Problemy zrównoważonego rozwoju różnych formatów handlu w Polsce Autor: dr Urszula Kłosiewicz-Górecka, prof. IBRKK PRZEDSIĘBIORSTWA SEKTORA HANDLU I USŁUG W OKRESIE SPOWOLNIENIA GOSPODARKI Ministerstwo Gospodarki Warszawa, 11 marca 2013 Ministerstwo Gospodarki Warszawa, 11 marca 2013
Agenda 1.Znaczenie sfery handlu wewnętrznego w gospodarce Polski 2.Zjawiska i tendencje rozwoju handlu wewnętrznego 3. Makro i mikroekonomiczne uwarunkowania rozwoju różnych form handlu w Polsce Podsumowanie. Wnioski
1.Znaczenie sfery handlu wewnętrznego w gospodarce Polski Wyszczególnienie Zmiana 2011/2007 Udział sfery handlu w tworzeniu PKB, w % 16,016,6 17,117,2 słaby trend wzrostowy Udział przedsiębiorstw handlowych w liczbie przedsiębiorstw ogółem w kraju, w % 31,230,228,728,127,4 tendencja spadkowa Udział nakładów inwestycyjnych w sferze handlu w nakładach inwestycyjnych ogółem w kraju, w % 10,010,29,17,77,2 tendencja spadkowa Udział pracujących w sferze handlu w pracujących ogółem w kraju, w % 15,916,515,815,515,2 słaba tendencja spadkowa Źródło: opracowanie własne na podstawie danych GUS
2. Zjawiska i tendencje rozwoju handlu wewnętrznego Struktura podmiotowa handlu Źródło: opracowanie własne na podstawie danych GUS Wyszczególnienie Struktura przedsiębiorstw handlowych wg liczby pracujących, w % Do 9 pracujących97,197,096,996,796, ,62,7 2,93,0 50 i więcej pracujących0,3 0,4 Struktura przedsiębiorstw handlowych wg przychodów ze sprzedaży, w % Do 9 pracujących31,630,330,629,0bd ,120,019,019,5bd 50 i więcej pracujących49,349,750,351,5bd
Struktura przedsiębiorstw handlowych własności krajowej i zagranicznej wg liczby pracujących RokStruktura przedsiębiorstw własności krajowej, wg liczby pracujących w % Do 9 pracujących i więcej pracujących ,33,61, ,84,01,2 RokStruktura przedsiębiorstw własności zagranicznej, wg liczby pracujących w % Do 9 pracujących i więcej pracujących ,042,157, ,037,662,4 Źródło: opracowanie własne na podstawie danych GUS
Zmiany w sieci detalicznej w latach Spadek liczby sklepów o 7,1% Wzrost powierzchni sprzedażowej sklepów o 16,8% Źródło: opracowanie własne na podstawie danych zawartych w: Handel wewnętrzny w Polsce , IBRKK, Warszawa 2012 Zmiany w strukturze wielkościowej sklepów w latach , w % Dynamika rozwoju wielkopowierzchniowych obiektów handlowych w latach , w %
cd. Zmiany w sieci detalicznej w latach Spadek udziału handlu tradycyjnego w obrotach ogółem w handlu Rośnie znaczenie handlu zintegrowanego, w tym handlowych systemów i jednostek franczyzowych Rozwój sieci spowodował dynamiczny rozwój marek własnych w rynku FMCG; wzrost z 8% w 2007 r. do 22% w 2011 r. Wyszczególnienie Liczba handlowych systemów franczyzowych Liczba handlowych jednostek franczyzowych Źródło: opracowanie własne na podstawie danych GfK Polonia oraz własnych szacunków IBRKK
Zmiany w handlu hurtowym w latach Dotychczasowy rozwój handlu hurtowego w Polsce wskazuje na odmienną ścieżkę rozwoju w porównaniu z krajami UE „b. 15” Obecnie około 90% obrotów rynku hurtowego FMCG realizuje 5 podmiotów (Grupa Eurocash, GK Specjał, Bać-Pol, MH, Grupa MPT) Dynamiczne procesy integracji poziomej hurtowni lokalnych i regionalnych Przedsiębiorstwa hurtowe - organizatorami przemian w handlu detalicznym Źródło: opracowanie własne na podstawie: Handel wewnętrzny w Polsce , IBRKK, Warszawa 2012 oraz GFK Polonia, Raport o rynku hurtowym FMCG w Polsce w 2012 Hurtownia z dowozem90 Hurtownia bez dowozu49 Producent37 Makro C&C30 Eurocash C&C16 Bazar/giełda14 Selgros C&C9 Hipermarket/supermarket1 Klienci Sklepy małoformatowe4147 Sklepy detaliczne polskie i zagraniczne 265 Hurtownie1211 Punkty gastronomiczne1011 Kioski i stacje paliw45 Klienci indywidualni512 Instytucje26 Inni03 Najważniejsze źródła zaopatrzenia sklepów w 2011, w % Udział poszczególnych typów klientów hurtowni regionalnych, w %
Handel elektroniczny w Polsce W końcu 2011 r. działało 300 internetowych sklepów spożywczych; w 2007 r. – ponad 80 Ponad 70% polskich internautów dokonało w roku 2011 przynajmniej jednego zakupu przez Internet, co daje liczbę 11,6 mln osób kupujących w sieci; w 2009 r. było to 8,5 mln Wartość sprzedaży realizowanej przez Internet szacowana jest na około 3% ogółem wartości sprzedaży w Polsce Wartość sprzedaży realizowanej przez Internet rośnie w tempie ponad 30% rocznie tj. blisko dwukrotnie szybciej niż średnia europejska Szacuje się, że sprzedaż artykułów żywnościowych w 2014 r. wzrośnie w Polsce ponad dwukrotnie w porównaniu z rokiem 2011 Średnia wartość jednorazowych zakupów spożywczych w e-sklepach przekracza 200 zł, podczas gdy w handlu stacjonarnym wartość koszyka zakupów z reguły nie przekracza 100 zł Źródło: opracowanie własne na podstawie: Falstart w walce o klientów z Internetu, „Wiadomości Handlowe” 2012 nr 7-8; Zakupy w sieci, „Rzeczpospolita – dodatek specjalny” z dnia ; M. Kosicka-Gębska, A. Tul Krzyszczuk, J. Gębski, Handel detaliczny żywnością w Polsce, Wyd. SGGW, Warszawa 2011; W sieci wydajemy na żywność więcej, „Wiadomości Handlowe” 2012 nr 7-8
Wyniki badań IBRKK wskazują, że: Handel w Polsce charakteryzuje wysoki udział w rozwoju gospodarczym Polski Lata to okres głębokich przemian jakościowych w handlu, ze: - zróżnicowaną dynamiką rozwoju poszczególnych form handlu - zmieniającymi się relacjami pomiędzy handlem detalicznym i hurtowym Małe i mikro firmy handlowe stanowią niezmiennie ważny element polskiej gospodarki. Jeśli ich rola w handlu detalicznym zostanie zmarginalizowana to trzeba się liczyć z negatywnymi konsekwencjami dla: małych i średnich producentów, rynków lokalnych, rynku pracy, dystrybutorów. Powstaje pytanie: Jaki jest wpływ makro i mikroekonomicznych uwarunkowań na rozwój poszczególnych form handlu? Jakie są szanse utrzymania względnie zrównoważonej struktury form wielkopowierzchniowych i małoformatowych?
3. Makroekonomiczne uwarunkowania zrównoważonego rozwoju różnych form handlu Źródło: opracowanie własne na podstawie danych GUS oraz danych zawartych w: Handel wewnętrzny w Polsce , IBRKK, Warszawa 2012 UwarunkowaniaOpis oddziaływaniaWpływ 1. Ogólna sytuacja gospodarcza kraju Tempo wzrostu gospodarczego zmniejszyło się z 4,3% w I-III kw r. do 2,4% w analogicznym okresie Przyczynił się do tego wolniejszy wzrost popytu krajowego, a szczególnie słabsze tempo nakładów brutto na środki trwałe (1,3% wobec 9% w 2011 r.) oraz konsumpcji indywidualnej (0,4% wobec 3,4% w 2011 r.) Wskaźniki ogólnego klimatu koniunktury opracowane przez GUS dotyczące przedsiębiorstw handlowych nie są korzystne - Najbardziej negatywne oceny i prognozy zgłaszają mikro i małe niezależne firmy handlowe (wzrost trudności w bieżącym regulowaniu zobowiązań finansowych) - Dynamiczny rozwój sieci sklepów dyskontowych 2. Regulacje prawne Ich celem powinno być nie dopuszczenie do powstania uprzywilejowanej pozycji na rynku / lub dyskryminacji jakiejś grupy przedsiębiorstw handlowych Oczekiwania: - utrzymania dywersyfikacji form handlu detalicznego i hurtowego - monitorowania zjawisk i procesów w sferze handlu
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych GUS oraz danych zawartych w: Handel wewnętrzny w Polsce , IBRKK, Warszawa Konkurencja w sferze handlu Agresywna walka o przestrzeń rynkową Nasilenie występowania agresywnych strategii cenowych Koncentracja prac na doskonaleniu logistyki Nasilenie działań zmierzających do uzyskiwania korzyści skali Nasilenie działań aktywizujących sprzedaż - Skutkiem silnej konkurencji jest zmniejszenie się w okresie liczby przedsiębiorstw handlowych o 7,8% (tj. o 89,8 tys.). W 2011 r. liczba firm detalicznych i hurtowych spadła o 3,7% tj. o ponad 40 tys. przedsiębiorstw - Relatywnie korzystniejsze warunki rynkowe dla rozwoju sieci handlowych, w tym szczególnie sieci sklepów dyskontowych niż hipermarketów oraz sklepów niezależnych 4. Siła nabywcza ludności Rosnące bezrobocie i spadek płac realnych powodują słabnięcie popytu krajowego; w 2012 r. spożycie indywidualne zwiększyło się w porównaniu z rokiem 2011 o 0,5% (w 2011 r. w porównaniu z 2010 r. wzrosło o 2,5%) - Relatywnie lepsze warunki dla rozwoju sieci sklepów, w tym szczególnie sieci dyskontowych niż hipermarketów 5. Zmiany w decyzjach zakupowych konsumentów Spowolnienie gospodarcze powoduje, że klienci coraz częściej wskazują jako miejsce zakupu sklepy z niskimi cenami (60% respondentów wskazało sklepy Biedronka, a kolejne 30% - inne sieci sklepów dyskontowych) Dynamicznie rośnie sprzedaż produktów marek własnych (ostatnio w tempie ok. 20% w skali roku) Nadal ok. 40% konsumentów kupuje 2-3 razy w tygodniu; 32% - kupuje codziennie; a jedynie 21% - raz na tydzień lub rzadziej - Szansa dla niezależnych firm detalicznych wykorzystujących atuty lokalizacji i budujących pozycję firmy na rynku na podstawie wysokiej jakości obsługi klienta i korzystnych relacji z dostawcami towarów
4. Mikroekonomiczne uwarunkowania zrównoważonego rozwoju różnych form handlu Źródło: opracowanie własne na podstawie danych GUS oraz danych zawartych w: Handel wewnętrzny w Polsce , IBRKK, Warszawa Dostęp do zewnętrznych środków finansowania Rok 2011 i 2012 przyniósł dla przedsiębiorstw handlowych ograniczenie dostępu do zewnętrznych środków finansowania, ale: - dla ponad 70% małych firm źródłem finansowania są własne środki - mikro i małe firmy wykazały się stosunkowo dużą aktywnością inwestycyjną Zmiana w kierunkach inwestowania (miasta średniej wielkości i małe oraz tereny wiejskie; małe pasaże handlowe) Problemy hipermarketów z uzyskaniem nowych terenów pod inwestycje a także z osiągnięciem odpowiedniej efektywności działania 2. Dostęp do nowoczesnych technologii teleinformacyjnych Rosnące znaczenie technologii komunikacyjnych i informatycznych dla zwiększania konkurencyjności przedsiębiorstwa handlowego na rynku Aplikacje cloud copmuting są szansą dla niezależnych firm detalicznych 3. Dostęp do kapitału intelektualnego Rosnące znaczenie pozaekonomicznych czynników konkurowania na rynku (marka, know how) Trudności mikro firm w pozyskiwaniu kapitału intelektualnego Szansą są procesy integracji, w tym franczyza
Podsumowanie. Wnioski W okresie spowolnienia rozwoju gospodarczego silnie różnicują się szanse rozwoju poszczególnych form handlu; najsłabsze są dla niezależnych mikro firm detalicznych oraz małych regionalnych hurtowni, a relatywnie najkorzystniejsze dla sieci, w tym szczególnie sieci dyskontowych Nasilenie konkurencji powoduje, że wszystkie formy handlu podejmują intensywne działania w zakresie: - doskonalenia logistyki dla ograniczenia kosztów handlowych - polepszenia warunków zakupu towarów dla uzyskania korzyści skali - profesjonalnego zarządzania procesami handlowymi związane z wykorzystaniem technologii ICT - intensyfikacji działań aktywizujących sprzedaż towarów i usługprzejawiające się rozwojem marek własnych, budowaniem relacji z dostawcami towarów oraz lojalności klienta
Konsekwencje przemian w sferze handlu dla małych producentów: - potrzebne procesy integracji i wspólne działania w sferze produkcji - silna konkurencja powoduje „wypadanie” z rynku słabszych marek wskutek dynamicznego rozwoju marek własnych
Dziękuję za uwagę Prezentację przygotowano na podstawie: Dane Głównego Urzędu Statystycznego Falstart w walce o klientów z Internetu, „Wiadomości Handlowe” 2012 nr 7-8 GFK Polonia, Raport o rynku hurtowym FMCG w Polsce w 2012 Handel wewnętrzny w Polsce , IBRKK, Warszawa 2012 Kosicka-Gębska M., A. Tul Krzyszczuk, J. Gębski, Handel detaliczny żywnością w Polsce, Wyd. SGGW, Warszawa 2011 W sieci wydajemy na żywność więcej, „Wiadomości Handlowe” 2012 nr 7-8 Zakupy w sieci, „Rzeczpospolita – dodatek specjalny” z dnia