ASERTYWNOŚĆ AGRESJA ULEGŁOŚĆ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Adam Miratyński Towaroznawsto 1021b.
Advertisements

Asertywność.
ASERTYWNOŚĆ Zespół zachowań stosowanych w relacjach z innymi ludźmi, umożliwiający wyrażanie uczuć, postaw, opinii i pragnień w sposób otwarty, stanowczy.
„SPONSOROWANIE TO PODSTAWA, BY ODNIEŚĆ SUKCES W MARKETINGU SIECIOWYM”
AUTOPREZENTACJA.
UTRACONA SZTUKA SŁUCHANIA Autor: Richard Forster
czyli sztuka mówienia NIE!
POWIEDZ „NIE”- czyli sztuka odmawiania. Asertywność.
Skuteczne zachowania na rynku pracy
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
Prowokacja podstępne, wyzywające i zaczepne działanie, którego celem jest postawienie jakiejś osoby (lub grupy osób) w trudnej, kłopotliwej.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Prowadzenie wywiadów grupowych MODUŁ IV Sesja 2B PROGRAM WZMOCNIENIA.
w edukacji przedszkolnej
SIĘGAJ PO TO, CZEGO CHCESZ NIE RANIĄC INNYCH!
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Planowanie działań.
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
czyli znaczenie słowa NIE!
Czym jest ZAPOMNIENIE:
Jak rozmawiać z dziećmi i jak pomagać im w trudnych chwilach…
Tydzień kultury słowa
Czy jesteś osobą otwartą?
Zdrowe relacje międzyludzkie
Czyli sztuka odmawiania…
o których prawdopodobnie nie wiesz lub nie myślisz:
Asertywność czyli jak żyć z ludźmi Autor: Elżbieta Bowdur.
Pt: „Czy jesteś asertywny” Opracowała mgr Agata Kwaśniewska
„...A moja szkoła jest bezpieczna”.
JANUSZ KORCZAK ,,Dziecko chce być dobre
CZYLI UWOLNIJ POTENCJAŁ
SYSYTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W SZKOLE
Przemoc i agresja wśród dzieci
GABRIEL GARCÍA MÁRQUEZ
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
przypadku prześladowania
O korzeniach i skrzydłach…
PRAWA człowieka zaczynają się od praw dziecka Janusz Korczak
Lider kompetencje i asertywność Rozważania
Ankieta na temat agresji w szkole
Jedna z historii zmieniających życie….
JAK NAUCZYĆ SIĘ MÓWIĆ "NIE"?
Wsparcie psychologiczno - pedagogiczne
Konferencja przedsezonowa sędziów LZKosz Biała Podlaska Pion Szkolenia Kolegium Sędziów LZKosz przedstawia:
 Osoby w mojej grupie są dla mnie bardzo ważne, poprzez rozmowę z nimi staram się ich poznać i stwierdzić ich samopoczucie aby potem móc określić.
Pierwsza sesja Rozpoznanie i planowanie terapii. Jak pokierować pierwszą sesją jak postawić diagnozę i przygotować plan terapii Postępuj metodycznie,
Umiejętność obserwacji.
mgr Justyna Dziubak - Sobiechowska
ROZMOWA KWALIFIKACYJNA
CZY ZŁOŚĆ JEST ZŁA?.
NASZE RODZINY UKSZTAŁTOWAŁY NAS MY BĘDZIEMY KSZTAŁTOWAĆ NASZE DZIECI NASZE RODZINY UKSZTAŁTOWAŁY NAS MY BĘDZIEMY KSZTAŁTOWAĆ NASZE DZIECI JAK MĄDRZE KOCHAĆ.
Postawa asertywna.
Jak rozmawiać ze swoim dorastającym dzieckiem
Z. Korzeniewski, DODN Lider różni się od dyrygenta…? Zapraszam do dyskusji.
Szkoła bez przemocy.
Asertywność w relacjach społeczno – zawodowych w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia”
JAK RADZIĆ SOBIE ZE STRESEM? Stres to reakcja na bodziec pochodzący ze świata zewnętrznego, który wymaga z naszej strony podjęcia jakichś działań (reakcji).
Wiem, jak się należy zachować
Transakcje przez telefon Zygmunt Korzeniewski, UM w J.Górze.
WSZYSTKIE KOLORY EMOCJI
Podstawowe umiejętności pomagania
Tracy: praca z klientką (model poznawczo-behawioralny)
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
AUTOR :KAROLINA PIWCZYK MOJE UCZESTNICTWO W PROJEKCIE UNIJNYM,, ZROBIMY TO SAMI’’
Sposoby radzenia sobie ze stresem
Spotkanie ze Słowem Mk 8, Z Ewangelii według świętego Marka:
Lubię czytać!.
Szkoła Podstawowa im. Przyjaciół Ziemi w Marzęcicach
Co oznacza zachowanie asertywne ?
GABRIEL GARCÍA MÁRQUEZ
Instrukcja obsługi urzędnika, czyli tajniki skutecznej komunikacji
Zapis prezentacji:

ASERTYWNOŚĆ AGRESJA ULEGŁOŚĆ 2011-11-30 Prezentacja wykonana przez klasę 3td pod nadzorem W.Kuliczanki

Prezentacja wykonana przez klasę 3td pod nadzorem W.Kuliczanki CEL LEKCJI: przypomnienie pojęcia asertywności oraz przybliżenie zachowań asertywnych, - kształtowanie umiejętności rozróżniania postawy asertywnej - kształtowanie umiejętności wyrażania szacunku dla innych i ich praw oraz umiejętności korzystania ze swoich praw.   2011-11-30 Prezentacja wykonana przez klasę 3td pod nadzorem W.Kuliczanki

W życiu codziennym , często zdarzają się różne sytuacje, skłaniają nas do różnych zachowań. Są sytuacje, w których każdy z nas powinien wykazać się asertywnością. Musimy pamiętać ze Wszyscy mamy bowiem równe prawo do realizowania własnych potrzeb, głoszenia swoich opinii oraz do otwartego wyrażania emocji ? właśnie to jest celem postawy asertywnej. 2011-11-30 Prezentacja wykonana przez klasę 3td pod nadzorem W.Kuliczanki

Prezentacja wykonana przez klasę 3td pod nadzorem W.Kuliczanki Asertywność To piękna cecha ludzka 2011-11-30 Prezentacja wykonana przez klasę 3td pod nadzorem W.Kuliczanki

Prezentacja wykonana przez klasę 3td pod nadzorem W.Kuliczanki Asertywność to umiejętność , dzięki której ludzie otwarcie wyrażają swoje myśli, uczucia i przekonania, nie lekceważąc uczuć i poglądów swoich rozmówców. 2011-11-30 Prezentacja wykonana przez klasę 3td pod nadzorem W.Kuliczanki

Asertywność to respektowanie własnych praw oraz praw innych ludzi. 2011-11-30 Prezentacja wykonana przez klasę 3td pod nadzorem W.Kuliczanki

podobnie jak miłość własna określa nasz stosunek do reszty świata. Asertywność wobec siebie jest podstawą naszych relacji z innymi, podobnie jak miłość własna określa nasz stosunek do reszty świata. 2011-11-30 Prezentacja wykonana przez klasę 3td pod nadzorem W.Kuliczanki

- naszego stosunku do siebie i do innych, Asertywność wymaga od nas odpowiedzi na pytania dotyczące naszej : - dojrzałości, - uczciwości, - odpowiedzialności, - naszego stosunku do siebie i do innych, - określenia wartości, którymi kierujemy się w życiu i próbujemy realizować. 2011-11-30 Prezentacja wykonana przez klasę 3td pod nadzorem W.Kuliczanki

Prezentacja wykonana przez klasę 3td pod nadzorem W.Kuliczanki Asertywność Wszystko zaczęło się w Stanach Zjednoczonych, gdy grupa kilku psychologów postanowiła znaleźć receptę na sukces. Badano osoby, które odniosły sukces - ekonomiczny, polityczny, społeczny. 2011-11-30 Prezentacja wykonana przez klasę 3td pod nadzorem W.Kuliczanki

Okazało się, że wszystkie badane osoby mają te same cechy: - są otwarte na świat, - potrafią komunikować się z innymi, - są lubiane, - osiągają swoje cele. ZESPÓŁ TYCH CECH NAZWANO ASERTYWNOŚCIĄ. 2011-11-30 Prezentacja wykonana przez klasę 3td pod nadzorem W.Kuliczanki

Osoby asertywne to takie które: potrafią komunikować się z innymi, są otwarte na świat, są lubiane, osiągają zamierzone cele, nie mają kłopotów z mówieniem "nie",    2011-11-30 Prezentacja wykonana przez klasę 3td pod nadzorem W.Kuliczanki

jeżeli potrzebują pomocy, nie boją się o nią poprosić, potrafią skutecznie przekonywać, potrafią okazywać innym pozytywne uczucia, są pewne siebie, ale nie aroganckie, 2011-11-30 Prezentacja wykonana przez klasę 3td pod nadzorem W.Kuliczanki

są stanowcze, ale uznają prawo innych do odmowy, są bezpośrednie, szanują innych, wiedzą, że inni też mają prawo mówić "nie", podejmować decyzje, nawet błędne. 2011-11-30 Prezentacja wykonana przez klasę 3td pod nadzorem W.Kuliczanki

Prezentacja wykonana przez klasę 3td pod nadzorem W.Kuliczanki Pamiętaj!!! Masz prawo prosić o to, czego chcesz – ale nie możesz wymagać tego. Masz prawo mieć i wyrażać swoje zdanie- ale nie możesz narzucać go innym. Masz prawo podejmować decyzje – ale masz świadomość że poniesiesz ich skutki. 2011-11-30 Prezentacja wykonana przez klasę 3td pod nadzorem W.Kuliczanki

Prezentacja wykonana przez klasę 3td pod nadzorem W.Kuliczanki Masz prawo nie wiedzieć, nie rozumieć. Masz prawo popełniać błędy, odnosić sukcesy, zmieniać zdanie. Masz prawo do swojej prywatności. Masz prawo zmieniać się i korzystać ze swoich praw. 2011-11-30 Prezentacja wykonana przez klasę 3td pod nadzorem W.Kuliczanki

Dlaczego asertywność jest taka ważna? Brak asertywności jest równie niebezpieczny jak życie w stresie i powoduje podobne dolegliwości : 2011-11-30 Prezentacja wykonana przez klasę 3td pod nadzorem W.Kuliczanki

Prezentacja wykonana przez klasę 3td pod nadzorem W.Kuliczanki depresję - to wtedy, gdy złość na innych przenosisz na siebie, urazy psychiczne - gdy masz wrażenie, że inni manipulują  i próbują kierować tobą, agresję - gdy nie potrafisz poradzić sobie  z uczuciami - nagromadzone, negatywne uczucia mogą wziąć kiedyś górę; złość wybuchnie wtedy w najmniej spodziewanym momencie, 2011-11-30 Prezentacja wykonana przez klasę 3td pod nadzorem W.Kuliczanki

objawy somatyczne - bóle głowy, choroba wrzodowa, nadciśnienie frustrację - gdy zastanawiasz się, czy możesz pozwolić, aby inni znęcali się nad tobą? objawy somatyczne - bóle głowy, choroba wrzodowa, nadciśnienie lęk przed kontaktami z innymi, izolację - wt zaczynasz unikać sytuacji i ludzi, którzy mogą sprawić ci przykrość; 2011-11-30 Prezentacja wykonana przez klasę 3td pod nadzorem W.Kuliczanki

Pamiętaj, aby każda Twoja odpowiedź składała się z trzech części: Komunikuj się, jak trzeba Jak rozwijać asertywność na poziomie komunikacji? Pamiętaj, aby każda Twoja odpowiedź składała się z trzech części: 2011-11-30 Prezentacja wykonana przez klasę 3td pod nadzorem W.Kuliczanki

Prezentacja wykonana przez klasę 3td pod nadzorem W.Kuliczanki 1.   Okaż empatię - postaraj się udowodnić rozmówcy, że rozumiesz jego zachowanie i nie chcesz wywołać kłótni, np.: "Wiem, że miałeś dużo pracy.„ 2.   Nazwij problem - powiedz, co Cię denerwuje i dlaczego, np.: "....czuję się zlekceważony...„ 3.   Powiedz, czego oczekujesz - to prośba o zmianę zachowania i propozycja, jak zamierzasz to zrobić, np.: "Chcę, abyś w ciągu godziny oddał mi moją książkę, gdyż jest mi ona bardzo potrzebna." 2011-11-30 Prezentacja wykonana przez klasę 3td pod nadzorem W.Kuliczanki

Prezentacja wykonana przez klasę 3td pod nadzorem W.Kuliczanki Pamiętaj! Używaj języka ciała - zwróć się do rozmówcy, stań lub usiądź prosto, rób wszystko, by zachować miły, ale poważny wyraz twarzy, mów spokojnie i miękko, Używaj sformułowania "ja" - skup się na problemie, nie oskarżaj i nie obwiniaj innych, Mów: "Chciałbym skończyć moja wypowiedź bez przerywania” 2011-11-30 Prezentacja wykonana przez klasę 3td pod nadzorem W.Kuliczanki

Wskazówki dla tych, którzy chcą być asertywni Bądź pewny swojej odpowiedzi bez względu na to, co chcesz powiedzieć. Odpowiadaj w sposób zwięzły, podaj główny powód odmowy, ale unikaj długich wyjaśnień. Zwróć uwagę, czy twoje gesty potwierdzają, to co mówisz. Używaj słów: "Nie chcę", "Zdecydowałem, że nie...", unikaj: "Nie powinienem”. 2011-11-30 Prezentacja wykonana przez klasę 3td pod nadzorem W.Kuliczanki

Określ poniższe sytuacje jako: asertywne, agresywne, uległe ćwiczenia Określ poniższe sytuacje jako: asertywne, agresywne, uległe Lp Sytuacja Reakcja 1. Podczas lekcji kolega prosi cię, abyś dał mu kartkę. Ty ciągle coś wyłudzasz! Spadaj ! 2. Ktoś przerywa ci, gdy mówisz. Przepraszam, ale chciałbym skończyć. 3. Mama prosi cię, żebyś pomógł jej w pracy. Dobrze, chociaż odrabiam lekcje. 4. Stoisz w kolejce, gdy ktoś wskakuje przed ciebie. Nic nie mówisz, tylko wzdychasz. 5. Kolega z drużyny oskarża cię o słabą grę podczas ostatniego meczu. Uważam , że jesteś niesprawiedliwy. Wydaje mi się, że dobrze grałem. 6. Kolega ma problem i prosi cię o radę. Skąd mam wiedzieć co zrobić? To twoja sprawa. 7. Podczas ulubionego programu TV, ktoś chce oglądać inny program. Dobrze, oglądaj co chcesz. Ja zajmę się czymś innym. 8. Ktoś częstuje cię napojem, mówiąc, że jest bezalkoholowy. Spadaj! Nie pijam wynalazków! 2011-11-30 Prezentacja wykonana przez klasę 3td pod nadzorem W.Kuliczanki

Prezentacja wykonana przez klasę 3td pod nadzorem W.Kuliczanki KONIEC DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ 2011-11-30 Prezentacja wykonana przez klasę 3td pod nadzorem W.Kuliczanki