Warszawa 12 czerwca 2015 r. Pilotaż projektu Etyka nie tylko dla smyka w szkołach rejonu toruńskiego Marzenna Wierzbicka- KPCEN w Toruniu
Koordynatorka –Wiesława Kuban Zespół Szkół nr 2 w Turznie Szkoła Podstawowa w Jajkowie Szkoła Podstawowa nr 18 w Toruniu Szkoła Podstawowa w Ostaszewie Szkoła Podstawowa nr 2 w Toruniu Szkoła Podstawowa w Rzęczkowie Szkoła Podstawowa nr 1 w Chełmnie Szkoła Podstawowa nr 6 w Toruniu Szkoła Podstawowa w Małej Nieszawce Szkoła Podstawowa w Świerczynkach Zespół Szkół nr 2 w Turznie Szkoła Podstawowa w Jajkowie Szkoła Podstawowa nr 18 w Toruniu Szkoła Podstawowa w Ostaszewie Szkoła Podstawowa nr 2 w Toruniu Szkoła Podstawowa w Rzęczkowie Szkoła Podstawowa nr 1 w Chełmnie Szkoła Podstawowa nr 6 w Toruniu Szkoła Podstawowa w Małej Nieszawce Szkoła Podstawowa w Świerczynkach Koordynatorka – Marzenna Wierzbicka Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 1 w Brodnicy Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 2 w Brodnicy Zespół Szkół nr 8 w Toruniu Zespół Szkół nr 16 w Toruniu Szkoła Podstawowa nr 7 w Toruniu Szkoła Podstawowa w Płużnicy Szkoła Podstawowa i Przedszkole w Książkach Szkoła Podstawowa nr 2 w Wąbrzeźnie Szkoła podstawowa nr 35 w Toruniu Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 1 w Brodnicy Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 2 w Brodnicy Zespół Szkół nr 8 w Toruniu Zespół Szkół nr 16 w Toruniu Szkoła Podstawowa nr 7 w Toruniu Szkoła Podstawowa w Płużnicy Szkoła Podstawowa i Przedszkole w Książkach Szkoła Podstawowa nr 2 w Wąbrzeźnie Szkoła podstawowa nr 35 w Toruniu Pilotaż programu w szkołach
Włączenie w realizację pilotażu środowiska szkolnego, rodziców i środowiska lokalnego.
Publikacje prasowe
SP w Małej Nieszawce- liderka Karwena Pawlak SP w Płużnicy – liderka Marlena Miastkowska-Makowska
SP nr 8 w Toruniu- liderka Katarzyna Niedlich Joanna Fojt, SP nr 7 w Toruniu Na stronie internetowej szkoły są zamieszczone informacje o zajęciach oraz zdjęcia. Szerokim zainteresowaniem cieszy się strona, która bardzo często odwiedzana jest przez rodziców. Chętnie czytają informacje, oglądają zdjęcia, dzielą się spostrzeżeniami a przede wszystkim cieszą się z aktywności swoich pociech na zajęciach.
SP w Książkach –liderka Katarzyna Jędrzejewska
SP nr 1 w Brodnicy SP nr 6 w Toruniu SP nr 2 w Wąbrzeźnie
SP w Płużnicy, SP nr 8 w Toruniu, SP w Małej Nieszawce
Kilka refleksji liderek szkolnych Katarzyna Niedlich - W SP nr 8 w Toruniu pilotażowy projekt „Etyka nie tylko dla smyka” zajął w sercach najmłodszych dzieci szczególne miejsce. Zajęcia ze Smyka stały się zajęciami ulubionymi, wyczekiwanymi. W jednej z klas pierwszych dzieci same wręcz proszą nauczyciela o przeprowadzenie zajęć. Zofia Olszewska, SP 1 w Brodnicy Dzieci z zaangażowaniem wcielają się w postaci ze scenariuszy i świetną aktorską grą pokazują, jak należy się zachować w różnych trudnych sytuacjach. Czasami stają się doradcami i negocjatorami, świetnie sobie z tym radząc. Sylwia Szczepaniak, SP 2 w Wąbrzeźnie Rodzice także z entuzjazmem podeszli do tego pomysłu. (…)obserwowali zajęcia „Etyki…” i omawiali je razem z nauczycielami prowadzącymi lub z dyrektorem. Wszystkim obserwującym bardzo się podobały, szczególnie to, że o wartościach szkoła i dom rodzinny mówią tym samym językiem. Marlena Miastkowska – Makowska, SP w Płużnicy „Dzisiaj były super zajęcia”. „Lubię odgrywać scenki”, „Czy dziś będziemy rozmawiać o wartościach?”, - przytoczone wypowiedzi dzieci jednoznacznie odzwierciedlają stopień ich zainteresowania i zaangażowania w projekt. Zaproponowane ćwiczenia i zadania wywołują wśród dzieci entuzjazm, radość, zadowolenie, a czasami poruszenie i refleksję.
Aneta Płachcińska – Bubienko SP nr 6 w Toruniu Zosi z klasy 3b utkwiły w pamięci prace z plastyki gazetowe zakupy, po których stwierdziła: Najbardziej podobało mi się wykonywanie papierowej torby na zakupy i robienie wydzieranki z kolorowych gazet. Nauczyło mnie to określać co jest bardzo potrzebne do życia, a bez czego mogę się obejść. Podczas innych zajęć dzieci zapoznały się z historią rodziny Parzystych. Bohater o imieniu Ćwiartek zaczął spóźniać się do szkoły, stwierdził, że nic nie traci, ponieważ nie ma problemów z liczeniem. Magda z 3 b po lekcji stwierdziła: Zajęcia te nauczyły nas, że należy być punktualnym, bo przez to okazujemy szacunek innym ludziom. Dzieciom z klasy 1e podobały się ćwiczenia korekcyjno – kompensacyjne, na których usprawniały motorykę rąk tak bardzo, że poprosiły, aby te zajęcia przeprowadzić z całą klasą. Alina Grążawska-Czapulak –SP w Jajkowie (osobiste refleksje zawarte w prezentacji na stronie szkoły) - szkoda, że szkolenie do Smyka nie odbyło się wcześniej (maj, czerwiec), - ciekawie przemyślana tematyka zajęć, - niektóre scenariusze zmieniłabym trochę, - przydałoby się więcej czasu do realizacji, - prawda, ta etyka jest nie tylko dla smyka…
Warto – Katarzyna Jędrzejewska, SP w Książkach Takie zajęcia – zawsze – Aneta Płachcińska-Bubienko, SP nr 6 w Toruniu Rodzice są za – Sylwia Szczepaniak, SP nr 2 w Wąbrzeźnie Świetne zajęcia – Marlena Miastkowska – Makowska, SP w Płużnicy Uczciwy przyjaciel – Marta Humienna, SP nr 16 w Toruniu Zrobię babci herbatę – Joanna Fojt, SP nr 7 w Toruniu Byłem jak ten królik w klatce – Małgorzata Sikorska, SP nr 1 w Brodnicy Aktywna postawa dzieci – Zofia Olszewska, SP nr 2 w Brodnicy Etyka nie tylko dla smyka w szkołach regionu toruńskiego – Marzenna Wierzbicka, KPCEN w Toruniu