WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY opr. M.Pietruszka, W.Stypuła
i szacunkiem dla Boga i ludzi, która by sprzyjała osobistemu Rodzice mają obowiązek stworzenia takiej atmosfery rodzinnej, przepojonej miłością i szacunkiem dla Boga i ludzi, która by sprzyjała osobistemu i społecznemu wychowaniu dzieci. Jan Paweł II , Łowicz 1999r.
Więź to … Bliskość, oparcie, bezpieczeństwo, szacunek Wspólnota, rodzina, nić pomiędzy ludźmi, bycie razem, trwały związek, Dobry kontakt, osobowa relacja, dialog Emocjonalne przywiązanie, zależność, zaangażowanie, współdziałanie, zaufanie Specyficzny rodzaj bliskości między dzieckiem a rodzicami, który trzeba budować i wspierać
1. ROLA RODZINY W BUDOWANIU WIĘZI 2. WIĘŻ CHRONIĄCA, WIĘŻ SZKODZĄCA 3 1. ROLA RODZINY W BUDOWANIU WIĘZI 2. WIĘŻ CHRONIĄCA, WIĘŻ SZKODZĄCA 3. ROZWOJOWE UJĘCIE WIĘZI DZIECKO-DOROSŁY 4. ROLA WIĘZI W ZAPOBIEGANIU UZALEŻNIENIA 5. SKUTKI ZERWANYCH WIĘZI
1. ROLA RODZINY W BUDOWANIU WIĘZI
MIŁOŚĆ OBECNOŚĆ CIERPLIWOŚĆ UWAGA WSPARCIE AKTYWNE SŁUCHANIE EMPATIA ZAINTERESOWANIE
WSPÓLNOTA STOŁU
WSPÓLNA MODLITWA
POZYTYWNE POSTAWY RODZICIELSKIE akceptacja współdziałanie rozumna swoboda uznanie praw
AKCEPTACJA Dziecko wesołe, przyjacielskie, odważne Przyjęcie dziecka takim, jakim jest Rodzic okazuje miłość i sympatię Rodzic daje poczucia bezpieczeństwa Dziecko wesołe, przyjacielskie, odważne Dziecko wytrwałe w swoich czynnościach
WSPÓŁDZIAŁANIE Rodzice i dziecko wspólnie działają Rodzic interesuje się zabawą i pracą dziecka Rodzic angażuje dziecko w zajęcia domowe Dziecko ufne wobec swoich rodziców Dziecko podejmuje zobowiązania
ROZUMNA SWOBODA Oparcie na więzi psychicznej Rodzic pozwala na pracę, zabawę z dala od siebie Rodzic ma zachowany autorytet Dziecko współdziała z rówieśnikami Dziecko pokonuje różne przeszkody
UZNANIE PRAW Dziecko jest lojalne i solidarne wobec innych Docenienie roli dziecka Rodzic uznaje odpowiedzialność dziecka Rodzic nie narzuca swojej woli Dziecko jest lojalne i solidarne wobec innych Dziecko podejmuje czynności z własnej inicjatywy
Potrzeby współczesnego dziecka 1. Potrzeba bezpieczeństwa 2. Potrzeba akceptacji 3. Potrzeba bliskości 4. Potrzeba wsparcia 5. Potrzeba afiliacji 6. Potrzeba samorealizacji 7. Potrzeba uznania i osiągnięć szkolnych 8. Potrzeba bycia niezależnym i decydowania o sobie 9. Potrzeba dodatniej atmosfery życia
2. WIĘŹ CHRONIĄCA, WIĘŹ SZKODZĄCA
Czynniki chroniące: pozytywne relacje z dorosłymi silna więź emocjonalna z rodzicami zaangażowanie rodziców w życie dziecka
Czynniki chroniące: rodzicielska kontrola zachowania dziecka jasne zasady zachowania współpraca rodzica ze szkołą
Czynniki chroniące: regularne praktyki religijne poszanowanie prawa, norm i wartości
Czynniki chroniące: przynależność do pozytywnej grupy społecznej angażowanie się w działania prospołeczne
Czynniki szkodzące: brak więzi w rodzinie chaotyczne środowisko rodzinne negatywne relacje ze znaczącymi osobami dorosłymi niepowodzenia w nauce szkolnej odrzucenie religii i powszechnie obowiązujących norm i wartości buntowniczość, zachowania aspołeczne przynależność do negatywnej grupy angażowanie się w zachowania ryzykowne
3. ROZWOJOWE UJĘCIE WIĘZI DZIECKO-DOROSŁY
Przywiązanie odczuwa dziecko wobec najbliższej osoby, która jest gotowa na zabawę z nim, reaguje na jego sygnały, poświęca mu swój czas i uwagę. 1. Przywiązanie w wieku niemowlęcym. 2. Przywiązanie w wieku poniemowlęcym. 3. Przywiązanie w wieku przedszkolnym. 4. Przywiązanie w wieku szkolnym. 5. Przywiązanie w adolescencji. 6. Przywiązanie w dorosłości.
W ZAPOBIEGANIU UZALEŻNIENIA 4. ROLA WIĘZI W ZAPOBIEGANIU UZALEŻNIENIA
Koncepcje psychodynamiczne deficyt w trosce o siebie przystosowanie obrona próba przejęcia kontroli nad własnym życiem wczesnodziecięca trauma próba dowartościowania siebie samego wrażliwość na ocenę
Koncepcje systemowe Zachwiana równowaga co wspólne, a co indywidualne, zależność a niezależność Brak więzi lub nadmierna więź
DEFICYT WIĘZI LUB NADMIAR WIĘZI = UZALEŻNIENIE
Czynniki wpływające na uzależnienie: trudność w budowaniu więzi/wyrażaniu, przeżywaniu emocji czynniki rodzinne społeczno-kulturowe temperament predyspozycje genetyczne przekazy transgeneracyjne
Relacje a powstawanie uzależnienia Trudności w kontakcie z rodzicem Niskie poczucie bezpieczeństwa, niskie poczucie własnej wartości w budowaniu więzi, trudności w relacjach i deficyty w obrazie własnego „JA” Substancje psychoaktywne wypełniają zaburzoną relację
POZABEZPIECZNE STYLE PRZYWIĄZANIA DO OPIEKUNA LĘKOWO-AMBIWALENTNY – opiekun – pozytywne i negatywne doświadczenia, w relacjach lęk, że relacja może się rozpaść UNIKOWY – negatywne doświadczenia – unika wsparcia ZDEZORGANIZOWANY – opiekun – źródło zagrożenia i opieki
ZAPOBIEGANIE POWSTAWANIA UZALEŻNIEŃ PROFILAKTYKA bliskość, rozmowa, doceniać potrzeby, poczucie bezpieczeństwa, granice z szacunkiem, modelowanie
Dziękujemy za uwagę