Problemy zrównoważonego rozwoju różnych formatów handlu w Polsce Autor: dr Urszula Kłosiewicz-Górecka, prof. IBRKK PRZEDSIĘBIORSTWA SEKTORA HANDLU I USŁUG.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1 Wyniki finansowe za I kw r. ULMA Construccion Polska S.A. Prezentacja dla inwestorów 21 maja 2012 r.
Advertisements

Uwarunkowania rozwoju sektora produktów i usług medycznych
Budżetowanie kapitałów
Sytuacja gospodarcza w Polsce i w regionie
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
Mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa - jak widzą 2011 r. i czy będą zatrudniać, zwiększać wynagrodzenia i inwestować w 2012 r.? Badania Monitoring sektora.
Tomasz Kierzkowski Szanse rozwoju przedsiębiorczości związane z funduszami pomocowymi po akcesji Warszawa, 8 grudnia 2003.
CZY POLSKA GOSPODARKA MOŻE SOBIE POZWOLIĆ NA OSŁABIENIE DYNAMIKI EKSPORTU? dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Warszawa,
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
ROLA MSP W POLSKIEJ GOSPODARCE
Pomiar aktywności gospodarczej Produkt Krajowy Brutto (PKB)
Maciej Bieńkiewicz, 15 marca 2012
Spółdzielczość w ujęciu ekonomicznym. SILNE STRONY -1 Wysoka jakość z elementami dziedzictwa narodowego Cena adekwatna do jakości Wyroby unikatowe Wyroby.
KATEDRA EKONOMII Obszary badawcze Przykładowe tematy prac dyplomowych
dr inż. Arkadiusz Borowiec Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa
Sektor badawczo-rozwojowy i poziom innowacyjności gospodarki Wielkopolski na tle kraju Wanda Maria Gaczek Poznań, 13 grudnia 2006 r.
Anna Ruzik-Sierdzińska CASE
Katarzyna Piętka-Kosińska CASE-Doradcy
Zagadnienia materiałowo-surowcowe w produkcji mebli w Polsce Maciej Formanowicz, Marek Adamowicz, Tomasz Wiktorski Międzynarodowa konferencja Rynek drewna.
Seminarium naukowe WSZiP w dniu Tendencje zmian w gospodarce w 2011 roku Polska na tle Europy Finanse państwa Prognozy na 2012 rok P relegenci:
ANALIZA KLUCZOWYCH SEKTORÓW WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO
1. Założenia do przygotowania Strategii Inwestycyjnej Wydział Rozwoju Gospodarczego Wrocław, 2 czerwca 2009.
Jak zwiększyć sprzedaż w hipermarketach?
Idea Klastra - korzyści z punktu widzenia przedsiębiorstw
Perspektywy rozwoju lokalnych rynków pracy w opinii pracodawców dr Krzysztof Markowski Instytut Zarządzania i Marketingu Katolicki Uniwersytet Lubelski.
Katarzyna Piętka-Kosińska CASE-Doradcy Warszawa,
Wsparcie dla rozwoju technologii
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
I - 1 „Zmieniamy Polski Przemysł” RYNEK DYSTRYBUCJI STALI Katowice, 21listopada 2005 r.
Międzynarodowa integracja gospodarcza
STRATEGIE LOGISTYCZNE
VIII Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2015
Dr Sylwia Talar Katedra Międzynarodowych Stosunków Ekonomicznych
Od 20 lat wspieramy przedsiębiorczość Polaków i co dalej?
„LUDZIE DLA TURYSTYKI” – ROZWÓJ MAZOWIECKICH KADR NA RZECZ ROZWOJU GOSPODARKI TURYSTYCZNEJ W REGIONIE Warszawa, 26 lutego 2015 WARSZAWA_09_12_2015 Projekt.
Franczyza jako strategia rozwoju dla handlu małopowierzchniowego dr hab. prof. ZPSB Aleksandra Grzesiuk Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie.
PRZEDSIĘBIORSTWA HANDLOWE STRATEGIE, INNOWACJE, RELACJE BIZNESOWE PRZEDSIĘBIORSTWA HANDLOWE STRATEGIE, INNOWACJE, RELACJE BIZNESOWE Warszawa, 18 stycznia.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Wsparcie dla przedsiębiorstw: Działanie 5.5. Promocja i rozwój markowych.
ANALIZA SWOT POLSKIEGO SEKTORA GARBARSKIEGO I OBUWNICZEGO Łódź, 7 kwietnia 2004 Polska Izba Przemysłu Skórzanego.
„Infrastruktura zakładu opieki zdrowotnej i aparatura medyczna – jak efektywnie dokonywać pożądanych zakupów” KIELCE 20 WRZEŚNIA 2012 WITOLD PONIKŁO.
Handel w gospodarce Polski – dynamika zmian i nowe wyzwania dr, prof. Urszula Kłosiewicz-Górecka Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur Kongres.
Tendencje rozwojowe w dystrybucji
Stan i perspektywy rozwoju handlu kosmetykami, produktami higienicznymi i chemią gospodarczą w Polsce i chemią gospodarczą w Polsce dr, prof. Urszula Kłosiewicz-Górecka.
__________________________________________ Andrzej Roter Dyrektor Generalny GOSPODARCZE I SPOŁECZNE ZNACZENIE EFEKTYWNEGO ZARZĄDZANIA WIERZYTELNOŚCIAMI.
STRATEGIA EUROCENY I JEJ ELEMENTY PLAN 1.Determinanty ceny na rynkach europejskich. 2.Dyferencjacja euroceny. 3. Standaryzacja euroceny.
Menedżer finansowy Katedra finansów przedsiębiorstw i ubezpieczeń gospodarczych Katowice,
Praca dyplomowa Wpływ wybranych czynników na zachowania konsumentów na rynku czekolad Autor: Patrycja Czajka Opiekun pracy: dr inż. Małgorzata Źródło.
ŚWIAT I POLSKA PRZED NOWYMI WYZWANIAMI KONIUNKTURA GOSPODARCZA ŚWIATA I POLSKI Koniunktura i handel światowy. Podstawowe tendencje Juliusz Kotyński.
KONIUNKTURA GOSPODARCZA ŚWIATA I POLSKI Polska – koniunktura w 2015 r. Prognoza na lata Warszawa, lipiec 2016.
Ranking kryteriów lokalizacji wg badań stare/nowe
Tendencje rozwojowe w dystrybucji
INWESTYCJE ZAGRANICZNE W POLSCE Warszawa, 7 lipca 2016 r.
GOSPODARKA ŚWIATA I POLSKI – SZANSE I ZAGROŻENIA
mgr Małgorzata J. Januszewska
Warsztat konsultacyjny
Juliusz Kotyński IBRKK Warszawa, 28 czerwca 2017 r.
E-turystyka w sektorze publicznym
GOSPODARKA ŚWIATA I POLSKI – SZANSE I ZAGROŻENIA
Warsztat konsultacyjny
Negatywny wpływ rekompensat na ekonomikę gospodarstw karpiowych.
Ogólnopolska Konferencja Młodych Naukowców:
DOFINANSOWANIE DLA FIRM W RAMACH NOWEJ PERSPEKTYWY
Wskaźniki ekonomiczno-społeczne 2. WSKAŹNIKI EKONOMICZNE
dr hab. Aleksandra Grzesiuk
Komentarz do zmian na polskim rynku dystrybucyjnym.
Nowe kampanie promocyjne pstrąga
Opracowano na danych Polskiego FADN
Zapis prezentacji:

Problemy zrównoważonego rozwoju różnych formatów handlu w Polsce Autor: dr Urszula Kłosiewicz-Górecka, prof. IBRKK PRZEDSIĘBIORSTWA SEKTORA HANDLU I USŁUG W OKRESIE SPOWOLNIENIA GOSPODARKI Ministerstwo Gospodarki Warszawa, 11 marca 2013 Ministerstwo Gospodarki Warszawa, 11 marca 2013

Agenda 1.Znaczenie sfery handlu wewnętrznego w gospodarce Polski 2.Zjawiska i tendencje rozwoju handlu wewnętrznego 3. Makro i mikroekonomiczne uwarunkowania rozwoju różnych form handlu w Polsce Podsumowanie. Wnioski

1.Znaczenie sfery handlu wewnętrznego w gospodarce Polski Wyszczególnienie Zmiana 2011/2007 Udział sfery handlu w tworzeniu PKB, w % 16,016,6 17,117,2 słaby trend wzrostowy Udział przedsiębiorstw handlowych w liczbie przedsiębiorstw ogółem w kraju, w % 31,230,228,728,127,4 tendencja spadkowa Udział nakładów inwestycyjnych w sferze handlu w nakładach inwestycyjnych ogółem w kraju, w % 10,010,29,17,77,2 tendencja spadkowa Udział pracujących w sferze handlu w pracujących ogółem w kraju, w % 15,916,515,815,515,2 słaba tendencja spadkowa Źródło: opracowanie własne na podstawie danych GUS

2. Zjawiska i tendencje rozwoju handlu wewnętrznego Struktura podmiotowa handlu Źródło: opracowanie własne na podstawie danych GUS Wyszczególnienie Struktura przedsiębiorstw handlowych wg liczby pracujących, w % Do 9 pracujących97,197,096,996,796, ,62,7 2,93,0 50 i więcej pracujących0,3 0,4 Struktura przedsiębiorstw handlowych wg przychodów ze sprzedaży, w % Do 9 pracujących31,630,330,629,0bd ,120,019,019,5bd 50 i więcej pracujących49,349,750,351,5bd

Struktura przedsiębiorstw handlowych własności krajowej i zagranicznej wg liczby pracujących RokStruktura przedsiębiorstw własności krajowej, wg liczby pracujących w % Do 9 pracujących i więcej pracujących ,33,61, ,84,01,2 RokStruktura przedsiębiorstw własności zagranicznej, wg liczby pracujących w % Do 9 pracujących i więcej pracujących ,042,157, ,037,662,4 Źródło: opracowanie własne na podstawie danych GUS

Zmiany w sieci detalicznej w latach  Spadek liczby sklepów o 7,1%  Wzrost powierzchni sprzedażowej sklepów o 16,8% Źródło: opracowanie własne na podstawie danych zawartych w: Handel wewnętrzny w Polsce , IBRKK, Warszawa 2012 Zmiany w strukturze wielkościowej sklepów w latach , w % Dynamika rozwoju wielkopowierzchniowych obiektów handlowych w latach , w %

cd. Zmiany w sieci detalicznej w latach  Spadek udziału handlu tradycyjnego w obrotach ogółem w handlu  Rośnie znaczenie handlu zintegrowanego, w tym handlowych systemów i jednostek franczyzowych  Rozwój sieci spowodował dynamiczny rozwój marek własnych w rynku FMCG; wzrost z 8% w 2007 r. do 22% w 2011 r. Wyszczególnienie Liczba handlowych systemów franczyzowych Liczba handlowych jednostek franczyzowych Źródło: opracowanie własne na podstawie danych GfK Polonia oraz własnych szacunków IBRKK

Zmiany w handlu hurtowym w latach  Dotychczasowy rozwój handlu hurtowego w Polsce wskazuje na odmienną ścieżkę rozwoju w porównaniu z krajami UE „b. 15”  Obecnie około 90% obrotów rynku hurtowego FMCG realizuje 5 podmiotów (Grupa Eurocash, GK Specjał, Bać-Pol, MH, Grupa MPT)  Dynamiczne procesy integracji poziomej hurtowni lokalnych i regionalnych  Przedsiębiorstwa hurtowe - organizatorami przemian w handlu detalicznym Źródło: opracowanie własne na podstawie: Handel wewnętrzny w Polsce , IBRKK, Warszawa 2012 oraz GFK Polonia, Raport o rynku hurtowym FMCG w Polsce w 2012 Hurtownia z dowozem90 Hurtownia bez dowozu49 Producent37 Makro C&C30 Eurocash C&C16 Bazar/giełda14 Selgros C&C9 Hipermarket/supermarket1 Klienci Sklepy małoformatowe4147 Sklepy detaliczne polskie i zagraniczne 265 Hurtownie1211 Punkty gastronomiczne1011 Kioski i stacje paliw45 Klienci indywidualni512 Instytucje26 Inni03 Najważniejsze źródła zaopatrzenia sklepów w 2011, w % Udział poszczególnych typów klientów hurtowni regionalnych, w %

Handel elektroniczny w Polsce  W końcu 2011 r. działało 300 internetowych sklepów spożywczych; w 2007 r. – ponad 80  Ponad 70% polskich internautów dokonało w roku 2011 przynajmniej jednego zakupu przez Internet, co daje liczbę 11,6 mln osób kupujących w sieci; w 2009 r. było to 8,5 mln  Wartość sprzedaży realizowanej przez Internet szacowana jest na około 3% ogółem wartości sprzedaży w Polsce  Wartość sprzedaży realizowanej przez Internet rośnie w tempie ponad 30% rocznie tj. blisko dwukrotnie szybciej niż średnia europejska  Szacuje się, że sprzedaż artykułów żywnościowych w 2014 r. wzrośnie w Polsce ponad dwukrotnie w porównaniu z rokiem 2011  Średnia wartość jednorazowych zakupów spożywczych w e-sklepach przekracza 200 zł, podczas gdy w handlu stacjonarnym wartość koszyka zakupów z reguły nie przekracza 100 zł Źródło: opracowanie własne na podstawie: Falstart w walce o klientów z Internetu, „Wiadomości Handlowe” 2012 nr 7-8; Zakupy w sieci, „Rzeczpospolita – dodatek specjalny” z dnia ; M. Kosicka-Gębska, A. Tul Krzyszczuk, J. Gębski, Handel detaliczny żywnością w Polsce, Wyd. SGGW, Warszawa 2011; W sieci wydajemy na żywność więcej, „Wiadomości Handlowe” 2012 nr 7-8

Wyniki badań IBRKK wskazują, że:  Handel w Polsce charakteryzuje wysoki udział w rozwoju gospodarczym Polski  Lata to okres głębokich przemian jakościowych w handlu, ze: - zróżnicowaną dynamiką rozwoju poszczególnych form handlu - zmieniającymi się relacjami pomiędzy handlem detalicznym i hurtowym  Małe i mikro firmy handlowe stanowią niezmiennie ważny element polskiej gospodarki. Jeśli ich rola w handlu detalicznym zostanie zmarginalizowana to trzeba się liczyć z negatywnymi konsekwencjami dla: małych i średnich producentów, rynków lokalnych, rynku pracy, dystrybutorów. Powstaje pytanie: Jaki jest wpływ makro i mikroekonomicznych uwarunkowań na rozwój poszczególnych form handlu? Jakie są szanse utrzymania względnie zrównoważonej struktury form wielkopowierzchniowych i małoformatowych?

3. Makroekonomiczne uwarunkowania zrównoważonego rozwoju różnych form handlu Źródło: opracowanie własne na podstawie danych GUS oraz danych zawartych w: Handel wewnętrzny w Polsce , IBRKK, Warszawa 2012 UwarunkowaniaOpis oddziaływaniaWpływ 1. Ogólna sytuacja gospodarcza kraju  Tempo wzrostu gospodarczego zmniejszyło się z 4,3% w I-III kw r. do 2,4% w analogicznym okresie Przyczynił się do tego wolniejszy wzrost popytu krajowego, a szczególnie słabsze tempo nakładów brutto na środki trwałe (1,3% wobec 9% w 2011 r.) oraz konsumpcji indywidualnej (0,4% wobec 3,4% w 2011 r.)  Wskaźniki ogólnego klimatu koniunktury opracowane przez GUS dotyczące przedsiębiorstw handlowych nie są korzystne - Najbardziej negatywne oceny i prognozy zgłaszają mikro i małe niezależne firmy handlowe (wzrost trudności w bieżącym regulowaniu zobowiązań finansowych) - Dynamiczny rozwój sieci sklepów dyskontowych 2. Regulacje prawne  Ich celem powinno być nie dopuszczenie do powstania uprzywilejowanej pozycji na rynku / lub dyskryminacji jakiejś grupy przedsiębiorstw handlowych Oczekiwania: - utrzymania dywersyfikacji form handlu detalicznego i hurtowego - monitorowania zjawisk i procesów w sferze handlu

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych GUS oraz danych zawartych w: Handel wewnętrzny w Polsce , IBRKK, Warszawa Konkurencja w sferze handlu  Agresywna walka o przestrzeń rynkową  Nasilenie występowania agresywnych strategii cenowych  Koncentracja prac na doskonaleniu logistyki  Nasilenie działań zmierzających do uzyskiwania korzyści skali  Nasilenie działań aktywizujących sprzedaż - Skutkiem silnej konkurencji jest zmniejszenie się w okresie liczby przedsiębiorstw handlowych o 7,8% (tj. o 89,8 tys.). W 2011 r. liczba firm detalicznych i hurtowych spadła o 3,7% tj. o ponad 40 tys. przedsiębiorstw - Relatywnie korzystniejsze warunki rynkowe dla rozwoju sieci handlowych, w tym szczególnie sieci sklepów dyskontowych niż hipermarketów oraz sklepów niezależnych 4. Siła nabywcza ludności  Rosnące bezrobocie i spadek płac realnych powodują słabnięcie popytu krajowego; w 2012 r. spożycie indywidualne zwiększyło się w porównaniu z rokiem 2011 o 0,5% (w 2011 r. w porównaniu z 2010 r. wzrosło o 2,5%) - Relatywnie lepsze warunki dla rozwoju sieci sklepów, w tym szczególnie sieci dyskontowych niż hipermarketów 5. Zmiany w decyzjach zakupowych konsumentów  Spowolnienie gospodarcze powoduje, że klienci coraz częściej wskazują jako miejsce zakupu sklepy z niskimi cenami (60% respondentów wskazało sklepy Biedronka, a kolejne 30% - inne sieci sklepów dyskontowych)  Dynamicznie rośnie sprzedaż produktów marek własnych (ostatnio w tempie ok. 20% w skali roku)  Nadal ok. 40% konsumentów kupuje 2-3 razy w tygodniu; 32% - kupuje codziennie; a jedynie 21% - raz na tydzień lub rzadziej - Szansa dla niezależnych firm detalicznych wykorzystujących atuty lokalizacji i budujących pozycję firmy na rynku na podstawie wysokiej jakości obsługi klienta i korzystnych relacji z dostawcami towarów

4. Mikroekonomiczne uwarunkowania zrównoważonego rozwoju różnych form handlu Źródło: opracowanie własne na podstawie danych GUS oraz danych zawartych w: Handel wewnętrzny w Polsce , IBRKK, Warszawa Dostęp do zewnętrznych środków finansowania  Rok 2011 i 2012 przyniósł dla przedsiębiorstw handlowych ograniczenie dostępu do zewnętrznych środków finansowania, ale: - dla ponad 70% małych firm źródłem finansowania są własne środki - mikro i małe firmy wykazały się stosunkowo dużą aktywnością inwestycyjną Zmiana w kierunkach inwestowania (miasta średniej wielkości i małe oraz tereny wiejskie; małe pasaże handlowe) Problemy hipermarketów z uzyskaniem nowych terenów pod inwestycje a także z osiągnięciem odpowiedniej efektywności działania 2. Dostęp do nowoczesnych technologii teleinformacyjnych  Rosnące znaczenie technologii komunikacyjnych i informatycznych dla zwiększania konkurencyjności przedsiębiorstwa handlowego na rynku Aplikacje cloud copmuting są szansą dla niezależnych firm detalicznych 3. Dostęp do kapitału intelektualnego  Rosnące znaczenie pozaekonomicznych czynników konkurowania na rynku (marka, know how) Trudności mikro firm w pozyskiwaniu kapitału intelektualnego Szansą są procesy integracji, w tym franczyza

Podsumowanie. Wnioski  W okresie spowolnienia rozwoju gospodarczego silnie różnicują się szanse rozwoju poszczególnych form handlu; najsłabsze są dla niezależnych mikro firm detalicznych oraz małych regionalnych hurtowni, a relatywnie najkorzystniejsze dla sieci, w tym szczególnie sieci dyskontowych  Nasilenie konkurencji powoduje, że wszystkie formy handlu podejmują intensywne działania w zakresie: - doskonalenia logistyki dla ograniczenia kosztów handlowych - polepszenia warunków zakupu towarów dla uzyskania korzyści skali - profesjonalnego zarządzania procesami handlowymi związane z wykorzystaniem technologii ICT - intensyfikacji działań aktywizujących sprzedaż towarów i usługprzejawiające się rozwojem marek własnych, budowaniem relacji z dostawcami towarów oraz lojalności klienta

 Konsekwencje przemian w sferze handlu dla małych producentów: - potrzebne procesy integracji i wspólne działania w sferze produkcji - silna konkurencja powoduje „wypadanie” z rynku słabszych marek wskutek dynamicznego rozwoju marek własnych

Dziękuję za uwagę Prezentację przygotowano na podstawie: Dane Głównego Urzędu Statystycznego Falstart w walce o klientów z Internetu, „Wiadomości Handlowe” 2012 nr 7-8 GFK Polonia, Raport o rynku hurtowym FMCG w Polsce w 2012 Handel wewnętrzny w Polsce , IBRKK, Warszawa 2012 Kosicka-Gębska M., A. Tul Krzyszczuk, J. Gębski, Handel detaliczny żywnością w Polsce, Wyd. SGGW, Warszawa 2011 W sieci wydajemy na żywność więcej, „Wiadomości Handlowe” 2012 nr 7-8 Zakupy w sieci, „Rzeczpospolita – dodatek specjalny” z dnia