Czynniki lokalnego rozwoju gospodarczego w Polsce – znaczenie polityk miejskich dr Julita Łukomska Uniwersytet Warszawski Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Związku Miast Polskich
Advertisements

STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
XXXII Sympozjum Współczesna Gospodarka i Administracja Publiczna
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Otoczenie polityki społecznej
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
KIERUNKI POLITYKI REGIONALNEJ W POLSCE
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego
Hubert Kotarski Uniwersytet Rzeszowski
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Czynniki lokalizacji działalności gospodarczej
Ludność w wieku produkcyjnym Ogółem: , w tym: - Miasto Kościerzyna: Gminy wiejskie:
Dyskusja o projekcie Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego
PRZESŁANKI KONKURENCYJNOŚCI
INFRASTRUKTURA ROLNICZA I WIEJSKA – SZANSE I ZAGROŻENIA
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
KATEDRA EKONOMII Obszary badawcze Przykładowe tematy prac dyplomowych
Czy makro-czynniki tworzą makro-bariery? O potencjale rynku lokalnego Marcin Spławski Piotr Stankiewicz.
INNOWACYJNA WIELKOPOLSKA
Myślenie sieciowe Technologie komunikacji i informacji (ICT) jako narzędzie zarządzania gminą i powiatem Konferencja Polskie gminy w nowoczesnej Europie.
Uniwersytet Medyczny im
ZRÓŻNICOWANIE PRZESTRZENNE KAPITAŁU LUDZKIEGO W POLSCE
NISZE AKTYWNOŚCI GOSPODARCZEJ NA DOLNYM ŚLĄSKU
Wspieranie rozwoju małej i średniej przedsiębiorczości opiera się w Urzędzie Miasta Krakowa na realizacji zadań ujętych w Krakowskim Programie Wspierania.
Łomianki w XXI wieku Wirtualna Gmina - koncepcja budowy lokalnej społeczności informacyjnej na miarę XXI wieku.
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
1 Priorytet 2 Rozwój społeczności lokalnej na obszarze pogranicza INTERREG IIIA Czechy – Polska.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Leszno jako centrum aglomeracji i centrum subregionu
Specyfika regionalna i lokalna Czynniki warunkujące rozwój.
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Kołobrzeg, 27 października 2014 roku
Sprawozdanie z realizacji Planu działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata Grupa robocza ds. KSOW Warszawa, r. „Europejski.
Międzynarodowa integracja gospodarcza
Monitoring Plus Badanie ukrytego potencjału rynku pracy Niespodziewany impuls: motywy kulturowe a dynamika rozwoju rynku pracy w regionie.
  Wpływ kryzysu gospodarczego na sytuację młodzieży wiejskiej na rynku pracy w wybranych krajach Unii Europejskiej dr Ewa Kiryluk-Dryjska dr Agnieszka.
REGIONALISTYKA INSTYTUT HISTORYCZNY UNIWERSYTET WROCŁAWSKI Zostań liderem społeczności lokalnej Poznaj sposoby zarządzania regionem Bądź kreatorem lokalnej.
„Nie wystarczy mieć cel – trzeba jeszcze wiedzieć, jak ten cel osiągnąć” Profesor Jerzy Regulski.
Potencjalne konsekwencje wydzielenia regionu stołecznego Mazowsza dla wykonywania zadań samorządów wojewódzkich Paweł Swianiewicz Zakład Rozwoju i Polityki.
Temat: Samorząd gminny.
Czy zostanie wprowadzone MTBF? Wnioski wypływające z analizy przejrzystości polityki fiskalnej w Polsce Rafał Benecki.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Komitet Gospodarki Miejskiej Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Gospodarka miejska wobec.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
Potencjalne konsekwencje wydzielenia regionu stołecznego Mazowsza dla wykonywania zadań samorządów wojewódzkich Paweł Swianiewicz Zakład Rozwoju i Polityki.
Podsumowanie realizacji celów Strategii Rozwoju Społeczno – Gospodarczego Powiatu Kartuskiego Spotkanie Rady Programowej Strategii Rozwoju Powiatu.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Rozwój województwa mazowieckiego w latach
prof. dr hab. Eugeniusz Sobczak mgr Michał Staniszewski
prof. nzw. dr hab. Eugeniusz Sobczak mgr Michał Staniszewski
prof. nzw dr hab. Eugeniusz Sobczak mgr Michał Staniszewski
Slajd początkowy z animacją, animacja uruchamia się automatycznie po włączeniu tryby prezentacji.
Stanisław Tamm Urząd Miasta Poznania Wydział Działalności Gospodarczej
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Krosno Odrzańskie – miejsce na Twoje inwestycje
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Diagnoza społeczno-gospodarcza powiatu limanowskiego
Zapis prezentacji:

Czynniki lokalnego rozwoju gospodarczego w Polsce – znaczenie polityk miejskich dr Julita Łukomska Uniwersytet Warszawski Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej Zakład Rozwoju i Polityki Lokalnej Konferencja Krajowej Izby Gospodarczej (Komitet Gospodarki Miejskiej): Rozwój gospodarczy miast i regionów. Polityka rozwoju. Konkurencyjność. Monitorowanie. Warszawa,

Kluczowe zagadnienia: Czynniki endogeniczne versus czynniki egzogeniczne Rola władz lokalnych w budowaniu konkurencyjności miasta Czynniki związane ze społecznością lokalną – nowe czynniki rozwojowe Które polityki są skuteczne w konkurencji o rozwój? Czynniki ze „starego” paradygmatu versus nowe czynniki rozwojowe

Kontekst badawczy zwrot ku lokalności (renesans lokalizmu) globalizacja – przynosi wzrost zainteresowania rozwojem lokalnym Rozwój lokalny Płaszczyzny: Gospodarcza Społeczna Polityczna Kulturowa Przyrodnicze Społeczno-ekonomiczne Czynniki rozwoju lokalnego from managerialism to entrepreneurialism strategie zarządzania miastem sprowadzające się do różnych jego wizji: & miasto jako miejsce pracy & miasto jako dobre miejsce do życia, spędzania czasu & miasto – decydent & miasto wspomagane przez państwo Harvey (1989) czynniki zależne od władz lokalnych oraz lokalnej społeczności czynniki niezależne, na które społeczność lokalna i samorząd nie mają wpływu czynniki zależne od władz lokalnych oraz lokalnej społeczności czynniki niezależne, na które społeczność lokalna i samorząd nie mają wpływu

Cel badania i konceptualizacja weryfikacja w polskich warunkach znaczenia czynników zależnych i niezależnych dla lokalnego rozwoju gospodarczego 1. Czy zróżnicowanie wagi różnych czynników dla lokalnego rozwoju gospodarczego zależy od wielkości miasta? 2. Które z czynników zależnych w największym stopniu wyjaśniają poziom lokalnego rozwoju gospodarczego?

Operacjonalizacja czynników rozwoju NIEZALEŻNEZALEŻNE Lokalizacja odległość od centrum aglomeracji odległość od najbliższego przejścia granicznego położenie w „bogatym regionie” (PKB per capita według NUTS3) Związane z aktywnością władz lokalnych polityka obniżania kosztów prowadzenia działalności gospodarczej: skutki ulg i obniżek stawek maksymalnych podatków lokalnych od osób prawnych jako % możliwych do zebrania dochodów własnych indeks z instytucji otoczenia biznesu wydatki inwestycyjne budżetu gminy per capita poziom infrastruktury komunalnej: odsetek ludności korzystającej z wodociągów, kanalizacji, gazu z sieci Pomoc zewnętrzna wskaźnik dostępności funduszy unijnych dla samorządów gminnych w Polsce Związane ze społecznością lokalną frekwencja wyborcza kapitał społeczny (pomostowy) liczba organizacji pozarządowych na mieszkańców liczba wolontariuszy WOŚP na mieszkańców uczniowie w szkołach niepublicznych jako % ogółu uczniów kapitał ludzki odsetek ludności z wyższym wykształceniem obciążenie demograficzne ludności wyniki egzaminów gimnazjalnych i na koniec szkoły podst.

Operacjonalizacja wskaźnika poziomu lokalnego rozwoju gospodarczego KONKURENCJA O MIESZKAŃCÓW INWESTORÓW TURYSTÓW FUNDUSZE saldo migracji na 1000 mieszkańców dochody budżetu gminy z PIT per capita saldo migracji na 1000 mieszkańców dochody budżetu gminy z PIT per capita liczba zarejestrowanych firm z kapitałem zagranicznym na mieszkańców dochody budżetu gminy z CIT per capita dochody budżetu gminy z podatku od nieruchomości od osób prawnych per capita liczba zarejestrowanych firm z kapitałem zagranicznym na mieszkańców dochody budżetu gminy z CIT per capita dochody budżetu gminy z podatku od nieruchomości od osób prawnych per capita liczba turystów korzystających z noclegów na 1000 mieszkańców liczba turystów korzystających z noclegów na 1000 mieszkańców wykorzystanie środków zagranicznych per capita (średnia z 3 lat) wykorzystanie środków zagranicznych per capita (średnia z 3 lat)

Podział na grupy Rodzaj gminy Kryteria klasyfikacjiLiczebność MAŁE - gminy wiejskie -gminy miejskie i miejsko-wiejskie do 10 tys. mieszkańców 1867 ŚREDNIE - gminy miejskie (10-50 tys. mieszkańców, z wyłączeniem miast na prawach powiatu) -gminy miejsko-wiejskie liczące 10 tys. lub więcej mieszkańców 520 DUŻE - miasta powyżej 50 tys. mieszkańców (w tym miasta na prawach powiatu) - pozostałe miasta na prawach powiatu 91

Wyniki badań – wskaźnik lokalnego rozwoju gospodarczego podział na klasy z uwzględnieniem odchyleń standardowych od średniej, przedziały - lewostronnie domknięte, wartości wskaźnika lokalnego rozwoju gospodarczego pomnożone przez 1000

Wyniki badań – modele regresji (1) Wyniki równań regresji wskaźnika lokalnego rozwoju gospodarczego (2008) od czynników rozwojowych – wpływ długookresowy ŚREDNIEDUŻE Odległość od aglomeracji (-)* * ** Odległość od przejścia granicznego (-) Położenie w „bogatym regionie” (+)* * * Dostępność funduszy unijnych (+)* Obniżanie kosztów prowadzenia działalności gospodarczej (+) Instytucje otoczenia biznesu (+) Wydatki inwestycyjne (+)* * * Infrastruktura komunalna - gaz (+)* Frekwencja wyborcza (+) Organizacje pozarządowe (+)* * * Wolontariat (+) Obciążenie demograficzne (-)* * * Wykształcenie (+)* * ** Wyniki egzaminów – egzamin gimnazjalny część humanistyczna (+)*** Objaśnienia: * - istotność na poziomie 0,05 * * - istotność na poziomie 0,01 * * * - istotność na poziomie 0,001; (+) dodatni kierunek wpływu na zmienną objaśnianą, (-) ujemny kierunek wpływu na zmienną objaśnianą

Wyniki badań – modele regresji (2) obniżanie kosztów prowadzenia działalności gospodarczejnieistotne instytucje otoczenia biznesunieistotne wydatki inwestycyjneistotne infrastruktura komunalnaistotne kapitał społeczny (pomostowy) frekwencja wyborczaistotne organizacje pozarządoweistotne wolontariatnieistotne kapitał ludzki obciążenie demograficzneistotne wykształcenieistotne

Studia przypadku Kryterium wyboru : metoda analizy reszt z regresji Słupno Mszczonów Konin Słupno (N=18) Mszczonów (N=19) Konin (N=28) Mikroprzedsiębiorstwa9713 Małe firmy658 Średnie firmy265 Duże firmy112 Analiza regresji nie pozwoliła na identyfikację czynników rozwojowych Przedsiębiorcy Władze lokalne Instytucje otoczenia biznesu czy czynniki zależne czy niezależne zadecydowały o poziomie rozwoju w tych jednostkach?

Mszczonów Co zadecydowało o poziomie rozwoju? Silny lider Dobra lokalizacja – właściwie wykorzystana przez władze lokalne

Konin Co zadecydowało o poziomie rozwoju? Zasoby naturalne Lokalizacja

Wnioski z badania Polityki miejskie mają znaczenie. W większych jednostkach waga działań władz lokalnych dla rozwoju jest relatywnie większa. Najbardziej uzależnione od czynników rozwojowych, na które władza lokalna nie ma wpływu - małe jednostki zlokalizowane na terenach słabo rozwiniętych Kapitał ludzki ma ogromne znaczenie w lokalnych procesach rozwojowych Rozwój lokalnego społeczeństwa obywatelskiego pobudza rozwój gospodarczy Tradycyjne polityki rozwojowe pozostają wciąż bardzo ważne dla wspierania lokalnego rozwoju gospodarczego w Polsce ISTOTNE - uświadomienie samorządom, że być może tkwią w błędzie w swojej ocenie tego, co najważniejsze dla lokalnego rozwoju gospodarczego

Inne badania – rola nowych czynników rozwojowych Determinanty wzrostu gospodarczego Polski na początku XXI wieku (praca doktorska 2013; Ł. Lach, UE Kraków) Instrumenty rozwoju lokalnego – praktyka i możliwości wdrażania nowych rozwiązań (badanie ogólnopolskie 2011, Geoprofit) Trendy rozwojowe Mazowsza (badanie przedsiębiorców Mazowsza 2011, MBPR) Instrumenty interwencjonizmu lokalnego w stymulowaniu rozwoju gospodarczego (badanie w woj. zachodniopomorskim 2008)

Przykład – dobre praktyki Poznań Kapitał społeczny i kapitał ludzki – waga w hierarchii priorytetów „Akademicki Poznań” „Mieszkanie dla Absolwenta” „Czas zawodowców” – promocja szkolnictwa zawodowego Nowoczesne zarządzanie miastem Grant KE z Programu „Europa dla Obywateli”, Poznań liderem Cel - europejska sieć wymiany doświadczeń i dobrych praktyk w zakresie polityki rozwoju miast