EUROPEJSKI DZIEŃ LOGOPEDY Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Zakopanem Zespół Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Sierockiem Sierockie, r.
Europejski Dzień Logopedy 5 marca 2016 roku logopedzi z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Zakopanem: Pani mgr Alicja Spiechowicz - Fus i Pani mgr Joanna Guziak wraz z logopedami z Grupy Wsparcia Logopedów działającej w Poradni zorganizowali Europejski Dzień Logopedy w Zespole Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Sierockiem.
Europejski Dzień Logopedy Wszystkie działania podjęte w ramach obchodów Europejskiego Dnia Logopedy cieszyły się dużym zainteresowaniem nauczycieli i rodziców uczniów z ZSPiG w Sierockiem oraz okolicznych szkół. Dzieci chętnie uczestniczyły w różnego rodzaju zajęciach, co sprawiło, że nie tylko dobrze się bawiły, ale też mogły poznać uczniów z innych szkół. Natomiast dorośli mogli wziąć udział w prelekcji na temat dojrzałości szkolnej oraz uzyskać odpowiedzi na nurtujące ich pytania z zakresu logopedii i pomocy psychologiczno- pedagogicznej.
PROGRAM EUROPEJSKIEGO DNIA LOGOPEDY 9:30 – 11:00 Prelekcja na temat dojrzałości szkolnej; 9:30 – 15:00 Porady i konsultacje logopedyczne; 11:00 – 15:00 Komputerowe badanie słuchu; 9:30 – 15:00 Grupowe zajęcia logopedyczne dla przedszkolaków i uczniów klas I – III SP; 9:30 – 11:00 Zajęcia czytelniczo - logopedyczne.
LOGOPEDZI Pani mgr Alicja Spiechowicz – Fus (PPP w Zakopanem); Pani mgr Joanna Guziak (PPP w Zakopanem); Pani mgr Monika Rabiasz – Rajca (SP nr 1 w Zakopanem); Pani mgr Beata Bukowska (ZSPiG w Dzianiszu); Pani mgr Dorota Graca (ZSPiG w Bańskiej Wyżnej); Pani mgr Małgorzata Stańczewska (SP nr 2 w Zakopanem); Pani lic. Barbara Marusarz (SP nr 2 w Zakopanem); Pani mgr Weronika Gąsienica (ZSPiG w Sierockiem).
PRELEKCJA NA TEMAT DOJRZAŁOŚCI SZKOLNEJ Pani mgr Alicja Spiechowicz -Fus i Pani mgr Joanna Guziak przygotowały prezentację na temat dojrzałości szkolnej: Czy twoje dziecko jest gotowe do rozpoczęcia nauki w szkole ? Podczas prelekcji: poruszono problem wymagań, jakie szkoła stawia przed dzieckiem; omówiono zagadnienia dojrzałości emocjonalnej i społecznej oraz przedstawiono cechy i różnice między dzieckiem dojrzałym i niedojrzałym emocjonalnie i społecznie; omówiono rozwój umysłowy, motoryczny oraz rozwój mowy dziecka 6 – letniego.
Przygotowano również ulotki dla rodziców: Jak wspomagać rozwój mowy dziecka, Jak przygotować dziecko do podjęcia nauki w szkole. Materiały i informacje pomogły rodzicom rozwiać ich wątpliwości co do decyzji dotyczącej podjęcia obowiązku szkolnego przez ich pociechy.
KOMPUTEROWE BADANIE SŁUCHU Dużym zainteresowaniem cieszyły się komputerowe badania słuchu, przeprowadzone przez Panią mgr Joannę Guziak. Badanie słuchu trwało od 11:00 do 15:00. W tym czasie przebadano 16 uczniów, z których 3 zostało skierowanych do specjalisty.
PORADY I KONSULTACJE LOGOPEDYCZNE Pani mgr Monika Rabiasz – Rajca oraz Pani mgr Alicja Spiechowicz – Fus udzielały rodzicom porad w zakresie wspomagania rozwoju mowy, nieprawidłowości w artykulacji poszczególnych głosek oraz możliwości korzystania z pomocy Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Zakopanem.
ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNO-CZYTELNICZE Zajęcia prowadziły Pani mgr Weronika Gąsienica i Pani mgr Sabina Nosal. Zajęcia rozpoczęły się ćwiczeniami oddechowymi oraz ćwiczeniami usprawniającymi motorykę narządów mowy. Potem uczniowie wysłuchali fragmentu,,Kubusia Puchatka’’ i na tej podstawie rozwiązywali karty pracy. Na zakończenie zajęć uczestnicy zabawy wykonali grę planszową dotyczącą przygód Kubusia Puchatka.
ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE DLA PRZEDSZKOLAKÓW Zajęcia prowadziły Pani mgr Beata Bukowska i Pani mgr Dorota Graca. Tematem zajęć były zwierzęta z wiejskiego podwórka. Dzieci rozpoznawały odgłosy z wiejskiego podwórka, usprawniając narządy artykulacyjne, rozwijając słuch fonemowy i kształtując prawidłowy tor oddechowy. Na zakończenie zajęć dzieci wykonały pracę plastyczną, wyklejając plasteliną kontury wybranych zwierząt.
ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE W KLASACH I – III SP Zajęcia dla uczniów klas I-III prowadziły Panie: mgr Małgorzata Stańczewska lic. Barbara Marusarz. Oprócz różnorodności ćwiczeń artykulacyjnych i oddechowych niewątpliwym atutem zajęć było włączenie do zabawy chusty animacyjnej, z którą większość z uczestników spotkała się po raz pierwszy.
ŻYCZENIA Z okazji Europejskiego Dnia Logopedy składamy wszystkim Logopedom najserdeczniejsze życzenia dużo sukcesów i wytrwałości w podejmowaniu nowych wyzwań logopedycznych, satysfakcji z wykonywanej pracy, entuzjazmu i pogody ducha tak w życiu zawodowym jak i osobistym.
PODZIĘKOWANIA Składamy serdeczne podziękowania za życzliwość i pomoc w zorganizowaniu Europejskiego Dnia Logopedy: Logopedom z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Zakopanem Pani mgr Marii Styczeń - Dyrektor Zespołu Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Sierockiem, Paniom z Grupy Wsparcia Logopedów za poświęcony czas; wszystkim zaangażowanym w przygotowanie Europejskiego Dnia Logopedy.