środowisko wychowawcze

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„BEZPIECZNY PRZEDSZKOLAK”
Advertisements

POSTAW RODZICIELSKICH
Wymiary polityki rodzinnej w Polsce Dr B
W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O
„POSTAW NA RODZINĘ”.
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
We wspólnocie rodzinnej
WYCHOWANIE WSPÓLNĄ TROSKĄ RODZINY I SZKOŁY
Juno reż. J. Reitman Kanada, USA 2007.
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Sytuacja życiowa rodzin czasowo niepełnych z powodu migracji
O aktywności dorosłych i seniorów
KULTURA ORGANIZACYJNA
ZNACZENIE RODZINY W ŻYCIU DZIECKA
NAJWAŻNIEJSZE TYPOLOGIE POSTAW RODZICIELSKICH
Prezentacja multimedialna
Polska Rodzina – wyzwania, działania, perspektywy Warszawa,
„Bezpieczeństwo nie jest wszystkim, lecz bez
Uzależnienia a rozwój dziecka
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
FUNKCJA WYCHOWAWCZA RODZINY
A PROBLEM UZALEŻNIEŃ OD NARKOTYKÓW
Lider- Przywódca.
Barbara Bobrowicz Konferencja: Praca zawodowa a obowiązki rodzinne
WdŻwR Wychowanie do Życia w Rodzinie
,,Dzieci nie będą dopiero, ale są już ludźmi, tak ludźmi są a nie lalkami, można przemówić do ich rozumu, odpowiedzą nam, przemówimy do serca, odczują.
Rola matki i ojca w wychowaniu dziecka.
Rodzina.
„Ignorantia iuris nocet” cz. II
Ewolucja kulturowa XX a wychowanie
Jan Paweł II Orędownik rodzin.
Poradnik szczęśliwej rodziny
WYBRANE ZAGADNIENIA Z PSYCHOLOGII SPOŁECZNEJ
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
,,Rodzina- źródłem życia, szacunku i miłości’’
Postawa wychowawcza rodzica wobec przypadków przemocy i agresji
Rodzina-źródłem życia, szacunku i miłości
prezentacja dotychczasowych systemów edukacyjnych oraz praktyk dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych w Wielkiej Brytanii i w Polsce, ocena bazowa sytuacji.
Rodzina - Źródłem życia, szacunku I miłości.
Trybunał Konstytucyjny - uzgodnienie wyroku Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Joanna.
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
4. Powołanie człowieka do życia w rodzinie
WYCHOWANIE DZIECI WSPÓLNYM CELEM RODZINY I SZKOŁY
Domowy Kościół gałąź rodzinna Ruchu Światło-Życie
RODZINA.
Warto ustalić, w jakich warunkach przebiegało uczenie się i nauczanie, czyli przeanalizować czynniki, które w znaczący sposób mogły wpłynąć na poziom.
9. Być ojcem, być matką – odpowiedzialne rodzicielstwo
Dobry start w szkole jest niezwykle ważny dla rozwoju dziecka.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
EDUKACJA SEKSUALNA DLACZEGO WYRAZIĆ ZGODĘ NA UDZIAŁ DZIECKA W ZAJĘCIACH Z WYCHOWANIA DO ŻYCIA W RODZINIE Izabela Topińska.
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
POSTAWY RODZICIELSKIE
Rodzice nie muszą być samotni
Równość płci w rodzinach Krystyna Slany Anna Ratecka.
Jak szkoła w praktyce może uczyć demokracji i postaw obywatelskich ?
Rodzina - Tu wszystko się zaczęło -. Znaczenie rodziny w życiu człowieka Jakie znaczenie w życiu ma rodzina? Najczęściej w ogóle się nad tym, nie zastanawiamy.
Stres w pracy nauczyciela
…łączy się ze swą żoną…. …łączy się ze swą żoną…
JAK CHRONIĆ MŁODEGO CZŁOWIEKA PRZED ZAGROŻENIAMI WSPÓŁCZESNEGO ŚWIATA
„ Rodzina , Twój przyjazny świat ”
Proces przewodzenia i kontrolowania
Rodzina jako podstawowa grupa społeczna
...dlatego mężczyzna opuszcza ojca swego i matkę swoją...
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
JAK MOTYWOWAĆ DZIECKO DO NAUKI?
Rozwój emocjonalny i społeczno-moralny przedszkolaka
„POSTAW NA RODZINĘ” KAMPANIA PROFILAKTYCZNA
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Program szkolenia Integrowanie – niezbędny element oddziaływań wychowawczych i profilaktycznych. Przełamanie barier w komunikowaniu się. Rozpoznawanie.
„Czcij ojca swego i matkę swoją”.
Zapis prezentacji:

środowisko wychowawcze Model edukacyjny Rodzina jako środowisko wychowawcze Autor: Anna Kilian Projekt Praktyka czyni Mistrza Śląska Wyższa Szkoła Zarządzania Im. Gen. Jerzego Ziętka w Katowicach

Rodzina jako środowisko wychowawcze Katarzyna Witulska

Pojęcie rodziny: „…Tworzenie rodziny to ogromnie trudne zadanie. Można je porównać do sytuacji, w której dwie firmy starają się połączyć swoje odrębne zasoby w celu wytworzenia wspólnego produktu. Wszystkie potencjalne słabe punkty tej operacji istnieją już w momencie, kiedy dorosły mężczyzna i dorosła kobieta decydują się, aby wspólnie poprowadzić dziecko na drodze od niemowlęcia do dorosłości…” Virginia Satir

Cechy rodziny: Wspólne zamieszkanie członków, Wspólne nazwisko i wspólna własność, Ciągłość biologiczna, Wspólna kultura duchowa, zanik przywództwa typowego dla małej grupy, Wyraźny podział pokoleniowy, Intymność stosunków.

Funkcje rodziny wg F. Adamskiego: Funkcje instytucjonalne Funkcje osobowe Do funkcji instytucjonalnych, które dotyczą rodziny i małżeństwa jako instytucji społecznych należą: Funkcja prokreacyjna lub biologiczna, Funkcja ekonomiczna, Funkcja opiekuńcza, Funkcja socjalizacyjna, Funkcja stratyfikacyjna, Funkcja integracyjna.

Funkcje c.d : Wśród funkcji osobowych, dotyczących rodziny jako grupy społecznej, wyróżnić należy trzy rodzaje: Funkcję małżeńską, Funkcję rodzicielską, Funkcję braterską.

Rola rodziców: Od męskiej roli ojca oczekuje się dzielności, siły, zaradności, odpowiedzialności za podejmowane zadania, czuwania nad przestrzeganiem norm społecznych, stwarzania oparcia dla żony i całej grupy rodzinnej. Od kobiecej roli matki oczekuje się ekspresji uczuć, serdeczności, ciepła, wyrozumiałości i tworzenia atmosfery emocjonalnej w rodzinie, zrozumienia i zaspokojenia potrzeb innych, wprowadzenia dziecka w krąg szerszej rodziny i tradycji. Ważnymi cechami roli matki jest jeszcze odpowiedzialność i opiekuńczość.

Potrzeby dziecka zaspokajane przez rodziców: Potrzeba życzliwości, ciepła i miłości, Potrzeba kontaktu i współdziałania z rodzicami, Potrzeba samourzeczywistnienia, Potrzeba szacunku dla rozwijającej się odrębnej jednostki, Potrzeba wzoru.

Typy postaw rodzicielskich wg L. Kannera: Akceptacja i miłość- „Dziecko jest centrum moich zainteresowań”. Jawne odrzucenie- ”Nienawidzę dziecka, nie będę się dręczyć z jego powodu”. Nadmierne wymaganie- „Nie chcę dziecka takiego jakim jest, muszę je zmienić”. Nadmierna opieka- „Robię wszystko dla dziecka; poświęcam się dla niego”.

Typy postaw rodzicielskich wg M. Ziemskiej : Ziemska wyróżnia postawy właściwe i niewłaściwe. Do tych pierwszych należy: Akceptacja dziecka, Współdziałanie z nim, Dawanie rozumnej swobody, Uznanie praw dziecka

Typy postaw c.d: Do typów postaw niewłaściwych zalicza się: Nadmierny dystans uczuciowy, Nadmierna koncentracja na dziecku, Dominacja, Uległość wobec dziecka.

Pojęcie struktury rodziny: „Stałe normy, nie zawsze sformalizowane, wewnątrz których przebiega życie i zachowanie małżeńsko-rodzinne. Jest to zatem system modelowych zachowań pomiędzy członkami rodziny oraz rodziną a siłami zewnętrznymi, które na nią oddziałują.” F. Adamski

Do struktury rodziny zaliczamy: Formy instytucjonalne tworzące małżeństwo, Wzory regulujące współżycie wewnątrz rodziny oraz wyznaczające hierarchię władzy i autorytetu, Układ wzajemnie powiązanych ról, Struktury dziedziczenia majątku, władzy czy nazwiska, Fazy życia małżeńsko-rodzinnego.

Podsumowanie: W procesie rozwoju społecznego dziecka stosunki łączące rodziców z dziećmi stanowią czynnik o podstawowym znaczeniu. Postawy rodziców wpływają na zachowanie dziecka i kształtują jego osobowość. Pierwsze kontakty ze światem realizują się za pośrednictwem matki, a potem obojga rodziców, którzy dostarczają dziecku informacji i wskazówek, pomagających mu przystosować się do sytuacji życiowych.

Dziękuje za uwagę Katarzyna Witulska