Wywiad gospodarczy a lobbing Lobbing jest ważnym przejawem WG. Można traktować go jako „przedłużenie” wywiadu. Stanowi cenne źródło informacji dla polityków,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasady i problemy koordynacji polityki regionalnej
Advertisements

prof. dr hab. Juliusz Gardawski Dialog społeczny a rozwój gospodarczy
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Organizacje pozarządowe
MIĘDZYNARODOWE STOSUNKI POLITYCZNE
Budowanie dialogu społecznego – rola współpracy sektora rządowego i pozarządowego na polu pomocy społecznej w kształtowaniu skutecznego systemu pomocy.
JAK LOBBUJĄ PRZEWOŹNICY
Łukasz Domagała – Sieć Wspierania Organizacji Pozarządowych SPLOT
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
Wielkopolski Model Asystenta Rodziny
Ogólnopolska konferencja NAUKOWA: „Zakazana kolekcja
Wsparcie dla partnerów społecznych w Priorytecie V PO KL Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 6 listopada 2007.
Grażyna Henclewska Podsekretarz Stanu Ministerstwo Gospodarki Warszawa, 1 lutego 2013 r.
Część I - Wprowadzenie i pojęcia podstawowe
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
III Forum Gospodarcze Województwa Kujawsko-Pomorskiego Toruń, 28 maja 2003r.
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Oddziaływanie grup interesu w UE na podstawie Wspólnej Polityki Rolnej
Pogoń za rentą – przykłady z życia gospodarczego w Polsce w okresie transformacji Katarzyna Ruta.
Pogoń za rentą – przykłady z życia gospodarczego w Polsce w okresie transformacji Hubert Wiligórski.
Antoni Omondi Postsocjalistyczna transformacja z perspektywy nowej ekonomii instytucjonalnej.
Administracja publiczna
Filary w strukturze UE dr Edyta Martini.
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
1 Warszawa, 17 stycznia 2008 r. Projekt Stanowiska Rządu ws. kierunków reformy polityki spójności UE Hanna Jahns Hanna Jahns Sekretarz Stanu w Ministerstwie.
Prawno-finansowe bariery i ograniczenia tworzenia i działalności przedsiębiorstw społecznych Tomasz Schimanek Iza Przybysz.
Europejska Sieć Centrów Kompetencji w Logistyce
Profesor Piotr Gliński Zarys kierunków programowych Rządu technicznego.
Debata na temat: Czy samorząd uczniowski jest w szkole potrzebny?
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Nasza mała ojczyzna - Kwidzyn
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Szkolenie przygotowujące pracowników PIS do wprowadzenia programu edukacyjnego pt. Trzymaj Formę! listopada 2006 roku. Wprowadzenie programu edukacyjnego.
Regionalny Program Operacyjny
OTOCZENIE NATURALNE PRZEDSIĘBIORSTWA TURYSTYCZNEGO I JEGO ELEMENTY
Nie tylko wybory – jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?
Wybór przedstawicieli organizacji pozarządowych do Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata
Katedra Międzynarodowych Stosunków Ekonomicznych
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
Europejska Karta Społeczna. Karta Praw Podstawowych.
Akademia aktywności politycznej i społecznej ludzi młodych.
X Uniwersyteckie Forum Związkowe Rokowania zbiorowe prowadzone przez NSZZ „Solidarność” stan obecny i przyszłość - wybrane aktualne zagadnienia dr Anna.
Krystian Hoczkiewicz. Oraz inkubatory przedsiębiorczości.
Nasza „mała” demokracja
Dr hab. Urszula Kurczewska Szkoła Główna Handlowa Prof. dr hab. Krzysztof Jasiecki IFiS PAN Reprezentacja polskich interesów gospodarczych w Unii Europejskiej.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Współpraca nauka – biznes jako nowoczesna ścieżka wzrostu innowacyjności przedsiębiorstw Komisja ds. Innowacyjności i Współpracy Nauki z Biznesem Regionalna.
„Stowarzyszenie ,czyli razem raźniej”
Geneza społeczeństwa obywatelskiego
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz.  BRAK USTAWOWEJ DEFINICJI ZPP  SPORY WOKÓŁ POJĘCIA ZPP  IPP – PIERWOTNE HISTORYCZNIE I GENETYCZNIE  ZPP –
Współpraca Miasta Poznania z organizacjami pozarządowymi Oddział koordynacji współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Roczny Program Współpracy Miasta Poznania z Organizacjami Pozarządowymi na 2015 rok.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Temat: Ingerować, czy nie? Ile państwa w gospodarce.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Wydział Zarządzania UŁtel. (42) ul. Matejki 22/26, Łódź SPECJALNOŚĆ - ZARZĄDZANIE PUBLICZNE studia II stopnia.
Agro Klaster Kujawy – regionalna organizacja przedsiębiorców sektora rolno-spożywczego.
Dlaczego warto być w Polskim Stowarzyszeniu Sprzedaży Bezpośredniej
Czym jest PAP? Projekt porusza kwestię partycypacji obywatelskiej młodych ludzi w mieście Poznań. Głównymi tematami projektu będzie zaangażowanie w politykę.
PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz
Zakład administracyjny (użyteczności publ
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
SPECJALNOŚĆ - ZARZĄDZANIE PUBLICZNE studia II stopnia
Diagnoza otoczenia związków zawodowych i płynące z niej uwarunkowania
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
Ocena społecznych oddziaływań technologii jako wyzwanie współczesności
Wstęp do polityki gospodarczej
Zapis prezentacji:

Wywiad gospodarczy a lobbing Lobbing jest ważnym przejawem WG. Można traktować go jako „przedłużenie” wywiadu. Stanowi cenne źródło informacji dla polityków, urzędników o różnych aspektach życia gospodarczego. Lobbing styka się z WG. Oba pojęcia opierają się na informacjach, wykorzystują informacje, walczą o informacje.

Podobnie, jak WG lobbing wymaga także szczegółowych uregulowań prawnych, przestrzegania norm etyczno – moralnych. Szczególnym problemem jest tzw. dziki lobbing opierający się na wszelkiego rodzaju kontaktach nieformalnych, niejasnych układach pomiędzy biznesem, a polityką. To główne źródło działań korupcjogennych.

Istota lobbingu Lobbing to działania mające na celu wpływanie na postawy szeroko rozumianych decydentów – np. organizacje pozarządowe, stowarzyszenia, środowiska naukowe, różne inne grupy zainteresowania (np. pracownicy). Warto także, by lepiej zrozumieć istotę lobbingu, podkreślić czym nie jest lobbing – lobbing nie jest sumą nacisków, mniej lub bardziej skrytych na podejmowane decyzje, mający na celu zaspokojenie partykularnych interesów.

Geneza lobbingu Ojczyzną lobbingu jest Wielka Brytania, choć jego początków należy doszukiwać się w USA pod koniec XIX w. pochodzi od słowa „lobby”, a oznacza korytarze brytyjskiego parlamentu. Lobby traktowane było pierwotnie jako kuluary parlamentu. Oznaczało działalność profesjonalistów – lobbystów wystających całymi dniami w holach parlamentu, uczestniczących w różnych bankietach, przyjęciach w celu pozyskania dla siebie sojuszników. Z kolei etymologicznie słowo lobbing wywodzi się od łacińskiego „lobbium”, „lobia”, oznaczających galerię, pasaż.

Znaczenie lobbingu W praktyce traktuje się lobbing jako sztukę informowania. Najważniejsze jest w nim by wiedzieć: co, gdzie, komu, jakie informacje dostarczyć. Bardzo ważne jest w nim jednak nie tylko informowanie, ale wywieranie wpływu na decydenta, a wpływ ten dotyczy najczęściej systemu prawa.

Lobbing jest bardzo negatywnie kojarzony, co wynikać może z niezrozumienia tego pojęcia lub z potocznych skojarzeń utożsamiających go z negatywnymi i nieuczciwymi praktykami biznesowymi. Lobbing to skrzyżowanie różnych dziedzin, specjalności, elementów, różnych kultur. B. Legrelle podkreśla, że w lobbingu niezbędne jest: 20% prawa, 20% polityki, 20% ekonomii, 20% dyplomacji, 20% komunikacji.

Lobbing a prawo W Polsce, podobnie jak w większości krajów europejskich, lobbing nie posiada wyraźnych uregulowań prawnych, ustawowych regulacji. Brak w nich bowiem konkretnych zasad czy warunków określających działalność grup interesu lub ich przedstawicieli. Jedynie niemiecki Bundestag zamieścił w swoim regulaminie aneksy dotyczące funkcjonowania takich grup. Polski sejm w dniu 7 lipca 2005 r. uchwalił ustawę o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa. Podjęto tym samym próbę uporządkowania działalności lobbingowej w Polsce. W procesie stanowienia prawa każdy ma prawo bronić swoich interesów i zgodnie z przepisami prawa wpływać na proces legislacyjny.

Działalność lobbingowa w Polsce W Polsce działalność lobbystyczną uprawiają najczęściej: duże przedsiębiorstwa i korporacje – wśród nich główną rolę pełnią firmy zagraniczne, które przenoszą z innych krajów rozwiązania organizacyjne i strategie lobbystyczne i stosują je w Polsce. W grupie największych zagranicznych lobbystów wymienić należy np.: Procter&Gamble, Philip Morris, itp.; politycy i grupy interesów powiązane z władza polityczną, branżowe grupy interesów ekonomicznych,

związki, organizacje i stowarzyszenia gospodarcze – wśród nich za najbardziej znaczące uważa się: Konfederację Pracodawców Polskich, Krajową Izbę Gospodarczą, Business Center Club, Polską Radę Biznesu; biorą one udział w procesie legislacyjnym, monitorują i opiniują akty prawne, wypowiadają się na temat polityki gospodarczej rządu i ingerencji państwa w gospodarkę, organizują spotkania i dyskusje na tematy gospodarcze z czołowymi przedstawicielami życia politycznego. Stanowiska ich najbardziej obecne są mediach, ich członkowie finansują kampanie wyborcze wybranych polityków i popierają własnych kandydatów wyborach parlamentarnych;

związki zawodowe – to Niezależny Samodzielny Związek Zawodowy „Solidarność” oraz Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych. Ważną rolę odgrywają także niektóre branżowe organizacje o charakterze masowym m.in. Związek Nauczycielstwa Polskiego. Grupy takie dysponują silnymi instrumentami nacisku politycznego instrumentami postaci masowej mobilizacji członków czy strajku, organizacje i stowarzyszenia społeczne – największą aktywność przejawiają one w zakresie edukacji, ochrony zdrowia, pomocy społecznej, rodziny, dzieci i młodzieży, sztuki i kultury, rozwoju regionalnego lokalnego, kultury fizycznej, praw konsumenta, oraz feministyczne czy ekologii;

lokalne władze samorządowe – podejmują one działania zmierzające do zwiększenia udziału samorządów w finansach państwa, zmiany prawa, wspomagają rozwój lokalny, pozyskują nowych inwestorów; wyspecjalizowane firmy doradcze i konsultingowe – chodzi tu o firmy działające w zakresie np. public relations, oraz niektóre kancelarie prawnicze.

Rodzaje lobbingu tzw. lobbing dziki – to wszelkiego rodzaju kontakty nieformalne powstające w wyniku nie zawsze jasnych, legalnych układów, powiązań; to powiązanie świata polityki i gospodarki, bardzo często źródło działań korupcjogennych; odpowiednie uregulowania prawne powinny iść w kierunku ograniczania wpływu tego rodzaju lobbingu; lobbing prowadzony przez organizacje zrzeszające biznes – to bardzo popularna forma, odgrywająca coraz większą rolę, lobbing prowadzony przez firmy lobbingowe – w Polsce ich liczba jest niewielka, ale już funkcjonują wypełniając lukę w tym zakresie; działają na zlecenie zazwyczaj bardzo dużych przedsiębiorstw, zachowując reguły polskiego modelu legislacyjnego, przestrzegając prawa; to jednostki wysoce wyspecjalizowane, profesjonalne, które działają według reguł sprawdzonych na Zachodzie.