ZASADY POSTĘPOWANIA POLICJI W ZWIĄZKU Z ZABEZPIECZENIEM IMPREZ I ZGROMADZEŃ PUBLICZNYCH 1.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NAJWAŻNIEJSZE ZAŁOŻENIA PROJEKTU USTAWY O ZAPEWNIENIU BEZPIECZEŃSTWA W ZWIĄZKU Z ORGANIZACJĄ TURNIEJU FINAŁOWEGO UEFA EURO 2012 oraz o zmianie.
Advertisements

ZAPOBIEGANIE WYSTĘPOWANIU DOPALACZY W SZKOŁACH Ciechanowska Komenda
KOMENDA WOJEWÓDZKA PAŃSTOWEJ STRAŻY POŻARNEJ W WARSZAWIE
OBJAŚNIENIE WYRAŻEŃ USTAWOWYCH ZAWARTYCH W AKTACH PRAWNYCH.
Małgorzata Mądra-Janeda
Przyjęty przez Radę Ministrów 13 stycznia 2004 r.
POLICJA W SYSTEMIE BEZPIECZEŃSTWA PAŃSTWA
DECYZJE ADMINISTRACYJNE
Wydział Prewencji KWP w Białymstoku
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE NADZORU NAD WYROBAMI MEDYCZNYMI WPROWADZANYMI DO OBROTU I DO UŻYWANIA NA TERYTORIUM POLSKI Zgodnie z art ustawy z dnia 20 kwietnia.
ROLA I ZADANIA POLICJI.
Policja została uprawniona przez przepisy Ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich do samodzielnego (tj. bez zlecenia sędziego rodzinnego) dokonywania.
UPRAWNIENIA POLICJI W POSTĘPOWANIU W SPRAWACH NIELETNICH
Odpowiedzialność nieletnich sprawców czynów karalnych wg
ŚRODKI PRZYMUSU BEZPOŚREDNIEGO STOSOWANE PRZEZ POLICJĘ.
„Ochrona osób, mienia, obiektów i obszarów”
„Ochrona osób, mienia, obiektów i obszarów”
POLICJA.
UDZIAŁ WOJEWODY W PROCEDURZE ZWIĄZANEJ
Procedury postępowania nauczycieli szkoły policealnej w sytuacjach zagrożenia młodzieży przestępczością i demoralizacją, w szczególności narkomanią, alkoholizmem.
Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich z 26 października 1982r
1. 2 Elektroniczna Dystrybucja Informacji EDI, format XML Wydział Prawa i Administracji Pracownia Komputerowa.
ORGANIZATORZY IMPREZ wprowadzenie do regulaminów obiektów zapisów uniemożliwiających wejście na imprezy osobom, które w trakcie imprezy lub w trakcie zorganizowanego.
PODSTAWY EDUKACJI PRAWNEJ
Wykorzystanie dróg w sposób szczególny:
Odpowiedzialność karna nieletnich
Nast ę pcze karanie administracyjne (na przykładzie projektu nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów) Projekt jest współfinansowany ze.
Bezpieczeństwo imprez masowych
Wykroczenia Zagadnienia ogólne
Przygotowała: Pedagog szkolny mgr M. Paczkowska
Sprawozdanie z działalności Straży Miejskiej w Łęcznej za rok 2013
CZYNY KARALNE WOBEC FUNKCJONARIUSZY CELNYCH
ZASADY PRZEPROWADZANIA KONTROLI
Przestrzeganie przepisów bhp,
Komendy Wojewódzkiej Policji w Bydgoszczy
Kolizja a wypadek drogowy
Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Wejherowie Aspekty prawne funkcjonowania Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego.
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH Dr hab. Mariusz Jagielski
Zatrzymanie jako czynność dowodowa
IMPREZY MASOWE, ZGROMADZENIA
NIE JEDŹ PO WCZORAJSZYM !!!. PRAWIE 80% NIETRZEŹWYCH KIEROWCÓW TO OSOBY BĘDĄCE NA KACU !!!
PRAWO O ZGROMADZENIACH
PRZESTĘPSTWA KORUPCYJNE
Reglamentacja procesu budowy
„ Razem przeciw dopalaczom”
Temat 3: Pojęcie nieletniego i jego trzy desygnaty
Chodel Józefów nad Wisłą Karczmiska Łaziska Opole Lubelskie Poniatowa Wilków Mapa Zagrożeń Bezpieczeństwa w Powiecie Opolskim 2015 Komenda Powiatowa Policji.
SYSTEM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Starostwo Powiatowe w Wągrowcu
Gimnazjalista w świecie prawa
Prowadzi: płk Stanisław PIWOWAR szef Oddziału Dyscypliny Wojskowej Odpowiedzialność żołnierzy za przestępstwa podlegające jurysdykcji wojskowej i powszechnej.
Konsekwencje prawne młodzieży
Program profilaktyczno-edukacyjny pod nazwą „KIBIC” Przepisy prawne oraz zasady bezpieczeństwa w trakcie podróży do i z miejsc odbywania się imprez masowych.
Prawo o zgromadzeniach. USTAWA z dnia 24 lipca 2015 r. Prawo o zgromadzeniach.
Warszawa, 19 stycznia 2011 roku M I N I S T E R S T W O O B R O N Y N A R O D O W E J DEPARTAMENT WYCHOWANIA I PROMOCJI OBRONNOŚCI Prowadzi: gł. spec.
IMPREZY MASOWE.
W roku 2013 na terenie Gminy Brzeszcze nie odnotowano żadnego zbiorowego naruszenia bezpieczeństwa i porządku publicznego zarówno podczas trwania imprez.
Od 1 lipca 2015 r. z katalogu środków karnych wyłączono nawiązkę i umieszczono w rozdziale „Przepadek i środki kompensacyjne”.
Straż Miejska w Policach. Straż Miejska w Policach rozpoczęła działalność 1 lutego 1992 r. 9 strażników 1 pojazd zakres działania: miasto Police 9 strażników.
Nadzór nad bezpieczeństwem i warunkami pracy. Zewnętrzne i wewnętrzne organa nadzoru PAŃSTWOWA INSPEKCJA PRACY PAŃSTWOWA STRAŻ POŻARNA ZAKŁAD PRACY służba.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
Zbiór przepisów dotyczących Karty Rowerowej
misji dyplomatycznych i urzędów konsularnych akredytowanych w RP
Odpowiedzialność za naruszenie przepisów o ochronie informacji niejawnych Ustawa o ochronie informacji niejawnych, mimo uregulowania wielu najistotniejszych.
Procedury działania w sytuacjach wykroczeń popełnianych przez członków
Działalność Straży Miejskiej w 2017 r.
Rządowy Program Przeciwdziałania Korupcji na lata
Ochrona baz danych.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Środki przymusu stosowane w policji
Zapis prezentacji:

ZASADY POSTĘPOWANIA POLICJI W ZWIĄZKU Z ZABEZPIECZENIEM IMPREZ I ZGROMADZEŃ PUBLICZNYCH 1

PODSTAWY PRAWNE Ustawa z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji Ustawa z dnia 24 lipca 2015 r. Prawo o zgromadzeniach

UPRAWNIENIA PRZEWODNICZĄCEGO ZGROMADZENIA żąda opuszczenia zgromadzenia przez osobę, która swoim zachowaniem narusza przepisy ustawy albo uniemożliwia lub usiłuje udaremnić zgromadzenie. W przypadku niepodporządkowania się żądaniu przewodniczący zgromadzenia zwraca się o pomoc do Policji lub straży gminnej (miejskiej) rozwiązuje zgromadzenie, jeżeli uczestnicy zgromadzenia nie podporządkują się jego poleceniom lub gdy przebieg zgromadzenia narusza przepisy niniejszej ustawy albo przepisy karne.

UPRAWNIENIA PRZEDSTAWICIELA ORGANU GMINY DO ROZWIĄZANIA ZGROMADZENIA Zgromadzenie może być rozwiązane przez przedstawiciela organu gminy, jeżeli jego przebieg zagraża życiu lub zdrowiu ludzi albo mieniu w znacznych rozmiarach lub narusza przepisy niniejszej ustawy albo przepisy karne, a przewodniczący zgromadzenia, uprzedzony przez przedstawiciela organu gminy o konieczności rozwiązania zgromadzenia, nie rozwiązuje go.

UPRAWNIENIA PRZEDSTAWICIELA ORGANU GMINY DO ROZWIĄZANIA ZGROMADZENIA Rozwiązanie zgromadzenia następuje przez wydanie decyzji ustnej podlegającej natychmiastowemu wykonaniu, poprzedzonej dwukrotnym ostrzeżeniem uczestników zgromadzenia o możliwości jego rozwiązania, a następnie ogłoszonej przewodniczącemu zgromadzenia lub ogłoszonej publicznie uczestnikom zgromadzenia w przypadku niemożności skontaktowania się z przewodniczącym zgromadzenia.

UPRAWNIENIA POLICJI DO ROZWIĄZANIA ZGROMADZENIA Funkcjonariusz Policji może zwrócić się do przedstawiciela organu gminy o rozwiązanie zgromadzenia w przypadku wystąpienia okoliczności, zagrożenia życia lub zdrowia ludzi albo mienia w znacznych rozmiarach lub naruszenia przepisów ustawy Prawo o Zgromadzeniach albo przepisów karnych, a przewodniczący zgromadzenia, uprzedzony przez przedstawiciela organu gminy o konieczności rozwiązania zgromadzenia, nie rozwiązuje go.

ZMIANY PRZEPISÓW W KODEKSIE WYKROCZEŃ ODNOŚNIE ZGROMADZEŃ Art. 52. § 1. Kto bierze udział w zgromadzeniu, posiadając przy sobie broń, materiały wybuchowe, wyroby pirotechniczne lub inne niebezpieczne materiały lub narzędzia – podlega karze aresztu do 14 dni, karze ograniczenia wolności albo karze grzywny.

Art. 52 KW cd. § 2. Kto: 1) przeszkadza lub usiłuje przeszkodzić w organizowaniu lub w przebiegu niezakazanego zgromadzenia, 2) organizuje zgromadzenie bez wymaganego zawiadomienia lub przewodniczy takiemu zgromadzeniu lub zgromadzeniu zakazanemu, 3) przewodniczy zgromadzeniu po rozwiązaniu go, 4) bezprawnie zajmuje lub wzbrania się opuścić miejsce, którym inna osoba lub organizacja prawnie rozporządza jako organizator lub przewodniczący zgromadzenia – podlega karze ograniczenia wolności albo grzywny.

Art. 52 KW cd. § 3. Kto: 1) będąc przewodniczącym lub organizatorem zgromadzenia, umyślnie nie podejmuje środków niezbędnych dla zapewnienia zgodnego z przepisami prawa przebiegu zgromadzenia oraz zapobieżenia powstaniu szkód z winy uczestników zgromadzenia, 2) nie podporządkowuje się żądaniom lub poleceniom przewodniczącego zgromadzenia lub jego organizatora, o których mowa w ustawie z dnia 24 lipca 2015 r. – Prawo o zgromadzeniach (Dz. U. poz. 1485), 3) wzbrania się opuścić miejsce zgromadzenia po jego rozwiązaniu – podlega karze grzywny. § 4. Podżeganie i pomocnictwo są karalne.”.

Art. 52 KW - komentarz Mając na uwadze zapisy art. 52 KW oraz art. 4 ust 2 ustawy Prawo o zgromadzeniach, Policja uprawniona jest do uniemożliwienia uczestniczenia w zgromadzeniu osób posiadających przy sobie broń, materiały wybuchowe, wyroby pirotechniczne lub inne niebezpieczne materiały lub narzędzia, którymi mogą być np. butelki z zawartością materiałów łatwopalnych.

DZIAŁANIA POLICJI W TRAKCIE ZGROMADZENIA, ZATRZYMANIE PORZĄDKOWE (NIEPROCESOWE) – art. 15 ust. 1 pkt 3 ustawy o Policji. Policjanci mają prawo zatrzymywania osób stwarzających w sposób oczywisty bezpośrednie zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzkiego, a także mienia. Zatrzymanie to może mieć miejsce wówczas, gdy inne środki okazały się bezcelowe lub nieskuteczne.

POSTEPOWANIE POLICJI W PRZYAPDKU MATERIAŁÓW PIROTECHNICZNYCH Definicja materiałów pirotechnicznych oraz algorytmy postępowania Policji w sytuacji posiadania przez osobę fizyczną materiałów pirotechnicznych zostały omówione w załączniku do pisma Zastępcy Komendanta Stołecznego Policji z dnia 06 listopada 2015 r., l. dz. SK-I-7250/15/MB.

WYKAZ POTENCJALNYCH WYKROCZEŃ Wykroczenia przeciwko porządkowi i spokojowi publicznemu: art. 49§ 1 i 2 – lekceważenie Narodu i Państwa; art. 50 – nie opuszczenie zbiegowiska publicznego pomimo wezwania organu; art. 50a – posiadanie niebezpiecznego przedmiotu w okolicznościach wskazujących na zamiar użycia go w celu popełnienia przestępstwa; art. 51§ 1 i 2 – zakłócenie spokoju i porządku publicznego; art. 52 – naruszenie przepisów o zgromadzeniach; art. 52a – publiczne nawoływanie do przestępstwa; art. 54 – naruszenie przepisów porządkowych; art. 63a – nielegalne umieszczanie ogłoszeń; art. 63b – nielegalne umieszczanie reklam.

WYKAZ POTENCJALNYCH WYKROCZEŃ Wykroczenia przeciwko instytucjom państwowym, samorządowym i społecznym art. 67 – usuwanie, uszkadzanie ogłoszeń. Wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu osób i mienia art. 75 – niebezpieczeństwo wywołane wyrzucaniem przedmiotów; art. 76 – rzucanie w pojazd; art. 83 – nieostrożne obchodzenie się z materiałami i substancjami niebezpiecznym; Wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu i porządkowi w komunikacji art. 85 – naruszenie obowiązków związanych ze znakami drogowymi; Art. 90 – tamowanie, utrudnianie ruchu; Art. - 99 § 1 pkt 2 – naruszenie ochrony drogi publicznej.

WYKAZ POTENCJALNYCH WYKROCZEŃ Wykroczenia przeciwko mieniu art. 119 § 1 – kradzież, przywłaszczenie; art. 124 § 1 – uszkodzenie mienia. Wykroczenie przeciwko obyczajności publicznej art. 140 – nieobyczajny wybryk; art. 141 – używanie słów nieprzyzwoitych. Wykroczenia przeciwko urządzeniom użytku publicznego art. 143 § 1 i 2 – niszczenie urządzeń użytku publicznego; art. 144 – niszczenie roślinności; art. 145 – zanieczyszczanie, zaśmiecanie. Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi Art. 43´ ust. 1 – spożywanie napojów alkoholowych w miejscach objętych zakazem.

WYKAZ POTENCJALNYCH WYKROCZEŃ Ustawa o bezpieczeństwie imprez masowych art. 54 ust. 1 – nie wykonanie polecenia porządkowego, wydanego na podstawie ustawy, regulaminu obiektu (terenu) lub regulaminu imprezy masowej przez służby porządkowe lub służby informacyjne; art. 54 ust. 2 – przebywanie w czasie trwania imprezy masowej w miejscu nieprzeznaczonym dla publiczności; art. 55 – nie wykonywanie polecenia wydanego przez Policję lub ŻW, w miejscu i czasie trwania imprezy; art. 56 – wnoszenie lub posiadanie napojów alkoholowych; art. 57 – kto, będąc do tego zobowiązany, nie przekazuje informacji dotyczącej bezpieczeństwa imprezy masowej albo przekazuje informację nieprawdziwą w tym zakresie; art. 57a – używanie elementu odzieży lub przedmiotu w celu uniemożliwienia lub istotnego utrudnienia rozpoznania osób w miejscu i w czasie trwania imprezy masowej.

Charakterystyka wybranych wykroczeń, zasady stosowania postepowania mandatowego i postepowania przyspieszonego, omówione zostały w załączniku do pisma Zastępcy Komendanta Stołecznego Policji z dnia 06 listopada 2015 r., l. dz. SK-I-7250/15/MB.

PREZENTACJA FILMÓW INSTRUKTAŻOWYCH Legitymowanie osób; Kontrola osobista; Taktyczne aspekty zatrzymywania osób.

Dziękuję za uwagę