3. Biznes międzynarodowy a przedsiębiorczość międzynarodowa - geneza i skala zjawiska dr hab. Jerzy Cieślik
2 Cele Przedstawić szerszy kontekst funkcjonowania biznesu międzynarodowego Przedstawić nowe zjawisko jakim jest przedsiębiorczość międzynarodowa (PM) Przedstawić próby definicji i interpretacji tego zjawiska na gruncie teorii Przeanalizować aktualne tendencje w zakresie PM na świecie, w Europie i w Polsce
3 Biznes międzynarodowy – struktura podmiotowa Dominująca pozycja kilkuset międzynarodowych koncernów Potencjał ekonomiczny największych koncernów przewyższa potencjał wielu krajów Koncentracja w kluczowych dziedzinach wytwórczości i usług Kilkaset tysięcy mniejszych firm aktywnych w obrocie międzynarodowym, ale ich rola postrzegana jako marginesowa
4 Rola wielkich korporacji transnarodowych 500 największych koncernów kontroluje Około połowy handlu światowego Ponad 90 % wartości zagranicznych inwestycji bezpośrednich Około 80% wydatków na B+R Przeogromny wpływ na kształtowanie nowoczesnych systemów zarządzania i organizacji działalności gospodarczej Wpływy polityczne? Zorganizowana, planowa działalność w oparciu o posiadany potencjał
5 Korporacje globalne czy regionalne? System gospodarki światowej - układ Triady Ameryka Europa Azja Pacyfik Bliskie i dalekie peryferie Koncentracja regionalna Top 500 Globalne - 9 2-regionalne - 36 Regionalne Brak danych RAZEM - 500
6 Tradycyjne podejście w analizie (badaniach) biznesu międzynarodowego Koncentracja na działalności wielkich korporacji międzynarodowych i ich roli w gospodarce światowej Firma rozwija się najpierw na rynku krajowym i już jako dojrzała podejmuje próby ekspansji międzynarodowej (eksport, produkcja, licencje, itp.)
7 Teoria biznesu międzynarodowego Specjalizacja: Biznes międzynarodowy (IB) Główny obiekt badań: wielkie korporacje transnarodowe, odgrywające dominującą rolę w gospodarce światowej Teoria zagranicznych inwestycji bezpośrednich (ZIB) Eklektyczna teoria J.H. Dunninga (paradygmat OLI) ukoronowaniem dorobku teoretycznego (O ) Ownership advantages (L) Location advantages (I) Internalization advantages
8 Istota teorii eklektycznej J.H. Dunninga Kierunki i formy ekspansji międzynarodowej są wypadkową: Źródeł zmonopolizowanej przewagi konkurencyjnej firmy Atrakcyjności lokalizacyjnej poszczególnych krajów i regionów Korzyści internalizacji bądź eksternalizacji
9 Czy jest miejsce na przedsiębiorczość w gospodarce światowej? Ambiwalentne podejście do „small businessu” do końca lat 1980-tych Podejście „ideologiczne” - te firmy są potrzebne jako „baza” kapitalizmu Przekonanie, że postęp techniczno-organizacyjny rozgrywa się wśród wielkich firm Trzeba wspierać małe firmy z ze względu na racje ideologiczne, moralne, polityczne Przekonanie o marginalnej roli „small businessu” w handlu międzynarodowym
10 Nowe oblicze przedsiębiorczości na przełomie XX i XXI w. Podważenie dominacji wielkich koncernów w nowoczesnych sektorach gospodarki Przełomowe rozwiązania organizacyjne Wykorzystanie skutków rewolucji informacyjnej Skrócenie cyklu życia firmy Wyodrębnienie sektora przedsiębiorczości nowej generacji
11 Nowe oblicze przedsiębiorczości na świecie na przełomie XX i XXI w. Przełomowe wynalazki w sektorze „small businessu” komputery osobiste i oprogramowanie, biotechnologie, telewizja kablowa, technologia poczty głosowej, elektroniczne systemy przywoływania, CD-ROM, system sprzedaży internetowej. Przełomowe rozwiązania organizacyjne Franchising Oustourcing Powiązania kooperacyjne
12 Przedsiębiorczość „nowej generacji” a small business - porównanie Small businessFirmy nowej generacji W tradycyjnych sektorachW nowoczesnych sektorach Firmy jedno kilkuosoboweFirmy małe na początku w ciągu kilku lat mogą być bardzo duże Zarządzane jednoosobowoTypowo przez zespoły przywódcze Przeważa finansowanie ze środków własnychTakże środki własne ale dodatkowo kredyt, venture capital, giełda W przypadku sukcesu wielopokoleniowy cykl życiaTypowa strategia to sprzedaż biznesu i podjecie nowego wyzwania Niewielki wpływ na gospodarkęŹródło przełomowych zmian
13 Ambitna przedsiębiorczość a działalność międzynarodowa
14 Nowe warunki działania na rynkach międzynarodowych dla mniejszych firm Przyspieszona wymiana informacji, dzięki nowoczesnym technologiom internetowym, pozwoliła na zmniejszenie dystansu kulturowego Skrócenie czasu i obniżka kosztów komunikacji międzynarodowej Stopniowe ograniczania ceł i innych barier w handlu światowym a także z postępującego procesu integracji gospodarczej Nowe rozwiązania organizacyjne – franczyza, globalny outsourcing Do sektora dynamicznych małych przedsiębiorstw weszli ludzie wykształceni, z dobrą znajomością języków obcych
15 Nowe zjawiska w biznesie międzynarodowym Globalny kontekst procesu przedsiębiorczości (procesu identyfikacji, weryfikacji i wykorzystywania szans) Kupcy międzynarodowi nowej generacji Eksport dzwignią rozwoju mniejszych firm Małe dynamiczne firmy bardzo szybko po starcie wychodzą na obce rynki born globals Bardzo krótko po „narodzeniu” wychodzące na rynki międzynarodowe mMultinationals (Micromultinationals) Angażujące się od początku w zagraniczne inwestycje bezpośrednie, umowy kooperacyjne, licencyjne, itp
16 Co na to naukowcy? Od końca lat 1970-tych zainteresowanie działalnością eksportową mniejszych firm Obiekt badań: small business Sektor MSP na uboczu radykalnych zmian w technologii i organizacji Nieliczna przejawy internacjonalizacji wymagają wsparcie Teoria etapowego zaangażowania międzynarodowego (Szkoła Uppsalska)
17 Model Szkoły Upsalskiej W przypadku small businessu istnieją szczególne ograniczenia w w podejmowaniu działalności zagranicznej Zaangażowanie międzynarodowe następuje stopniowo (etapowo) Od rynków najbliższych geograficznie, kulturowo do rynków bardziej odległych Od prostych form (eksport) po formy bardziej zaawansowane Koncepcje niewystarczające dla wyjaśnienia nowych zjawisk
18 Nowe zjawiska w biznesie międzynarodowym Małe dynamiczne firmy bardzo szybko po starcie wychodzą na obce rynki - born globals Kupcy międzynarodowi nowej generacji Globalni fachowcy Eksport dzwignią rozwoju mniejszych firm mMultinationals (Micromultinationals) – mniejsze firmy tworzą zagraniczne oddziały i filie (wcześniej robiły to prawie wyłącznie korporacje transnarodowe) Nowe oblicze przedsiębiorczości to oblicze międzynarodowe (globalne)
19 Odpowiedź badaczy - Teoria przedsiębiorczości międzynarodowej Styk teorii biznesu międzynarodowego i teorii przedsiębiorczości Akcent na przedsiębiorczy charakter procesu internacjonalizacji Decydują cechy, predyspozycje i umiejętności przedsiębiorcy Proaktywny, innowacyjny, uwzględniający ryzyko charakter ekspansji międzynarodowej Przedsiębiorczość międzynarodowa – wyszukiwanie, weryfikacja i wykorzystywanie szans (sposobności) biznesowych w obrocie międzynarodowym
20 Przedsiębiorczość międzynarodowa – wyjściowa definicja Przedsiębiorczość międzynarodowa to identyfikacja, rozpoznanie i wykorzystywanie szans pojawiających się w obrocie międzynarodowym, dla wprowadzenia na rynek nowych towarów bądź usług. (McDougall&Oviatt, 2003) Działanie proaktywne, innowacyjne i związane z ryzykiem – orientacja przedsiębiorcza Aktywność międzynarodowa mniejszych firm – w przeciwieństwie do planowej działalności wielkich korporacji transnarodowych, wykorzystujących osiągnięty potencjał
21 Zastosowanie teorii przedsiębiorczości międzynarodowej Identyfikacja podstawowych prawidłowości procesu PM Możliwość prognozowania skutków określonych zmian i działań Wykorzystanie dla wypracowania „dobrych praktyk” biznesowych „ There is nothing as practical as good theory” – Karl Popper
22 Biznesu międzynarodowego - podsumowanie SegmentKoncepcje teoretyczne Wielkie korporacje transnarodoweTeoria ZIB – Eklektyczna teoria J.H.Dunninga Tradycyjny small business – zaangażowanie eksportowe Teoria zaangażowania eksportowego – model Szkoły Uppsalskiej Przedsięwzięcia nowej generacjiTeoria PM – połączenie współczesnych koncepcji zarządzania z teorią przedsiębiorczości i teorią biznesu międzynarodowego
23 Podsumowanie Połączenie dźwigni przedsiębiorczej, oraz międzynarodowej Tworzy nową jakość w strukturze biznesu międzynarodowego To się dzieje aktualnie także w Europie i w Polsce! Orientacja przedsiębiorcza bardzo przydatna z perspektywy polskiej firmy planującej wychodzenie