Polityka Mieszkaniowa Łodzi. Poprawa warunków mieszkaniowych łodzian poprzez stworzenie sprzyjających warunków dla rozwoju budownictwa mieszkaniowego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Advertisements

MŁAWA, 3-4 października 2011r.. ustawa z 31 sierpnia 2011r. o zmianie ustawy o ochronie praw lokatorów… stanowi wykonanie obowiązku dostosowania systemu.
Konkurs Samorządowy Lider Zarządzania
Mławska Polityka Mieszkaniowa na lata
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt założeń projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie.
Zmiany w ustawie z dnia 26 października 1995 r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego. OLSZTYN czerwiec 2012r Doskonalenie.
WYNIKI MZBM SP. Z O.O. W MIELCU ZA ROK 2008
WYNIKI MZBM SP. Z O.O. UL. BIERNACKIEGO 1, 39 – 300 MIELEC ZA ROK 2010 Informację przygotowano na Sesję Rady Miejskiej w Mielcu 1.
Dodatki mieszkaniowe.
Warszawa, 25 czerwiec 2009r.. w 2007r. Związek Miast Polskich wraz ze Związkiem Powiatów Polskich oraz Związkiem Gmin Wiejskich RP przystąpił do realizacji.
Nowy Tomyśl, czerwiec 2011r. 1. oczekiwanym wynikiem pracy Grupy Wymiany Doświadczeń, jest opracowanie przez uczestniczące samorządy własnych Planów.
Grupa Wymiany Doświadczeń z zarządzania gminną gospodarka mieszkaniową moderator: Ewa Bartosik Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem.
Zasady wynajmowania lokali mieszkalnych wchodzących w skład
Rola Towarzystw Budownictwa Społecznego w zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych gospodarstw domowych III Konferencja Mieszkanie dla Studenta i Absolwenta.
CZYSTA INWESTYCJA – ROZWÓJ I EKOLOGIA
Polityka mieszkaniowa Szczecina
Urząd Miasta w Piotrkowie Trybunalskim 3 stycznia 2006 r.
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w m.st. Warszawie 3 stycznia 2013 r.
Uniwersytet ekonomiczny Katedra badań strategicznych i regionalnych
Konferencja: Gospodarka gruntami rolnymi w Wielkopolsce w świetle znowelizowanej ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa Poznań
Mieszkania socjalne – uwarunkowania prawne
Stanisław Pajor Dyrektor Wydziału Zarządzania Funduszami Europejskimi
Oddział Regionalny w Gdyni stale podwyższa jakość świadczonych usług i wykazuje staranność o gospodarne zarządzanie powierzonym mieniem. Dbając o stałe.
Lokalny program rewitalizacji Gniewkowa na lata 2009 – sierpnia 2009 r.
Grupy wymiany doświadczeń -gospodarka mieszkaniowa -pomoc społeczna
Wspieranie rozwoju małej i średniej przedsiębiorczości opiera się w Urzędzie Miasta Krakowa na realizacji zadań ujętych w Krakowskim Programie Wspierania.
RZECZYWISTY POZIOM CEN NA RYNKU MIESZKANIOWYM – PROGNOZA 2010.
CELE STRATEGICZNE I OPERACYJNE :. 1.Modyfikacja i rozszerzenie funkcji Zintegrowanego Systemu Informatycznego. Zakup programu AUTO-CAD, programu wielostanowiskowego.
Programy pomocy publicznej - element strategii wspierania innowacyjności i rozwoju przedsiębiorczości.
Plac Długosza.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
Polityka mieszkaniowa Szczecina Szczecin, grudzień 2012.
Program wspierania termomodernizacji Oferta specjalna.
Ustawa o rewitalizacji. Nowe możliwości dla miast
Finansowanie miejskich projektów rewitalizacji w BGK
204/204/ /32/56 118/126/ /32/51 227/30/54 Zmiany w programie finansowego wsparcia ze środków Funduszu Dopłat Paweł Karpiński Departament Usług.
MTBS Międzygminne Towarzystwo Budownictwa Społecznego Sp. z o. o. z siedzibą w Tarnowskich Górach Kapitał zakładowy: zł.
Sprawozdanie z wykonania Budżetu Miasta za 2011 rok.
Tarnowskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego Sp. z o. o. - narzędzie polityki mieszkaniowej Miasta Tarnowa Katowice, 14 stycznia 2016 r. Wojciech Daniel.
ZASADY NAJMU I UDOSTĘPNIANIA MIEJSKICH ZASOBÓW LOKALOWYCH.
MIESZKANIA WSPOMAGANE W STARGARDZIE. Stargard jest trzecim co do wielkości miastem województwa zachodniopomorskiego. Zajmuje powierzchnię ha i liczy.
Projekt budżetu 2003 Prezydent Miasta TYCHY. Projekt budżetu 2003 ogółem Projekt budżetu ogółem Pożyczki, kredyty, obligacje Projekt.
Założenia konkursu dla poddziałania Efektywność energetyczna - wsparcie dotacyjne w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa.
1 PROGRAM MIESZKANIE DLA ABSOLWENTA Październik 2013.
31 maja Piotrkowska 122 Powierzchnia lokalu: 220,15m2 w tym piwnica 18,43m2 Ilość pomieszczeń: 10 Położenie: parter – front, piwnica Urządzenia.
Gdańsk, kwiecień 2008 GDAŃSKA INFRASTRUKTURA SPOŁECZNA Sp. z o.o.
Rewitalizacja Dolnego Miasta w Gdańsku Rewitalizacja Dolnego Miasta w Gdańsku.
Program Rewitalizacji Księżego Młyna „Dylematy rewitalizacji XIX-wiecznej zabudowy w strefach wielkomiejskich Warszawy i Łodzi” Łódź, 23 czerwca 2014 r.
dni Wiceprezydenta Marcina Bugajskiego 21 maja 2010 Urząd Miasta Łodzi.
Strona 1 Osiedle domków jednorodzinnych w zabudowie szeregowej w Mikołowie. Oferta dla klienta indywidualnego: 31 domków w zabudowie szeregowej o powierzchni.
Katowice, r.. Podział powierzchni miasta Katowice Emisja zanieczyszczeń powietrza z zakładów szczególnie uciążliwych w latach Emisja.
1.KRYTERIA WYBORU PRZEDSIĘWZIĘĆ FINANSOWANYCH ZE ŚRODKÓW WFOŚiGW w KIELCACH 1.LISTA PRZEDSIĘWZIĘĆ PRIORYTETOWYCH DO DOFINANSOWANIA PRZEZ WFOŚiGW w KIELCACH.
SPRAWOZDANIE Z WYKONANIA BUDŻETU GMINY RANIŻÓW ZA 2015 ROK.
Odnowa i rozwój wsi W latach kontynuacją Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój.
UCIEPŁOWNIENIE MIASTA WOJKOWICE
Ustawa o gospodarce nieruchomościami
FINANASOWANIE i REALIZACJA PROGRAMU KOMPLEKSOWEJ LIKWIDACJI NISKIEJ EMISJI NA TERENIE KONURBACJI ŚLĄSKO-DĄBROWSKIEJ ze środków UE
Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem m. st
Ul. Wszystkich Świętych 1
OPTYMALIZACJA GOSPODAROWANIA KOMUNALNYM ZASOBEM LOKALOWYM
Kraków, Potencjał zmniejszenia niskiej emisji w Polsce dzięki modernizacji budynków jednorodzinnych dr inż. Konrad Witczak Politechnika Łódzka.
Termomodernizacja oraz zakup i montaż kolektorów słonecznych do Miejskiego Centrum Sportu i Rekreacji.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Zakończenie inwestycji modernizacji energetycznej budynku Szkoły Podstawowej w Tymbarku Gmina Tymbark Zadanie modernizacji energetycznej finansowane z.
Projekt budżetu 2001 Zarząd Miasta TYCHY.
adaptacja byłego internatu na mieszkania komunalne
POMOC MIESZKANIOWA DLA MIESZKAŃCÓW KRAKOWA
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi
USTAWA O PRZEKSZTAŁCENIU PRAWA UŻYTKOWANIA WIECZYSTEGO GRUNTÓW ZABUDOWANYCH NA CELE MIESZKANIOWE W PRAWO WŁASNOŚCI TYCH GRUNTÓW Istotne rozwiązania.
PROGRAM GOSPODAROWANIA MIESZKANIOWYM ZASOBEM
Zapis prezentacji:

Polityka Mieszkaniowa Łodzi

Poprawa warunków mieszkaniowych łodzian poprzez stworzenie sprzyjających warunków dla rozwoju budownictwa mieszkaniowego i działalności remontowo-modernizacyjnej Podstawą dla efektywnej realizacji polityki mieszkaniowej Łodzi jest - dzięki zastosowaniu odpowiednich działań porządkujących/systemowych – stworzenie warunków konkurencyjnych: rynkowych, przestrzennych i organizacyjnych, sprzyjających modernizacji i remontom oraz rozwojowi nowego budownictwa w centralnych obszarach Łodzi. Misja Polityki Mieszkaniowej Łodzi

Polityka mieszkaniowa Łodzi składa się z trzech podstawowych poziomów:

Cele operacyjne w latach 2012 – Polityka Mieszkaniowa skoncentruje się na czterech celach operacyjnych: Cel operacyjny I: Miasto odnowionych kamienic Cel operacyjny II: Miasto o rosnącym udziale mieszkań prywatnych Cel operacyjny III: Miasto przyjazne lokatorom Cel operacyjny IV: Miasto bez eksmisji na bruk

Cel operacyjny I : Miasto odnowionych kamienic Planowane działania obejmują: I.Zabudowane nieruchomości stanowiące własność Miasta Łodzi (program Mia100 Kamienic): 1. Remonty bieżące i konserwacje budynków 2. Rewitalizacja kwartałów śródmiejskich 3. Oś ulicy Piotrkowskiej i związane z nią obszary kluczowe w centrum miasta, decydujące o łódzkiej tożsamości kulturowej i historycznej 5. Księży Młyn 6. Zagospodarowanie wolnych przestrzeni w budynkach mieszkalnych nadających się do zamieszkania, a mających status lokalu mieszkalnego, a także tych, które mogą mieć status lokalu mieszkalnego 7. Remonty i porządkowanie otoczenia obszarów rewitalizowanych - przestrzeni publicznych przyległych do kwartałów mieszkalnych poddanych rewitalizacji: powierzchni ulic, chodników, instalacji przyległych do kwartałów rewitalizowanych oraz pierzei poddanych rewitalizacji i skoncentrowanym remontom 8. Porządkowanie podwórek II. Zabudowane nieruchomości wspólnot mieszkaniowych - poprzez pomoc w zdobyciu środków zewnętrznych, także w drodze współpracy z instytucjami finansowymi Efekt realizacji: zatrzymanie procesu degradacji i poprawa jakości zasobu mieszkaniowego Miasta Łodzi, ze szczególnym uwzględnieniem dzielnic centralnych.

Zakładany efekt działań remontowych

Cel operacyjny II: Miasto o rosnącym udziale mieszkań prywatnych Program prywatyzacji części zasobu komunalnego Miasta do roku 2020 W obszarze mieszkań komunalnych Miasto powinno zdecydowanie ograniczyć swój stan posiadania. Z racjonalnych względów ekonomicznych Miasto wycofa się przy tym z wysokich bonifikat stosowanych przy wykupie mieszkań komunalnych: a)Programy skoncentrowanej prywatyzacji zasobu komunalnego (do roku 2020 w posiadaniu Łodzi powinno pozostać w sumie około 15 tysięcy mieszkań komunalnych – licząc wielkość zasobu bez uwzględniania lokali socjalnych i pomieszczeń tymczasowych), b) Program całkowitego wyjścia gminy z małych wspólnot mieszkaniowych, c) Program wspierający finansowo wykup mieszkań komunalnych w Łodzi według zunifikowanych zasad, zgodnie z interesem Miasta, d) Program sprzedaży miejskich działek pod zabudowę mieszkaniową w centrum miasta i socjalną poza jego centrum.

Cel operacyjny III: Miasto przyjazne lokatorom Poprawa sprawności zarządzania gminnym zasobem mieszkaniowym poprzez profesjonalizację zarządzania nieruchomościami gminnymi. Programy specjalne Miasta – określone w projekcie uchwały Rady Miejskiej w Łodzi w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Miasta Łodzi obejmujące: a) Pomoc mieszkaniową dla osób opuszczających domy dziecka, b) Program Start dla absolwentów łódzkich szkół i uczelni, c) Przyjazne domy dziecka (pomoc dla rodzinnych domów dziecka i rodzin zastępczych), d) Program Senior (pomoc mieszkaniowa dla osób starszych, zwalniających dotychczas zajmowane a nieadekwatne do swoich potrzeb i możliwości finansowych lokale komunalne)

Wysokość bonifikat obowiązująca do wniosków o wykup lokalu mieszkalnego, złożonych do dnia r. (w %)

Wysokość bonifikat obowiązująca do wniosków o wykup lokalu mieszkalnego, złożonych w okresach r r. i po r. (w %) W przypadku jednoczesnej sprzedaży wszystkich komunalnych lokali mieszkalnych z jednej nieruchomości, gdzie wnioski o wykup złożą równocześnie wszyscy najemcy - bonifikatę zwiększa się o 5 %

Wysokość bonifikat obowiązująca do wniosków o wykup lokalu mieszkalnego, złożonych po dniu r., usytuowanego w budynku wybudowanym, wyremontowanym lub zmodernizowanym po r. (w %) W przypadku jednoczesnej sprzedaży wszystkich komunalnych lokali mieszkalnych z jednej nieruchomości gdzie wnioski o wykup złożą równocześnie wszyscy najemcy - bonifikatę zwiększa się o 5 %

Cel operacyjny IV: Miasto bez eksmisji na bruk Program skierowania części zasobu komunalnego na lokale socjalne i pomieszczenia tymczasowe. Program organizacyjnie i finansowo wspartych przez Miasto przeprowadzek najemców do lokali socjalnych oraz pomieszczeń tymczasowych, w miarę realizacji i postępów poszczególnych programów Polityki Mieszkaniowej. Program remontów i przystosowania istniejącego zasobu poza centrum Łodzi na potrzeby zasobu mieszkań socjalnych i pomieszczeń tymczasowych w gestii Gminy - do stanu ilościowego i technicznego przewidzianego przez opracowane w tym celu gminne standardy. Program odzyskiwania lokali komunalnych i socjalnych przez Miasto, w tym: - bieżący monitoring najmu i przejmowania mieszkań przez nowych najemców - bieżący monitoring stanu wykorzystania wolnych lokali należących do Miasta Program wyprowadzenia mieszkalnego zasobu socjalnego Miasta poza ścisłe centrum Łodzi.

Standardy remontowe - wyposażenie maksymalne i minimalne budynków z lokalami socjalnymi i dla lokali socjalnych wchodzących w skład wyodrębnionego zasobu lokali socjalnych Standard minimalny Standard maksymalny 1. Budynki poza centrum miasta i obszarami rewitalizowanymi (niewpisane do ewidencji/rejestru zabytków) 1. Budynki poza centrum miasta i obszarami rewitalizowanymi (niewpisane do ewidencji/rejestru zabytków) 2. Zasób w stanie technicznym do tzw. "śmierci technicznej", nieprzeznaczony do remontu kapitalnego ani gruntownego 2. Zasób w stanie technicznym do tzw. "śmierci technicznej", nieprzeznaczony do remontu kapitalnego, ani gruntownego 3. Dostęp do wody poza budynkiem 3. Dostęp do wody w lokalu 4. Wc poza budynkiem 4. Wc i łazienka w lokalu 5. Ogrzewanie piecowe - sprawne 5. Ogrzewanie piecowe - sprawne 6. Lokale wyposażone w instalację elektryczną 6. Lokale wyposażone w instalację elektryczną i wodociągowo-kanalizacyjną 7. Urządzenie do przygotowywania posiłków - kuchnia węglowa 7. Urządzenie do przygotowywania posiłków - kuchnia węglowa lub elektryczna 8. Lokale nadające się do zasiedlenia - ściany czyste, okna i drzwi zamykające się, podłoga w dostatecznym stanie technicznym 8. Lokale z czystymi ścianami, okna i drzwi zamykające się (naprawione), podłoga w dobrym stanie technicznym

Standardy remontowe (wyposażenie) pomieszczeń tymczasowych spełniające wymogi ustawowe Pomieszczenie tymczasowe powinno: - nadawać się do zasiedlenia, - posiadać dostęp do źródła zaopatrzenia w wodę, chociażby urządzenie to znajdowało się poza budynkiem, - posiadać dostęp do wc, chociażby urządzenie to znajdowało się poza budynkiem, - posiadać oświetlenie naturalne i elektryczne, - posiadać możliwość ogrzewania, - posiadać niezawilgocone przegrody budowlane, - zapewnić możliwość zainstalowania urządzenia do gotowania posiłków, - mieć powierzchnię mieszkalną, co najmniej 5 m 2 na jedną osobę.

Polityka czynszowa Czynniki obniżające stawkę bazową czynszu: 1) mieszkanie bez wc, przy czym: a) wc w budynku - 10 %, b) wc poza budynkiem - 15 %, 2) mieszkanie bez łazienki - 5 %, 3) mieszkanie bez centralnego ogrzewania - 5 %, 4) mieszkanie bez gazu przewodowego - 5 %, 5) mieszkanie bez urządzeń wodociągowo – kanalizacyjnych - 5 %, 6) mieszkanie w budynku przeznaczonym do rozbiórki ze względu na zły stan techniczny lub mieszkanie, w którym ze względu na zły stan techniczny podstemplowano stropy - 15 %, 7) mieszkanie w budynku przeznaczonym do remontu kapitalnego (zakwalifikowanego do remontu w danym roku kalendarzowym) lub mieszkanie zawilgocone lub zagrzybione - 15 %, 8) mieszkanie usytuowane poza strefą centralną; a) w strefie śródmiejskiej - 5 %, b) w pozostałych strefach - 10 %, 9) mieszkanie usytuowane powyżej 4 piętra w budynku bez windy - 10 %, 10) mieszkanie ze wspólną używalnością kuchni lub łazienki - 5 %, 11) mieszkanie usytuowane w budynku przekazanym do mieszkaniowego zasobu Gminy przez inwestorów z przeznaczeniem na lokale zamienne w ramach realizacji programów rewitalizacyjnych - 10 %. Suma wszystkich zniżek stosowanych przy ustalaniu stawki czynszu, nie może przekroczyć 50 %.

Czynniki podwyższające stawkę bazową czynszu: mieszkanie w budynku, w którym przeprowadzona została termomodernizacja po dniu 16 kwietnia 2002r %, mieszkanie usytuowane w nowo wybudowanych budynkach stanowiących własność Miasta Łodzi - 30 %, mieszkanie usytuowane w budynkach stanowiących własność Miasta Łodzi, w których przeprowadzono remont kapitalny - 30 %. Czynniki podwyższające obowiązują przez okres 10 lat od daty oddania budynku do użytkowania po jego wybudowaniu oraz przez okres 5 lat od daty zakończenia remontu kapitalnego.

Gminny dodatek czynszowy ustala się procentowo do wielkości kwoty, o jaką uległ wzrostowi czynsz najmu lokalu, z uwzględnieniem otrzymywanego dodatku mieszkaniowego na ten cel. Gminny dodatek czynszowy przysługuje jeżeli średni miesięczny dochód najemcy w przeliczeniu na jednego członka gospodarstwa domowego w okresie 3 miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku wynosi: 1) dochód w gospodarstwie jednoosobowym: a) do 90% najniższej emerytury - dodatek - 95%, b) powyżej 90% do 120% najniższej emerytury - dodatek - 75%, c) powyżej 120% do 150% najniższej emerytury - dodatek - 50%, 2) dochód w gospodarstwie wieloosobowym: a) do 70% najniższej emerytury - dodatek - 95%, b) powyżej 70% do 100% najniższej emerytury - dodatek - 75%, c) powyżej 100% do 120% najniższej emerytury - dodatek - 50%. System wsparcia dla najuboższych

Źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej Miasta Łodzi Finansowanie utrzymania mieszkaniowego zasobu Miasta Łodzi i Skarbu Państwa (podlegającego komunalizacji) będzie pochodziło z następujących źródeł: 1) czynsze z najmu lokali mieszkalnych, 2) czynsze z najmu lokali użytkowych, 3) pozostałe przychody - pożytki z reklam, odszkodowania, 4) opłaty za użytkowanie nieruchomości (np. z tytułu umieszczenia przekaźników telefonii komórkowej), 5) źródła zewnętrzne: a) dotacje (np. WFOŚiGW, fundusze unijne), b) pozyskiwanie inwestorów zewnętrznych, c) środki z kredytów, obligacji itp, 6) zintensyfikowane działania windykacyjne oraz inne powodujące zmniejszenie zadłużenia, 7) dochody ze sprzedaży lokali mieszkalnych i użytkowych, 8) dochody ze sprzedaży gruntów. W wyniku realizacji przyjętego Programu, planowane jest osiągnięcie w 2016 roku takiego poziomu dochodów, który będzie pokrywał roczne wydatki na utrzymanie zasobu.

Dziękuję za uwagę Radosław Stępień Radosław Stępień Wiceprezydent Miasta Łodzi Łódź, r. Łódź, r.