Szkoła Podstawowa nr 7 im. Erazma z Rotterdamu w Poznaniu Jak tworzymy prezentacje czyli kilka zasad, których należy przestrzegać Andrzej Gągało
Szkoła Podstawowa nr 7 im. Erazma z Rotterdamu w Poznaniu Strona tytułowa Każda prezentacja musi mieć swój temat, który powinien być umieszczony na slajdzie początkowym (tytułowym). Oprócz tematu, na slajdzie początkowym, powinno także znajdować się imię i nazwisko autora prezentacji.
Szkoła Podstawowa nr 7 im. Erazma z Rotterdamu w Poznaniu Kolejne plansze Każda kolejna plansza powinna mieć tytuł. Akapity powinny być czytelne i składać się z haseł, które są uzupełnieniem dla treści przekazywanej werbalnie. Odbiorca zwraca największą uwagę na lewą górną część slajdu - można to wykorzystać.
Szkoła Podstawowa nr 7 im. Erazma z Rotterdamu w Poznaniu Wygląd ogólny Ilość tekstu na powierzchni slajdu nie powinna przekraczać 8 – 10 linii. Tekst powinien być podzielony na akapity. Obiekty graficzne są tylko ilustracją dla prezentowanego tekstu i nie powinny go przytłaczać.
Szkoła Podstawowa nr 7 im. Erazma z Rotterdamu w Poznaniu Format tekstu Wielkość czcionki – co najmniej 24p., ale zaleca się stosowanie rozmiarów 28p. i 32p. Należy stosować czcionki czytelne – bez zbędnych ozdobników i udziwnień. W tej prezentacji wykorzystano czcionkę Calibri w rozmiarze 32p.
Szkoła Podstawowa nr 7 im. Erazma z Rotterdamu w Poznaniu Format tekstu Konsekwentnie stosuj kolory i formaty czcionek – mają one wspomagać a nie dominować prezentację. Na jednym slajdzie nie należy stosować nadmiernej ilości czcionek i formatów.
Szkoła Podstawowa nr 7 im. Erazma z Rotterdamu w Poznaniu Format tekstu Dla przedstawienia informacji neutralnych stosuj kolory zimne: czarny, szary, granatowy, zielony, niebieski… W celu zwrócenia uwagi odbiorcy na wybrane informacje, użyj kolorów ciepłych: czerwony, pomarańczowy, żółty. Nie jest wskazane stosowanie więcej niż 4 kolorów na jednym slajdzie.
Szkoła Podstawowa nr 7 im. Erazma z Rotterdamu w Poznaniu Format tekstu Tekst powinien być wyrównany do lewej, lub do lewej i prawej krawędzi (wyjustowany). Tekst wyrównany do prawej krawędzi staje się mniej czytelny ze względu na konieczność poszukiwania wzrokiem początków nowych linii, które za każdym razem są w innym miejscu.
Szkoła Podstawowa nr 7 im. Erazma z Rotterdamu w Poznaniu Stopniowanie tekstu Stopniowe wyświetlanie zawartości slajdu, może wspomóc przekazanie wiadomości np.: To jest treść pierwszego akapitu; Teraz treść drugiego akapitu; Następnie trzeci akapit;
Szkoła Podstawowa nr 7 im. Erazma z Rotterdamu w Poznaniu Elementy graficzne Liczba zdjęć, rysunków, wykresów, tabel, itp., na jednym slajdzie, nie powinna przekraczać 6. Wskazane jest, aby nie były one nazbyt skomplikowane. Należy rozważnie stosować animacje. Przesadne używanie różnorodnych „sztuczek” może zdezorientować odbiorcę.
Szkoła Podstawowa nr 7 im. Erazma z Rotterdamu w Poznaniu Elementy graficzne Opisy elementów graficznych powinny znajdować się po ich prawej stronie. Regularne rozmieszczenie obiektów graficznych, zwiększa czytelność slajdu.
Szkoła Podstawowa nr 7 im. Erazma z Rotterdamu w Poznaniu Tło Należy zapewnić należyty kontrast tekstu w stosunku do tła. Nie należy stosować zdjęć w charakterze tła, gdyż nierówna kolorystyka zdjęcia, ogranicza czytelność tekstu, a także nadmiernie angażuje uwagę odbiorcy.
Szkoła Podstawowa nr 7 im. Erazma z Rotterdamu w Poznaniu Zakończenie pokazu Pamiętaj o podaniu wszystkich źródeł wykorzystanych w prezentacji (autorów i tytułów cytowanych utworów oraz wykorzystanych materiałów i ilustracji). Nie zapomnij też o tym, że prezentacja ma swojego autora. Napisz o tym także na końcu.
Szkoła Podstawowa nr 7 im. Erazma z Rotterdamu w Poznaniu Koniec W prezentacji wykorzystano materiały pochodzące z: prezentacji Tomasza Skoniecznego – Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie; Informacji zawartych na stronie internetowej *** Autor: Andrzej Gągało Szkoła Podstawowa nr 7 im. Erazma z Rotterdamu w Poznaniu.