Przedsiębiorczość międzynarodowa Wprowadzenie Dr hab. Jerzy Cieślik
2 Oczekiwania słuchaczy ? ABCDABCD
3 Założenia i cele prowadzącego Przedstawić nowe, interesujące zjawisko, jakim jest przedsiębiorczość międzynarodowa Przedstawić kontekst europejski globalnych zjawisk Zachęcić do rozważenia specjalizacji międzynarodowej jako opcji kariery zawodowej po studiach Wyposażyć słuchaczy w podstawową wiedzę dotyczącą praktycznych aspektów biznesowych operacji międzynarodowych 12 godzin wykładu plus X godzin pracy własnej studentów
4 Przedsiębiorczość międzynarodowa – wyjściowa definicja Przedsiębiorczość międzynarodowa to identyfikacja, rozpoznanie i wykorzystywanie szans biznesowych pojawiających się w obrocie międzynarodowym, dla wytworzenia nowych towarów bądź usług. (McDougall&Oviatt, 2005) Działanie proaktywne, innowacyjne i uwzględniające element ryzyka Połączenie dwóch dynamicznych dziedzin: przedsiębiorczości, i biznesu międzynarodowego Zjawisko widoczne także w naszym kraju zwłaszcza po przystąpieniu do UE
5 Przejawy przedsiębiorczości międzynarodowej Ludzie zakładają firmy, które od początku eksportują (born global) Kupcy międzynarodowi nowej generacji bez krajowej bazy Fachowcy są oddelegowani bądź sami szukają pracy za granicą Małe i średnie firmy podejmują dynamiczna działania eksportowe Firmy różnej wielkości wchodzą w długofalowe powiązania kooperacyjne z podmiotami zagranicznymi W następnym etapie przystępują do tworzenia własnych filii i oddziałów za granicą bądź wykupują funkcjonujące firmy zagraniczne
6 Zarządzanie międzynarodowe a przedsiębiorczość międzynarodowa Zarządzanie międzynarodowe to takie zarządzanie przedsiębiorstwem, którego uwarunkowania, procesy i instrumenty i następstwa świadomie wykraczają poza granice jednego kraju (Koźmiński, 1999). Przedsiębiorczość międzynarodowa to identyfikacja, rozpoznanie i wykorzystywanie szans biznesowych pojawiających się w obrocie międzynarodowym, dla wytworzenia nowych towarów bądź usług. Działanie proaktywne, innowacyjne i uwzględniające element ryzyka (McDougall&Oviatt, 2005)
Przedsiębiorcze zarządzanie międzynarodowe – podmioty i transakcje Zagranica Kraj Zagranica 7 Filie zagranicznych koncernów Centrale zagranicznych koncernów Polskie lokalne firmy Zaopatrzenie Konkurencja Polskie start-upy (born global, micromultinationals) Polscy eksporterzy Polskie firmy międzynarodowe Filie, oddziały polskich firm Importerzy, kontrahenci Zaopatrzenie Powiązania kooperacyjne kooperacyjne
8 Jak można zostać „przedsiębiorcą międzynarodowym”? Uruchomić własny biznes zorientowany na rynek międzynarodowy Stworzyć i rozwinąć pion eksportowy w polskiej prywatnej firmie Nawiązać długofalową współpracę o charakterze kooperacyjnym z podmiotami zagranicznymi Tworzyć oddziały i filie zagraniczne polskich przedsiębiorstw Nie tylko własna firma ale także przedsiębiorczość korporacyjna Popyt na „przedsiębiorców międzynarodowych” dziś i jutro
9 Ambitna przedsiębiorczość a działalność międzynarodowa
10 Przedsiębiorczość międzynarodowa – szerszy kontekst
11 Dlaczego warto zostać „przedsiębiorcą międzynarodowym”? Sytuacja na rynku pracy Możliwość znalezienia dobrze płatnej, ciekawej pracy Oczekiwania pracodawców Popyt na „przedsiębiorców międzynarodowych” dziś i jutro
12 Rewolucja w polskim szkolnictwie wyższym po 1990 r.
13 Rynek pracy absolwentów: popyt i podaż
14 Kluczowe tendencje Duża podaż absolwentów Zapotrzebowanie zależy od koniunktury gospodarczej Prawdziwym problemem staje się zdobycie atrakcyjnej pracy Atutem jest solidne wykształcenie ogólne połączone z nośną specjalizacją Eksport i szerzej operacje międzynarodowe polskich firm to dynamiczna i przyszłościowa dziedzina Znajomość problematyki europejskiej też może być pomocna Różne oblicza przedsiębiorczości międzynarodowej – wspólny zestaw umiejętności i cech osobowych
15 Gdzie kierują się absolwenci? Zagranica Firmy międzynarodowe Polskie agendy rządowe Duży biznes krajowy Małe i średnie firmy Własny biznes
16 Wsparcie wykładu narzędziami internetowymi Portal – Programy uczelni – Akademia Leona Koźmińskiegowww.seipa.edu.pl – wykorzystywany do tzw. web- based learning Przekazywanie materiałów, wskazówek, itp. Informacje dla konkretnej grupy – Zakładka na lewej stronie Komunikacja z wykładowcą
17 – Programy uczelni – Akademia Leona Koźmińskiego
18 Strona bloku tematycznego
19 Sprawy organizacyjne Wykład – 12 godzin – patrz harmonogram na Portalu Dyżur – środa g – 15.30, – p.B-15 Warunki zaliczenia Test końcowy – 100%
20 Literatura Podstawowy materiał będzie prezentowany na wykładzie i/lub zamieszczany na portalu – Programy uczelni – Akademia Leona Koźmińskiego Literatura uzupełniająca: J. Cieślik, Przedsiębiorczość dla ambitnych. Jak uruchomić własny biznes, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, 2008 M. Gorynia, Strategie zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw, PWE, Warszawa, 2007 A.K. Koźmiński, Zarządzanie międzynarodowe. Konkurencja w klasie światowej, PWE, Warszawa, 1999 M. Rozkwitalska, Zarządzanie międzynarodowe, Difin, Warszawa, 2007 Poradnik eksportera dla MSP, PARP, Warszawa, Dostępny w wersji elektronicznej. elektronicznej A. Zorska, Korporacje transnarodowe. Przemiany, oddziaływania, wyzwania, PWE, Warszawa, 2006.
2. Analiza przejawów polskiej przedsiębiorczości międzynarodowej Dr hab. Jerzy Cieślik
22 Czego szukamy w przykładach? różnorodnych przejawów "międzynarodowej orientacji przedsiębiorczej" polskich firm motywów podejmowania różnorodnych operacji międzynarodowych czynników, które decydują o sukcesie w tej dziedzinie możliwości realizacji podobnych przedsięwzięć przez ludzi młodych bądź aktywnego włączenia się w tego rodzaju procesy realizowane przez istniejące firmy Na początku krótka prezentacja konkretnego przedsięwzięcia biznesowego
23 Przykłady