(łac. universalis - powszechny; średniowieczne universalia – powszechniki) ogóły występujące w poznaniu: pojęcia ogólne, odpowiadające im nazwy, a także.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Anonimizacja danych adresowych pokrzywdzonego i świadka w procedurze wykroczeniowej w świetle ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. o ochronie i pomocy dla.
Advertisements

George Berkeley George Berkeley: (ur. 12 marca 1685 w Dysert Castle w hrabstwie Kilkenny, zm. 14 stycznia 1753 w Oksfordzie) irlandzki filozof, myśliciel,
BEZPOŚREDNIEGO PRZYGOTOWANIA DO SAKRAMENTU MAŁŻEŃSTWA Minimum programowe.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Stężenia Określają wzajemne ilości substancji wymieszanych ze sobą. Gdy substancje tworzą jednolite fazy to nazywa się je roztworami (np. roztwór cukru.
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
Świat pełen energii.. Zasada zachowania energii mówi. że istnieje pewna wielkość zwana energią, nie ulęgająca zmianie podczas różnorodnych przemian, które.
Wyszukiwanie informacji w Internecie. Czym jest wyszukiwarka? INTERNET ZASOBY ZAINDEKSOWANE PRZEZ WYSZUKIWARKI Wyszukiwarka to mechanizm, który za pomocą.
Umowy Partnerskie w projektach zbiór najważniejszych składników Uwaga! Poniżej znajdują się jedynie praktyczne wskazówki dotyczące tworzenia umów. Dokładne.
Rozliczanie kosztów działalności pomocniczej
ZASTOSOWANIE FUNKCJI WYKŁADNICZEJ I LOGARYTMICZNEJ DO OPISU RUCHU DRGAJĄCEGO Agnieszka Wlocka Agnieszka Szota.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
Cel analizy statystycznej. „Człowiek –najlepsza inwestycja”
Przemiany energii w ruchu harmonicznym. Rezonans mechaniczny Wyk. Agata Niezgoda Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Prof. Marek Wichroski Kierownik Zakładu Historii Medycyny i Filozofii Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
Literary Reference Center Przewodnik
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Wprowadzenie Celem naszej prezentacji jest przypomnienie podstawowych informacji na temat bezpiecznego powrotu do domu i nie tylko. A więc zaczynamy…;)
WSPÓŁRZĘDNE GEOGRAFICZNE.  Aby określić położenie punktu na globusie stworzono siatkę geograficzną, która składa się z południków i równoleżników. Południk.
Zmienne losowe Zmienne losowe oznacza się dużymi literami alfabetu łacińskiego, na przykład X, Y, Z. Natomiast wartości jakie one przyjmują odpowiednio.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
ENERGIA to podstawowa wielkość fizyczna, opisująca zdolność danego ciała do wykonania jakiejś pracy, ruchu.fizyczna Energię w równaniach fizycznych zapisuje.
Analiza tendencji centralnej „Człowiek – najlepsza inwestycja”
Przygotowały: Laura Andrzejczak oraz Marta Petelenz- Łukasiewicz z klasy 2”D”
Michał Nowiński 1D.  Czym jest komunikacja? Czym jest komunikacja?  Wybrane rodzaje komunikacji Wybrane rodzaje komunikacji  Komunikacja człowieka.
W KRAINIE TRAPEZÓW. W "Szkole Myślenia" stawiamy na umiejętność rozumowania, zadawania pytań badawczych, rozwiązywania problemów oraz wykorzystania wiedzy.
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
„Książki nie mają właściwości róż, dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych”
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
Opodatkowanie spółek Podziały Spółek. Podziały spółek Rodzaje podziałów wg KSH Przewidziane są cztery sposoby podziału: 1) podział przez przejęcie, który.
Wykład 1.  w zn. wąskim – nauki prawne  w zn. szerokim – wszelkie „znawstwo prawa”, obejmujące obok prawoznawstwa w zn. wąskim także praktyczne umiejętności.
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
Po pierwsze: Bądź odważny! Weź los w swoje ręce, w końcu do odważnych świat należy. Niech Twoja odwaga nie oznacza jednak podejmowania ryzyka bez analizy.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Model warstwowy OSI Model OSI (Open Systems Interconnection) opisuje sposób przepływu informacji między aplikacjami programowymi w jednej stacji sieciowej.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
S PÓR O UNIWERSALIA. Spór o uniwersalia - filozoficzny problem dotyczący statusu pojęć ogólnych (uniwersaliów, powszechników), historycznie przybierał.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Menu Jednomiany Wyrażenia algebraiczne -definicja Mnożenie i dzielenie sum algebraicznych przez jednomian Mnożenie sum algebraicznych Wzory skróconego.
Czym jest gramofon DJ-ski?. Gramofon DJ-ski posiada suwak Pitch służący do płynnego przyspieszania bądź zwalniania obrotów talerza, na którym umieszcza.
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Olsztyn, r.
Uniwersalia Zosia Dłubacz Weronika Puszyk kl. 2c Na podstawie „Filozofia. Pochwała ciekawości” Jacka Wojtysiaka.
A nawet jeśli by umarł, żyć będzie wiecznie (J 11, 25)
Konflikty i sposoby ich rozwiązywania w grupie
Metody sztucznej inteligencji - Technologie rozmyte i neuronowe 2015/2016 Perceptrony proste nieliniowe i wielowarstwowe © Kazimierz Duzinkiewicz, dr hab.
Alfabety dla niewidomych:
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
opalizujący znaczenia... Bolesław Leśmian „Dziewczyna”
Ogólne pojęcie prawa. Prawa człowieka- zespół praw i wolności, kt ó re przysługują każdemu człowiekowi bez względu na rasę, płeć, język, wyznanie, przekonania.
O PARADOKSIE BRAESSA Zbigniew Świtalski Paweł Skałecki Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii Uniwersytet Zielonogórski Zakopane 2016.
Rola książki w życiu człowieka
Logika dla prawników Podział logiczny.
Koncepcja „generacji” praw człowieka
(empiryzm, racjonalizm, irracjonalizm) Renata Ziemińska
Rachunki zdań Tautologiczność funkcji
Hermeneutyka i hermeneutyczne ujęcie prawa
Raj w judaizmie Ala Tkaczyk kl. 2F.
Moje szczęście.
Rzecznik Praw Dziecka.
Podstawy prawa cywilnego
Ciało Ks. Jacek Socha.
Przegląd najważniejszych europejskich idei politycznych.
Odsetki naliczane za czas postępowania 30 marca 2017
Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 27 października 2016 r., I SA/Bd 613/16
Zapis prezentacji:

(łac. universalis - powszechny; średniowieczne universalia – powszechniki) ogóły występujące w poznaniu: pojęcia ogólne, odpowiadające im nazwy, a także ogóły - przedmioty. (łac. universalis - powszechny; średniowieczne universalia – powszechniki) ogóły występujące w poznaniu: pojęcia ogólne, odpowiadające im nazwy, a także ogóły - przedmioty.

Zagadnienie uniwersaliów: w jaki sposób to, co ogólne odnosi się do tego, co jednostkowe? – powstaje stąd, że empirycznie dany nam świat składa się z przedmiotów jednostkowych, natomiast w naukach poszukuje się wiedzy formułowanej za pomocą pojęć ogólnych. Ogół może wystąpić: w języku jako nazwa ogólna (wyrażenie, które na mocy swego znaczenia ma więcej niż jeden desygnat). w świadomości jako pojęcie ogólne (przedstawienie myślowe, które można odnieść do więcej niż jednego przedmiotu). w sferze transcendentnej względem języka i świadomości (jako obiektywnie istniejący przedmiot ogólny, idea).

Koncepcja uniwersaliów wywodzi się z Platońskiej koncepcji ludzkiego poznania związanego z ideami. Idee miały być przedmiotem poznania ogólnego, koniecznego i stałego (niezmiennego), co miało konstytuować poznanie pojęciowe jako poznanie wartościowe. Jako trwały typ ludzkiego poznania sugerowały realność idei jako przedmiotów, których ogólny sposób istnienia jest zgodny ze sposobami racjonalnego poznania. Taki sam sposób poznania i taki sam sposób istnienia idei zdawał się gwarantować prawdziwość poznania, w myśl sformułowania Parmenidesa, że „myśleć i to, co się myśli, jest tym samym”. Arystoteles mówiąc o ideach Platona, wskazał, że sposób bytowania i sposób rozumowego poznania nie są tym samy. Ogólność pojęciowego poznania rzeczy jednostkowych nazwał uniwersaliami: „universale jest czymś jednym w wielu i o wielu”. Piotr Abelard chciał odrzucić ontologiczne universale, uznając, że w rzeczach samych nie ma żadnej wspólnoty natury – „tego rodzaju uniwersalność przypisujemy tylko samym nazwom”. Podstawą uniwersalności nazw jest w rzeczy ich podobieństwo, zw. stanem. Abelard sprowadził stan orzekania uniwersaliów do psychologicznej konceptualizacji, gdyż chodziło mu o utworzenie obrazu, który mógłby być orzekany o wielu, wskutek urobienia sobie sensu „wielu do siebie podobnych”. Podobieństwo do siebie wielu rzeczy, o których można wytworzyć wspólny obraz (wyobrażenie – pojęcie), staje się podstawą do wspólnego orzekania uniwersaliów.

Stanowisko Jana Dunsa Szkota uznające najogólniejsza naturę bytu, którą można pojąć jedynie jako wewnętrzną niesprzeczność, opierającą się na uniwersalnej i jednoznacznej koncepcji bytu, umożliwiającą poznanie metafizyczne – sięga do Awicenniańskiego rozumienia natury, którą, opierając się na tekstach Arystotelesa, pojął trojako: 1.jako naturę pierwszą, czyli konkret jednostkowy, substancjalny; 2.jako naturę, czyli substancję drugą, będącą abstrakcyjnym pojęciem utworzonym przez myśl o naturze pierwszej; 3.koncepcja natury trzeciej nawiązująca do arystotelesowskiej – substancji jako przedmiotu definicyjnego poznania. Wg Wilhelma Ockhama, uniwersale to nic innego, jak istniejąca w intelekcie realna myśl, przez którą rzeczy są myślane. Ono, jako rzecz, jest przypadłością duszy, a jako uniwersale może być orzekane o wielu: „[…] wedle tej opinii trzeba powiedzieć, że każde uniwersale i rodzaj najogólniejszy jest rzeczywiście rzeczą jednostkową, istniejącą jako rzecz określonego rodzaju, a jednak jest uniwersalną w orzekaniu nie o sobie, lecz o rzeczach, które oznacza”. Spór o naturę uniwersaliów – realistyczną lub nominalistyczną – kończący średniowiecze nominalizmem Wilhelma Ockhama, Jana Buriana, Piotra Aureoliego, kontynuowano w czasach nowożytnych; wówczas przybrał postaci: skrajnego realizmu, konceptualizmu a także nominalizmu w ramach analiz ontologicznych, teoriopoznawczych i logicznych. Kartezjusz głosił, że w naszej duszy dostrzegamy niezależnie od nas idee, mające naturę prawdziwą i konieczną. Może o tym świadczyć natura trójkąta: uformowane przez nas przedstawienie trójkąta opiera się nie na empirycznym poznaniu, lecz na obecnej we mnie niezmiennej (koniecznej) i wiecznej idei trójkąta. Przypomina to Platońskie rozumienie idei i pojęć opartych na ideach. W myśli D. Hume`a mamy do czynienia także ze swoistym konceptualizmem w rozumieniu idei ogólnych. Uważał, że „wszystkie nasze idee są skopiowane z naszych impresji”. Impresje są konkretnymi obrazami powstałymi z oddziaływania przedmiotu, a idee są abstraktami tych impresji. Trwający przez stulecia spór o pojęcia ogólne – sposób ich odniesienia do rzeczywistości – przeszedł od skrajnego realizmu, uznającego je za rzeczywistość samą w sobie, związaną z ogólną naturą, do poglądu, że jest to jedynie sposób orzekania o realnie istniejących jednostkach, lecz bez ogólnych podstaw w samych rzeczach.

Najważniejszym ogniwem w średniowiecznym sporze o naturę uniwersaliów, tj. pojęć ogólnych, jest Tomasz z Akwinu. W tekście Akwinata stwierdził, że ogółem, który znajduje się w rzeczy (in re) jednostkowej, jest natura (istota). W Sumie teologicznej wyraźnie podkreślił, że natura rzeczy tkwi tylko w bytach szczegółowych, natomiast to, że może być poznana umysłowo, ujęta w swej ogólności i wyabstrahowana z bytów jednostkowych, należy do intelektu, który jest jedynym podmiotem tak utworzonego ogółu. Analiza wszystkich wypowiedzi Tomasza z Akwinu na temat uniwersaliów dowodzi, że jego stanowisko w tym spornym średniowiecznym problemie można streścić słowami Arystotelesa, wg którego powszechnik jest czymś jednym w wielu i o wielu. Od połowy ubiegłego stulecia toczy się znów dyskusja między nominalistami (W. V. Quinn, N. Goldman), realistami (A. Chuch) i konceptualistami, występującymi z programem konstruktywistycznym (l. Brouwer, A Heyting, P. Lorenzem). Charakterystyczne dla tej dyskusji jest posługiwanie się terminologią logiki matematycznej, co prowadzi do większej niż dawniej precyzacji stanowisk. Umiarkowany realizm reprezentuje w niej I. M. Bocheński. Za tym stanowiskiem opowiadają się obecnie oprócz tomistów ci analitycy, którzy nawiązują do myśli F. Brendana i Husserla (m.in. r. Chisholm) oraz niektórzy filozofujący logicy (S. A. Kripke).

Nominalizm od łac. nomen – nazwa w teorii poznania stanowisko w sporze o Uniwersalia stanowisko nominalne kwestionuje istnienie przedmiotów ogólnych takich jak pojęcia ogólne (np.. człowiek, drzewo, koń), idei, pojęć abstrakcyjnych

Znaczenie nominalizmu 1. Stanowisko uformowane w toku średniowiecznych dyskusji nad problemem uniwersaliów 2. Zbliżone stanowisko charakteryzujące poglądy empirystów XVII i XVIII w. 3. Stanowisko wyłonione w toku debat nad przedmiotami abstrakcyjnymi, nad językiem i jego odniesieniem do rzeczywistości, prowadzonych w filozofii analitycznej

Przedstawiciele  Średniowiecze Roscelin zakonnik z Compiègne Wilhelm Ockham George Berkeley  Współczesność Willard Van Orman Quine

Konceptualizm ( łac. konceptus – pojęcie, wyobrażenie, myśl ) Konceptualizm, w sporze o uniwersalia, to stanowisko, które głosi że pojęcia ogólne istnieją ale tylko w ludzkim umyśle jako ogólne pojęcia przedmiotowe, ogólne. Konceptualiści stoją pomiędzy nominalistami a realistami.

Konceptualizm Wyróżniamy dwa rodzaje konceptualizmu:  konceptualizm psychologiczny  konceptualizm logiczny Przedstawiciele:  Kartezjusz  Immanuel Kant  John Lock

Umiarkowany realizm pojęciowy (łac. Uniwersalis – powszechny, ogólny) Realizm jest to przekonanie o powszechnym wszechobejmującym charakterze zjawisk. Stanowisko zgodnie z którym przedmioty i pojęcia ogólne istnieją realnie i obiektywnie ale do ich istnienia potrzebne jest wsparcie. Pojęcia ogólne nie istnieją niezależnie, istnieją jedynie na podłożu poszczególnych bytów (przedmiotów szczegółowych) i są tych bytów cechami wspólnymi, ogólnymi dla wszystkich poszczególnych przedmiotów.

Przedstawiciele umiarkowanego realizmu Arystoteles – ojciec realizmu umiarkowanego Abelard (twórca sermonizmu) Św. Tomasz

Skrajny realizm pojęciowy Przedstawiciele skrajnego realizmu uważali że wszystkie pojęcia ogólne istnieją w rzeczywistości poza rzeczami jednostkowymi i niezalęznie od nich.

Przedstawiciele skrajnego realizmu Platon (zainicjował skrajny realizm) Filon z Aleksandrii Plotyn Św. Augustyn

George Berkeley (1685 – 1753) Empiryzm w następnej zaraz po Locke’u generacji osiągną postać najbardziej radykalną, a zarazem – związał się z immaterialistyczną metafizyką. Było to dziełem Berkeleya – irlandzkiego filozofa, myśliciela, misjonarza anglikańskiego i biskupa Cloyne. Jakie poglądy mu zawdzięczamy?

Skrajny nominalizm Berkeley dał dążeniom swych empirystycznych poprzedników, a w szczególności Locke’a, postać bardziej skrajną. Skrajność ta objawiła się przede wszystkim w poglądzie na idee ogólne i pojęcia abstrakcyjne. Zaprzeczał pogląd Locke’a stwierdzający, iż pojęcia abstrakcyjne istnieją w umysłach. Mówił: „W umyśle tak samo nie ma nic abstrakcyjnego, jak i poza umysłem”. Nikt na przykład nie ma abstrakcyjnej idei rozciągłości: niepodobna przedstawić sobie „barwy w ogóle”, lecz przedstawiona barwa musi być czerwona, żółta, bądź jakakolwiek inna. Każda idea, jaką posiadamy, jest zupełnie określona i konkretna. Według Berkeleya nie ma ani przedmiotów ogólnych, ani idei ogólnych; ogólne są jedynie wyrazy. W związku z tym poglądem nastąpiło u niego zwężenie terminu „idea”: jest to tylko „wyobrażenie”, gdyż nie ma innych przedstawień niż przedstawienia konkretne, czyli wyobrażenia.

Skrajny sensualizm Rozum jest istotnie właściwy człowiekowi, ale ma za przedmiot wyłącznie sprawy duchowe. Dla poznania ciał jedynym źródłem są zmysły. Jeśli chodzi o ciała, to wiedzieć i postrzegać jest jedno i to damo. Berkeley głosił, iż to tylko istnieje, czego doświadczamy.

Skrajny subiektywizm Berkeley mniemał, iż pierwotne własności, które Locke uważał za obiektywne są również subiektywne; i one także istnieją tylko w umysłach. Podobnie jak barwa istnieje tylko, gdy jest widziana, tak też ruch czy kształt, czy wielkość istnieją tylko wtedy, gdy są postrzegane. Przemawiają za tym trzy argumenty: jakości pierwotne nie występują nigdy w oderwaniu, lecz zawsze w łączności z własnościami wtórnymi, np. kształt łączności z barwą; jeśli więc te są subiektywne, to i tamte nimi być muszą; własności pierwotne są względne, np. wielkość rzeczy i szybkość ruchu zmieniają się w zależności od naszej wobec nich pozycji, są więc związane z umysłem, czyli nieobiektywne; własności pierwotne nie są zawarte w doświadczeniu zmysłowym.

Immaterializm Materia (przeciwstawiona umysłowi) nie istnieje. Idee rzeczy, które mamy w umyśle, nie są – według Berkeleya – wywoływane przez cząsteczki materii wpływające na nasze organy zmysłowe, lecz przez Boga. Świat według niego jest realny, ale immaterialny.

Spirytualizm Immaterializm stanowił niejako połowę filozofii Berkeleya; druga jej połowa była właśnie spirytualistyczna. Aby istniały idee, muszą istnieć umysły, które w sobie te idee noszą; świat składa się więc nie z samych idei, lecz z idei i umysłów. Umysły istnieją samodzielnie i są nosicielami idei: sa prawdziwymi substancjami. Krytyka Berkeleya dotyczy substancji materialnych, ni duchowych. Uniknął jednego realizmu, ale pozostał wierny drugiemu. Poza duchem własnych istnieją też inne duchy, choć o nich nie posiadamy doświadczenia. Nie posiadamy idei duchów, posiadamy natomiast ich pojęcie, tj. nie wyobrażamy ich sobie, lecz je rozumiemy. Jak ciała poznajemy tylko przez zmysły, tak duszę tylko przez rozum. Toteż świat ciał jest przedmiotem nauki, świat duchów – metafizyki.

Miejsce Berkeleya w dziejach filozofii Berkeley był drugim z "wielkiej trójki" oświeceniowych empiryków angielskich. Pierwszym był John Locke, a trzecim David Hume. Był on głównym w dziejach przedstawicielem immaterializmu. Ponadto zasłużył się szeregiem badań specjalnych, jak psychologiczna analiza widzenia przestrzennego. Upamiętnił się również są niezwykle bystrą i ostrą krytyką tradycyjnych pojęć filozofii, jak pojęcia idei abstrakcyjnych, substancji, materii, jakości pierwotnych. To właśnie te nowe definicje i analizy stały się jednymi z podstaw filozofii Immanuela Kanta, G.F. Hegla oraz fenomenologii.

BIBLIOGRAFIA Powszechna encyklopedia filozofii, t.9, red. A. Maryniarczyk, Lublin 2008, s Leksykon filozofii klasycznej, red. J. Herbut, Lublin 1997, s Historia filozofii, t.1-3, W. Tatarkiewicz, Warszawa 2002 Collins dictionary of philosophy, red. wydania polskiego P. Warsiński, Warszawa 1997 Słownik oksfordzki, red. Simon Blackburn