Przedsiębiorczość międzynarodowa Wprowadzenie Dr hab. Jerzy Cieślik.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM – NAUKA PRZEZ DZIAŁANIE
Advertisements

Przedsiębiorczość międzynarodowa - geneza i skala zjawiska
Przedsiębiorczość międzynarodowa w Europie
2009 Portal Wspieramy E-biznes jako źródło informacji o działaniach 8.1 i 8.2 PO IG Agnieszka Krakowiak Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości Warszawa,
© Copyright Krzysztof B. Matusiak 2010 W YZWANIA INTERNACJONALIZACJI POLSKICH OŚRODKÓW INNOWACJI I PRZEDSIĘBIORCZOŚCI Wyzwania internacjonalizacji – doświadczenia.
Specjalność Zarządzanie Strategiczne
30 listopada listopada DZIAŁANIA NA RZECZ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI AKADEMICKIEJ.
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
1 Bielsko-Biała, 16 grudnia 2011 roku Konferencja INNOWACYJNOŚĆ AKADEMICKA - nowe trendy w rozwoju przedsiębiorczości – Zapotrzebowanie na innowacje ze.
PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ I ZARZĄDZANIE WŁASNĄ FIRMĄ
2009 Jak zaistnieć na rynkach zagranicznych? EEN jako źródło informacji o warunkach podejmowania działalności na rynkach UE Justyna Kulawik Zespół Przedsiębiorczości.
Niniejszy program dydaktyczny jest realizowany w ramach Projektu: Sieć Edukacyjna Innowacyjnej Przedsiębiorczości Akademickiej (SEIPA)
Studenckie Koło Naukowe „Młody Przedsiębiorca” AE Poznań
Młodzieżowa przedsiębiorczość
Krzysztof B. Matusiak PRZEDSIĘBIORCZA UCZELNIA, PRZEDSIĘBIORCZY PROFESOR, PRZEDSIĘBIORCZY STUDENT - wyzwania współczesności - Opole, 28 stycznia 2010.
Fundacja Inicjatyw Badawczo- Szkoleniowych WSP TWP w Warszawie Ul. Drawska Warszawa Tel w Fundacja.
Zarządzanie strategiczne
Ekonomika procesów logistycznych
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Projekt Wortal Transferu Wiedzy jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego (85%) oraz ze środków budżetu.
Przedsiębiorczość – Innowacje - Internacjonalizacja
Portal Twoja Europa The Your Europe Portal. Twoja Europa – co to jest? Wielojęzyczny portal informacyjny dla obywateli i przedsiębiorców funkcjonujących.
Finanse i Rachunkowość Przedsiębiorstw
Zarządzanie rozwojem firmy
Usługi Enterprise Europe Network
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Katedra Międzynarodowych Stosunków Ekonomicznych
Transport i logistyka Studia I stopnia Katedra Transportu.
Ekonomia menedżerska Katedra Ekonomii.
Przygotowanie MŚP do realizacji ambitnych projektów i wdrażania innowacji w ramach PO Inteligentny Rozwój.
Transport i logistyka Studia II stopnia Katedra Transportu.
Dlaczego kraje handlują?
TECHNIK HANDLOWIEC.
Jerzy Cieslik, Dynamic Entrepreneurship
Jerzy Cieslik, Przedsiębiorczość technologiczna
Jerzy Cieslik, Przedsiębiorczość technologiczna
Jerzy Cieslik, Przedsiębiorczość technologiczna
Jerzy Cieslik, Przedsiębiorczość technologiczna
DZIAŁANIA WSPIERAJĄCE STARTUPY W AKADEMII LEONA KOŹMIŃSKIEGO Daria Kowalska.
Studia miejskie i regionalne czyli do czego możecie wykorzystać wiedzę i umiejętności analityczne o miastach i regionach? Oferta dla Studentów I stopnia.
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ Zajęcia wstępne – zapoznanie z zasadami PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ mgr Paweł Kłobukowski Wydział Zarządzania UW.
MARKETING MIĘDZYNARODOWY
Specjalność Przedsiębiorczość i Zarządzanie MŚP Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwem.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Wsparcie dla przedsiębiorstw: Działanie 5.5. Promocja i rozwój markowych.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
WYKŁAD 1 Globalizacja a regionalizacja 1. Plan wykładu 1. Umiędzynarodowienie działalności gospodarczej: perspektywa historyczna, etapy, uwarunkowania.
Dr Anna M. Zarzycka Zakład Strategii Konkurencji, Instytut Rynków i Konkurencji A.M. Zarzycka
Przedsiębiorczość międzynarodowa Dr Piotr Kurczak.
3. Biznes międzynarodowy a przedsiębiorczość międzynarodowa - geneza i skala zjawiska dr hab. Jerzy Cieślik.
Przedsiębiorczość, Przedsiębiorca prof. dr hab. Agnieszka Sopińska © Agnieszka Sopińska.
Strategie wejścia na rynki zagraniczne
Strategie marketingowe przedsiębiorstw na rynku UE A.M. Zarzycka.
Wydział Zarządzania UŁtel. (42) ul. Matejki 22/26, Łódź SPECJALNOŚĆ - ZARZĄDZANIE PUBLICZNE studia II stopnia.
Menedżer finansowy Katedra finansów przedsiębiorstw i ubezpieczeń gospodarczych Katowice,
Specjalność: Controlling Katedra Rachunkowości Katowice, r.
Een.ec.europa.eu Wsparcie dla biznesu i innowacji.
Agencja Rozwoju Pomorza S.A. Al. Grunwaldzka 472 D (Olivia Six) Gdańsk tel.: faks:
Program aktywizacji zawodowej absolwentów
Katedra finansów przedsiębiorstw i ubezpieczeń gospodarczych
Studia miejskie i regionalne
NOWA SPECJALNOŚĆ EKOBIZNES
III. Wykorzystanie portalu
I ZARZĄDZANIE W BIZNESIE
Przedsiębiorca technologiczny
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
Specjalność ANALITYK OTOCZENIA BIZNESU
Logistyka międzynarodowa
Specjalność ANALITYK OTOCZENIA BIZNESU
Zapis prezentacji:

Przedsiębiorczość międzynarodowa Wprowadzenie Dr hab. Jerzy Cieślik

2 Oczekiwania słuchaczy ? ABCDABCD

3 Założenia i cele prowadzącego Przedstawić nowe, interesujące zjawisko, jakim jest przedsiębiorczość międzynarodowa Przedstawić kontekst europejski globalnych zjawisk Zachęcić do rozważenia specjalizacji międzynarodowej jako opcji kariery zawodowej po studiach Wyposażyć słuchaczy w podstawową wiedzę dotyczącą praktycznych aspektów biznesowych operacji międzynarodowych 12 godzin wykładu plus X godzin pracy własnej studentów

4 Przedsiębiorczość międzynarodowa – wyjściowa definicja Przedsiębiorczość międzynarodowa to identyfikacja, rozpoznanie i wykorzystywanie szans biznesowych pojawiających się w obrocie międzynarodowym, dla wytworzenia nowych towarów bądź usług. (McDougall&Oviatt, 2005) Działanie proaktywne, innowacyjne i uwzględniające element ryzyka Połączenie dwóch dynamicznych dziedzin:  przedsiębiorczości, i  biznesu międzynarodowego Zjawisko widoczne także w naszym kraju zwłaszcza po przystąpieniu do UE

5 Przejawy przedsiębiorczości międzynarodowej Ludzie zakładają firmy, które od początku eksportują (born global) Kupcy międzynarodowi nowej generacji bez krajowej bazy Fachowcy są oddelegowani bądź sami szukają pracy za granicą Małe i średnie firmy podejmują dynamiczna działania eksportowe Firmy różnej wielkości wchodzą w długofalowe powiązania kooperacyjne z podmiotami zagranicznymi W następnym etapie przystępują do tworzenia własnych filii i oddziałów za granicą bądź wykupują funkcjonujące firmy zagraniczne

6 Zarządzanie międzynarodowe a przedsiębiorczość międzynarodowa  Zarządzanie międzynarodowe to takie zarządzanie przedsiębiorstwem, którego uwarunkowania, procesy i instrumenty i następstwa świadomie wykraczają poza granice jednego kraju (Koźmiński, 1999).  Przedsiębiorczość międzynarodowa to identyfikacja, rozpoznanie i wykorzystywanie szans biznesowych pojawiających się w obrocie międzynarodowym, dla wytworzenia nowych towarów bądź usług. Działanie proaktywne, innowacyjne i uwzględniające element ryzyka (McDougall&Oviatt, 2005)

Przedsiębiorcze zarządzanie międzynarodowe – podmioty i transakcje Zagranica Kraj Zagranica 7 Filie zagranicznych koncernów Centrale zagranicznych koncernów Polskie lokalne firmy Zaopatrzenie Konkurencja Polskie start-upy (born global, micromultinationals) Polscy eksporterzy Polskie firmy międzynarodowe Filie, oddziały polskich firm Importerzy, kontrahenci Zaopatrzenie Powiązania kooperacyjne kooperacyjne

8 Jak można zostać „przedsiębiorcą międzynarodowym”?  Uruchomić własny biznes zorientowany na rynek międzynarodowy  Stworzyć i rozwinąć pion eksportowy w polskiej prywatnej firmie  Nawiązać długofalową współpracę o charakterze kooperacyjnym z podmiotami zagranicznymi  Tworzyć oddziały i filie zagraniczne polskich przedsiębiorstw  Nie tylko własna firma ale także przedsiębiorczość korporacyjna  Popyt na „przedsiębiorców międzynarodowych” dziś i jutro

9 Ambitna przedsiębiorczość a działalność międzynarodowa

10 Przedsiębiorczość międzynarodowa – szerszy kontekst

11 Dlaczego warto zostać „przedsiębiorcą międzynarodowym”? Sytuacja na rynku pracy Możliwość znalezienia dobrze płatnej, ciekawej pracy Oczekiwania pracodawców Popyt na „przedsiębiorców międzynarodowych” dziś i jutro

12 Rewolucja w polskim szkolnictwie wyższym po 1990 r.

13 Rynek pracy absolwentów: popyt i podaż

14 Kluczowe tendencje Duża podaż absolwentów Zapotrzebowanie zależy od koniunktury gospodarczej Prawdziwym problemem staje się zdobycie atrakcyjnej pracy Atutem jest solidne wykształcenie ogólne połączone z nośną specjalizacją Eksport i szerzej operacje międzynarodowe polskich firm to dynamiczna i przyszłościowa dziedzina Znajomość problematyki europejskiej też może być pomocna Różne oblicza przedsiębiorczości międzynarodowej – wspólny zestaw umiejętności i cech osobowych

15 Gdzie kierują się absolwenci? Zagranica Firmy międzynarodowe Polskie agendy rządowe Duży biznes krajowy Małe i średnie firmy Własny biznes

16 Wsparcie wykładu narzędziami internetowymi  Portal – Programy uczelni – Akademia Leona Koźmińskiegowww.seipa.edu.pl  – wykorzystywany do tzw. web- based learning  Przekazywanie materiałów, wskazówek, itp.  Informacje dla konkretnej grupy – Zakładka na lewej stronie  Komunikacja z wykładowcą

17 – Programy uczelni – Akademia Leona Koźmińskiego

18 Strona bloku tematycznego

19 Sprawy organizacyjne Wykład – 12 godzin – patrz harmonogram na Portalu Dyżur – środa g – 15.30, – p.B-15 Warunki zaliczenia Test końcowy – 100%

20 Literatura Podstawowy materiał będzie prezentowany na wykładzie i/lub zamieszczany na portalu – Programy uczelni – Akademia Leona Koźmińskiego Literatura uzupełniająca:  J. Cieślik, Przedsiębiorczość dla ambitnych. Jak uruchomić własny biznes, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, 2008  M. Gorynia, Strategie zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw, PWE, Warszawa, 2007  A.K. Koźmiński, Zarządzanie międzynarodowe. Konkurencja w klasie światowej, PWE, Warszawa, 1999  M. Rozkwitalska, Zarządzanie międzynarodowe, Difin, Warszawa, 2007  Poradnik eksportera dla MSP, PARP, Warszawa, Dostępny w wersji elektronicznej. elektronicznej  A. Zorska, Korporacje transnarodowe. Przemiany, oddziaływania, wyzwania, PWE, Warszawa, 2006.

2. Analiza przejawów polskiej przedsiębiorczości międzynarodowej Dr hab. Jerzy Cieślik

22 Czego szukamy w przykładach?  różnorodnych przejawów "międzynarodowej orientacji przedsiębiorczej" polskich firm  motywów podejmowania różnorodnych operacji międzynarodowych  czynników, które decydują o sukcesie w tej dziedzinie  możliwości realizacji podobnych przedsięwzięć przez ludzi młodych bądź aktywnego włączenia się w tego rodzaju procesy realizowane przez istniejące firmy  Na początku krótka prezentacja konkretnego przedsięwzięcia biznesowego

23 Przykłady