SEKTOR NON-PROFIT W GOSPODARCE Dr Bartosz Sławecki Katedra Edukacji i Rozwoju Kadr Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasada i organizacja statystyki publicznej „Cz ł owiek – najlepsza inwestycja”
Advertisements

Komitet Gospodarki Miejskiej Projekt Wschodni Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Regiony.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
PRZYKŁADY WEBQUESTÓW DLA KLAS I – III SZKOŁY PODSTAWOWEJ „Cztery pory roku” Projekt „Razem i osobno” Stowarzyszenie Nauczycieli Edukacji Początkowej Projekt.
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
Podstawy Przedsiębiorczości Wykład 4h + Ćwiczenia 4h Rafał Paśko PWSW Przemyśl.
Prof. nadzw. dr hab. Radosław Ignatowski Zakład Rachunkowości Międzynarodowej, Katedra Rachunkowości Wydział Zarządzania, Uniwersytet Łódzki 1 Prezentacja.
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
Znaczenie instytucji w procesie rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich.
Spektakl dla dzieci „Serce dziecka”. Cele działań Budowanie i umacnianie wizerunku FSD jako godnej zaufania jednostki pożytku publicznego Integracja lokalnej.
1 TYPOLOGIE ORGANIZACJI Istnieje ogromna ilość różnego rodzaju organizacji. Każda z nich jest inna, tak jak różni są ludzie, którzy je tworzą. Wielu autorów.
Model współpracy NGO – Miasto Łódź Prezentacja projektu partnerskiego Centrum OPUS i Urzędu Miasta Łodzi Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa III Unia Europejska 1 godz. lekcyjna.
Technik bezpieczeństwa i higieny pracy Czas trwania nauki: 1,5 roku.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
Mikroekonomia dr hab. Maciej Jasiński, prof. WSB Wicekanclerz, pokój 134A Semestr zimowy: 15 godzin wykładu Semestr letni: 15.
Poznańska Rada Działalności Pożytku Publicznego Kadencja
Regionalny Ośrodek Europejskiego Funduszu Społecznego w Lesznie prowadzony przez: Stowarzyszenie Centrum Promocji i Rozwoju Inicjatyw.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Projekt: „Poznań stawia na zdrowie – profilaktyka wad postawy wśród dzieci uczęszczających do klas I-IV szkół podstawowych w Poznaniu” Wsparcie udzielone.
„Jak uczyć dzieci na temat przemocy i wykorzystywania”
Fundusze unijne Rozplanowanie działań i środków w budżecie.
Oprac: Wydział Wdarażania Programów UE PFRON 1 Sektorowy Program Operacyjny Rozwój Zasobów Ludzkich Działanie 1.4 „Integracja zawodowa i społeczna osób.
Celem Konkursu jest wsparcie małopolskich przedsiębiorstw społecznych - firm, których działalność gospodarcza służy realizacji celów społecznych, a także.
Prawdy oczywiste Kiedy zarejestrować działalność? - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA: |
Technik rachunkowości Czas trwania nauki: 2 lata.
Innowacje i konkurencyjność łańcuchów dostaw we współczesnej gospodarce Dr hab. Grażyna Śmigielska, Prof. UEK.
TEORIE OSZCZĘDNOŚCI I INWESTYCJI Wykład 6 1. Teorie oszczędności i inwestycji 2  Zainteresowanie kapitałem i jego oszczędzaniem pojawiła się w połowie.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Finanse i Rachunkowość Wybory ścieżki kształcenia na rok akademicki 2016/2017.
Szanowna Pani Dyrektor, Szanowny Panie Dyrektorze, Pragniemy zaprosić Pani/Pana szkołę do udziału w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym „Przekonujemy się.
Opodatkowanie spółek Podziały Spółek. Podziały spółek Rodzaje podziałów wg KSH Przewidziane są cztery sposoby podziału: 1) podział przez przejęcie, który.
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
Bądź Aktywny - Bądź Najlepszy szkolenia oraz specjalistyczne doradztwo dla kadry instytucji pomocy społecznej Projekt systemowy Regionalnego Ośrodka Polityki.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
MIĘDZYNARODOWE RYNKI NIERUCHOMOŚCI Dr Małgorzata Zięba.
POMOC PUBLICZNA W DZIAŁANIU 6.4 PO IG Warszawa
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
SPOTKANIE Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI Z TERENU POWIATU GLIWICKIEGO KONKURS OFERT – POWIAT GLIWICKI.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Budżet rodzinny Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Jak zaliczyć wykład: Dobrzy żołnierze, dobrzy aktorzy – kształtowanie swojego wizerunku w pracy? dr Aleksandra Spik.
Co zrobić aby dobrze zrealizować i rozliczyć projekt? konkurs 2016.
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
Ogólne pojęcie prawa. Prawa człowieka- zespół praw i wolności, kt ó re przysługują każdemu człowiekowi bez względu na rasę, płeć, język, wyznanie, przekonania.
C K A RT I LO im. Jana Smolenia w Bytomiu. NASZE PRODUKTY Mini przedsiębiorstwo „CK Art” zajmuje się własnoręcznym wykonywaniem biżuterii z filcu (kolczyków,
„Inicjatywa JEREMIE – pozadotacyjna forma wsparcia wielkopolskich firm” Tadeusz Wojtaszak Kierownik Działu Sprzedaży Poznań, r.
M Ł ODZI PRZEDSI Ę BIORCZY W ZSP - GIMNAZJUM W BRZE Ź NICY Opiekun: mgr Agata Frączek.
Spotkanie z przedstawicielami organizacji pozarządowych Lublin, 8 grudnia 2011.
KANDYDAT DO ŁÓDZKIEJ RADY DZIAŁALNOŚCI POŻYTKU PUBLICZNEGO ŁUKASZ WASZAK.
VIII Liceum Ogólnokształcące im. Komisji Edukacji Narodowej w Gdańsku.
Warsztaty fotograficzne WYMIAR GODZIN: 10 godzin ćwiczeń.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
Zarządzanie zespołem pracowników - wprowadzenie. Cele przedmiotu C1: Przekazanie studentom wiedzy o celach i strukturze procesu zarządzania personelem,
Krajowe Centrum Europass
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Sanok na lata
Prawo cywilne i handlowe – zajęcia nr 1
Koncepcja „generacji” praw człowieka
Projekt „Podniesienie kompetencji studentów Wydziału Gospodarki Międzynarodowej” współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego.
Biznes plan - Sylabus SSE(3)II
Praktyki zagraniczne w Hiszpanii
ORGANIZACJA PRZEDSIĘBIORSTWA
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
ćwiczenia 1 mgr Barbara Zyzda
Zajęcia realizowane w ramach projektu nr
Centrum PISOP Jesteśmy grupą aktywnych ludzi, którzy od 15 września 2000 r. tworzą niezależne Stowarzyszenie Należymy do Ogólnopolskiej Sieci SPLOT.
Otwarty konkurs ofert na dofinansowanie w roku 2018 zadań własnych realizowanych przez organizacje z udziałem środków zewnętrznych Rzeszów, 8 marca 2018.
Zapis prezentacji:

SEKTOR NON-PROFIT W GOSPODARCE Dr Bartosz Sławecki Katedra Edukacji i Rozwoju Kadr Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu

I SEKTOR PUBLICZNY (rząd, administracja) Nie dla zysku II BIZNES (firmy prywatne) IV SPOŁECZNOŚĆ LOKALNA (Gospodarstwo domowe, Rodzina, itp.) Publiczne Prywatne Dla zysku Formalne Nieformalne ORGANIZACJE POZARZĄDOWE T R Z E C I S E K T O R Trzeci sektor ???  Synonim wyrażenia „organizacje pozarządowe”  Organizacje mające formalny status pozarządowych, jak i nieformalne grupy i organizacje  Wszystkie przedsięwzięcia o charakterze społecznym, niezależnie od statusu prawnego i przynależności sektorowej  np. stowarzyszenia, fundacje, grupy nieformalne, przedsiębiorstwa społeczne, spółdzielnie, towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych

ORGANIZACJE POZARZĄDOWE Organizacje „niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu ustawy o finansach publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia (…)” (Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie Dz. U. Nr 96, poz. 873)

ORGANIZACJE POZARZĄDOWE W Polsce, zgodnie z ustawą, za organizacje pozarządowe uznawane są podmioty:  prywatne (tj. strukturalnie niezależne od państwa),  niezależne (samorządne),  nie działające dla zysku (nie posiadające zysków do podziału). Z ekonomicznego punktu widzenia charakteryzuje je:  brak własności,  zakaz dystrybucji zysków między członków organizacji oraz  niezależność (podmiot jest prywatny).

NAZWY ORGANIZACJI SEKTORA Organizacje pozarządowe - NGO (ang. non-governmental organization) Organizacje non-profit (organizacje niedochodowe, niezyskowne, nie nastawione na zysk, niekomercyjne) – NPO (ang. non-profit org.) Organizacje użyteczności społecznej, Organizacje charytatywne, pomocowe, Organizacje niezależne, Organizacje społeczne, wolontariackie, obywatelskie

CELE ZAJĘĆ (WYKŁADÓW I ĆWICZEŃ) 1. Zapoznanie z wiedzą na temat znaczenia i miejsca sektora non- profit w gospodarce 2. Ukazanie mechanizmów rozwoju sektora non-profit w Polsce i na świecie 3. Przedstawienie teorii wyjaśniających istnienie oraz rolę sektora non-profit 4. Zaznajomienie z problemami rozwoju organizacji non-profit 5. Ukazanie mechanizmów i zasad zarządzania organizacją pozarządową

PLAN I TEMATYKA ZAJĘĆ Sektor non-profit i jego miejsce w gospodarce - wprowadzenie Cechy i klasyfikacje organizacji pozarządowych. Prawne podstawy działalności Sektor non profit w Polsce Ekonomiczne, socjologiczne i politologiczne teorie sektora pozarządowego Ludzie w organizacjach – zarząd, członkowie, działacze, wolontariusze i pracownicy Finanse a działalność niedochodowa. Dylematy ekonomizacji i prowadzenia działalności gospodarczej

PLAN I TEMATYKA ZAJĘĆ CD Marketing i PR w działalności organizacji pozarządowych – podstawowe założenia Sektor non profit a inne sektory – współpraca czy konkurencja? Rozwój i profesjonalizacja sektora non-profit w Polsce i na świecie. Bariery rozwoju Typologie rozwoju organizacji pozarządowych. Implikacje dla zarządzania organizacją Przedsiębiorczość społeczna. Teoria i badania

PROPOZYCJA... NAUKA PRZEZ SZTUKĘ Spotykamy się jeszcze 6 razy – na każde zajęcia przygotowuję dla Was materiały – treści do studiowania (prezentacje, wybrane części raportów, przepisy prawne, artykuły etc.). Wasze zadanie polega na przygotowaniu w trakcie zajęć na podstawie tych materiałów jakiegoś materialnego wytworu w formie dzieła sztuki na miarę własnych możliwości (plakat, schemat, wykres, rysunek, itp.).

NAUKA PRZEZ SZTUKĘ... C.D. Przed spotkaniem musicie zadbać o to, aby każdy miał na zajęcia wydruk, albo elektroniczną wersję materiałów. Nie trzeba z nimi nic robić oprócz tego, że należy je mieć ze sobą. Dodatkowo na każde zajęcia trzeba przynieść ze sobą konkretne przybory plastyczne, niezbędne do wykonania dzieła. Wykonanie zadania na zajęciach ma na celu przekazanie Wam konkretnej porcji wiedzy przy wykorzystaniu innych kompetencji (umiejętności analizy, syntezy, dokonywania wyborów, przetwarzania skomplikowanych treści na prosty język, na obraz). Podstawowa kompetencja, która jest wykorzystywana do wykonania pracy to kreatywność.

NAUKA PRZEZ SZTUKĘ... C.D. Każda praca ma charakter zbiorowy – tj. jest wykonywana w grupie – jest dziełem grupowym powstałym poprzez wspólną pracę na zajęciach. Skład grup jest zmienny i na każdych zajęciach inny. Za każdym razem po zajęciach przy pomocy moich współpracowników z katedry wybieram najlepsze dzieło zajęć oraz trzy wyróżnienia. Każde dzieło jest nagradzane:  Najlepsze dzieło zajęć – 5 pkt.  Wyróżnienia – 3 pkt.  Każde pozostałe – 2 pkt. Dodatkowo każdy uczestnik zajęć dostaje 1 pkt. za obecność (max 6 pkt.) Po każdych zajęciach – robię quiz na moodle (dajcie mi chwilę, muszę się nauczyć jak to się robi ) – „Quiz na piątkę” – 5 krótkich pytań testowych sprawdzających wiedzę, która jest podstawą wykonania dzieła sztuki na zajęciach.

PUNKTACJA Obecność6 x 1 pkt. = 6 pkt. Dzieła sztuki6 x 2 pkt. = 12 pkt. (plus dodatkowe punkty) Quiz na piątkę6 x 5 pkt. = 30 pkt. Dodatkowe punkty:  Obecność na wykładzie gościa zagranicznego SUMA do obliczeń końcowej oceny – 48 pkt. Ćwiczenia – 55 pkt. prof. Markus Gmür z Uniwersytetu we Fribourgu, w Szwajcarii dyrektor Verbandsmanagement-Institut (Instytut Zarządzania Organizacjami Non-profit) oraz Prorektor Uniwersytetu ds. kształcenia ustawicznego, absolwentów i fundraisingu Tytuł wykładu: Civil Society and Nonprofit Organisations Management in Switzerland – practical approach Termin: (piątek) godz s. 111 A

PUNKTACJA ZA WYKŁAD PROF. Każdy kto przyjdzie na wykład – 1 pkt. Każdy kto przyjdzie i napisze 1 stronę refleksji – 2 pkt. Jeśli liczba osób przekroczy 10 – wszyscy +1 pkt. Jeśli liczba osób przekroczy 20 – wszyscy +2 pkt. Jeśli liczba osób przekroczy 40 – wszyscy otrzymują 5 pkt. (kto napisze ma 6 pkt.)

ZALICZENIE DLA OSÓB, KTÓRE NIE UCZĘSZCZAJĄ NA WYKŁAD... Zaliczenie dla osób, które nie będą uczęszczały na wykład obejmie TE SAME treści, które przerabiać będziemy na zajęciach. Na bazie tych treści przygotuję test – 48 pytań. Test zostanie przeprowadzony jeszcze przed sesją. Termin ustalę i podam do wiadomości w styczniu. Jaka jest różnica miedzy udziałem w zajęciach, a pisaniem testu? Jeśli chodzi o zakres materiału i wiedzy – żadną. Jednak jeśli chodzi o trwałość efektów kształcenia – czyli to co pozostanie w głowie – o wiele lepszy jest aktywny udział w zajęciach. Udział w zajęciach uprawnia także do systematycznego zdawania materiału.