Agresja i przemoc. Skąd się bierze? Jak przeciwdziałać? Renata Wolińska Na podstawie materiałów szkoleniowych CBT Warszawa, Centrum Arruppe Gdynia oraz.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
60 + NIE DYSKRYMINUJ MNIE Warsztat antydyskryminacyjny.
Advertisements

ASERTYWNOŚĆ. ASERTYWNOŚĆ W psychologii termin ASERTYWNOŚĆ oznacza posiadanie i wyrażanie własnego zdania oraz bezpośrednie wyrażanie emocji i postaw w.
Co to jest przemoc ? DZIAŁANIA:  Jednorazowe lub wielokrotne, naruszające prawa lub dobra osobiste człowieka, w tym: narażające na utratę życia, zdrowia,
Stereotypy, uprzedzenia i przesądy w sądach w sprawach związanych z przemocą wobec kobiet Temida pod lupą : stereotypy, Warszawa 28 kwietnia 2016.
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
INDYWIDUALNE STRATEGIE RADZENIA SOBIE ZE STRESEM Mgr Agnieszka Trela.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Bądź bezpieczny w Internecie Razem tworzymy lepszy Internet.
ŚRODOWISKO PONAD WSZYSTKO Mała bateria-duży problem.. Co roku w Polsce sprzedaje się około 300 mln baterii. Wyrzucanie ich do kosza negatywnie wpływa.
Pionierka ogół umiejętności związanych z budowaniem przez harcerzy.
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
Jak zapobiegać przemocy domowej wobec dzieci i młodzieży. Iwona Czerwoniuk psychoterapeuta BSFT (Terapia Krótkoterminowa Skoncentrowana na Rozwiązaniu)
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
TAJEMNICE DRZEW Szkoła z klasą 2.0. Realizację programu rozpoczęliśmy od wyjaśnienia pojęcia TIK TIK czyli technologie informacyjno- - komunikacyjne to.
10 grudnia minęło 60 lat od uchwalenia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka. Dziecko to mały człowiek. Jednak nie wszyscy dorośli o tym pamiętali. W.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
ZNAM SWOJE PRAWA !!. Po raz pierwszy w historii prawa dziecka zostały zapisane w Konwencji Genewskiej w 1924r. Pierwszy pełny zbiór praw dziecka ukazał.
Instytucjonalne uwarunkowania realizacji koncepcji CSR w obszarze merchandisingu – zarys problemu Dr Jarosław Plichta Katedra Handlu i Instytucji Rynkowych.
„Alkotest przeciw tragedii” kampania społeczna Stowarzyszenia „Droga i Bezpieczeństwo”” przy poparciu Marszałka Województwa Wielkopolskiego oraz współpracy.
Przeciwdziałanie agresji i przemocy w szkole.. Agresja Agresję definiuje się najczęściej jako świadome, zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie.
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
„Jak uczyć dzieci na temat przemocy i wykorzystywania”
Wprowadzenie Celem naszej prezentacji jest przypomnienie podstawowych informacji na temat bezpiecznego powrotu do domu i nie tylko. A więc zaczynamy…;)
MOTYWACJA. Słowo motywacja składa się z dwóch części: Motyw i Akcja. Aby podjąć działanie (akcję), trzeba mieć do tego odpowiednie motywy. Łaciński źródłosłów.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
ZAPROSZENIE DO PRZYGODY 2. tura tutoringu dla Liderek i Liderów Pracowni Orange.
Wiem czego chcę!!!.  Każdy z Nas staje przed różnymi wyborami. Jednym z najważniejszych jest wybór ścieżki kształcenia.  Twoja Kariera jest w twoich.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Jak sobie z nim radzić ?.
Hartowanie ciała Wykonała Maria Szelągowska. Co to jest hartowanie? Hartowanie Hartowanie – proces adaptowania ciała do niekorzystnych warunków zewnętrznych.
Magdalena Guillet i Irena Wielowiejska – Comi 05 listopada 2008 r.
Sytuacja psychologiczna kobiet z rodzinną historią raka piersi Maria Rogiewicz Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej.
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
Przygotowała: Anna Słowik. Głównym celem prezentacji jest uświadomienie rodzicom zagrożeń wynikających z użytkowania Internetu (oszustwa, wyłudzania,
 Jak zapanować nad ludzkimi uczuciami?.  To powodowana strachem reakcja emocjonalna, która pojawia się, gdy zablokowane jest jakieś dążenie i następuje.
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
Przygotowała Dominika Karpińska - psycholog. Nie każdy ból dorastania jest depresją, ale też nie każdy można zbyć wzruszeniem ramion i stwierdzeniem;
Depresja jest stanem charakteryzującym się długotrwale obniżonym nastrojem oraz szeregiem innych objawów psychicznych i somatycznych.
Po pierwsze: Bądź odważny! Weź los w swoje ręce, w końcu do odważnych świat należy. Niech Twoja odwaga nie oznacza jednak podejmowania ryzyka bez analizy.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Pierwsza pomoc przedmedyczna. Aspekty prawne Zgodnie z 162 art. Kodeksu karnego: Zgodnie z 162 art. Kodeksu karnego: „Kto człowiekowi znajdującemu się.
CZYTANIE to proces poznawczy, jedna z umiejętności nabywanych przez człowieka w procesie edukacji, która umożliwia odbiór informacji przekazywanych za.
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
OCENA PRACY DYREKTORA Siła ducha, poczucie własnej wartości i pewność siebie, jak również niezachwiana postawa humanistyczna są podstawowymi cechami osobowości,
Budżet rodzinny Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Święta Wielkiej Nocy są najważniejsze dla naszej wiary, gdyż ją uwiarygadniają poprzez zmartwychwstanie Jezusa.
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
Kliknij, aby edytować styl wzorca podtytułu Prawna ochrona dóbr osobistych człowieka, w tym nietykalności cielesnej, a zwyczaje szkolne.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Łatwowierność i naiwność dzieci często może doprowadzić do nieszczęśliwych wydarzeń. Osoba obca, nawet jeżeli wygląda miło i sympatycznie może stanowić.
Konflikty i sposoby ich rozwiązywania w grupie
Woda O tym, dlaczego powinniśmy ją oszczędzać Jan Stasiewicz, kl. II C.
Papierosy to zła rzecz, z nim zdrowie idzie precz!!! Autor: Weronika Pączek.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Ogólne pojęcie prawa. Prawa człowieka- zespół praw i wolności, kt ó re przysługują każdemu człowiekowi bez względu na rasę, płeć, język, wyznanie, przekonania.
5 KROKÓW DO SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ Jak dostać się do szkoły ponadgimnazjalnej? Instrukcja dla uczniów, którzy uczą się w gimnazjach które przekazują.
Tydzień zdrowia i bezpieczeństwa pracy Ćwiczenia dla osób narażonych na obciążenie statyczne mięśni – praca siedząca Październik 2007.
Dlaczego dzieci są agresywne?. Czym jest agresja?  Agresja to zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub szkody, straty lub bólu. Czynności.
STOP PRZEMOCY I AGRESJI.
GDZIE JESTEŚMY? DOKĄD ZMIERZAMY?
ORGANIZACJA.
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
Moje szczęście.
AGRESJA WŚRÓD DZIECI– SKĄD SIĘ BIERZE I JAK JEJ ZAPOBIEGAĆ?
Program profilaktyczno-wychowawczy
„Wartości i normy w wychowaniu i profilaktyce”
ISTOTA I PRZYCZYNA POWSTAWANIA TRUDNOŚCI DYDAKTYCZNYCH I WYCHOWAWCZYCH
Jak lider radzi sobie z krytyką?.
Zapis prezentacji:

Agresja i przemoc. Skąd się bierze? Jak przeciwdziałać? Renata Wolińska Na podstawie materiałów szkoleniowych CBT Warszawa, Centrum Arruppe Gdynia oraz materiałów - Joanna Węgrzynowska, Agnieszka Milczarek

Warunkowanie zachowań ludzi: Ludzie jako istoty społeczne odczuwają potrzebę przynależności, uznania, akceptacji, tożsamości i bezpieczeństwa. Zachowanie człowieka nakierowane jest na osiągnięcie konkretnego celu, jakim jest zaspokojenie jednej z potrzeb. Ludzie mogą wybierać sposób, w jaki się zachowują – kierują swoim zachowaniem od wewnątrz.

Zachowania problemowe umożliwiają: zaspokojenie najważniejszych potrzeb psychologicznych; realizację ważnych celów rozwojowych; radzenie sobie z przeżywanymi trudnościami.

Są różne teorie agresji. Wyjaśniają one mechanizmy powstawania agresji u człowieka. W jednych koncepcjach jest mowa o wrodzonych popędach, w innych o istotnym znaczeniu frustracji, a w najnowsz ych, akcentuje się czynniki środowiskowe, kulturowe.

Na prawidłowe kształtowanie zachowań dzieci mają wpływ czynniki: związane z uczniem związane z domem związane ze szkołą kulturowe

O zachowaniach agresywnych mówimy wtedy, gdy następuje:

1. Przekroczenie granic drugiej osoby - każdy ma prawo do nietykalności i godności osobistej. 2. Intencja skrzywdzenia, wykorzystywanie przewagi wynikające z osłabienia zdolności do obrony drugiej osoby. 3. Wyrządzenie szkody materialnej. 4. Wyróżnienie dwóch stron: sprawca – ofiara.

Agresja, przemoc fizyczna (bezpośrednia): bicie; popychanie; szturchanie; ciągnięcie za włosy; szczypanie, gryzienie; wymuszanie pieniędzy; zamykanie w pomieszczeniach; niszczenie przedmiotów; kopanie; plucie.

Agresja, przemoc słowna (bezpośrednia): przezywanie; wyśmiewanie; grożenie; ośmieszanie; plotkowanie; namawianie się; szantażowanie; obrażanie; kompromitowanie.

Agresja, przemoc bez użycia słów i kontaktu fizycznego (pośrednia): wrogie gesty; miny; izolowanie; odrzucanie; wyobcowanie; ostracyzm; manipulowanie związkami przyjaźni.

Postawa rodzica: sprzyjająca zapobieganiu trudnościom wychowawczym prowokująca do zaburzeń zachowań

Sposoby reagowania na doraźne sytuacje.

System reagowania powinien opierać się na następujących założeniach: należy reagować na każdą sytuację; doraźne sytuacje wymagają szybkiej, zdecydowanej interwencji; należy zachować opanowanie, podniesiony ton pogarsza sprawę; wskazujemy na niepożądane zachowania, nie atakujemy dziecka; należy wnikliwie analizować etiologię zachowania.

F U O Fakty Ustosunkowanie Oczekiwania

Strategia radzenia sobie z wybuchem: PrzedW trakciePo 1. Uważne obserwowanie dziecka. 2. Znajomość sytuacji, w których zazwyczaj dochodzi do wybuchu. 3. Strategia: „Rozminowanie wybuchu”. 1. Czy ja tu rządzę? 2. Czy ja jestem bezpieczny? 3. Czy inni są bezpieczni? 4. Czy sprawca jest bezpieczny? Tylko cztery odpowiedzi „tak” pozwalają na uznanie wybuchu za niepowikłany. ZABRANIE UWAGI 1. Odesłanie. 2. Posprzątanie. 3. Przeproszenie. 4. Konsekwencja regulaminowa. W zupełnie inny dzień wprowadź „kodeks złości”.

Sposoby rozładowania złości skrzynia złości (pudełko z gazetami, które można gnieść do woli); malowanie jaskrawymi farbami na dużych arkuszach papieru; „ludzik złości” – pacynka, do której można włożyć rękę i powiedzieć jej o swoim zdenerwowaniu; przebiegnięcie się;

rozładowanie się w kąciku złości; spłukanie złości wraz z wodą w toalecie; wejście się do namiotu złości; posiedzenie na krześle złości; ustawienie obok siebie tabliczki nastroju „złość” (np. rysunek błyskawicy); woreczek złości, w którym zamykamy złość.

Drogi Rodzicu...

Dziecko uderzyło cię w miejscu publicznym? Nie obracaj tego w żart, lecz od razu ostro zareaguj, mówiąc spokojnym tonem, że nie powinn o tak robić. Wpadło w szał? Schwyć je mocno w swoje ramiona i opleć tak silnie, by nie mogło uderzyć ani siebie, ani ciebie. Z tego „więzienia” wypuść dopiero, gdy się wyciszy.

Ma napad agresji? Złap dziecko za ręce i stanowczym tonem, patrząc prosto w oczy, powiedz, że nie wolno bić, bo to boli. Rób tak, nawet jeśli uderzenie nie było bolesne i bardziej cię ono rozśmieszyło niż rozzłościło. Dziecko uderzyło cię w akcie złości lub podczas histerii? Odejdź od niego i bez słowa zostaw samego do czasu, aż się uspokoi. Możesz nawet wyjść z pokoju, ale pamiętaj o zachowaniu bezpieczeństwa, by rozzłoszczone dziecko nie zrobiło sobie krzywdy.

Dopiero, gdy dziecko się uspokoi, porozmawiaj o tym, co się wydarzyło. Nie próbuj tego robić, kiedy dziecko nadal się złości, bo tylko spotęgujesz jego furię. Przypomnij dziecku, jakie są zasady w waszej rodzinie. Wśród nich jedną z najważniejszych jest „sprawianie innym bólu jest niedozwolone”. Powiedz, że nigdy nie będziesz tolerowała/tolerował takich zachowań dziecka i stanowczo zaznacz: „Bicie jest złe, bo to boli”.

Dobrą karą za takie zachowanie jest pozostawienie dziecka na kilka minut w miejscu odosobnienia, np. na krześle w rogu pokoju, by przemyślało swoje zachowanie, a następnie porozmawia j z nim o tym - zapytaj, czy wie, za co miało karę i dlaczego musiałaś/musiałeś mu ją wymierzyć. Naucz dziecko nazywać emocje. Powiedz: „Uderzyłeś mnie, bo byłeś zły, że nie pozwoliłam ci.... Rozumiem, że jesteś na mnie zdenerwowany, ale nie zgadzam się na bicie mnie.”

Pokaż dziecku, jak może odreagować złość. Powiedz, co ty robisz, gdy się zezłościsz. Jeżeli nie udało ci się pohamować złości i np. za głośno skrzyczałaś/skrzyczałeś dziecko, porozmawiaj z nim o tym. Przyznaj się do tego, że jest ci przykro z powodu swojego niewłaściwego zachowania i przeproś za nie. Nie bój się przyznać do błędu. Dziecko uczy się od ciebie także takich zachowań.

Wskazówki pomocne w przeciwdziałaniu agresji dziecka.

zabieranie uwagi w chwili, gdy dziecko prezentuje zachowania niepożądane; wzmacnianie pozytywnych sposobów reagowania dziecka na trudności, nagradzanie zachowań prospołecznych; wycofywanie dziecka z sytuacji wywołujących agresję lub frustrację; eliminowanie modeli agresywnego zachowania z otoczenia dziecka;

zwracanie uwagi na negatywne skutki agresywnych zachowań; uczenie dziecka odpowiednich norm moralnych i zasad postępowania tak, by na tym podłożu powstawało poczucie winy, gdy zada się krzywdę drugiemu człowiekowi; agresja nie może przynosić sukcesu i pożądanych efektów, musi prowadzić do przykrości, niepowodzeń, strat;

uczenie konstruktywnych sposobów reagowania na frustrację; dostarczanie wzorów jak radzić sobie z konfliktami, problemami, stresem i niepowodzeniem; rozwijanie samokontroli dziecka poprzez stawianie przed nim odpowiedzialnych, samodzielnie rozwiązywanych zadań, pobudzanie autorefleksji;

dostarczanie wzorców nieagresywnego zachowania (rodzice, nauczyciele, rówieśnicy) - dziecko wychowuje się i uczy przede wszystkim poprzez naśladowanie i modelowanie; umożliwianie dziecku odreagowywania napięć, uczenie wyrażania własnych emocji (szczególnie negatywnych) bez szkodzenia osobie, która je wywołuje.

Dziękuję za uwagę!