Mediacje rówieśnicze „Kiedy pozwolę sobie zrozumieć drugą osobę, zrozumienie może mnie zmienić” Carl R. Rogers.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rozwiązywanie konfliktów w organizacji
Advertisements

Negocjacje handlowe Szymon Woźniak.
NOWOCZESNY SPOSÓB ROZWIĄZYWANIA
WYJAZDY INDYWIDUALNE UCZNIÓW Program COMENIUS POROZUMIENIE O PROGRAMIE ZAJĘĆ Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez.
ROLA ZAKŁADOWEJ ORGANIZACJI ZWIĄZKOWEJ W SPORZE ZBIOROWYM Z PRACODAWCĄ SZKOLENIE PREZESÓW OKRĘGÓW I PREZESÓW ODDZIAŁÓW WARSZAWA PAŹDZIERNIKA.
Konstruktywne sposoby rozwiązywania konfliktów
KONFLIKTY W ORGANIZACJI
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
PRAWA UCZNIA W SZKOLE WYNIKAJĄCE Z PRAW CZŁOWIEKA
Podejmowanie interwencji w sytuacjach szczególnych zagrożeń
ROLA ZAKŁADOWEJ ORGANIZACJI ZWIĄZKOWEJ W SPORZE ZBIOROWYM Z PRACODAWCĄ SZKOLENIE PREZESÓW OKRĘGÓW I PREZESÓW ODDZIAŁÓW WARSZAWA kwietnia 2013.
Konfliktowi towarzyszą zwykle silne emocje.
realizacja VIII punktu
Dr Anna Okońska-Walkowicz
Konflikt KONFLIKT – jest to rozbieżność interesów lub przekonań stron, że ich aktualne dążenia nie mogą być zrealizowane równocześnie.
6 kroków do porozumienia
Mediacje pracownicze
Konflikt społeczny - przyczyny, dynamika rozwoju, metody rozwiązywania
RODZICE kierowani przez SĄD najlepiej rokujące formy pomocy psychologicznej.
Mediacje rodzinne
Podstawy przedsiĘbiorczoŚci
DZIECKO I JEGO PRAWA Temat:” NASZE MAŁE WOJNY, CZYLI RZECZ O KONFLIKCIE I SPOSOBIE WYRAŻANIA GNIEWU”
dr hab., prof. UW Barbara Tryjarska
Konflikt – analiza wyników ankiety przeprowadzonej wśród uczniów Zespołu Medycznych Szkół Policealnych w Siedlcach. mgr Anna Szyszkowska.
Rodzice jako sprzymierzeńcy w działaniach profilaktycznych szkoły
ZESPÓ Ł SZKÓ Ł NR 94 W WARSZAWIE. SUKCES NA MIARĘ MOŻLIWOŚCI I POTRZEB KAŻDEGO UCZNIA BEZPIECZNA I ŻYCZLIWA SZKOŁA.
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
Zarządzanie zespołami ludzkimi
Klinika Konfliktu m e d i a t o r z y
Rozwiązywanie konfliktów
Jakie zachowanie jest zachowaniem agresywnym?
Rozwiązywanie konfliktów
Mein Kampf.
w praktyce pedagogicznej
SU jest to niezależna organizacja, w której skład wchodzą wybrani uczniowie szkoły. Są oni wybierani w demokratycznych wyborach poprzedzonych intensywną.
Sztuka negocjowania dziennikarstwo i komunikacja społeczna UŁ
 W ankiecie uczestniczyło 93 rodziców uczniów z 267 rodziców uczniów zapisanych do naszej szkoły. Stanowi to 34,83%. Na niektóre pytania nie została.
MEDIACJA jako sposób rozwiązywania konfliktów.
O czym musimy pamiętać ? Listopad 2014r.
Polskie Centrum Mediacji
Reguły zarządzania zespołem. Zespoły projektowe bardzo często zawodzą jeśli chodzi o ustalenie wspólnej stratrgii zarządzania grupą, która to definiuje.
Mediacja jako alternatywna forma rozwiązywania konfliktów
ROLA ZAKŁADOWEJ ORGANIZACJI ZWIĄZKOWEJ W SPORZE ZBIOROWYM Z PRACODAWCĄ SZKOLENIE PREZESÓW OKREGÓW I PREZESÓW ODDZIAŁÓW CIECHOCINEK LUTEGO 2007r.
KONFLIKTY I ICH ROZWIĄZYWANIE
To nie konflikt jest źródłem nieporozumień i walki między ludźmi, lecz sposób jego rozstrzygnięcia...
MEDIACJA RODZINNA UKSW, 29 października 2008 r. Violetta Wysok Radca prawny Kierownik Ośrodka Mediacji przy OIRP w Warszawie Violetta Wysok Kancelaria.
 SSO Ewa Ważny. cykliczne spotkania przedstawicieli wszystkich środowisk zainteresowanych mediacją : mediatorów, sędziów, adwokatów, radców prawnych,
Innowacja pedagogiczna MEDIACJE RÓWIEŚNICZE
Ochrona konsumenta usług bankowych
konflikty w pracy i sposoby ich rozwiązywania
Procedury reagowania na cyberprzemoc
Konflikty społeczne we współczesnym świecie
ŁAD i KONFLIKTY SPOŁECZNE
Kiedy spełnią się marzenia mediatorów? Stan rozwoju mediacji a gotowość Polaków do korzystania z niej Maciej Tański Centrum Mediacji Gospodarczej Mediacje.
O Ś RODEK INTERWENCJI Kryzysowej Ul. Mickiewicza 31 Sucha beskidzka.
Sytuacje problemowe w Grupach Partnerskich na podstawie materiałów dla FPŚ.
Temat: Przebieg postępowania sądowego. 1.Zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa. a.art. 304 kpk – każdy, kto dowie się o popełnieniu przestępstwa ściganego.
ZINTEGROWANA POLITYKA BEPIECZEŃSTWA „Szkoła promująca bezpieczeństwo” Wyniki ankiet przeprowadzonych wśród uczniów, rodziców i nauczycieli Zespołu Szkół.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
VIII sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 imienia Jędrzeja Śniadeckiego w Pionkach Wykonały: Sylwia Szmit, Patrycja Petniak.
Stały element życia ludzkiego. BYŁY, SĄ I BĘDĄ…
Mediacje w szkole Jak działa mediacja ?
Negocjacje, Mediacje i Arbitraż w relacjach pomiędzy przedsiębiorcami
„O mediacji” Marta Maciejuk radca prawny
ZARZĄDZANIE ZESPOŁAMI LUDZKIMI
SPOSOBY NA ROZWIĄZYWANIE SYTUACJI KONFLIKTOWYCH
Centrum Arbitrażu i Mediacji
Anna K. Duda Barbara Binduga
Dr Magdalena Makieła Adwokat/Mediator/Arbiter
Zapis prezentacji:

Mediacje rówieśnicze „Kiedy pozwolę sobie zrozumieć drugą osobę, zrozumienie może mnie zmienić” Carl R. Rogers

Konflikt ulega ESKALACJI ROZWIĄZANIU ZŁAGODZENIU

Cykl konfliktu Postawy Konsekwencje Spostrzeganie Relacje

Koło konfliktu Konflikt relacji Konflikt wartości Konflikt danych Błędne spostrzeżenia Zła komunikacja Silne emocje Stereotypy Odwet Konflikt wartości Różnice religii, ideologii, tradycji Wartości związane z własnym „ja” (tożsamość osoby) Wartości dnia codziennego (zwyczaje, konwenanse) Konflikt danych Brak informacji Błędne zrozumienie Róże sposoby interpretacji Różne procedury zbierania danych Konflikt strukturalny Nierówna kontrola zasobów Nierówny rozkład sił Rozmieszczenie przestrzenne Ograniczenia czasowe „Zaaranżowanie sytuacji” Konflikt interesów Interesy rzeczowe Interesy proceduralne Interesy psychologiczne

Eskalacja konfliktu Konflikt relacji Konflikt wartości Konflikt danych Błędne spostrzeżenia Zła komunikacja Silne emocje Stereotypy Odwet Konflikt wartości Różnice religii, ideologii, tradycji Wartości związane z własnym „ja” (tożsamość osoby) Wartości dnia codziennego (zwyczaje, konwenanse) Konflikt danych Brak informacji Błędne zrozumienie Róże sposoby interpretacji Różne procedury zbierania danych Konflikt strukturalny Nierówna kontrola zasobów Nierówny rozkład sił Rozmieszczenie przestrzenne Ograniczenia czasowe „Zaaranżowanie sytuacji” Konflikt interesów Interesy rzeczowe Interesy proceduralne Interesy psychologiczne

Unikanie eskalacji Konflikt strukturalny Konflikt interesów Konflikt relacji Błędne spostrzeżenia Zła komunikacja Silne emocje Stereotypy Odwet Konflikt danych Brak informacji Błędne zrozumienie Róże sposoby interpretacji Różne procedury zbierania danych Konflikt wartości Różnice religii, ideologii, tradycji Wartości związane z własnym „ja” (tożsamość osoby) Wartości dnia codziennego (zwyczaje, konwenanse) Konflikt strukturalny Nierówna kontrola zasobów Nierówny rozkład sił Rozmieszczenie przestrzenne Ograniczenia czasowe „Zaaranżowanie sytuacji” Konflikt interesów Interesy rzeczowe Interesy proceduralne Interesy psychologiczne

Różne sposoby rozwiązywania konfliktów. SĄD ARBITRAŻ (sąd polubowny) NEGOCJACJE FACYLITACJA MEDIACJA

DLACZEGO MEDIACJA? Ponieważ: TO PROCES LUDZKI, NIE SĄDOWY, KTÓRY ZACHODZI MIĘDZY SPRAWCĄ I OFIARĄ, POZWALA STRONOM KONFLIKTU „ZACHOWAĆ TWARZ”. Poprzez: CZYNNY UDZIAŁ STRON, WPŁYW NA TOK SPRAWY. Umożliwia: ODREAGOWANIE EMOCJI SZYBSZE UZYSKANIE ODSZKODOWANIA MATERIALNEGO WYRAŻENIE SWOICH UCZUĆ ZADOŚĆUCZYNIENIE POZBYCIE SIĘ LĘKU PRZED SPRAWCĄ ZASPOKOJENIE POTRZEB BUDOWANIE RELACJI NA PRZYSZŁOŚĆ WZIĘCIE ODPOWIEDZIALNOŚCI A WSZYSTKO TO W ATMOSFERZE POUFNOŚCI I WZAJEMNEGO SZACUNKU.

CZYM JEST MEDIACJA? To dobrowolna rozmowa stron znajdujących się w konflikcie w obecności bezstronnej i neutralnej trzeciej osoby - mediatora. Celem mediacji jest pomoc zwaśnionym stronom w dobrowolnym osiągnięciu ich własnego, wzajemnie akceptowanego porozumienia w kwestiach spornych. W przeciwieństwie do procedury sądowej mediacja jest procesem dobrowolnym, nad którym strony zachowują kontrolę.

Mediacja to sposób rozwiązywania konfliktów, która odbywa się na płaszczyźnie potrzeb i interesów, a nie stanowisk. Dzięki temu możliwe jest skoncentrowanie na problemie, a nie osobie i dojście do sytuacji wygranej dla obu stron. Mediator jest osobą neutralną, wspierająca i chroniącą strony konfliktu, odpowiedzialną za proces, a nie treść.

Celem mediacji nie jest wskazanie i ukaranie winnego, lecz znalezienie satysfakcjonującego wszystkie strony konfliktu rozwiązania.

to łagodne wejście w spór przez trzecią osobę. Elementy definicji INTERWENCJA – to łagodne wejście w spór przez trzecią osobę. AKCEPTOWALNOŚĆ – mediator powinien być zaakceptowany przez strony – reguły i procedury muszą być podane przed rozpoczęciem rozmów.

Mediator równo dzieli czas i uwagę, jednakowo egzekwuje reguły. Elementy definicji BEZSTRONNOŚĆ – strony w mediacji mają równe prawa i powinny być traktowane jednakowo z zachowaniem godności i szacunku. Mediator równo dzieli czas i uwagę, jednakowo egzekwuje reguły.

Elementy definicji NEUTRALNOŚĆ – wobec przedmiotu sporu. Mediator nie narzuca stronom własnych rozwiązań, nawet gdy – jak sądzi –byłyby najlepsze. Nie ponosi odpowiedzialności za rozwiązanie sporu.

Elementy definicji DOBROWOLNOŚĆ – dobrowolna zgoda stron na mediację musi zostać wyrażona na początku pierwszego spotkania. Strony powinny zostać poinformowane, że mogą wycofać się na każdym etapie postępowania. Nie wolno wywierać na nie żadnej presji, aby zgodziły się na mediację. Warunek pełnej dobrowolności jest bezwzględny; odróżnia on mediacje od sądu i arbitrażu.

Elementy definicji POUFNOŚĆ – wszystko, co się dzieje w czasie prowadzenia mediacji jest poufne i nie może być przekazywane żadnej instytucji lub osobie prywatnej. Mediator może przekazać na zewnątrz tylko to, co zostanie uzgodnione i na, co uzyska zgodę stron.

Mediacje rówieśnicze Mediatorem jest uczeń. Mediacja odbywa się w szkole.

Mediacje rówieśnicze polegają na tym, że mediatorami w sporze młodych ludzi są ich rówieśnicy. Uczniowie-mediatorzy posiadają rozeznanie w problemach młodzieży i łatwiej jest im pozyskać akceptację i zaufanie ze strony ich rówieśników, niż osobom dorosłym.

PROSZĘ ZWRÓCIĆ UWAGĘ NA ZMIANY DOTYCZĄCE SPRAW KIEROWANYCH DO MEDIACJI RÓWIEŚNICZEJ NOWE PROCEDURY wobec uczniów gimnazjum, którzy nie przestrzegają zapisów Statutu Szkoły Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 3 w Gliwicach Wykroczenia przeciwko Statutowi kulturze osobistej prawu

PROCEDURY PRZEPROWADZANIA MEDIACJI RÓWIEŚNICZYCH Sprawy do mediacji mogą być zgłaszane koordynatorowi – mediatorowi przez: wychowawców, uczniów, pedagoga lub innych pracowników szkoły. Do mediacji można kierować wszystkie konflikty rówieśnicze, które wystąpiły na terenie szkoły, oprócz tych, które mają znamiona przestępstwa zorganizowanego, wyrządzone szkody są bardzo poważne i nie można jednoznacznie wskazać sprawców.

PROCEDURY PRZEPROWADZANIA MEDIACJI RÓWIEŚNICZYCH Jeżeli istnieje możliwość skierowania sprawy do mediacji i strony wyrażą wstępną zgodę, wychowawca może zawiesić karę. Koordynator – mediator rozmawia ze stronami konfliktu i proponuje (w przypadku zakwalifikowania sprawy) wstępne spotkanie mediacyjne. Koordynator – mediator uzyskuje pisemną zgodę uczniów na mediacje i powiadamia o tym fakcie rodziców.

PROCEDURY PRZEPROWADZANIA MEDIACJI RÓWIEŚNICZYCH Strony konfliktu wskazują dwóch szkolnych mediatorów rówieśniczych, którzy poprowadzą proces mediacji. Przeprowadza się mediację z zachowaniem wszelkich obowiązujących zasad. Zaakceptowana przez strony ugoda zostaje złożona u koordynatora – mediatora, który ma prawo rozliczać strony z realizacji wypracowanych i zaakceptowanych przez nie warunków ugody.

PROCEDURY PRZEPROWADZANIA MEDIACJI RÓWIEŚNICZYCH Jeżeli ugoda zostanie zerwana przez jedną lub obie strony, wobec uczniów zostaną zastosowane kary zgodne ze statutem szkoły. W przypadku nie zakwalifikowania sprawy do mediacji lub, gdy mediacja rówieśnicza zostanie przez strony zerwana bądź zakończy się niepodpisaniem ugody przez strony konfliktu, koordynator – mediator przekazuje sprawę wychowawcy, który zgodnie z procedurami kieruje ją do pedagoga, a w ostateczności do dyrektora szkoły. 

poszukiwanie rozwiązań PRZEBIEG MEDIACJI DOWARTOŚCIOWANIE 1.MONOLOG CO TO JEST MEDIACJA ROLA MEDIATORA 2. SPOTKANIA INDYWIDUALNE przedstawienie problemu ustalenie definicji problemu 3. SPOTKANIA WSPÓLNE poszukiwanie rozwiązań   4. UGODA

ETAPY MEDIACJI FAZA ZAPRZECZENIA FAZA OBWINIANIA FAZA CIERPIENIA FAZA OBURZENIA FAZA RÓWNOWAŻENIA FAZA INTEGRACJI

sytuacji konfliktowej sytuacji konfliktowej Strona Strona konfliktu konfliktu Mój obraz Mój obraz sytuacji konfliktowej sytuacji konfliktowej WSPÓLNA DEFINICJA PROBLEMU POSZUKIWANIE ROZWIĄZAŃ (propozycje) WYBÓR NAJLEPSZEGO ROZWIĄZANIA AKCEPTOWALNEGO PRZEZ OBIE STRONY

PROPOZYCJA UGODY RÓWIEŚNICZEJ U G O D A Na spotkaniu mediacyjnym dnia …………………………………………………… pomiędzy stronami doszło do podpisania ugody: Strona: ………………………………………………………………… Ugodę zawarto na następujących warunkach: 1. Strony dobrowolnie pragną rozwiązać spór.  2………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………... Strony akceptują treść powyższej ugody z postępowania mediacyjnego i zobowiązują się do jej przestrzegania

koniec