie Gospodarczej
Rola sektora MŚP w gospodarce rynkowej dr Krystyna Kmiotek
Przedsiębiorca technologiczny
Specjalność ANALITYK OTOCZENIA BIZNESU
Instrumenty zwrotne w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego Kielce, 11 września 2018 r.
Zapis prezentacji:

3. Biznes międzynarodowy a przedsiębiorczość międzynarodowa - geneza i skala zjawiska dr hab. Jerzy Cieślik

2 Cele  Przedstawić szerszy kontekst funkcjonowania biznesu międzynarodowego  Przedstawić nowe zjawisko jakim jest przedsiębiorczość międzynarodowa (PM)  Przedstawić próby definicji i interpretacji tego zjawiska na gruncie teorii  Przeanalizować aktualne tendencje w zakresie PM na świecie, w Europie i w Polsce

3 Biznes międzynarodowy – struktura podmiotowa  Dominująca pozycja kilkuset międzynarodowych koncernów  Potencjał ekonomiczny największych koncernów przewyższa potencjał wielu krajów  Koncentracja w kluczowych dziedzinach wytwórczości i usług  Kilkaset tysięcy mniejszych firm aktywnych w obrocie międzynarodowym, ale ich rola postrzegana jako marginesowa

4 Rola wielkich korporacji transnarodowych  500 największych koncernów kontroluje  Około połowy handlu światowego  Ponad 90 % wartości zagranicznych inwestycji bezpośrednich  Około 80% wydatków na B+R  Przeogromny wpływ na kształtowanie nowoczesnych systemów zarządzania i organizacji działalności gospodarczej  Wpływy polityczne?  Zorganizowana, planowa działalność w oparciu o posiadany potencjał

5 Korporacje globalne czy regionalne?  System gospodarki światowej - układ Triady  Ameryka  Europa  Azja Pacyfik  Bliskie i dalekie peryferie  Koncentracja regionalna Top 500  Globalne - 9  2-regionalne - 36  Regionalne  Brak danych  RAZEM - 500

6 Tradycyjne podejście w analizie (badaniach) biznesu międzynarodowego  Koncentracja na działalności wielkich korporacji międzynarodowych i ich roli w gospodarce światowej  Firma rozwija się najpierw na rynku krajowym i już jako dojrzała podejmuje próby ekspansji międzynarodowej (eksport, produkcja, licencje, itp.)

7 Teoria biznesu międzynarodowego Specjalizacja: Biznes międzynarodowy (IB)  Główny obiekt badań: wielkie korporacje transnarodowe, odgrywające dominującą rolę w gospodarce światowej  Teoria zagranicznych inwestycji bezpośrednich (ZIB)  Eklektyczna teoria J.H. Dunninga (paradygmat OLI) ukoronowaniem dorobku teoretycznego  (O ) Ownership advantages  (L) Location advantages  (I) Internalization advantages

8 Istota teorii eklektycznej J.H. Dunninga  Kierunki i formy ekspansji międzynarodowej są wypadkową: Źródeł zmonopolizowanej przewagi konkurencyjnej firmy Atrakcyjności lokalizacyjnej poszczególnych krajów i regionów Korzyści internalizacji bądź eksternalizacji

9 Czy jest miejsce na przedsiębiorczość w gospodarce światowej? Ambiwalentne podejście do „small businessu” do końca lat 1980-tych  Podejście „ideologiczne” - te firmy są potrzebne jako „baza” kapitalizmu  Przekonanie, że postęp techniczno-organizacyjny rozgrywa się wśród wielkich firm  Trzeba wspierać małe firmy z ze względu na racje ideologiczne, moralne, polityczne Przekonanie o marginalnej roli „small businessu” w handlu międzynarodowym

10 Nowe oblicze przedsiębiorczości na przełomie XX i XXI w.  Podważenie dominacji wielkich koncernów w nowoczesnych sektorach gospodarki  Przełomowe rozwiązania organizacyjne  Wykorzystanie skutków rewolucji informacyjnej  Skrócenie cyklu życia firmy  Wyodrębnienie sektora przedsiębiorczości nowej generacji

11 Nowe oblicze przedsiębiorczości na świecie na przełomie XX i XXI w.  Przełomowe wynalazki w sektorze „small businessu”  komputery osobiste i oprogramowanie,  biotechnologie,  telewizja kablowa,  technologia poczty głosowej,  elektroniczne systemy przywoływania,  CD-ROM,  system sprzedaży internetowej.  Przełomowe rozwiązania organizacyjne  Franchising  Oustourcing  Powiązania kooperacyjne

12 Przedsiębiorczość „nowej generacji” a small business - porównanie Small businessFirmy nowej generacji W tradycyjnych sektorachW nowoczesnych sektorach Firmy jedno kilkuosoboweFirmy małe na początku w ciągu kilku lat mogą być bardzo duże Zarządzane jednoosobowoTypowo przez zespoły przywódcze Przeważa finansowanie ze środków własnychTakże środki własne ale dodatkowo kredyt, venture capital, giełda W przypadku sukcesu wielopokoleniowy cykl życiaTypowa strategia to sprzedaż biznesu i podjecie nowego wyzwania Niewielki wpływ na gospodarkęŹródło przełomowych zmian

13 Ambitna przedsiębiorczość a działalność międzynarodowa

14 Nowe warunki działania na rynkach międzynarodowych dla mniejszych firm  Przyspieszona wymiana informacji, dzięki nowoczesnym technologiom internetowym, pozwoliła na zmniejszenie dystansu kulturowego  Skrócenie czasu i obniżka kosztów komunikacji międzynarodowej  Stopniowe ograniczania ceł i innych barier w handlu światowym a także z postępującego procesu integracji gospodarczej  Nowe rozwiązania organizacyjne – franczyza, globalny outsourcing  Do sektora dynamicznych małych przedsiębiorstw weszli ludzie wykształceni, z dobrą znajomością języków obcych

15 Nowe zjawiska w biznesie międzynarodowym  Globalny kontekst procesu przedsiębiorczości (procesu identyfikacji, weryfikacji i wykorzystywania szans)  Kupcy międzynarodowi nowej generacji  Eksport dzwignią rozwoju mniejszych firm  Małe dynamiczne firmy bardzo szybko po starcie wychodzą na obce rynki  born globals  Bardzo krótko po „narodzeniu” wychodzące na rynki międzynarodowe  mMultinationals (Micromultinationals)  Angażujące się od początku w zagraniczne inwestycje bezpośrednie, umowy kooperacyjne, licencyjne, itp

16 Co na to naukowcy?  Od końca lat 1970-tych zainteresowanie działalnością eksportową mniejszych firm  Obiekt badań: small business  Sektor MSP na uboczu radykalnych zmian w technologii i organizacji  Nieliczna przejawy internacjonalizacji wymagają wsparcie  Teoria etapowego zaangażowania międzynarodowego (Szkoła Uppsalska)

17 Model Szkoły Upsalskiej  W przypadku small businessu istnieją szczególne ograniczenia w w podejmowaniu działalności zagranicznej  Zaangażowanie międzynarodowe następuje stopniowo (etapowo)  Od rynków najbliższych geograficznie, kulturowo do rynków bardziej odległych  Od prostych form (eksport) po formy bardziej zaawansowane  Koncepcje niewystarczające dla wyjaśnienia nowych zjawisk

18 Nowe zjawiska w biznesie międzynarodowym  Małe dynamiczne firmy bardzo szybko po starcie wychodzą na obce rynki - born globals  Kupcy międzynarodowi nowej generacji  Globalni fachowcy  Eksport dzwignią rozwoju mniejszych firm  mMultinationals (Micromultinationals) – mniejsze firmy tworzą zagraniczne oddziały i filie (wcześniej robiły to prawie wyłącznie korporacje transnarodowe)  Nowe oblicze przedsiębiorczości to oblicze międzynarodowe (globalne)

19 Odpowiedź badaczy - Teoria przedsiębiorczości międzynarodowej  Styk teorii biznesu międzynarodowego i teorii przedsiębiorczości  Akcent na przedsiębiorczy charakter procesu internacjonalizacji  Decydują cechy, predyspozycje i umiejętności przedsiębiorcy  Proaktywny, innowacyjny, uwzględniający ryzyko charakter ekspansji międzynarodowej  Przedsiębiorczość międzynarodowa – wyszukiwanie, weryfikacja i wykorzystywanie szans (sposobności) biznesowych w obrocie międzynarodowym

20 Przedsiębiorczość międzynarodowa – wyjściowa definicja  Przedsiębiorczość międzynarodowa to identyfikacja, rozpoznanie i wykorzystywanie szans pojawiających się w obrocie międzynarodowym, dla wprowadzenia na rynek nowych towarów bądź usług. (McDougall&Oviatt, 2003)  Działanie proaktywne, innowacyjne i związane z ryzykiem – orientacja przedsiębiorcza  Aktywność międzynarodowa mniejszych firm – w przeciwieństwie do planowej działalności wielkich korporacji transnarodowych, wykorzystujących osiągnięty potencjał

21 Zastosowanie teorii przedsiębiorczości międzynarodowej  Identyfikacja podstawowych prawidłowości procesu PM  Możliwość prognozowania skutków określonych zmian i działań  Wykorzystanie dla wypracowania „dobrych praktyk” biznesowych  „ There is nothing as practical as good theory” – Karl Popper

22 Biznesu międzynarodowego - podsumowanie SegmentKoncepcje teoretyczne Wielkie korporacje transnarodoweTeoria ZIB – Eklektyczna teoria J.H.Dunninga Tradycyjny small business – zaangażowanie eksportowe Teoria zaangażowania eksportowego – model Szkoły Uppsalskiej Przedsięwzięcia nowej generacjiTeoria PM – połączenie współczesnych koncepcji zarządzania z teorią przedsiębiorczości i teorią biznesu międzynarodowego

23 Podsumowanie  Połączenie dźwigni  przedsiębiorczej, oraz  międzynarodowej  Tworzy nową jakość w strukturze biznesu międzynarodowego  To się dzieje aktualnie także w Europie i w Polsce!  Orientacja przedsiębiorcza bardzo przydatna z perspektywy polskiej firmy planującej wychodzenie