TAJEMNICE DRZEW Szkoła z klasą 2.0
Realizację programu rozpoczęliśmy od wyjaśnienia pojęcia TIK TIK czyli technologie informacyjno- - komunikacyjne to połączenie technologii informatycznej z innymi, głównie z technologią komunikacyjną, np. komputer wraz z oprogramowaniem, telefony komórkowe, telewizja oraz usługi z nimi związane ( np. wideo- konferencje, rozmowy on-line, zdalne uczenie się).
Podczas następnej godziny wychowawczej (09.12) w grupach opracowaliśmy kodeksy korzystania z TIK. Następnie na podstawie materiału wypracowanego przez cztery zespoły stworzyliśmy klasowy Kodeks 2.0. Oto on: 1. Internet w naszej szkole jest przyjacielem ucznia. 2. Kultura osobista jest obecna również w sieci. 3.Jesteśmy uczciwi - zawsze podajemy link z którego korzystaliśmy. 4. Nie udostępniamy swoich danych nieznajomym. 5. Korzystając z komputera i telewizji dbamy o własne zdrowie: a) robimy częste przerwy b) siedzimy w odpowiedniej pozycji 6. Oglądamy programy telewizyjne bez przemocy. 7. Komunikujemy się za pomocą e- maili z kolegami i nauczycielami. 8. Na lekcjach mamy wyłączone komórki. 9. Pomagamy rodzicom i dziadkom oswoić się z komputerem.
„Tajemnice drzew” cele projektu: · Rozpoznawanie podstawowych gatunków drzew w Polsce; · Uświadomienie zależności człowieka od obszarów leśnych jako miejsca schronienia, źródła pokarmu, oraz tlenu; · Samodzielne napisanie opowiadania lub innego utworu literackiego, którego bohaterem jest drzewo lub drzewa; · Rozumienie znaczenia drzew dla współczesnego człowieka oraz dla środowiska przyrodniczego; · Poznanie własnego drzewa genealogicznego; · Poznanie autorów i dzieł malarskich, których motywem są drzewa.
Z jakiego drzewa pochodzą te liście? WIERZBA BRZOZA DĄB LIPA
Czyje to liście i owoce ?
Jakie to drzewo? Uczniowie losowali drzewa i wykonywali albumy lub plakaty zawierające informacje o wybranym drzewie BRZOZA
KASZTAN
DĄB
SOSNA
KLON
BUK
Znaczenie drzew dla człowieka i środowiska naturalnego Znaczenie drzew w życiu codziennym człowieka: Tereny rekreacyjne, Przemysł meblowy i papierniczy, budownictwo Źródło tlenu, Kształtowanie klimatu, Schronienie dla zwierząt, Produkcja materii organicznej, Ochrona gleby przed erozją.
Kolejnym zadaniem było przygotowanie ulotki plakatu prezentującego znaczenie drzew dla człowieka i środowiska naturalnego Oto efekty naszej pracy:
Skąd się wziąłeś? To pytanie, na które każdy, biorący udział w naszym projekcie, musiał sobie odpowiedzieć. Wykonaliśmy drzewa genealogiczne swoich rodzin, które zostały zaprezentowane na godzinie wychowawczej. Uczniowie opowiadali historię własnych przodków kilka pokoleń wstecz.
Drzewo genealogiczne
Drzewa w literaturze Naszym zadaniem było napisanie opowiadania lub innego utworu literackiego, którego bohaterem jest drzewo lub drzewa. Drugim poleceniem w tej kategorii było wyszukanie baśni, legendy lub innego utworu literackiego, w którym występuje motyw drzewa.
Legendy o drzewach Legenda o świętym Buku Legenda o trzech drzewach Legenda o zdobyciu ognia poprzez pocieranie drewna Wielkie Drzewo Kapokowe
Ostatnim zadaniem projektu „Tajemnice drzew” było wyszukanie w Internecie dzieł malarskich, których tematem lub motywem będą drzewa. Następnie uczniowie wykonali prezentację multimedialną na ten temat.
Dzieci wykonały również, przy użyciu dowolnej techniki pracę plastyczną inspirowaną motywem drzewa w naturze lub na reprodukcji.
Prośba drzew do ludzi
Drzewa inspiracją dla artystów Drzewa Franka Wilsona Drzewa Franka Wilsona
Antoni Kawałko
Roman Czyrka
Drzewa na skalnym urwisku - „Pejzaż” Sesshu Toyo z 1495 r.
Dziękujemy