Argumenty w sprawie powszechności samorządu brokerów ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych Prof. zw. dr hab. Eugeniusz Kowalewski Kierownik Katedry Prawa.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OCHRONA KONSUMENTA W UBEZPIECZENIACH KOMUNIKACYJNYCH – TENDENCJE
Advertisements

Plany ustawodawcze w obszarze ubezpieczeń komunikacyjnych w Polsce
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Organizacje pozarządowe
Jak zapewnić pacjentom chorym na nowotwory prawo do głosu?
Założenia systemu SKOK
Emilia Stępień, Bird&Bird Warszawa, 21 maja 2010
Klauzule abuzywne w polskim obrocie ubezpieczeniowym
Potrzeba nowelizacji przepisów o O.W.U.
Prawo administracyjne
Stowarzyszenie Polskich Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych
Podatek Religi – fundamentalne zastrzeżenia prawne
Rozwój nowych technologii a prawo do sądu w świetle art
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
–KANCELARIA RADCÓW PRAWNYCH SOBCZAK - POŁCZYŃSKA ŁAGODA –1–1 człowiek – najlepsza inwestycja Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
PRAWNE I ETYCZNE ASPEKTY PSYCHOLOGII TRANSPORTU
1 Prawo energetyczne Założenia zmian do systemu kwalifikacji osób oraz ich spójność z przepisami UE i systemami kwalifikacji w krajach UE Ministerstwo.
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Paweł Sukiennik Mikołajki, 20 maj 2005 r.
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
Strony stosunku praca: pracodawca i pracownik
1 Nowe przepisy unijne Dyrektywa z roku 2014 w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych Maria.
PAWEŁ SOBOTKO Ponadzakładowy układ zbiorowy pracy w szkolnictwie wyższym. Ewolucja regulacji prawnej.
Organizacja sądów, skład sądu, referendarze sądowi
X Uniwersyteckie Forum Związkowe Rokowania zbiorowe prowadzone przez NSZZ „Solidarność” stan obecny i przyszłość - wybrane aktualne zagadnienia dr Anna.
WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie 11 WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI.
SAMORZĄD UCZNIOWSKI A PRAWO
Ustrój samorządu terytorialnego
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
Propozycja współpracy Pracodawców RP z regionalnymi partnerami 2 września 2015 r.
1 Zespół opiniodawczo-doradczy do spraw statusu zawodowego nauczyciela „ Jaki awans zawodowy nauczycieli?” Warszawa, 23 czerwca 2010 r.
Ochrona konsumenta usług bankowych
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
Zasady etyki prawniczej
Dr Urszula Banaszczak - Soroka. Międzynarodowa Organizacja Komisji Papierów Wartościowych (IOSCO), r. Międzynarodowe Stowarzyszenie Nadzorów Ubezpieczeń.
Razem czy osobno? Ochrona prawna w relacji z innymi rodzajami ubezpieczeń Konferencja „Pozycja Ubezpieczeń ochrony prawnej w świadomości społecznej” Warszawa,
Warszawa, 27 stycznia 2016 r. Maciej Balcerowski
Zakres obowiązywania kpa
SYSTEMY UBEZPIECZEŃ RZECZNIK FINANSOWY (UBEZPIECZONYCH), PIU, EIOPA, IAIS, FSB Ewa Demidziuk Karolina Dmowska Jacek Karasiński (Grupa C4)
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Badania lekarskie pracowników
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz.  BRAK USTAWOWEJ DEFINICJI ZPP  SPORY WOKÓŁ POJĘCIA ZPP  IPP – PIERWOTNE HISTORYCZNIE I GENETYCZNIE  ZPP –
1 Prof.zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Deregulacja i liberalizacja transportu w Polsce.
Procedura rejestracji firmy Przed zarejestrowaniem firmy, ale kiedy nabrała ona już określonych kształtów przedsiębiorca powinien:  zdecydować co będzie.
„Płeć jako czynnik ryzyka w umowach ubezpieczenia” Iwona Miedzińska KOŁO NAUKOWE UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH I GOSPODARCZYCH.
Wdrażanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
„Zawód radcy prawnego” Marta Maciejuk radca prawny
Wdrażanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
NADZÓR UBEZPIECZENIOWY
Podstawy prawe egzekucji administracyjnej
PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz
Konstytucyjny system źródeł prawa
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
RYNEK UBEZPIECZEŃ W POLSCE PODSTAWY PRAWNE
Krzysztof J. Jankowski LL.M.
Trybunał Konstytucyjny
Pośrednictwo ubezpieczeniowe
CENTRUM KSZTAŁCENIA PODYPLOMOWEGO PIELĘGNIAREK I POŁOŹNYCH
Konflikt interesów.
Rządowa administracja zespolona w administracji
Wzór projektowy Przedmiot: Ochrona Własności Intelektualnej
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
Pośrednictwo ubezpieczeniowe
Prawo ubezpieczeń gospodarczych - Ramy Prawne
Nadzór nad systemem finansowym
Zapis prezentacji:

Argumenty w sprawie powszechności samorządu brokerów ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych Prof. zw. dr hab. Eugeniusz Kowalewski Kierownik Katedry Prawa Cywilnego WPiA UMK w Toruniu Kierownik Zakładu Prawa Ubezpieczeniowego WPiA UMK w Toruniu XII KONGRES BROKERÓW MIKOŁAJKI, 14 – 17 MAJA 2009 r.

Argument 1 - BRAK USTAWOWEJ REGULACJI „SAMORZĄDNOŚCI BROKERSKIEJ” Regulacje prawnoubezpieczeniowe (w szczególności ustawa z 22 maja 2003 r. o pośrednictwie ubezpieczeniowym, Dz.U. nr 1124, poz. 1154, ze zm., zwana dalej ustawą o pośrednictwie) nie zajmują się kwestią ani samorządu pośredników ubezpieczeniowych (w szczególności – brokerów) ani kwestią ich reprezentacji zawodowej, co należy ocenić krytycznie. Dla przykładu, ustawa o działalności ubezpieczeniowej z dn. 22 maja 2003 r. (Dz.U. nr 124, poz. 1151, ze zm.) przewidziała w odniesieniu do zakładów ubezpieczeń tzw. obligatoryjny ubezpieczeniowy samorząd gospodarczy (art. 215 – 223). Określono strukturę organizacyjną tego samorządu (PIU), określono jego zadania i kompetencje oraz wyposażono go w osobowość prawną

A rgument 2 - SPECYFIKA PROFESJI BROKERA UBEZPIECZENIOWEGO A POTRZEBA OKREŚLENIA JEGO ZAWODOWEJ (KORPORACYJNEJ) REPREZENTACJI Zawód brokera ubezpieczeniowego (także reasekuracyjnego) – to profesja wysoce specjalistyczna, wymagająca wysokich kwalifikacji zawodowych, głębokiej wiedzy specjalistycznej i ogólnej oraz równie dużego doświadczenia praktycznego. Wszystkie te atrybuty muszą być ciągle doskonalone a kwalifikacje podnoszone, między innymi poprzez zintegrowany system periodycznych szkoleń (zob. art. 4c ustawy o pośrednictwie). Wydaje się, iż gwarancją zapewnienia tych standardów jest powszechny samorząd zawodowy, do którego przynależność wszystkich brokerów byłaby obligatoryjna.

Argument 3 - EGZAMINY BROKERSKIE – PAŃSTWOWE CZY SAMORZĄDOWO-ZAWODOWE? O ile sam wymóg składania przez kandydatów na brokerów egzaminów brokerskich nie budzi większej krytyki, o tyle nadanie mu wybitnie (wyłącznie!) państwowego charakteru nie jest rozwiązaniem właściwym. Wpływ samorządu brokerskiego na owe egzaminy państwowe ogranicza się jedynie do f a k u l t a t y w n e g o udziału w pracach Komisji Egzaminacyjnej dwóch o b s e r w a t o r ó w wyłonionych wspólnie przez ogólnopolskie organizacje brokerów (art. 36 ust. 4a ustawy o pośrednictwie). Optymalnym rozwiązaniem byłoby (na wzór innych krajów) wprowadzenie egzaminów brokerskich jako egzaminów korporacyjno-samorządowych lub – przynajmniej – zapewnienie samorządowi brokerskiemu większego w nich udziału

Argument 4 - REALNY UDZIAŁ ŚRODOWISKA BROKERSKIEGO W PRACACH LEGISLACYJNYCH De lege lata środowisko brokerskie (podobnie jak całe środowisko pośredników ubezpieczeniowych, dystrybuujące ponad 50% rynkowych produktów ubezpieczeniowych) pozbawione jest praktycznie jakiegokolwiek wpływu na legislację ubezpieczeniową oraz możliwości uczestniczenia w procesach tworzenia i zmiany prawa ubezpieczeniowego. De lege lata środowisko brokerskie (podobnie jak całe środowisko pośredników ubezpieczeniowych, dystrybuujące ponad 50% rynkowych produktów ubezpieczeniowych) pozbawione jest praktycznie jakiegokolwiek wpływu na legislację ubezpieczeniową oraz możliwości uczestniczenia w procesach tworzenia i zmiany prawa ubezpieczeniowego. Udział w tych procedurach środowiska brokerskiego ma charakter sporadyczny i n i e f o r m a l n y; w praktyce zależy od arbitralnego uznania ogniw i instytucji (np. Sejmu) procesu legislacyjnego. Udział w tych procedurach środowiska brokerskiego ma charakter sporadyczny i n i e f o r m a l n y; w praktyce zależy od arbitralnego uznania ogniw i instytucji (np. Sejmu) procesu legislacyjnego. Tymczasem takie instytucje, jak np. Rzecznik Ubezpieczonych czy PIU mają ustawowo zagwarantowane prerogatywy „legislacyjne”, polegające na udzielaniu opinii czy też obowiązku przeprowadzenia z nimi w tym zakresie stosownych konsultacji. Tymczasem takie instytucje, jak np. Rzecznik Ubezpieczonych czy PIU mają ustawowo zagwarantowane prerogatywy „legislacyjne”, polegające na udzielaniu opinii czy też obowiązku przeprowadzenia z nimi w tym zakresie stosownych konsultacji. Przyznanie środowisku brokerskiemu podobnych uprawnień wymagałoby oczywiście powołania i funkcjonowania ogólnokrajowego, obligatoryjnego samorządu brokerskiego, który byłby reprezentatywnym podmiotem w tym zakresie. Przyznanie środowisku brokerskiemu podobnych uprawnień wymagałoby oczywiście powołania i funkcjonowania ogólnokrajowego, obligatoryjnego samorządu brokerskiego, który byłby reprezentatywnym podmiotem w tym zakresie.

Argument 5 – POTRZEBA JEDNEJ OGÓLNOKRAJOWEJ REPREZENTACJI ŚRODOWISKA BROKERSKIEGO Obecny stan reprezentacji zawodowej środowiska brokerskiego (podobnie jak całego środowiska pośredników ubezpieczeniowych) można określić jako rozproszony i nie spełniający wymogu całkowitej powszechności. Z jednej strony istnieją różne stowarzyszenia ogółu pośredników (Polska Izba Pośredników Ubezpieczeniowych i Finansowych, Ogólnopolskie Stowarzyszenie Pośredników Ubezpieczeniowych oraz Polskie Towarzystwo Ubezpieczeniowe), z drugiej zaś działa Stowarzyszenie Polskich Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych oraz Polska Izba Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych. Działają też zrzeszenia „mieszane”, np. IGUiOR, Stowarzyszenie Ubezpieczeniowców Polskich (w stanie uśpienia) czy Stowarzyszenie na Rzecz Bezpieczeństwa Finansowego Obywateli RP.

Argument 5 – cd. Istotne jest to, że najbardziej reprezentatywne stowarzyszenie brokerskie (SPBUiR) skupia zaledwie około połowę wszystkich czynnych zawodowo brokerów, a więc nie ma charakteru p o w s z e c h n e j reprezentacji tego zawodu. Owa d y s p e r s j a reprezentacji zawodowej znakomicie utrudnia harmonijne i efektywne wykonywanie przez poszczególne reprezentacje pośredników właściwych im zadań i funkcji (np. w obszarze inicjatyw legislacyjnych)

Argument 6 – ZASADY ETYKI BROKERSKIEJ – ICH EFEKTYWNE EGZEKWOWANIE WYMAGA POWSZECHNEJ STRUKTURY SAMORZĄDOWEJ We wszystkich krajach o rozwiniętym rynku ubezpieczeniowym środowiska pośredników (w szczególności brokerów) mają odpowiednie zasady (a nawet kodeksy) etyki zawodowej. Podobnie jest w odniesieniu do brokerów polskich (Kodeks Etyki Brokerskiej czy tzw. Karta Sobieszewska, Kodeks Etyki Ubezpieczeniowej PIU itp.). Egzekwowanie standardów etycznych danego zawodu (np. zawodu lekarza czy zawodów prawniczych) nie byłoby i nie jest efektywne bez powszechnej i obligatoryjnej formuły „samorządności” danej profesji czy zawodu. Egzekwowanie standardów etycznych danego zawodu (np. zawodu lekarza czy zawodów prawniczych) nie byłoby i nie jest efektywne bez powszechnej i obligatoryjnej formuły „samorządności” danej profesji czy zawodu. Egzekutorem owych standardów etycznych jest właśnie samorząd. Dopóki samorząd brokerski nie będzie zrzeszeniem powszechnym (obligatoryjnym) egzekwowanie standardów etycznych tego zawodu będzie ułomne, nieefektywne, a niekiedy nawet niemożliwe (np. w odniesieniu do brokerów niezrzeszonych). Egzekutorem owych standardów etycznych jest właśnie samorząd. Dopóki samorząd brokerski nie będzie zrzeszeniem powszechnym (obligatoryjnym) egzekwowanie standardów etycznych tego zawodu będzie ułomne, nieefektywne, a niekiedy nawet niemożliwe (np. w odniesieniu do brokerów niezrzeszonych).

A rgument 7 – ORGANIZACJA I KOORDYNACJA JEDNOLITEGO SYSTEMU SZKOLEŃ (PODNOSZENIA KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH) Zarówno Dyrektywa UE w sprawie Pośrednictwa Ubezpieczeniowego z 9 XII 2002 r., jak i polska ustawa o pośrednictwie ubezpieczeniowym nakłada na brokerów (także agentów) obowiązek stałego doskonalenia zawodowego (zob. art. 4c). Zarówno Dyrektywa UE w sprawie Pośrednictwa Ubezpieczeniowego z 9 XII 2002 r., jak i polska ustawa o pośrednictwie ubezpieczeniowym nakłada na brokerów (także agentów) obowiązek stałego doskonalenia zawodowego (zob. art. 4c). Sposób, zakres i formę tych szkoleń określa de lege lata Minister Finansów w drodze rozporządzenia (art. 4c ust. 3). Sposób, zakres i formę tych szkoleń określa de lege lata Minister Finansów w drodze rozporządzenia (art. 4c ust. 3). Tego rodzaju rozwiązanie zasługuje na krytykę. Praktycznie minimalizuje kompetencje samorządu pośredników (zwłaszcza brokerów) w tej istotnej dla całego zawodu dziedzinie. Tego rodzaju rozwiązanie zasługuje na krytykę. Praktycznie minimalizuje kompetencje samorządu pośredników (zwłaszcza brokerów) w tej istotnej dla całego zawodu dziedzinie.

Argument 7 – cd. Wydaje się, że obszar tzw. doskonalenia zawodowego brokerów powinien być w gestii samorządu brokerskiego, a nie instytucji państwowych (MINISTRA FINANSÓW czy KOMISJI NADZORU FINANSOWEGO), podobnie jak zostało to rozwiązane w funkcjonowaniu innych samorządów i korporacji (np. w odniesieniu do lekarzy, notariuszy, radców prawnych i podobnych zawodów). Wydaje się, że obszar tzw. doskonalenia zawodowego brokerów powinien być w gestii samorządu brokerskiego, a nie instytucji państwowych (MINISTRA FINANSÓW czy KOMISJI NADZORU FINANSOWEGO), podobnie jak zostało to rozwiązane w funkcjonowaniu innych samorządów i korporacji (np. w odniesieniu do lekarzy, notariuszy, radców prawnych i podobnych zawodów). Aby jednak owe zadania w zakresie doskonalenia zawodowego brokerów powierzyć samorządowi (lub przynajmniej zapewnić mu większe prerogatywy w tym zakresie) – samorząd brokerów musi być powszechny i obligatoryjny dla wszystkich wykonujących zawód brokera. Aby jednak owe zadania w zakresie doskonalenia zawodowego brokerów powierzyć samorządowi (lub przynajmniej zapewnić mu większe prerogatywy w tym zakresie) – samorząd brokerów musi być powszechny i obligatoryjny dla wszystkich wykonujących zawód brokera.

A rgument 8 - UPROSZCZENIE, UJEDNOLICENIE I STANDARYZACJA WARUNKÓW UBEZPIECZENIA OC BROKERÓW Z mocy ustawy o pośrednictwie ubezpieczeniowym brokerzy ubezpieczeniowi i reasekuracyjni (a także multiagenci) podlegają ubezpieczeniu OC w ustalonych przez ustawę limitach (zob. art. 22 ust. 1-4). Jest to więc ubezpieczenie obowiązkowe, którego szczegółowy zakres w drodze rozporządzenia określa Minister Finansów, mający obowiązek zasięgnięcia opinii ogólnopolskich organizacji pośredników ubezpieczeniowych oraz PIU. W efekcie ubezpieczenia te zawierane są przez poszczególnych brokerów w różnych zakładach ubezpieczeń, na różniących się często OWU i za różną cenę (składkę). Jest to więc system obowiązkowego ubezpieczenia nieskoordynowany, niejednolity, często chaotyczny.

Argument 8 – cd. Wiele do życzenia pozostawia też cena tego ubezpieczenia, zwłaszcza z punktu widzenia brokerów – osób fizycznych, dla których jest to system „drogi”. Wydaje się, iż wskazane byłoby wykorzystywanie w tym zakresie (sprawdzonej przez inne korporacje) formuły umowy generalnej zawieranej pomiędzy stowarzyszeniem brokerów a wybranym zakładem ubezpieczeń. Byłby to system tańszy, bardziej elastyczny i bardziej jednolity, co nie jest bez znaczenia dla potencjalnych poszkodowanych, oczekujących jednolitych standardów ochrony. Formułę taką jednak można wdrożyć w życie wyłącznie przy powszechnej „samorządności” danego zawodu (w tym wypadku – brokerów).

Argument 9 - JEDNOLITA I ZGODNA REPREZENTACJA ŚRODOWISKA BROKERSKIEGO WOBEC INSTYTUCJI I OSÓB TRZECICH Środowisko zawodowe brokerów ma rozliczne zadania, funkcje oraz interesy w stosunkach zewnętrznych. Chodzi nie tylko o reprezentację tych interesów wobec zakładów ubezpieczeń (sprawy porozumień kurtażowych, stawek prowizyjnych) ale także wobec instytucji i organów (PIU, Rzecznika Ubezpieczonych, KNF-u) nie wspominając o innych środowiskach (np. naukowych, mediach, środowiska konsumenckie, środowisko agentów itp.).

Argument 9 – cd. Reprezentacja tych zadań i interesów środowiska brokerskiego powinna być jeśli nie jednolita, to przynajmniej „współbrzmiąca” i reprezentatywna dla całego środowiska brokerskiego. Naturalnym reprezentantem i wyrazicielem tych zawodowych interesów powinien być samorząd brokerski. Jeśli nie będzie miał on charakteru powszechnego i obligatoryjnego – nie będzie mógł reprezentatywnie wyrażać owych interesów i postaw brokerów jako całości.

Argument 10 SAMORZĄD BROKERSKI JAKO FORUM MEDIACJI I ROZWIĄZYWANIA KONFLIKTÓW W praktyce brokerskiej – podobnie jak w innych specyficznych dziedzinach aktywności zawodowej – zdarzają się rozliczne konflikty interesów, niedozwolone działania konkurencyjne a nawet spory. Delikatna materia tych problemów nie zawsze nadaje się do rozstrzygnięć spornych (sądowych). Samorząd zawodowy mógłby stanowić właściwe forum do rozwiązywania tych spraw, mediacji i działań profilaktycznych. Oczywiście, rozwiązanie takie wymagałoby formuły samorządności powszechnej, która mogłaby wypracować odpowiednie procedury i mechanizmy np. mediacyjne. Możliwe byłoby nawet utworzenie w ramach struktur samorządowych odpowiednich mediatorów lub odpowiednika sądów polubownych z udziałem osób godnych zaufania i reprezentujących bardzo wysoki poziom fachowości i wysokie standardy etyczne.

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ!