Weronika Sherborne (1922-1990) to angielska terapeutka oraz nauczyciel wychowania fizycznego. Przez całe życie pracowała z dziećmi. Wypracowała własny.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Przedszkolak bezpieczny w środowisku
Advertisements

Ergonomia.
METODA WERONIKI SHERBORNE.
Wady postawy.
Przygotowanie i prowadzenie Anna Minkiewicz. Marzec 2013.
NeuroDevelopmental Treatment
Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
Zespół bólowy kręgosłupa- leczenie według metody Brunkow.
Europejski Test Sprawności Fizycznej
W zdrowym ciele zdrowy duch,
GIMNASTYKA DOBRA NA WSZYSTKO.
ZASADY PRZEPROWADZANIA TESTU
Metody pracy z dziećmi w naszym przedszkolu
Gimnastyka korekcyjna dla dzieci i młodzieży
Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
„DEVELOPMENTAL MOVEMENT”
Praca multimedialna pt. „Umiejętność aktywnego spędzania czasu”
ZAJĘCIA Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO w klasie III b przeprowadzone przez wychowawcę klasy BARBARĘ KOSZTOŁOWICZ.
Przedszkole Miejskie nr 1 „Tęczowa Jedyneczka” w Rawie Mazowieckiej
PIERWSZA POMOC.
ZAJĘCIA SPORTOWE KLASY I-III
Dr doc. Krzysztof Skalik
MIEJSKIE PRZEDSZKOLE NR 10 W ZGIERZU. W realizacji akcji brały udział wszystkie cztery grupy naszej placówki. Temat akcji nawiązywał do tematu rocznego.
STRETCHING W SIATKÓWCE
Akademia Zdrowego Przedszkolaka
Ćwiczenia dla umysłu.
Ćwiczenia rozluźniające (zalecane przy dłuższej pracy z komputerem
Opracował: Jarosław Nita
PRZEDSZKOLE W TYKOCINIE. Przedszkole w Tykocinie w roku 2013 roku po raz pierwszy uczestniczyło w programie Akademia Zdrowego Przedszkolaka. Edycja nosiła.
NORDIC WALKING -ĆWICZENIA
Trzymaj Formę….
PIERWSZA POMOC Dominika Bogucka.
Gimnastyka korekcyjna dla dzieci i młodzieży
Rok szkoły w ruchu - Ćwiczyć każdy może. Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich.
Oddział zerowy brał udział w akcji Ćwiczyć każdy może organizowanej w ramach Roku Szkoły w Ruchu. Realizując projekt prowadzono różne aktywne zajęcia wychowania.
Obszar nr 1. Wychowanie Fizyczne, alternatywne formy realizacji zajęć
Obszar nr 3 Edukacja Zdrowotna. Scenariusz zajęć nr 1
Rok szkoły w ruchu - „Ćwiczyć każdy może”
Szkolenie Rady Pedagogicznej w ramach WDN Temat: Metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne - prezentacja metody i lekcja pokazowa Miejsce: Przedszkole.
„Wszelki ruch to dobra sprawa!”
Metoda Ruchu Rozwijającego
SPORT TO ZDROWIE Dlaczego sport jest tak ważny??
Przedszkole Samorządowe w Gdowie współpraca z Rodzicami”
„W lesie – ćwiczenia równoważne na przyrządach ze zmianami pozycji.”
Plecy okrągłe Iwona Śmietanka.
ĆWICZYĆ KAŻDY MOŻE ĆWICZYĆ KAŻDY MOŻE Przedszkole w Ruchu.
Ćwiczenia wzmacniające
Wykonały: Patrycja Grabowska Kasia Chmielewska
Ogólnopolska Akcja Ministra Edukacji Narodowej „Ćwiczyć każdy może”
JAK POBUDZIĆ I WYCISZYĆ SWOJE CIAŁO
BHP ĆWICZENIA FIZYCZNE PRZEZNACZONE DLA OSÓB WYKONUJĄCYCH PRACE TYPU BIUROWEGO BHP
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 2 IM. KAZIMIERZA WIELKIEGO UL. ŻWIRKI I WIGURY – 050 SKAWINA Przykłady Dobrej Praktyki w obszarze alternatywnych form wychowania.
ZESTAW ĆWICZEŃ.
Próba nr 1: Siła eksplozywna Badany staje w lekkim rozkroku ze stopami ustawionymi przed linią startową, ugina kolana przenosząc równocześnie ramiona dołem.
Zestaw ćwiczeń.
UNOSZENIE BARKÓW Ręce swobodnie oprzyj na udach. Wyprostuj się, napnij brzuch i nie opieraj się o oparcie krzesła. Unieś ramiona do uszu robiąc wdech,
POZYCJE WYJŚCIOWE W ĆWICZENIACH KSZTAŁTUJĄCYCH
Co mówi ich ciało? Dziewczyny, kobiety. Sygnały Być może wysyłasz „facetobójcze” sygnały. Oto pięć najczęściej spotykanych odstraszających, nieświadomych.
Ćwiczenia na płaski brzuch
Trzymaj Formę Projekt Wykonali : Denis Brączkowski Patryk Kukliński
BHP PRZY KOMPUTERZE.
AUTOR – NAUCZYCIEL GDAŃSKIEGO OŚRODKA KULTURY FIZYCZNEJ
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
TERAPIA PSYCHOMOTORYCZNA
Żyj zdrowo! Zdrowie to filar życia. Dbaj o nie każdego dnia. Dostarczaj swojemu organizmowi odpowiedniego paliwa, aby mógł pracować na najwyższych obrotach.
METODA RUCHU ROZWIJAJĄCEGO WERONIKI SHERBORNE
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
Sprawozdanie z realizacji VII edycji Akademii Zdrowego Przedszkolaka
ĆWICZENIA KOORDYNACJI RUCHOWEJ NA PIŁCE GIMNASTYCZNEJ
Projekt Gimnazjalny Ocena sprawności fizycznej – siły mięśni brzucha dziewcząt klas VII, II, III Zespołu Szkół im. Jana Pawła II w Zarzeczu na podstawie.
Zapis prezentacji:

Weronika Sherborne ( ) to angielska terapeutka oraz nauczyciel wychowania fizycznego. Przez całe życie pracowała z dziećmi. Wypracowała własny system ćwiczeń. Wywodzą się one ze szkoły Labana i z jej własnych doświadczeń, a znane są pod nazwą Ruchu Rozwijającego.

Weronika Sherborne stworzyła system terapeutyczny z tak zwanego baraszkowania, które pojawia się w dzieciństwie każdego zdrowego dziecka. Podstawowe założenia metody to rozwijanie przez ruch: - świadomości własnego ciała i usprawnienia ruchowego; - świadomości przestrzeni i działania w niej; - dzielenia przestrzeni z innymi ludźmi i nawiązywania z nimi bliskiego kontaktu.

Weronika Sherborne na podstawie własnych doświadczeń i obserwacji doszła do wniosku, że każde dziecko ma dwie potrzeby: - chce dobrze poznać swoje ciało i umieć nad nim zapanować; - odczuwa potrzebę nawiązywania kontaktu z innymi ludźmi. I właśnie Metoda Ruchu Rozwijającego ma na celu stworzyć dziecku okazję do poznania własnego ciała, usprawnienia motoryki, poczucia własnej siły i możliwości ruchowych.

- wyzwala zaangażowanie, swobodę zachowań i naturalność, - daje okazję do rozładowania energii - zbliża do siebie uczestników zajęć - daje okazję do wspomnień, do przypomnienia sobie dzieciństwa - daje radość, pewność siebie, poczucie bezpieczeństwa i partnerstwa

Ze względu na swą prostotę, naturalność i możliwość stosowania tej metody w każdych warunkach, jest to metoda dla każdego. Każdy może w niej uczestniczyć w takim zakresie, w jakim jest to dla niego możliwe. Nie ma słabszych, gorszych, czy smutnych. Wszyscy są aktywni, radośni i zwycięscy.

Ćwiczenia kształtujące świadomość osoby, schematu ciała i przestrzeni: - kołysanie/kołysanie się - przechodzenie przez „domki”, „tunele” - przewracanie i przetaczanie się - pełzanie i czołganie się - wzajemne uściski, obejmowanie, masowanie - przechodzenie pod i nad osobami - wskazywanie części ciała - naśladowanie partnera - czworakowanie - spacerowanie

Ćwiczenia oparte na relacji „z” (relacji opiekuńczej): - obejmowanie, kołysanie, poklepywanie - bezpieczne przewracanie - podtrzymywanie - turlanie i pełzanie - przetaczanie - ciągnięcie - wykonywanie przewrotów - przenoszenie ciężaru ciała - przenoszenie innych osób - przeskakiwanie przez przeszkody

Ćwiczenia oparte na relacji „przeciwko” (relacji mocy i energii): - opieranie i zapieranie się - popychanie i odpychanie - przesuwanie i przewracanie partnera - przepychanie się - „przyklejanie” się do podłoża - turlanie i toczenie się - powstrzymywanie partnera - obejmowanie i przytrzymywanie w uścisku - wyswobadzanie się z uścisku

Ćwiczenia oparte na relacji „razem” (relacji partnerskiej): - opieranie się o partnera - przyciąganie i podpieranie - podnoszenie i unoszenie - równoważenie - obejmowanie - ciągnięcie - masowanie - poklepywanie - naśladowanie partnera

Fotelik: pozycja wyjściowa dla większości ćwiczeń. Rodzic siedzi w rozkroku na podłodze. Obejmuje siedzące przed nim dziecko. Dziecko siedzi odwrócone do niego plecami. Obejmowanie i kołysanie; Kłębuszek przyjaźni – zabawa powitalna: przedstawianie się rodziców i dzieci za pomocą kłębka włóczki; Lustro: rodzic z dzieckiem siedzą naprzeciwko siebie. Pary wykonują czynności wskazane przez nauczyciela (klaskanie, mruganie, masowanie, poklepywanie); Miny: rodzic z dzieckiem siedzą naprzeciwko siebie. Pary robią miny wskazane przez nauczyciela;

Prawidłowe oddychanie w pozycji leżącej: dziecko leży na podłodze z maskotka na brzuchu i prawidłowo oddycha. Rodzic obserwuje unoszenie i opuszczanie misia. Następuje zamiana ról; Spacery: rodzice z dziećmi tworzą pary. Spacerują po Sali wg wskazówek nauczyciela; Mosty/domki 1: rodzice w klęku podpartym tworzą ze swoich ciał domki. Dzieci przechodzą pod rodzicami. Mosty/domki 2: rodzice leżą na brzuchu. Dzieci przechodzą nad leżącymi; Przeciąganie się – jak najwyżej: rodzice i dzieci leżą na podłodze. Sięganie rękoma do sufitu. Naśladowanie czynności wkręcania żarówek; Przeciąganie się – jak najszerzej: rodzice i dzieci leżą na podłodze. Przeciąganie się niczym w łóżku. Każdy próbuje zająć jak najwięcej miejsca;

Rolowanie po podłodze: rodzic klęczy na podłodze. Dziecko leży obok. Rodzic lekko i powoli obraca dziecko na brzuch i z powrotem na plecy. Chwilkę przytrzymuje dziecko na plecach; Fotelik I: dzieci siedzą w fotelikach przed dorosłymi tyłem do rodzica. Kołysanie dziecka na boki, poruszanie się wraz z nim w przód i w tył; Fotelik II: dzieci siedzą w fotelikach przed dorosłymi, zwrócone twarzą do rodzica. Kołysanie dziecka na boki, poruszanie się wraz z nim w przód i w tył; Spychacz: rodzice i dzieci siedzą oparci o siebie plecami. Rodzic odpycha od siebie dziecku, a potem następuje zamiana ról; Przepychanki: rodzice z dziećmi siedzą zwróceni do siebie twarzami i opierają się o siebie nogami. Ręce oparte z tyłu o podłogę. Próbują odepchnąć stopy partnera;

Skała: rodzic klęczy na dywanie. Dziecko próbuje przesunąć rodzica za każdym razem z innej strony. Potem następuje zamiana ról; Paczka: rodzic siedzi skulony na podłodze, mocno ściskając ręce i nogi, a dziecko próbuje rozpakować paczkę; Kula u nogi: rodzic stoi w lekkim rozkroku. Dziecko siada przy jego nodze, obejmując ją rękami i nogami. Rodzic próbuje poruszać się po sali z dzieckiem u nogi; Unoszenie: rodzic stoi za dzieckiem trzymając je pod ramionami. Unosi je do góry, a następnie na dół; Wahadło: rodzic stoi za dzieckiem trzymając je pod ramionami. Unosi je do góry i kołysze na boki; Lustro: rodzic siedzi w rozkroku na podłodze, zwrócony przodem do siedzącego dziecka. Dziecko siedzi przed dorosłym, pomiędzy jego nogami. Rodzic rysuje dłonią w powietrzu różne figury, a dziecko naśladuje.

Dziękujemy za uwagę i zapraszamy na zajęcia