Komunikowanie się w grupie i organizacji Komunikowanie się w grupie i organizacji.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Anna Paszkowska-Rogacz
Advertisements

Jeśli się nie odmienicie i nie staniecie jak dzieci...
JAK JA SIĘ K… WYROBIĘ? CZYLI NA POCHYŁE DRZEWO…SALAMON JEDNAK… NALEJE Projekt i realizacja dr Mariusz Salamon www. salamon.pl.
Anonimizacja danych adresowych pokrzywdzonego i świadka w procedurze wykroczeniowej w świetle ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. o ochronie i pomocy dla.
Równowaga chemiczna - odwracalność reakcji chemicznych
Witam na szkoleniu Colway. SZKOLENIE Z PREZENTOWANIA PIERWSZEGO PLANU FINANSOWEGO COLWAY.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Modele biznesowe. Podręcznik Model biznesowy to w pewnym sensie szkic strategii, która ma zostać wdrożona w ramach struktur, procesów i systemów organizacji.
OBOWIĄZKI INFORMACYJNE BENEFICJENTA Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Wałbrzyskiej.
Czy wiesz, że?... INTERNET …TO JEST SPIS TREŚCI NIEBEZPIECZEŃSTWO SPOŁECZNOŚĆ INTERNETOWA DZIECKO W INTERNECIE ZAUFANE STRONY INTERNETOWE WIRUSY.
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
Dr Anna M. Zarzycka Katedra Biznesu Międzynarodowego A.M. Zarzycka.
Dwa typy komunikacji słownej i ich oddziaływanie na dzieci. Blokady komunikacji interpersonalnej. Czynniki ułatwij ą ce komunikacj ę.
Podstawy Przedsiębiorczości Wykład 4h + Ćwiczenia 4h Rafał Paśko PWSW Przemyśl.
Pionierka ogół umiejętności związanych z budowaniem przez harcerzy.
Moduł 5 Temat 1 Poziom 2 Dzielenie się pomysłami.
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
Jak zapobiegać przemocy domowej wobec dzieci i młodzieży. Iwona Czerwoniuk psychoterapeuta BSFT (Terapia Krótkoterminowa Skoncentrowana na Rozwiązaniu)
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
Jak się bawić? Pomysły i wskazówki jak bawić się z dzieckiem z autyzmem opracowanie Anna Szczypczyk
Wyszukiwanie informacji w Internecie. Czym jest wyszukiwarka? INTERNET ZASOBY ZAINDEKSOWANE PRZEZ WYSZUKIWARKI Wyszukiwarka to mechanizm, który za pomocą.
POZYCJA – USYTUOWANIE SĘDZIEGO NA POLU GRY. Marek Kowalczyk Przewodniczący Centralnej Komisji Szkoleniowej KS PZPN Luty 2005.
Środki językowe w reklamie Analiza wybranych tekstów reklamowych.
ZASTOSOWANIE FUNKCJI WYKŁADNICZEJ I LOGARYTMICZNEJ DO OPISU RUCHU DRGAJĄCEGO Agnieszka Wlocka Agnieszka Szota.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Sytuacje problemowe w Grupach Partnerskich na podstawie materiałów dla FPŚ.
Mam prawo do ochrony swoich danych osobowych Twoje dane – Twoja sprawa. Skuteczna ochrona danych osobowych. Inicjatywa edukacyjna skierowana do nauczycieli.
Z YGMUNT K ORZENIEWSKI, DODN SŁUCHANIE NAJWAŻNIEJSZA Z KOMPETENCJI!
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
 Suche dane  Testy wiedzy  Tabelki formułki  Daty  Rankingi i olimpiady naukowe  Oceny Tak było, Tak jest ale czy tak ma być?
„Jak uczyć dzieci na temat przemocy i wykorzystywania”
KOMUNIKOWANIE W PROCESIE WSPIERANIA ROZWOJU SZKOŁY Jarosław Kordziński NA.
Jak świadomie budować markę osobistą?. Agenda Definicja Wstęp do budowania marki Formułowanie strategii marki Narzędzia budowania marki Monitoring działań.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
– lekcja ze strongmanem.. Drugiego dnia trzeciego miesiąca bieżącego roku klasa 3e za sprawą prof. Mikołaja Komorowskiego miała do czynienia z nietypową.
NEGOCJACJE w handlu międzynarodowym
Innowacje i konkurencyjność łańcuchów dostaw we współczesnej gospodarce Dr hab. Grażyna Śmigielska, Prof. UEK.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
ZAPROSZENIE DO PRZYGODY 2. tura tutoringu dla Liderek i Liderów Pracowni Orange.
BUDOWANIE RELACJI PARTNERSKICH - PRZEŁAMYWANIE OBAW I BARIER Beata Bednarczyk.
Wiem czego chcę!!!.  Każdy z Nas staje przed różnymi wyborami. Jednym z najważniejszych jest wybór ścieżki kształcenia.  Twoja Kariera jest w twoich.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Jak sobie z nim radzić ?.
Równowaga rynkowa w doskonałej konkurencji w krótkim okresie czasu Równowaga rynkowa to jest stan, kiedy przy danej cenie podaż jest równa popytowi. p.
Pacjent dorosły, w sytuacji rezygnacji z leczenia przyczynowego
Magdalena Guillet i Irena Wielowiejska – Comi 05 listopada 2008 r.
Zarządzanie zmianą Sesja 4 Skuteczne współdziałanie w ramach organizacji.
Michał Nowiński 1D.  Czym jest komunikacja? Czym jest komunikacja?  Wybrane rodzaje komunikacji Wybrane rodzaje komunikacji  Komunikacja człowieka.
Sesja 6 Planowanie wdrożenia: Mapa Procesu Zmian
„Książki nie mają właściwości róż, dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych”
Filozofia na lata jesieni
Wykład 1.  w zn. wąskim – nauki prawne  w zn. szerokim – wszelkie „znawstwo prawa”, obejmujące obok prawoznawstwa w zn. wąskim także praktyczne umiejętności.
Przygotowała Dominika Karpińska - psycholog. Nie każdy ból dorastania jest depresją, ale też nie każdy można zbyć wzruszeniem ramion i stwierdzeniem;
Po pierwsze: Bądź odważny! Weź los w swoje ręce, w końcu do odważnych świat należy. Niech Twoja odwaga nie oznacza jednak podejmowania ryzyka bez analizy.
Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji mi ę dzy jej uczestnikami. Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji mi ę dzy jej uczestnikami.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
 Informatyk jest to osoba, która wykształciła się na specjalistę w dziedzinie nowych technologii, posiadająca wiedzę i umiejętności na temat ogółu metod.
Komunikatory Zespół Szkół Zawodowych Nr 3 im. Adama Kocura w Katowicach - Janowie.
W społeczności ludzkiej i zwierzęcej funkcjonują rozmaite systemy znaków, za pomocą których jednostka nawiązuje więź z gromadą i przekazuje jej informacje.
„ROLA MEDIÓW W ŻYCIU SPOŁECZNYM”
NEGOCJACJE – TEMAT 7 GRY WSTĘPNE pozycyjne i informacyjne By Grzegorz Myśliwiec.
Zaufanie społeczne Polaków Twierdzenie: Większość ludzi ma dobre intencje.
Negocjacje 5 Dr Grzegorz Myśliwiec SGH By Grzegorz Myśliwiec Katedra Rozwoju Kapitału Ludzkiego,
Komunikowanie się w zespole: narzędzia osoby kierującej
Komunikacja z dzieckiem
1. Ja i inni, czyli komunikacja interpersonalna
Moje szczęście.
Słyszeć = słuchać = rozumieć = akceptować …czyli o aktywnym słuchaniu
Zapis prezentacji:

Komunikowanie się w grupie i organizacji Komunikowanie się w grupie i organizacji

Komunikacja W każdej sferze życia społecznego dobra komunikacja jest tym, co buduje i umożliwia rozwój. Otwarta komunikacja to klucz do sukcesu w wielu zawodach związanych z pracą z ludźmi: komunikatywny lekarz potrafi trafnie zdiagnozować pacjenta i wesprzeć go w chorobie. komunikatywny sprzedawca potrafi trafnie rozpoznać potrzeby klienta i w dostosowaniu do nich przedstawić mu ofertę. komunikatywny biznesmen potrafi sprawdzić się w najtrudniejszych negocjacjach. komunikatywny szef potrafi budować pozytywne relacje w zespole i efektywnie motywować podwładnych.

Komunikacja a zarządzanie Około 57-89% procent czasu pracy poświęcamy na komunikowanie się! Co wymaga komunikowania się? kierowanie ludźmi motywowanie planowanie kontrolowanie ocenianie

Elementy procesu komunikacji NADAWCA INTENCJA NADAWCY KOD PRZEKAZ KANAŁ ODBIÓR ODKODOWYWANIE INTERPRETACJA ODBIORCA SPRZĘŻENIE ZWROTNE

Typologia Sposób przekazywania wiadomości werbalne i niewerbalne ustne i pisemne bezpośrednie i pośrednie Charakter relacji łączącej nadawcę i odbiorcę jedno i dwukierunkowa symetryczna i niesymetryczna formalne i nieformalne c

+ praktyczna szybka skuteczna - brak nam kontroli nad rozumieniem przekazu

+ zapewnia współuczestnictwo motywuje usprawnia porozumienie - wymaga: –czasu –cierpliwości –jasnego określania celów

Struktury komunikacyjne B A C D E A B C D E A B CD E ABCD Koło Gwiazda Rak Łańcuch

Jak mówić? Zastanów się co chcesz przekazać Zastanów się komu chcesz to powiedzieć Zastanów się po co chcesz to zrobić Zastanów się jak to zrobisz, określ: język, gesty, ton głosu, postawę i ilość informacji

Skuteczny przekaz werbalne i niewerbalne elementy przekazu są ze sobą ściśle połączone i wpływają na siebie. słowa i ich treść dopiero w połączeniu ze sposobem ich przekazu stanowią o odbiorze całości komunikatu.

Komunikacja niewerbalna spojrzenie i kontakt wzrokowy ton głosu gesty mimika postawa ciała dotyk i kontakt fizyczny pierwsze wrażenie dystans fizyczny

SYGNAŁY POZYTYWNE  zrównoważone wykorzystywanie przestrzeni  spokój, opanowanie  stanie prosto, swobodnie  kontakt wzrokowy  otwarte dłonie  pogodny wyraz twarzy  aktywne słuchanie SYGNAŁY NEGATYWNE  Brak równowagi w wykorzystywaniu przestrzeni  nerwowe gesty nawykowe  bawienie się przedmiotami  pokazywanie palcem  Częste dotykanie twarzy  zaciśnięte pięści  dotykanie rozmówcy  brak kontaktu wzrokowego

Jak słuchać? CO ROBIĆ?  skoncentruj się na tym, co mówi rozmówca  wyrażaj zainteresowanie werbalnie i niewerbalnie  odzwierciedlaj, klaryfikuj, parafrazuj i umiejętnie zadawaj pytania CZEGO NIE ROBIĆ?  nie krytykuj  nie oceniaj  nie pouczaj  nie obwiniaj  nie przerywaj  nie zmieniaj tematu  sarkazm i drwina są zakazane

AKTYWNE SŁUCHANIE PARAFRAZA ODZWIERCIEDLENIE KLARYFIKACJA PODSUMOWYWANIE KOMUNIKAT „JA” KOMUNIKACJA NIEWERBALNA

Polega na: empatii (zdolność do wczucia się w sytuację innej osoby) akceptacji (pozytywna reakcja na zachowanie rozmówcy)‏ Aktywne słuchanie

To powtórzenie własnymi słowami tego, co ktoś powiedział, np.: „Mówiłeś przed chwilą, że...” „Chcesz powiedzieć, że...” „Jeśli cię dobrze rozumiem, to powiedziałeś...” Parafraza

Jest związane z umiejętnością aktywnego słuchania i polega na sprawdzaniu, czy właściwie zrozumieliśmy komunikat, a zwłaszcza uczucia mówiącego, np.: „Zdaje się, że jesteś zawiedziony”; „Jesteś z siebie dumny”. Odzwierciedlanie

Służy zwykle do precyzowania myśli u uczestników i nazywania problemów, pomaga w koncentrowaniu się na najważniejszym np.: „Która z tych spraw jest dla ciebie najważniejsza?” „Wiem, że wszystko to jest dla ciebie ważne, ale czy jest jakaś konkretna rzecz, w której moglibyśmy coś zrobić?” Klaryfikacja

Komunikat JA Komunikat ten jest oparty na faktach i informuje o tym „co widzę, co słyszę, co czuję np. w relacji z kimś, w danej sytuacji, w sytuacji porażki lub sukcesu itp. Pozwala na formułowanie własnych potrzeb i oczekiwań Przeciwieństwo komunikatu TY

OSĄDZANIE krytykowanie – „Czy ty naprawdę nic nie rozumiesz?” obrażanie – „To dlatego, że jesteś leniwa”. orzekanie – „Ciebie w ogóle ten temat nie interesuje”. chwalenie po to, by ganić lub manipulować - „Dobrze to zrobiłeś, ale gdybyś choć trochę się postarał, mógłbyś być najlepszy”. Bariery komunikacji

DECYDOWANIE ZA INNYCH rozkazywanie – „Od tej pory będziesz przygotowywał to w ten sposób” grożenie – „Jeśli tego nie zrobisz...” moralizowanie – „Kiedy ja tutaj pracowałam, to robiliśmy to tak... ty tez tak powinnaś robić” niewłaściwe zadawanie pytań – „Gdzie byłeś, co robiłeś, po co jechałeś, kto z tobą był...” Bariery komunikacji

UCIEKANIE OD CUDZYCH PROBLEMÓW doradzanie – „Ja na twoim miejscu zrobiłbym tak,...” zmienianie tematu – „Co będziesz robił w niedzielę ?”, „Czy obejrzałeś już ten film...?” logiczne argumentowanie – „Możesz poprawić swoje wyniki tylko przez zwiększenie ilości wysyłanych ofert” pocieszanie – „Nie martw się, to się ułoży, będzie dobrze...” c

Bariery komunikowania się w organizacji Bariery fizyczne i czasowe Bariery językowe Niezgodność komunikatów werbalnych i niewerbalnych Bariery w postrzeganiu Bariery emocjonalne Brak umiejętności słuchania partnera Działania konkurencyjne wobec komunikowania się Bariery związane z manipulowaniem informacjami Bariera braku zaufania i wiarygodności Bariera przeciążenia informacyjnego Bariery kulturowe

Podstawy zarządzania wiedzą Podstawy zarządzania wiedzą

“Informacja nie jest wiedzą. Wiedza jest doświadczeniem. Wszystko pozostałe - to informacja.” Albert Einstein zbiór faktów i reguł intuicyjnych nabywana przez lata, wynik praktyki zindywidualizowana trudna do przekazania nie ma jej w podręcznikach

26 % wiedzy w organizacji przechowywane jest na papierze 20 % w postaci elektronicznej 42% przechowywana w „umysłach pracowników” Malhotra, 2001

Wiedza jako zasób nieuchwytny, trudny do zmierzenia niestabilny przypisany konkretnej osobie łatwo przekształcający we władzę którego nie da się nabyć mający tendencje do długotrwałego gromadzenia (się)‏ zwiększający się w trakcie wykorzystywania uniwersalny, wielość zastosowań, symultanicznie

Wiedza jako zasób kodyfikowana przechowywana przekazywana łato formułowana instrukcje strategie i procedury bazy danych i raporty Wiedza jawna formalna Wiedza ukryta know-how osobista kontekstowa trudno formułowana trudna w przechowywaniu i przekazywaniu Komunikacja nieformalna procesy biznesowe rozumienie historyczne Źródła Cechy

Proces tworzenia wiedzy organizacyjnej (Nonaka i Takeuchi, 1996)‏

Proces tworzenia wiedzy organizacyjnej cd Socjalizacja: pracownicy dzielą się własnymi specyficznymi doświadczeniami Eksternalizacja: próby przekazania i sformułowania ukrytej wiedzy, która inaczej niż poprzez metafory lub analogie, jest trudna do wyrażenia. Kombinacja: łączenie odrębnych nowych i już istniejących elementów w ramach wiedzy formalnej Internalizacja: jednostki przysuwają i internalizują nowo stworzoną wiedzę

Model łańcucha wartości wiedzy (Holsapple i Singh, 2001)‏