Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2014-2020 1 „Warsztaty dla początkujących…

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
- dokapitalizowanie funduszu szkoleniowego w MMSP
Advertisements

VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Realizator Projektu: Fundacja Studiów Europejskich – Instytut Europejski, ul. Piotrkowska 262/264, Łódź Biuro Projektu: tel oraz.
Dialog i partnerstwo szansą na rozwój zasobów ludzkich w powiecie kartuskim – edycja II Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII: Promocja integracji.
Sonia Rzeczkowska Katowice, r. Witam Państwa.
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 8.2 Priorytetu VIII PO KL w 2009 r. w województwie warmińsko-mazurskim.
EWALUACJA Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie warmińsko-mazurskim.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
1 Kryteria wyboru systemów: Przystępując do procesu wdrażania zintegrowanego systemu zarządzania, należy odpowiedzieć na następujące pytania związane z.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego CZŁOWIEK - NAJLEPSZA INWESTYCJA.
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
Spójność logiczna projektu.
Konferencja inaugurująca projekty realizowane przez Ośrodek Wsparcia w Lipniaku: „Stworzenie i wsparcie funkcjonowania Zakładu Aktywności Zawodowej w.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Człowiek – najlepsza inwestycja Program Operacyjny Kapitał Ludzki PROBLEMY PROGRAMOWANIA, WDRAŻANIA I PROJEKTOWANIA W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO.
System „Ewidencji Projektów”
Świlcza, r.. Ocena formalna wniosków Ocena merytoryczna wniosków Ocena strategiczna wniosków Wybór projektów do dofinansowania Urząd Marszałkowski.
Podstawowe informacje o tegorocznym konkursie. Celem programu jest aktywizowanie mieszkańców na rzecz działań o charakterze dobra wspólnego. Zależy nam.
Mgr Mirosław Przewoźnik. Fundusz Inicjatyw Obywatelskich powstał w 2005 r. w celu pobudzania oraz wspierania rozwoju inicjatyw obywatelskich. W okresie.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
„AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób w wieku 50+” Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu.
Tworzenie projektu Paweł Jordan 1.
Podstawy zarządzania projektami Karta projektu
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w projektach PO KL
1 Podsumowanie realizacji projektu „Czas nowych możliwości” na koniec 2013 roku Projekt „Czas nowych możliwości” współfinansowany przez Unię Europejską.
„Projekty Europejskiego Funduszu Społecznego o znaczeniu regionalnym w oparciu o wybrane przykłady”
Kryteria wyboru projektów dla Działania 8.1 Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Spotkanie robocze Komitetu Monitorującego RPO Wrocław,
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Aktywni zawodowo” „Aktywni zawodowo” projekt realizowano na.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnymi Aglomeracji Jeleniogórskiej.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Tytuł projektu: Partnerstwo Nyskie 2020 – dialog między Partnerami Nazwa partnerstwa: Partnerstwo Nyskie 2020 Podmiot zgłaszający: Gmina Nysa.
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2016 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
w Regionalnym Programie Operacyjnym
„Chcę i mogę pracować” PROJEKT SYSTEMOWY „CHCĘ I MOGĘ PRACOWAĆ” REALIZOWNY PRZEZ OŚRODEK POMOCY SPOŁECZNEJ W MIEŚCISKU WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ.
1 Instytucja Pośrednicząca PO KL Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej i Funduszy Strukturalnych Priorytet IX PO.
Kryteria wyboru projektów Działanie 5.1 Gospodarka odpadowa osi priorytetowej Środowisko przyrodnicze i racjonalne wykorzystanie zasobów Regionalnego Programu.
Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku ul. Pogodna Białystok
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie przygotowawcze dla LGD Lublin Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Departament.
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Na czym polega logika projektu.
Działanie 9.3 Rozwój przedsiębiorczości Wymagania w zakresie wskaźników.
Zdefiniować problem Jaki jest problem? Jakie są główne założenia? Jak chcesz śledzić przebieg funkcjonowania projektu ? metody ewaluacji Budżet Jakie źródła.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Wsparcie lokalnego rynku pracy przy wykorzystaniu narzędzi Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja przygotowana przez Powiatowy Urząd Pracy w Chojnicach.
1 Zasady realizacji projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Spotkanie robocze Warszawa r. Projekt współfinansowany przez.
Działanie 12.1 Edukacja przedszkolna Wymagania w zakresie wskaźników.
Kryteria wyboru projektów w Działaniu 8.3 Ułatwianie powrotu do aktywności zawodowej osób sprawujących opiekę nad dziećmi do lat 3 Poddziałanie (8iv)
- AKTYWIZACJA SPOŁECZNA I ZAWODOWA GRUP ZAGROŻONYCH WYKLUCZENIEM SPOŁECZNYM Z TERENU GMINY PRZESMYKI.
Rozliczanie wydatków we wnioskach o płatność
na opracowanie lub aktualizację programów rewitalizacji
Projekt współfinansowany w ramach programu Unii Europejskiej Erasmus+
Badanie ewaluacyjne współfinansowane przez Unię Europejską w ramach
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn
Załączniki do wniosku o płatność
Potrzeby informacyjne ROT WŁ w kontekście monitorowania SRWŁ 2020 i RSI LORIS 2030 Maciej Bąk (BPPWŁ ROT)
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Jak napisać dobry konspekt?
w kontekście zobowiązań Instytucji Zarządzającej
ZMIANA ZASAD OZNACZANIA PROJEKTÓW
Możliwości uzyskania dofinansowania na założenie działalności gospodarczej i podnoszenie kwalifikacji zawodowych z programów operacyjnych na lata
Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie Wydział Aktywizacji Zawodowej EFS
ZMIANA ZASAD OZNACZANIA PROJEKTÓW
CEL I SPECYFIKA KONKURSU W RAMACH
Budowa planu strategicznego – formułowanie celów.
Zapis prezentacji:

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna „Warsztaty dla początkujących… czyli o co chodzi w Funduszach Europejskich?” - Planowanie projektu - Marcin Twardokus Departament Programów Regionalnych Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Co to jest projekt? Projekt – ciąg powiązanych ze sobą zadań, zmierzających do osiągnięcia zamierzonego celu i adresowany do konkretnej grupy odbiorców. -jasno określony początek i koniec; -zakłada wprowadzenie jakiejś konkretnej zmiany w rzeczywistość; -nie ma problemu – nie ma projektu. Projekt odpowiada na konkretną potrzebę, przyczynia się do rozwiązania jakiegoś problemu. Rodzaje projektów: „twarde” (inwestycyjne); „miękkie” (społeczne).

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Wnioskodawca musi wiedzieć, co chce zrobić w ramach projektu: -Znać cele długofalowe i krótkofalowe; -Rozpisać dokładnie, co należy zrobić i w jakim czasie; -Jakie mają być efekty i jak sprawdzimy, jak je osiągnęliśmy. 2. Przed rozpoczęciem planowania projektu należy: -Określić strategiczne cele i działania; -Następnie dostosować do tego konkretne projekty, które do tych celów doprowadzą; -Wszystkich celów strategicznych nie osiągniemy w ramach jednego programu – należy priorytetyzować.

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Projekt realizuje cały zespół; Zapoznanie się z warunkami nałożonymi przez grantodawcę; - dotacja? - refundacja? - wkład własny? Wnioskodawca musi widzieć siebie w perspektywie dwóch, trzech, pięciu lat; Ustalamy sobie cele na dany rok (najważniejsze na dany rok): 1.Możliwe jest to, co w stanie jesteśmy zrobić. 2.To co jest potrzebne i czy znajdziemy odbiorców, bez nich nie ma projektu. 3.Na co znajdziemy finansowanie. 4.Źródła finansowania.

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Jak zacząć? Kiedy znamy źródło finansowania… możemy planować… - LIDER odpowiada za cały proces planowania, gdyż zna strategię projektu oraz cele organizacji, w której działa; - zna terminy konkursów na dany rok, przeznaczone środki oraz kryteria dostępu czy strategiczne;

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Cechy grupy docelowej do analizy w projekcie: Wiek, Płeć, Miejsce zamieszkania, Stan cywilny, Stan zdrowia, Sytuacja rodzinna, Zawód, Dochody, Wykształcenie, Status zawodowy, Aspiracje, Wartości, Zainteresowania / nawyki, Inne…

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Przy planowaniu udziału w kolejnych konkursach, naszą bazą są poprzednie projekty oraz ich ewaluacja. Grupa docelowa projektu – osoby lub instytucje, do których projekt jest bezpośrednio adresowany. Beneficjent, który nie zna grupy docelowej powinien zrobić rozeznanie wśród partnerów w projekcie, w raportach etc. Warto znaleźć aktualne i wiarygodne źródła informacji na temat ich sytuacji, oraz przeanalizować, na ile będą zainteresowani tym, co chcemy zaoferować im w ramach projektu. Na takie źródła będziemy musieli się powoływać na etapie pisania wniosku.

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna A co z grupą docelową, która nie jest adresatem projektu, ale jest w jego otoczeniu? wszystkie instytucje oraz osoby, które dotyczy nasz projekt = INTERESARIUSZE… czyli podmioty, które mają jakiś wpływ na powodzenie lub niepowodzenie naszego projektu. Czy nasz projekt jest dobry? odpowiedź na podstawowe pytanie: co jest faktycznym problemem, który chcemy rozwiązać, co jest jego przyczyną, a co skutkiem; analiza jest konieczna, żeby zaplanować dobry projekt.

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Definiowanie celów Dobre narzędzie do planowania celów: najprostsze narzędzia są najlepsze; wraz z zespołem należy sformułować cele projektu; po analizie sytuacji, znamy problem danej grupy; z diagnozy problemu = cel główny projektu + cele szczegółowe cel główny 1 cele szczegółowe 3 -5 Cel główny – dobrze zdefiniowany problem (aspekt negatywny). Cel jest „lustrzanym” odbiciem problemu (aspekt pozytywny).

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna PROBLEM, czyli „-”CEL, czyli „+” Niski poziom aktywności zawodowej wśród absolwentów kierunków humanistycznych. Wzrost poziomu aktywności zawodowej wśród absolwentów kierunków humanistycznych do końca 2015 roku. Niski poziom wiedzy na temat nowych technologii w grupie 60+. Wzrost poziomu wiedzy na temat nowych technologii w grupie 60+ do końca 2015 roku. Mały dostęp do edukacji przedszkolnej dzieci z terenów wiejskich. Zwiększenie dostępu do edukacji przedszkolnej dzieci z terenów wiejskich do końca 2015 roku.

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Cele szczegółowe – muszą spełniać kryteria SMART. Kryteria SMART: -Specyficzne (specific) – konkretne, precyzyjne, jasne; -Mierzalne (measurable) – wyrażone w liczbach, kwotach, procentach itp; -Akceptowane / trafne (acceptable/accurate) – wynikające bezpośrednio z diagnozy sytuacji i konkretnych potrzeb grupy docelowej projektu i jego otoczenia; -Realistyczne (realistic) – możliwe do osiągnięcia w tym projekcie, dopasowane do jego skali; -Terminowe (time-bound) – określone w czasie.

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Na jakie pytania powinien odpowiadać poprawnie skonstruowany cel? 1.Co chcemy zrobić? 2. W jakim zakresie? 3. Ile osób zostanie objętych wsparcie? 4. Kiedy? W jakim terminie zamierzamy osiągnąć cel? 5. Gdzie? Skąd są osoby, które chcemy wesprzeć? 6. Komu? Kim jest grupa docelowa? Wysokie kompetencje 30 osób nieaktywnych zawodowo powyżej 50. roku życia, mieszkańców województwa pomorskiego, z gmin wiejskich i miejsko-wiejskich w zakresie obsługi komputera (MS Office), do 31 grudnia 2015 r.

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Przykład wpisania celów organizacji i projektu w cele programu miękkiego. Na etapie planowania, należy pamiętać, aby cele projektu wpisywały się w cele programu, aby takie wsparcie otrzymać. Wszystkie cele szczegółowe muszą się wpisywać w celu strategicznym (celu wnioskodawcy). Wpisuj, nie przepisuj! Cel projektu -> Cel programu

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna PRZYKŁAD Problem: Dyskryminacja matek w różnych obszarach życia społecznego Cele organizacji: Zmniejszenie dyskryminacji matek w życiu publicznym na rynku pracy i w kulturze Cel główny projektu: Zmniejszenie (do końca 2015) o 20% poziomu bezrobocia wśród matek mieszkających w województwie pomorskim Cele szczegółowe projektu: ………………….. DZIAŁANIE PRIORYTET CEL SZCZEGÓŁOWY Podniesienie poziomu aktywności zawodowej oraz zdolności do zatrudnienia osób bezrobotnych i biernych zawodowo CEL OGÓLNY Wzrost poziomu zatrudnienia i spójności społecznej

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Zadania Planowanie konkretnych zadań; Nie należy planować czegoś, czego nie da się zrealizować; Jeżeli nie znamy się na czymś, należy poszukać partnera do projektu; Wymyślone zadania trzeba przesiać przez sito celów, harmonogramu i budżetu, ponieważ wszystko co chcemy zrobić, jest konieczne do osiągnięcia celów; Zadania trzeba rozpisać na etapy… zajmują się nimi poszczególne osoby z zespołów odpowiedzialne za przypisane zadania; Należy sprawdzić, czy dobrze zaplanowaliśmy cel główny, szczegółowy i zadania idąc w dół - z celu głównego powinny wynikać cele szczegółowe, z nich z kolei konkretne zadania, a z zadań – etapy.

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Logika projektu Cel główny projektu i cele szczegółowe wynikają z opisu problemu. Przykład: Organizacja uznaje, że problemem w Polsce jest niedostosowanie systemu zatrudnienia do potrzeb młodych matek.

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Problem : Niedostosowanie Systemu zatrudnienia do potrzeb młodych matek Cel główny projektu Dostosowanie Systemu zatrudnienia do potrzeb młodych matek w firmie X do końca 2015 roku Cel szczegółowy projektu Czyli to, co trzeba osiągnąć w ramach projektu, żeby zrealizować jego cel strategiczny, np. wprowadzenie w firmie X do końca 2015 roku systemu umożliwiającego pracę zdalną Zadanie Czyli konkretne „rzeczy do zrobienia”, na przykład przeprowadzenie szkoleń dla zdalnych pracowników z obsługi wdrażania systemu Efekt (zmiana jaka zaszła w skutek działań podejmowanych w ramach projektu): Dostosowano System zatrudnienia do potrzeb młodych matek

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Harmonogram Po co nam harmonogram? Widzimy projekt w całości, wiemy co należy zrobić wcześniej, a co później … widzimy konkretnie zadania ze sobą powiązane; Harmonogram pokazuje nam, czy to, co chcemy zrobić, mieścimy się w czasie; Szczegółowy harmonogram przygotowują osoby odpowiedzialne za konkretne zadania; Harmonogram powinien być zapisywany w wykresie Gantta.

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Wykres Gantta: Ma postać tabeli; W kolejnych wierszach umieszczamy zadania, które dzielimy na etapy, a w kolejnych kolumnach – oś czasu w podziale na lata, miesiące, tygodnie; Harmonogram powstaje na przecięciu osi pionowej (zadania/etapy) i poziomej (czas); Każde zadanie należy rozpisać na najważniejsze etapy; Odpowiednio ponumerować zadana i etapy, czyli nadać im uporządkowaną strukturę; Zastanowić się, które zadania są ze sobą powiązane.

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna HARMONOGRAM PROJEKTU X SPPVIIIXIX XIII… Zadanie 1 Zadanie 2 Etap 1 Etap 2 … Zadanie 3 …

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Najczęściej popełniane błędy na etapie tworzenia harmonogramu: Jego brak; Przygotowanie harmonogramu to jedno, a jego monitorowanie i korygowanie podczas realizacji to drugie; Trudności przy jego tworzeniu: Nie warto wprowadzać restrykcyjnych terminów; Realizacja zadań merytorycznych nigdy nie zaczyna się na samym początku projektu i ich realizacja nie może trwać do samego końca;

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Zasoby projektu Sprawdzamy jakie mamy działania do wykonania i co jesteśmy w stanie zrealizować w ramach własnych kompetencji; Dobieramy osoby z zespołu do odpowiednich działań projektu; Jeżeli nie mamy takich osób, poszukujemy ich na zewnątrz, poprzez zatrudnienie nowych osób, partnerów albo podwykonawców; Przypisujemy konkretne osoby do zadań tworząc strukturę zespołu projektowego. Struktura zespołu projektowego: - szef projektu; - osoby odpowiedzialne za dane obszary (bloki zadań); - pracownicy; - przy szefie osoba odpowiedzialna za finanse i rozliczenie i sekretarz projektu.

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna warto rozdzielać kompetencje, oddzielić zarządzanie od zadań merytorycznych; szef rozdziela zadania pomiędzy pracownikami, powinien rozumieć, znać i kontrolować zadania; natomiast pracownicy merytoryczni powinni rozumieć, że w projekcie muszą być przestrzegane pewne standardy zarządzania i współpracować z szefem, na przykład w obszarze sprawozdawczości; „rezerwy ludzkie” – zaplanowanie i zabudżetowanie w zadaniu „Zarządzanie projektem” zewnętrznego doradztwa, na przykład wsparcie w zakresie pomocy publicznej, zamówień publicznych, którego możemy potrzebować w trakcie realizacji projektu; powinniśmy zaplanować w projekcie osoby odpowiedzialne do zarządzania projektem, osobę do rozliczeń finansowych, osobę do monitorowania wskaźników projektu, osobę do prowadzenia biura projektu;

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Poza pracownikami przy projekcie powinniśmy pomyśleć o zasobach materialnych… -sprzęcie, -pomieszczeniach, -materiałach i innych rzeczach, -niezbędnych do realizacji projektu. Należy planować projekty tak, żeby w wyniku ich realizacji wzmocniła się także nasza organizacja.

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Budżet - tworzymy go po to, aby zobaczyć, ile co kosztuje, co zaplanowaliśmy i czy w związku z tym projekt jest realny do zrealizowania. Za przygotowanie budżetu odpowiedzialny jest koordynator zespołu, który planuje go wraz z osobą odpowiedzialną za zarządzanie finansami w organizacji. Księgowość Wnioskodawcy dostarcza informacji, na przykład na temat siatki płac, kosztów pracy czy kosztów eksploatacji, jakie poniósł wnioskodawca za ubiegły rok. Budżet należy planować w Excelu oraz powinien mieć charakter zadaniowy, czyli koszty przyporządkowane do konkretnych zaplanowanych zadań. Następnie należy dodać koszty pośrednie. 7. Budżet

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Budżetowanie kosztów zatrudnienia pracowników np. zadanie „Zarządzanie projektem” – należy zabudżetować etat kierownika projektu, czyli pensję, ale też pochodne (koszty pracy – ZUS); Koszty osobowe zawsze rozpisujemy szczegółowo – stanowisko, formę zatrudnienia i dopiero koszt, np. „Kierownik projektu, etat, 5000” albo „Redaktor, umowa zlecenie, 3000”; Zawsze budżetujemy kwoty brutto. Należy również oszacować inne koszty, które będzie generowało zadanie, np. koszty materiałów, sprzętu, wyposażenia czy podwykonawców. Wszystkie te kwoty, to tzw. koszty bezpośrednie. Należy jeszcze doliczyć koszty pośrednie – czyli koszty stałe ponoszone w związku z realizacją całego projektu. Trzeba je policzyć na etapie planowania projektu, gdyż ułatwi to wybór metody rozliczania w trakcie pisania wniosku o dofinansowanie.

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich ul. Augustyńskiego 2, Gdańsk tel , , Dziękuję za uwagę