WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Program nauczania wg: Teresa Król Maria Ryś
Advertisements

„BEZPIECZNY PRZEDSZKOLAK”
POSTAW RODZICIELSKICH
Warsztaty psychologiczne
Elżbieta Powichrowska MOTiR Etap
BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
„POSTAW NA RODZINĘ”.
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
WYCHOWANIE WSPÓLNĄ TROSKĄ RODZINY I SZKOŁY
DOBRE DZIECIŃSTWO Prawo i obowiązek Bydgoszcz,
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
Podstawy prowadzenia działań profilaktycznych- najważniejsze obszary i strategie Opr. w MOTiR ETAP w Białymstoku w ramach projektu „Szkoła dobrego wyboru”
NAJWAŻNIEJSZE TYPOLOGIE POSTAW RODZICIELSKICH
Prezentacja multimedialna
„Bezpieczeństwo nie jest wszystkim, lecz bez
Uzależnienia a rozwój dziecka
Reakcje rodziny na kryzys spowodowany chorobą psychiczną
FUNKCJA WYCHOWAWCZA RODZINY
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
Jak budować więzi z dziećmi?
WdŻwR Wychowanie do Życia w Rodzinie
Życie nastolatka.
Etapy budowania więzi w rodzinie
ZERO TOLERANCJI DLA PRZEMOCY W SZKOLE
Praca z dzieckiem agresywnym
MŁODZIEŻ WBREW STEREOTYPOM. Ważne pytania 1.Jakie kompetencje osobiste i społeczne gimnazjalistów zwiększają odporność na działanie zagrożeń w postaci.
JAK TRAFNIE POSTĘPOWAĆ Z DZIECKIEM W OKRESIE DORASTANIA?
Grażyna Banach – Kociołek
KIEDY DZIECKO TRZEBA UMIEŚCIĆ w pieczy zastępczej?
ADOLESCENCJA CZYLI DOJRZEWANIE Prezentacja PowerPoint dla uczestników zajęć Kompas tęczowy czyli o mądrym dorastaniu nastolatków ZACHODNIOPOMORSKA FUNDACJA.
Motywowanie do nauki – rola rodzica
Dlaczego warto czytać dzieciom?
,,Rodzina- źródłem życia, szacunku i miłości’’
Dr n. med. E.Karina Chmielewska
Motywowanie do nauki – rola rodzica
Porozmawiajmy o silnych i słabych, czyli: * w sieci pozytywnych powiązań i * w sieci negatywnych powiązań Jak wiedza i doświadczenie pozwalają zrozumieć.
WYCHOWANIE DZIECI WSPÓLNYM CELEM RODZINY I SZKOŁY
Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ?
RODZINA.
9. Być ojcem, być matką – odpowiedzialne rodzicielstwo
Postawa asertywna.
Opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101 w Poznaniu
Rodzeństwo dzieci z niepełnosprawnością
mgr Małgorzata Piasecka
Warszawa, 26 sierpnia 2015 r.. Cel badania jakościowego SALA – katalog rozwiązań przestrzennych sali lekcyjnej w nauczaniu wczesnoszkolnym jest efektem.
Mariola D. Wo ł oszyn. takie jak:  przemoc fizyczna  przemoc psychiczna/emocjonalna  zaniedbywanie  wykorzystywanie (wł. „nadużycie”, ang. abuse)
Co to jest? Jak z nim walczyć?
Samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym
Psychologia rozwoju dziecka
środowisko wychowawcze
Urząd Miasta Łodzi Wydział Spraw Społecznych Zespół ds. Osób Niepełnosprawnych.
Dr Dominika Łęcka SZANSĄ LUB ZAGROŻENIEM DLA WYCHOWANIA SUBKULTURY MŁODZIEŻOWE.
Motywowanie do nauki – rola rodzica. Na brak motywacji ucznia do nauki wpływają różne czynniki Związane z uczniem Związane z domem Związane ze szkołą.
1 WOBCOWANE POKOLENIE CZYLI JAK ZBUDOWAĆ TRWAŁE WIĘZI Z DZIEĆMI ABY PRZEKAZYWAĆ IM WIARĘ W RODZINIE I KOŚCIELE.
Pracownia Terapii i Psychoedukacji
Rodzice nie muszą być samotni
Program profilaktyki Szkoły Podstawowej Nr 94 w Warszawie
JAK CHRONIĆ MŁODEGO CZŁOWIEKA PRZED ZAGROŻENIAMI WSPÓŁCZESNEGO ŚWIATA
„ Rodzina , Twój przyjazny świat ”
...dlatego mężczyzna opuszcza ojca swego i matkę swoją...
JAK MOTYWOWAĆ DZIECKO DO NAUKI?
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
– Światło pośród ciemności
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
„POSTAW NA RODZINĘ” KAMPANIA PROFILAKTYCZNA
Diagnoza w Falochronie -i co z niej wynika?
Zapis prezentacji:

WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY opr. M.Pietruszka, W.Stypuła

i szacunkiem dla Boga i ludzi, która by sprzyjała osobistemu Rodzice mają obowiązek stworzenia takiej atmosfery rodzinnej, przepojonej miłością i szacunkiem dla Boga i ludzi, która by sprzyjała osobistemu i społecznemu wychowaniu dzieci. Jan Paweł II , Łowicz 1999r.

Więź to … Bliskość, oparcie, bezpieczeństwo, szacunek Wspólnota, rodzina, nić pomiędzy ludźmi, bycie razem, trwały związek, Dobry kontakt, osobowa relacja, dialog Emocjonalne przywiązanie, zależność, zaangażowanie, współdziałanie, zaufanie Specyficzny rodzaj bliskości między dzieckiem a rodzicami, który trzeba budować i wspierać

1. ROLA RODZINY W BUDOWANIU WIĘZI 2. WIĘŻ CHRONIĄCA, WIĘŻ SZKODZĄCA 3 1. ROLA RODZINY W BUDOWANIU WIĘZI 2. WIĘŻ CHRONIĄCA, WIĘŻ SZKODZĄCA 3. ROZWOJOWE UJĘCIE WIĘZI DZIECKO-DOROSŁY 4. ROLA WIĘZI W ZAPOBIEGANIU UZALEŻNIENIA 5. SKUTKI ZERWANYCH WIĘZI

1. ROLA RODZINY W BUDOWANIU WIĘZI

MIŁOŚĆ OBECNOŚĆ CIERPLIWOŚĆ UWAGA WSPARCIE AKTYWNE SŁUCHANIE EMPATIA ZAINTERESOWANIE

WSPÓLNOTA STOŁU

WSPÓLNA MODLITWA

POZYTYWNE POSTAWY RODZICIELSKIE akceptacja współdziałanie rozumna swoboda uznanie praw

AKCEPTACJA Dziecko wesołe, przyjacielskie, odważne Przyjęcie dziecka takim, jakim jest Rodzic okazuje miłość i sympatię Rodzic daje poczucia bezpieczeństwa Dziecko wesołe, przyjacielskie, odważne Dziecko wytrwałe w swoich czynnościach

WSPÓŁDZIAŁANIE Rodzice i dziecko wspólnie działają Rodzic interesuje się zabawą i pracą dziecka Rodzic angażuje dziecko w zajęcia domowe Dziecko ufne wobec swoich rodziców Dziecko podejmuje zobowiązania

ROZUMNA SWOBODA Oparcie na więzi psychicznej Rodzic pozwala na pracę, zabawę z dala od siebie Rodzic ma zachowany autorytet Dziecko współdziała z rówieśnikami Dziecko pokonuje różne przeszkody

UZNANIE PRAW Dziecko jest lojalne i solidarne wobec innych Docenienie roli dziecka Rodzic uznaje odpowiedzialność dziecka Rodzic nie narzuca swojej woli Dziecko jest lojalne i solidarne wobec innych Dziecko podejmuje czynności z własnej inicjatywy

Potrzeby współczesnego dziecka 1. Potrzeba bezpieczeństwa 2. Potrzeba akceptacji 3. Potrzeba bliskości 4. Potrzeba wsparcia 5. Potrzeba afiliacji 6. Potrzeba samorealizacji 7. Potrzeba uznania i osiągnięć szkolnych 8. Potrzeba bycia niezależnym i decydowania o sobie 9. Potrzeba dodatniej atmosfery życia

2. WIĘŹ CHRONIĄCA, WIĘŹ SZKODZĄCA

Czynniki chroniące: pozytywne relacje z dorosłymi silna więź emocjonalna z rodzicami zaangażowanie rodziców w życie dziecka

Czynniki chroniące: rodzicielska kontrola zachowania dziecka jasne zasady zachowania współpraca rodzica ze szkołą

Czynniki chroniące: regularne praktyki religijne poszanowanie prawa, norm i wartości

Czynniki chroniące: przynależność do pozytywnej grupy społecznej angażowanie się w działania prospołeczne

Czynniki szkodzące: brak więzi w rodzinie chaotyczne środowisko rodzinne negatywne relacje ze znaczącymi osobami dorosłymi niepowodzenia w nauce szkolnej odrzucenie religii i powszechnie obowiązujących norm i wartości buntowniczość, zachowania aspołeczne przynależność do negatywnej grupy angażowanie się w zachowania ryzykowne

3. ROZWOJOWE UJĘCIE WIĘZI DZIECKO-DOROSŁY

Przywiązanie odczuwa dziecko wobec najbliższej osoby, która jest gotowa na zabawę z nim, reaguje na jego sygnały, poświęca mu swój czas i uwagę. 1. Przywiązanie w wieku niemowlęcym. 2. Przywiązanie w wieku poniemowlęcym. 3. Przywiązanie w wieku przedszkolnym. 4. Przywiązanie w wieku szkolnym. 5. Przywiązanie w adolescencji. 6. Przywiązanie w dorosłości.

W ZAPOBIEGANIU UZALEŻNIENIA 4. ROLA WIĘZI W ZAPOBIEGANIU UZALEŻNIENIA

Koncepcje psychodynamiczne deficyt w trosce o siebie przystosowanie obrona próba przejęcia kontroli nad własnym życiem wczesnodziecięca trauma próba dowartościowania siebie samego wrażliwość na ocenę

Koncepcje systemowe Zachwiana równowaga co wspólne, a co indywidualne, zależność a niezależność Brak więzi lub nadmierna więź

DEFICYT WIĘZI LUB NADMIAR WIĘZI = UZALEŻNIENIE

Czynniki wpływające na uzależnienie: trudność w budowaniu więzi/wyrażaniu, przeżywaniu emocji czynniki rodzinne społeczno-kulturowe temperament predyspozycje genetyczne przekazy transgeneracyjne

Relacje a powstawanie uzależnienia Trudności w kontakcie z rodzicem Niskie poczucie bezpieczeństwa, niskie poczucie własnej wartości w budowaniu więzi, trudności w relacjach i deficyty w obrazie własnego „JA” Substancje psychoaktywne wypełniają zaburzoną relację

POZABEZPIECZNE STYLE PRZYWIĄZANIA DO OPIEKUNA LĘKOWO-AMBIWALENTNY – opiekun – pozytywne i negatywne doświadczenia, w relacjach lęk, że relacja może się rozpaść UNIKOWY – negatywne doświadczenia – unika wsparcia ZDEZORGANIZOWANY – opiekun – źródło zagrożenia i opieki

ZAPOBIEGANIE POWSTAWANIA UZALEŻNIEŃ PROFILAKTYKA bliskość, rozmowa, doceniać potrzeby, poczucie bezpieczeństwa, granice z szacunkiem, modelowanie

Dziękujemy za uwagę