Polityka Mieszkaniowa Łodzi
Poprawa warunków mieszkaniowych łodzian poprzez stworzenie sprzyjających warunków dla rozwoju budownictwa mieszkaniowego i działalności remontowo-modernizacyjnej Podstawą dla efektywnej realizacji polityki mieszkaniowej Łodzi jest - dzięki zastosowaniu odpowiednich działań porządkujących/systemowych – stworzenie warunków konkurencyjnych: rynkowych, przestrzennych i organizacyjnych, sprzyjających modernizacji i remontom oraz rozwojowi nowego budownictwa w centralnych obszarach Łodzi. Misja Polityki Mieszkaniowej Łodzi
Polityka mieszkaniowa Łodzi składa się z trzech podstawowych poziomów:
Cele operacyjne w latach 2012 – Polityka Mieszkaniowa skoncentruje się na czterech celach operacyjnych: Cel operacyjny I: Miasto odnowionych kamienic Cel operacyjny II: Miasto o rosnącym udziale mieszkań prywatnych Cel operacyjny III: Miasto przyjazne lokatorom Cel operacyjny IV: Miasto bez eksmisji na bruk
Cel operacyjny I : Miasto odnowionych kamienic Planowane działania obejmują: I.Zabudowane nieruchomości stanowiące własność Miasta Łodzi (program Mia100 Kamienic): 1. Remonty bieżące i konserwacje budynków 2. Rewitalizacja kwartałów śródmiejskich 3. Oś ulicy Piotrkowskiej i związane z nią obszary kluczowe w centrum miasta, decydujące o łódzkiej tożsamości kulturowej i historycznej 5. Księży Młyn 6. Zagospodarowanie wolnych przestrzeni w budynkach mieszkalnych nadających się do zamieszkania, a mających status lokalu mieszkalnego, a także tych, które mogą mieć status lokalu mieszkalnego 7. Remonty i porządkowanie otoczenia obszarów rewitalizowanych - przestrzeni publicznych przyległych do kwartałów mieszkalnych poddanych rewitalizacji: powierzchni ulic, chodników, instalacji przyległych do kwartałów rewitalizowanych oraz pierzei poddanych rewitalizacji i skoncentrowanym remontom 8. Porządkowanie podwórek II. Zabudowane nieruchomości wspólnot mieszkaniowych - poprzez pomoc w zdobyciu środków zewnętrznych, także w drodze współpracy z instytucjami finansowymi Efekt realizacji: zatrzymanie procesu degradacji i poprawa jakości zasobu mieszkaniowego Miasta Łodzi, ze szczególnym uwzględnieniem dzielnic centralnych.
Zakładany efekt działań remontowych
Cel operacyjny II: Miasto o rosnącym udziale mieszkań prywatnych Program prywatyzacji części zasobu komunalnego Miasta do roku 2020 W obszarze mieszkań komunalnych Miasto powinno zdecydowanie ograniczyć swój stan posiadania. Z racjonalnych względów ekonomicznych Miasto wycofa się przy tym z wysokich bonifikat stosowanych przy wykupie mieszkań komunalnych: a)Programy skoncentrowanej prywatyzacji zasobu komunalnego (do roku 2020 w posiadaniu Łodzi powinno pozostać w sumie około 15 tysięcy mieszkań komunalnych – licząc wielkość zasobu bez uwzględniania lokali socjalnych i pomieszczeń tymczasowych), b) Program całkowitego wyjścia gminy z małych wspólnot mieszkaniowych, c) Program wspierający finansowo wykup mieszkań komunalnych w Łodzi według zunifikowanych zasad, zgodnie z interesem Miasta, d) Program sprzedaży miejskich działek pod zabudowę mieszkaniową w centrum miasta i socjalną poza jego centrum.
Cel operacyjny III: Miasto przyjazne lokatorom Poprawa sprawności zarządzania gminnym zasobem mieszkaniowym poprzez profesjonalizację zarządzania nieruchomościami gminnymi. Programy specjalne Miasta – określone w projekcie uchwały Rady Miejskiej w Łodzi w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Miasta Łodzi obejmujące: a) Pomoc mieszkaniową dla osób opuszczających domy dziecka, b) Program Start dla absolwentów łódzkich szkół i uczelni, c) Przyjazne domy dziecka (pomoc dla rodzinnych domów dziecka i rodzin zastępczych), d) Program Senior (pomoc mieszkaniowa dla osób starszych, zwalniających dotychczas zajmowane a nieadekwatne do swoich potrzeb i możliwości finansowych lokale komunalne)
Wysokość bonifikat obowiązująca do wniosków o wykup lokalu mieszkalnego, złożonych do dnia r. (w %)
Wysokość bonifikat obowiązująca do wniosków o wykup lokalu mieszkalnego, złożonych w okresach r r. i po r. (w %) W przypadku jednoczesnej sprzedaży wszystkich komunalnych lokali mieszkalnych z jednej nieruchomości, gdzie wnioski o wykup złożą równocześnie wszyscy najemcy - bonifikatę zwiększa się o 5 %
Wysokość bonifikat obowiązująca do wniosków o wykup lokalu mieszkalnego, złożonych po dniu r., usytuowanego w budynku wybudowanym, wyremontowanym lub zmodernizowanym po r. (w %) W przypadku jednoczesnej sprzedaży wszystkich komunalnych lokali mieszkalnych z jednej nieruchomości gdzie wnioski o wykup złożą równocześnie wszyscy najemcy - bonifikatę zwiększa się o 5 %
Cel operacyjny IV: Miasto bez eksmisji na bruk Program skierowania części zasobu komunalnego na lokale socjalne i pomieszczenia tymczasowe. Program organizacyjnie i finansowo wspartych przez Miasto przeprowadzek najemców do lokali socjalnych oraz pomieszczeń tymczasowych, w miarę realizacji i postępów poszczególnych programów Polityki Mieszkaniowej. Program remontów i przystosowania istniejącego zasobu poza centrum Łodzi na potrzeby zasobu mieszkań socjalnych i pomieszczeń tymczasowych w gestii Gminy - do stanu ilościowego i technicznego przewidzianego przez opracowane w tym celu gminne standardy. Program odzyskiwania lokali komunalnych i socjalnych przez Miasto, w tym: - bieżący monitoring najmu i przejmowania mieszkań przez nowych najemców - bieżący monitoring stanu wykorzystania wolnych lokali należących do Miasta Program wyprowadzenia mieszkalnego zasobu socjalnego Miasta poza ścisłe centrum Łodzi.
Standardy remontowe - wyposażenie maksymalne i minimalne budynków z lokalami socjalnymi i dla lokali socjalnych wchodzących w skład wyodrębnionego zasobu lokali socjalnych Standard minimalny Standard maksymalny 1. Budynki poza centrum miasta i obszarami rewitalizowanymi (niewpisane do ewidencji/rejestru zabytków) 1. Budynki poza centrum miasta i obszarami rewitalizowanymi (niewpisane do ewidencji/rejestru zabytków) 2. Zasób w stanie technicznym do tzw. "śmierci technicznej", nieprzeznaczony do remontu kapitalnego ani gruntownego 2. Zasób w stanie technicznym do tzw. "śmierci technicznej", nieprzeznaczony do remontu kapitalnego, ani gruntownego 3. Dostęp do wody poza budynkiem 3. Dostęp do wody w lokalu 4. Wc poza budynkiem 4. Wc i łazienka w lokalu 5. Ogrzewanie piecowe - sprawne 5. Ogrzewanie piecowe - sprawne 6. Lokale wyposażone w instalację elektryczną 6. Lokale wyposażone w instalację elektryczną i wodociągowo-kanalizacyjną 7. Urządzenie do przygotowywania posiłków - kuchnia węglowa 7. Urządzenie do przygotowywania posiłków - kuchnia węglowa lub elektryczna 8. Lokale nadające się do zasiedlenia - ściany czyste, okna i drzwi zamykające się, podłoga w dostatecznym stanie technicznym 8. Lokale z czystymi ścianami, okna i drzwi zamykające się (naprawione), podłoga w dobrym stanie technicznym
Standardy remontowe (wyposażenie) pomieszczeń tymczasowych spełniające wymogi ustawowe Pomieszczenie tymczasowe powinno: - nadawać się do zasiedlenia, - posiadać dostęp do źródła zaopatrzenia w wodę, chociażby urządzenie to znajdowało się poza budynkiem, - posiadać dostęp do wc, chociażby urządzenie to znajdowało się poza budynkiem, - posiadać oświetlenie naturalne i elektryczne, - posiadać możliwość ogrzewania, - posiadać niezawilgocone przegrody budowlane, - zapewnić możliwość zainstalowania urządzenia do gotowania posiłków, - mieć powierzchnię mieszkalną, co najmniej 5 m 2 na jedną osobę.
Polityka czynszowa Czynniki obniżające stawkę bazową czynszu: 1) mieszkanie bez wc, przy czym: a) wc w budynku - 10 %, b) wc poza budynkiem - 15 %, 2) mieszkanie bez łazienki - 5 %, 3) mieszkanie bez centralnego ogrzewania - 5 %, 4) mieszkanie bez gazu przewodowego - 5 %, 5) mieszkanie bez urządzeń wodociągowo – kanalizacyjnych - 5 %, 6) mieszkanie w budynku przeznaczonym do rozbiórki ze względu na zły stan techniczny lub mieszkanie, w którym ze względu na zły stan techniczny podstemplowano stropy - 15 %, 7) mieszkanie w budynku przeznaczonym do remontu kapitalnego (zakwalifikowanego do remontu w danym roku kalendarzowym) lub mieszkanie zawilgocone lub zagrzybione - 15 %, 8) mieszkanie usytuowane poza strefą centralną; a) w strefie śródmiejskiej - 5 %, b) w pozostałych strefach - 10 %, 9) mieszkanie usytuowane powyżej 4 piętra w budynku bez windy - 10 %, 10) mieszkanie ze wspólną używalnością kuchni lub łazienki - 5 %, 11) mieszkanie usytuowane w budynku przekazanym do mieszkaniowego zasobu Gminy przez inwestorów z przeznaczeniem na lokale zamienne w ramach realizacji programów rewitalizacyjnych - 10 %. Suma wszystkich zniżek stosowanych przy ustalaniu stawki czynszu, nie może przekroczyć 50 %.
Czynniki podwyższające stawkę bazową czynszu: mieszkanie w budynku, w którym przeprowadzona została termomodernizacja po dniu 16 kwietnia 2002r %, mieszkanie usytuowane w nowo wybudowanych budynkach stanowiących własność Miasta Łodzi - 30 %, mieszkanie usytuowane w budynkach stanowiących własność Miasta Łodzi, w których przeprowadzono remont kapitalny - 30 %. Czynniki podwyższające obowiązują przez okres 10 lat od daty oddania budynku do użytkowania po jego wybudowaniu oraz przez okres 5 lat od daty zakończenia remontu kapitalnego.
Gminny dodatek czynszowy ustala się procentowo do wielkości kwoty, o jaką uległ wzrostowi czynsz najmu lokalu, z uwzględnieniem otrzymywanego dodatku mieszkaniowego na ten cel. Gminny dodatek czynszowy przysługuje jeżeli średni miesięczny dochód najemcy w przeliczeniu na jednego członka gospodarstwa domowego w okresie 3 miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku wynosi: 1) dochód w gospodarstwie jednoosobowym: a) do 90% najniższej emerytury - dodatek - 95%, b) powyżej 90% do 120% najniższej emerytury - dodatek - 75%, c) powyżej 120% do 150% najniższej emerytury - dodatek - 50%, 2) dochód w gospodarstwie wieloosobowym: a) do 70% najniższej emerytury - dodatek - 95%, b) powyżej 70% do 100% najniższej emerytury - dodatek - 75%, c) powyżej 100% do 120% najniższej emerytury - dodatek - 50%. System wsparcia dla najuboższych
Źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej Miasta Łodzi Finansowanie utrzymania mieszkaniowego zasobu Miasta Łodzi i Skarbu Państwa (podlegającego komunalizacji) będzie pochodziło z następujących źródeł: 1) czynsze z najmu lokali mieszkalnych, 2) czynsze z najmu lokali użytkowych, 3) pozostałe przychody - pożytki z reklam, odszkodowania, 4) opłaty za użytkowanie nieruchomości (np. z tytułu umieszczenia przekaźników telefonii komórkowej), 5) źródła zewnętrzne: a) dotacje (np. WFOŚiGW, fundusze unijne), b) pozyskiwanie inwestorów zewnętrznych, c) środki z kredytów, obligacji itp, 6) zintensyfikowane działania windykacyjne oraz inne powodujące zmniejszenie zadłużenia, 7) dochody ze sprzedaży lokali mieszkalnych i użytkowych, 8) dochody ze sprzedaży gruntów. W wyniku realizacji przyjętego Programu, planowane jest osiągnięcie w 2016 roku takiego poziomu dochodów, który będzie pokrywał roczne wydatki na utrzymanie zasobu.
Dziękuję za uwagę Radosław Stępień Radosław Stępień Wiceprezydent Miasta Łodzi Łódź, r. Łódź, r.