Proces standaryzacji Informacji Turystycznej w Polsce
Działania początkowe (1) Centralny Ośrodek Informacji Turystycznej – wprowadzenie jednolitego układu Katalogu Informacji Użytkowej dla wszystkich województw INFOTUR – jednolity, ogólnopolski system baz danych – pierwsze zintegrowane narzędzie marketingowo-informacyjne
Działania początkowe (2) Bazy danych - baza noclegowa - atrakcje turystyczne - informator - obsługa turystyki - baza lokalna
Polski System Informacji Turystycznej (1) Przygotowanie założeń funkcjonowania systemu informacji turystycznej: Pluralizm form organizacyjnych systemu, Wprowadzenie jednolitego oznakowania; Przygotowanie podręcznika wdrożeniowego „Polski System Informacji Turystycznej” Rozpoczęcie wdrażania na przełomie lat 2002/ 2003
w Szkocjiw Szwecji na S ł owacji na W ę grzech na Ł otwie w Hiszpanii w Szwajcarii Polski System Informacji Turystycznej (2)
POT rekomendowa ł a do stosowania oznakowanie Rekomendowany przez WTO znak Polski System Informacji Turystycznej Wprowadzony prawnie znak
Kontynuacja działań systemowych opracowanie projektu jednolitego oznakowania samochodowych szlaków i atrakcji turystycznych – nowelizacja Kodeksu Ruchu Drogowego
Kontynuacja działań systemowych - Zasady kategoryzacji centrów informacji turystycznej system oznaczenia w skali od 1 do 4 – nadawanie „gwiazdek” przygotowane rozwiązanie uwzględnia sezonowość funkcjonowania centrów Komisja kategoryzacyjna działa na poziomie regionu – członkowie dobierani są przez Regionalną OrganizacjęTurystyczną
ścieżka weryfikacyjna: wniosek składany dobrowolnie przez centrum, wstępna decyzja Komisji kategoryzacyjnej, weryfikacja – wizja lokalna (1-2 osoby reprezentujące Komisję), ostateczna decyzja Komisji, weryfikacja dokonywana jest raz do roku przed wysokim sezonem turystycznym Zasady kategoryzacji centrów informacji turystycznej (2)
Zasady kategoryzacji centrów informacji turystycznej (3)
Zasady kategoryzacji centrów informacji turystycznej (4) Kategoria pierwsza – 1 gwiazdka oznakowanie: dowolna forma oznakowania „i” dostępne materiały bezpłatne: o najbliższej okolicy języki obce: podstawowa znajomość jednego języka obcego zakres informacji: o najbliższej okolicy + dostępna bezpłatna lista wszystkich jednostek świadczących usługi IT należących do systemu, wraz z pełnymi danymi teleadresowymi punkt czynny w dni powszednie od poniedziałku do piątku co najmniej 8 godzin kategoria dotyczy przede wszystkim jednostek świadczących usługi informacji turystycznej dodatkowo, poza głównym przedmiotem swojej działalności (gospodarstwa agroturystyczne, hotele i inne obiekty noclegowe, biura podróży, biblioteka, muzeum, etc.)
Zasady kategoryzacji centrów informacji turystycznej Kategoria najwyższa – 4 gwiazdki – wybrane pozycje dostępne materiały bezpłatne: o najbliższej okolicy, ponadlokalne i regionalne, również w językach obcych; w tym materiały specjalistyczne (tematyczne); materiały szczegółowe i wyczerpujące doświadczenie informatorów: wszyscy pracownicy z wykształceniem kierunkowym lub posiadać kilkuletnie doświadczenie języki obce: znajomość co najmniej trzech języków obcych (dwa w stopniu bardzo dobrym i jeden w stopniu komunikatywnym) zakres informacji: bardzo szczegółowo i wyczerpująco o całym województwie oraz o bliższej i dalszej okolicy + dostępna bezpłatna lista wszystkich jednostek świadczących usługi IT należących do systemu wraz z pełnymi danymi teleadresowymi sprzedaż pamiątek, publikacji, biletów, etc.: wymagane sprzedaż lokalnych usług przewodnickich: wymagane funkcje dodatkowe: podejmowanie samodzielnych inicjatyw, animacja życia kulturalnego, prowadzenie badań marketingowych kiosk elektroniczny: na zewnątrz lub monitor w witrynie z informacjami chodzącymi w pętli
Kontakt Polska Organizacja Turystyczna Chałubińskiego 8, Warszawa tel. 22/ , fax. 22/ Strony internetowe Polska Organizacja Turystyczna